Kostnad för häst
För varje dag som går så växer sig längtan efter en häst större och större… Det enda som hindrar mig och mamma från att köpa en häst (eller ja, mamma köper & äger den men vi har hand om den tillsammans) är ekonomin.
Tankarna har gått på högvarv senaste dagarna och jag tycker att på något sätt så måste det kunna fungera. Just nu är jag medryttare och betalar 1200 i månaden + 800 varje månad för tränare, alltså 2000 i månaden. Skulle vi köpa häst så skulle jag såklart inte längre kunna vara medryttare.
Stallhyrorna häromkring är väldigt varierande; mellan 600 kr till 3000 kr. Hästen vi ska skaffa kommer vara en islandshäst.
Hur mycket är eran månadskostnad för häst? Då löpande kostnader som stallplats, foder, hovslagare, försäkring, avmaskning osv. Inte engångskostnader som tränare, transport, utrustning och så.
Skriv gärna varje sak för sig så blir det lättare att läsa av. 
#1 Jo jag vet, har tittat igenom alla trådar jag kunde hitta, men tänkte dra upp ännu en.. 
Stall och foder per månad är för min häst 4500 kr.
Försäkring 1000 kr/mån.
Skoning cirka 750 kr i mån. Skor var 6-8 vecka.
Träningar, en hopp (200 kr) och en dressyr (300 kr) i veckan = 2000 kr/mån
Täcken och annan utrustning (i år en klippmaskin för 4500 kr) cirka 800 kr/mån.
Försäkring till transporten 50 kr mån.
Vaccination
Vi måste ha en extrabil samt bensin till stallet, kostnad några tusen i månaden.
Egen ridutrustning och tävlingsavgifter, licenser etc tillkommer.
Tror att jag brukar komma upp till runt 10 000 kr per månad. En del saker som köps är kanske onödigt…

Stallhyra: 1000 kr/månad.
Grovfoder: mellan 130-403 kr/månad beronde på årstid och bete.
Kraftfoder och tillskott: ca 500 kr/månaden.
Hovslagre: 300 kr var 6:e vecka, endast skodd fram.
Försäkring: ca 400 kr/månaden.
Vaccination: ca 70 kr/månaden.
Kolla masken: 2 ggr per år.
Utrustning: varierande, täcke för ca 2500 kr denna månaden.
Sen tillkommer bensin till och från stallet, ingen aning vad det blir. =P
#2 Varför det? Vad lönar det sig att vi kopierar vår text därifrån och klistrar in här också? Är de fler svar du är ute efter så skriv i den andra tråden så den kommer upp igen, du kommer troligtvis inte att få andra svar av oss här an du fick där.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 men skadar det då? är väl kul med lite aktivitet på sajten! 
Jag betalar;
Stallhyra 500kr x 12 =6000 kr/ år
Hovslagare 1000kr x 6 ggr = 6000 kr / år
Hö 1,5 vagn x 1500 kr = 2250 kr /år
Lusern ca 800-1000 kr /år
Mineralhink 1 st 200-250 kr /år
Spån runt 500 kr/år, hämtar själv från sågverk
Avmaskning ca 250-300 kr / år
Vaccination 200 kr/ år
Försäkring 4400 kr / år men den sänks nu varje år pga hästens ålder så jag vet inte hur mycket det blir i framtiden.
Stallet är ett kollektivstall mitt ute i ingenstans. Vi har en ridbana med belysning. Har väldig tur med billigt hö och billig vaccination, samt att det går åt väldigt lite spån till min häst.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har själv en isis och de jag betalar för honom är:
Stallhyra: 700 kr
Hö: 2 kr/kg och han är väldigt ''billig i drift'' så det blir bara några hundra lappar i månaden. 300-500 kr beroende på väder, mark, motion, osv.
Spån: 65/kr balen, och använder ca 2-3 i månaden (en varannan vecka)
Försäkring: ca 800 kr/år
Extra utlägg: Kraftfoder runt 200-300 kr varannan månad, hovslagare 650 kr ca var 8e vecka. Bensin till&från stallet, när ny utrustning behövs, tillbehör, saltstenar, tråd etc. behövs :)
så brukar betala ca 1200 i månaden för stall+mat (Under hösten). Bortsett från kraftfoder inköp, hovslagare, försäkring, övriga kostnader runt omkring.
Kommer rätt billigt undan faktiskt :)

Jag har en islandshäst, bor i sthlm med ok komunal komunikation till stallet, normalstor ridbana med paddex. Jag betalar:
Stallplats ( ink grovfoder, havre, betfor, mineraler samt fodringar och in+uttag): 2400kr.
hovslagare: 500kr /månad ( 1000kr/ 8 v)
Spån/torv: ca 250 kr/månad
Försäkring: 550 kr/månad.
Eget kraftfoder: 50 kr /månad.
kissmekate.blogg.se
Stallplats: 500kr/månad
Foder: Sommar ca 250kr/månad, Vinter ca 500kr/månad
Hovslagare: 1200kr/8v (kostnaden varierar, är ju såklart billigare om man har hästen barfota, min är skodd runt om)
Försäkring: 200kr/månad
Spån: 100kr/månad
/Lisa, http://gentleseat.blogg.se