Skottkärror
Samlar ni på skottkärror i alla de storlekar ?
Ett ämne som inte talas direkt något om.
Vart tvungen att införskaffa mig en större skottkärra än de jag hade tidigare. Skottkärra att köra halm i till boxarna.
Jag kom att se i tid sparat att jag körde över 8 platser på nästan 30 minuter med den nya skottisen. Alltså nu fått 30 minuter till godo för att göra annat med den tiden. Inte illa.
Kunde bara sen inte låta bli att samla ihop dem och se hur man en gång i sin tid stod och hade bara den lilla plåtkärran, som sen kom att ersättas med den lite mer större, som i sin tur ersattes med en något större för att sen ersättas av en ännu större.
Hur ser det ut hos er, är era skottkärror er till belåtenhet, i passande storlek efter era behov. eller drömmer ni om en ny större ? ?
Kul om vi kunde ta upp lite om ett av våra mest använda redskap som faktist är ett av det viktigaste redskapet vi har i vårt dagliga arbete runt hästarna.
Kvalité, märke. vilka som är bra, dåliga, ja allt som kan vara av intresse för den som går i tankarna att införskaffa sig en ny.
Var på kliniken idag, de hade en sjukt stor skottkärra, aldrig sett större!
I alla fall.. Vi fick en ny skottkärra i höstas.. Men den var enormt stor. Vi skulle kunnat mocka alla fyra boxar två dagar i rad med den. Onödigt stor alltså. Då fick vi en annan, mer normal. Går att mocka två boxar med den.
Gillar skottkärror i plast som denna är, lätt och rostar inte. :)

Min skottkärra är minst 16 år och på väg att ge upp så jag letar ny de ska vara rymlig och ha två hjul, det är mitt krav.
Jag har typ aldrig haft vanliga skottkärror eftersom jag nästan hela mitt hästliv varit på Åby och Balltorp Stallbacke. Där har man jättekärror som ser ut som en foderkärra likt denna:
http://www.rolant.se/images/verktyg/vagn1.jpg
som man kör upp på en grej och trycker på en knapp så tömmer den sig själv i en sån här: (på bilden ser man var den åker upp)
http://www.abytravet.se/bdh_pics/53245.jpg
I stallet jag jobbar idag så har vi en vanlig plastkärra med 3 hjul, ganska stor. Funkar bra även för den ovane (läs:bortskämde) 
Nu är det inte jag som mockar, men när jag var utomlands mockade vi direkt i skopan på hjullastaren. Mockade ca 10-12 boxar i den (bäddar) så man körde ett varv på morgonen och ett på kvällen. Mycket smidigt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#4 ja så skulle man ju ha gjort! =) tar tid att fylla lastaren från mina två boxar.
jag har en sådan som står längst fram i #0. den funkar bra, men jag behöver väl snart en ny. den är lite sne i handtagen eftersom vi har kört för tunga stenar i den. ;)
# 2
Här Lorita har du en skottkärra som överlever dig och säkert en generation efter dig.
Den skottkärran som visas här på filmen är den som jag har står bakom i bild, men den har ett hjul.
Den med två hjul på filmen hitta jag prisuppgift på för 1920 Kr.
När jag köpte min enhjuling under början av 2000 talet så kosta den 2900 kr. Men jag har fått bytit däck en gång, Har nu ett 6 lagers riktigt gummidäck. Kostnad runt 600 kr. Annars helt oustanding som kärra. Lätt att rengöra, lätt att få bort fruset dynga som stått och frusit till. Inte en service med några skruvar som ätits upp eller lossnat.
ja så här tillverkas en av våra världens skottkärror.
Är det någon som kanske har en sån här modell som visas på filmen ?
Tror det står Recoro på plåten. Rätta mig om jag nu sett fel.

#7 jag väger lite mer än 25kg
det är en något ådant jag tänkt mig 

Har haft olika storlekar men alla har varit från Hörby Bruk. Just nu använder jag den mista sortens Hörby Bruk-kärra i inackorderingstallet. När jag mockat till min ponny har jag fyllt halva..så jag behöver ingen jättestor rullebör.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vi har de traditionella ekebykärrorna som man kan se på TS bild främst i bilden (silvriga).
Jag tycker att dessa fulla med skit blir tillräckligt tunga för att gå de ca 100 meter vi har till dynghögen och skulle av den anledningen inte vilja ha så mycket sörre, möjligtvis lite bredare.
Men då vi har ett ganska så smalt stall (in till några boxar i.af) så är det inte möjligt att ha någon större kärra.
Och med halmen så har vi antuingen halmbalar som är smidigt eller så har vi en hög löst från storbal inne som vi bär med grepen bara =) Så för den delen har jag heller inget behov av kärra.
Däremot hade jag önskat att dessa var lite mer hållbara då vi får köpa 2-3 st om året (har 5 ponnyer, inkl. trädgårdsarbetet med dem).
Hakuna matata!
# 11
100 m då så vad väntar du på ?
ha ha kanske bra att börja tänka på sin arma gamla kropp trotts allt. ..
Eller kanske en Super Cat.
Vi har tre olika storlekar på jobb, ett flertal såna där som jag kallar "klassiska" (dvs ganska små, i plåt och med raka trähandtag).
Sen har vi min favorit, den jag alltid använder, en tvåhjulig i plast. Perfekt viktfördelning och stor nog för flera boxars lätt mockning.
Sen har vi en bamsing, en sån där extra stor med två hjul. För stor för min del, man måste öppna båda dörrarna för att komma in, samt att vikten blir felfördelad och det är ett skitjobb att försöka få upp den på rampen till containern.
8. En sån har vbi, för stor för vårt stall dock, men vi har den att köra vatt5enhinkar i. :)

Det är helt värdelöst med en tvåhjuling när man som jag kör ut på en planka på gödslhögen för att tömma.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#15 Japp tyvärr =/ Även vi har så här hemma då vi kör upp det på en kärra. Och en allt för stor och tung "extra bred" planka kan vi inte heller ha då vi måste lyfta ifrån och tillbaka den varje gång kärran ska tömmas >.<
Hakuna matata!

hade en helt enormt stor kärra de första åren vi hade stallet, men jag tyckte ryggen tog för mycket stryk av att köra omkring med den galet stora kärran, så jag bytte ut den mot två mindre, tror de rymmer 75 l.
att hålla på och mocka på det vis man gör i häststallar känns nog slitsamt, då är det bara dumheter att ha en enorm kärra som ger en ännu mer problem, tycker jag.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Några av er säger att ni måste köra upp eran dynga på planka.
Bara en fråga hur ser era gödselstackar ut ?
Själv har jag en enkel platt gödselplatta, med väggar omkring. Kör in och tömmer av. Sen pressar / kör ihop den enkelt med traktorn eller med en hjullastare med skopa framtill. När det växt ut mot infarten. Mitt fall att det görs 2 gr i mån.
Känner verkligen att den här planktiden har fått gjort sitt för mig. Det var det som slet värst, inte själva mockningen i sig, eller att man gick iväg med skottkärran till stacken. Det var när plank- momentet kom bort som det klart blev en förbättring. kände stor förändring. Det gick ann så länge man hade ett par hästars dagsskit att köra, men efter antalet över så börja det likna f*n.
HAHA denna skulle jag vilja ha
#18 Vi har en traktor med kärra som står i en nedförsbacke. Från "höjden" har vi då en planka som går till kärran.
Då vi inte har någon platta måste vi köra upp det där på engång.
Hakuna matata!

Jag har en liten plåtkärra som i #0
och en sådan här: http://www.bygghemma.se/Utomhus/Trädgård/Trädgårdsredskap/Skottkärra%20Hörby%20Bruk%20Ekeby%20110/p-144767-144767
Gödselstacken har vi utanför en dörr i stallet, så det är bara till att öppna dörren och tippa ner skiten på plattan :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Min favvo är en i grön plast som finns hos lantmännen. Den är stor, lätt och välbalanserad. Har en skitgris i 16 kvm box och det blir en full kärra varje dag. Hon är fölsto och när hon har föl vid sidan och står på halm blir det uppåt tre fulla kärror om dagen…

#21 det blir väl uppfylt med gödsel precis utanför dörren ganska fort? hur gör du då?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#19 Då ska den åtminstone ha elmotor, om man ska ha en sådan, men det är nog lätt att köra fast i leriga hagar.