Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3829 ggr
JustMySelf
0

Ridning efter fodring

Hur långt tycker ni man ska vänta med att rida efter att hästen har ätit?

[Rakach]
1

Någon timma tycker jag åtminstonde man bör vänta.

Tusen
1

Det beror nog mer på HUR hästen fodras. Våra har tilgång till foder dygnet runt så där kan man inte vänta utan de tränas när det passar oss. Likaså hästar som går på bete. De äter ju också dygnet runt och det är ju samma där. man rider när det passar en sjäv.

Hästar som bara får mat vid speciella tidpunkter kanske behöver smälta maten. Det kan jag inte uttala mig om. Fast jag tycker nog det verkar konstigt. Hästar har ju så små magar att det inte borde vara något problem.

JTphoto
0

Hos oss gör vi såhär:

Vi hämtar hästen i hagen, ger den havre och/eller korn i boxen. Vi borstar och förbereder för ridtur, hoppar upp och rider iväg.

Jag har också hört att man egentligen ska vänta en viss tid innan hästen kan ridas. Men vi har under mer än 15 år gjort på detta sätt och aldrig stött på problem. Men det kanske är helt fel?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

kaka1234567
3

Jag ger aldrig krafft innan ridtur men lite Hö kan man ge för att de inte ska gå på tom magen och att Mag syran inte skvätter i magen . Men krafft är jag noga med att ge 15 min minst efter att hästen ätit Hö så ingen krafft invid ridning här inte . De får lov att äta Hö lite så att de ej går på tom mage (magsyran). Dock har jag hört att när en häst har ätit bör man vänta en timme innan ochven timme efter träning .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
1

#4 Av vilken anledning ska man vänta? Hästar äter ju hela tiden om de får möjlighet till det. Är inte det en sk."gamma sanning"? Som t.ex. att man inte ska bada inom en timme efter att man ätit för då kan man få kramp och drunkna.

Peppe
0

tror också det är en gammal sanning från när man var som värst med att ge minimalt med hö och maximalt med kraftfoder. klart hästarna mådde dåligt av det.

Har du en normal foderstat med nästan bara hö och upp till 1 kg kraftfoder totalt så är det inga problem, kraftfodret är väl redan uppdelat på minst 2 mål, kanske 3. då är det så pass lite foder att det inte spelar någon roll.

Ger du däremot flera kg kraftfoder så kanske man ska börja med att se över foderstaten till att börja med. det är väldigt få hästar som behöver det.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
1

Jag tänkte på dem som portions fodrar . Min går på fri tillgång och jag väntar inte . Men krafft ger jag senare efter ridning

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus