Hetsäter!
Jag har en "ponny" (152 cm) som är otroligt matglad och ganska fet. Hon kastar i sig hösilaget så fort hon får syn på den och det låter knappast harmoniskt när hon tuggar utan hon bara proppar in sig mycket hö det går.
Jag vill ju gärna ge henne mycket at äta på kvällen så hon kan stå och tugga en stund. Någon som har något tips på vad man kan göra? Skulle det funka att blanda halm med hösilaget?
Antagligen hetsäter hon för att hon får lite hö/hösilage. Om du blandar i halm så har hon något att plocka med hela tiden ochdet brukar lugna hästar. För egentligen är det bättre att köpa hö med mindra energivärde till hästar som är lättfödda, för de mår inte bra av att inte ha tillgång på grovfoder under långa tider under dygnet. Det är så magsår hos hästar skapas.
Prova med finmaskigt hönät så blir ättiden längre, då kan du ge det hästen behöver. Om hästen är tjock är det inte bra

1 småmaskigt hönät - slowfeeding
2. Ger du kraftfoder? ta bort det och ersätt med grovfoder
3. fyll ut med halm
Din häst på 152 cm hade jag velat ge minst 10-12 kg torrt grovfoder, beroende på hur blött hösilage du har så blir det runt 12-16 kg iallafall, för att minska magsårsrisken och för att han inte ska utveckla stereotypa beteenden.
Att hetsäta är inte normalt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~