Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5106 ggr
jasmina.p
2012-09-06 21:07
0

Träns 'The Difference'

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tror ni om detta träns? Såg det på tyra sjöstedt blogg. Jag tycker det ser bra ut men undrar om de blir skarpt nå nackmusklerna?

produkt infon säger:

Difference Collection. Fördelar med THE DIFFERENCE: 1. Avlastar det känsliga området bakom öronen. 2. Sidostycket ligger så långt från ögat och dess nerver att det inte stör dessa. 3. Ger hästen bättre sikt bakåt. 4. Skaver inte på kindbenet. 5. Ger jämnare stöd i hästens mun genom att hästen har svårare att "gå bakom hand".

Bilden är från http://www.horsemeup.se/

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

JTphoto
2012-09-06 21:51
0

Jag skulle gärna vilja ha ett sådant. Men plånboken tillåter inte det. Tycker det är jätte bra att nackstycket ligger längre bak och sidostyckerna inte så nära ögonen. Kanon om du frågar mig :)

Dock så tycker jag att detta tränslet ser ut att vara alldelesför hårt spänt.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

jasmina.p
2012-09-06 22:15
0

#1 jag kan nog hålla med om att det ser hårt spännt ut.

Tycker tränset är riktigt snyggt tycker det ser lite "Maffigt" ut fast snyggast är ju mörkbrunt läder:)

Alex
2012-09-07 07:35
3

Jag tycker det ser ut som att det på undersidan måste vara hårt spänt för att inte tränset ska glida fram, tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gronstedt
2012-09-07 08:03
0

Nosgrimman ser ut att ligga hårt mot kidnbenen och nosgrimmans nackremmar ligger så pressade mot kindbenens bakkant att de till och med är krökta … Hade jag gjort ett sådant träns hade jag fäst in nosgrimman längre fram på nackstycket och längre bak på själva nosgrimman, det hade givit bättre vinkel. Käkremmen känns inte heller riktigt bra. Men det kanske bara är för att det ser "ovant" ut.

kaka1234567
2012-09-07 09:05
0

Jag ska köpa ett sådant snart . Ockrar en bekant som har ett sådant hon spänner inte hårt och det sitter kvar riktigt bra och jag hatats det själv . Jag av också väldigt skeptisk till att detta då det är som nu säger . Ser ut att behöva spännas hårt för att sitta kvar. Jag försöker hitta de i dressyr model någon som sätt de ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linnea
2012-09-07 12:19
2

Nån som kan förklara hur det skulle vara svårare för hästen att gå bakom hand med detta träns??

Skynda långsamt så går det fortare.

[MajaWrangstadh]
2012-10-04 14:07
0

Jag gillar placeringen av nackstycket, dock tycker jag inte om att man måste spänna remmen under käken så sjukt hårt. Men man vet väl aldrig riktigt förren man testat, antar jag. Testa och om det känns bättre, kör på!

komkoma
2012-10-06 16:18
0

ett väldigt speciellt träns, dt är meningen att det ska sitta hårt under käken annars är det risk att det gilder fram när man rider.

#6 Placeringen av nackstycket och käkremmen bjuder in hästen till att ta stöd på bettet, och en häst med stöd går inte bakom hand.

CelsiusT
2012-10-06 17:26
1

Det ser ut som om käkremmen ligger i kors under käken och går ihop med nosremmen. Tänker på all kritik som "bitles bridle" fått för den korsade remmen under käken, att det skulle göra att hästen biter sig själv så vad gör hästen isf inte med det här tränset.

Personligen så tycker jag det ser jättetrevligt ut att ha nackremmen så långt bak. Men att ha nosrem och käkrem så hårt spänd gör att det inte är värt det någonstans för mig. Sålänge jag rider på tränsbett så anser jag inte att det ligger särskilt mkt hårdare tryck mot nacken än en grimma (där man ju tom ibland lägger tryck i nacken vilket du inte gör med ett träns med tränsbett).

Jag anser att det inte är bra att spänna ihop hästens mun/käkar på det viset och att det hindrar hästen att komma undan obehag. Eftersom jag antar att man måste göra det för att hålla kvar nackstycket så långt bak så är det deifinitivt inte ett alternativ för mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

komkoma
2012-10-06 18:24
0

#9 Mycket riktigt, det ligger i kors, bifogar en bild så behöver inte alla snubbla in på google :) http://hakkila.files.wordpress.com/2012/01/dyon2.jpg
Den där plattan som ligger under kan ju inte vara behaglig för hästen…borde ju kunna trycka upp ordentligt i mjukdelarna på vissa hästar.

Personligen tycker jag iden med att ha nackstycket långt bra är toppen, Hur skönt kan det egentligen vara med en tunn läderrem tryckande bakom öronen. Även om man inte har tränset hårt spänt så ligger det ju an bakom öronen och alla de känsliga nerverna som finns där.
Jämför det med att gå med diadem en hel dag, Vidrigt om ni frågar mig. Det trycker och ger tillslut huvudvärk.

Det finns många, många andraa trräns med bakskurna eller schysstare nackstycken än de traditionell och skulle hellre satsa på ett sådant. 
Tex Tolga Comfort, har själv en kopia på det tränset och är jättenöjd ligger ca 1-1½ fingerbredd bakom ett vanligt nackstycke.

Mantissa
2012-10-06 19:29
2

Hade det inte räckt med en vanlig käkräm för att hindra nackstycket att glida fram? Tycker det ser väl snävt ut runt näsan.
Som någon skrev så tror inte jag att ett anligt träns som är korrekt tillpassat ska trycka mer på nacken än vad en grimma gör. Skillnad kanske om man använder bett med hävstång.
Ganska fult också om du frågar mig :P

Brollan1
2012-10-07 13:29
1

Går på " Mantissa ":s linje här. Det är inte vackert.

Får för mig att man vill lösa det "höga" trycket bakom nacken med detta träns. Hur får man högt tryck bakom nacken? Jo man drar åt alla remmar till max på ett vanligt huvudlag eller har ett som är för litet. Släpp på remmarna lite eller köp ett som passar så har vi löst allt utom utseendet och där är ju smaken som baken, delad.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Praefatio
2012-10-08 00:20
0

Som sagt, ett väl inpassat träns med ett vettigt bett ska inte trycka på nacken ändå. Tyvärr ser man många hästar som skulle må bra av att få släppt efter några hål på sidostyckena.

Ser helt vansinnigt ut att man ska behöva spänna tränsets extra remmar så hårt att de trycks in i fettvävnaden på det känsliga huvudet. Dessutom ser remmen som ligger sida vid sida med nosgrimman ut att skära in mot ganashen. Även nosgrimman ser ut att vara väldigt hårt spänd, vilket jag tycker är konstigt på en reklambild för en produkt som ska vara ergonomiskt korrekt för hästen. Nej, fy.

Fult tycker jag också att det är. Gillar varken modellen, färgen eller dekorsömmarna.

jasmina.p
2012-10-08 17:05
0

Mera negativ respons än possitiv så detta träns skippar jag att beställa hem :) Men nackstycket skulle jag ändå vilja ha och pröva. på de större hästarna på gården har vi bredare nackstycken med som är urskurna för öronen lite snyggt.  Men fortfarande ett tryck på nacken

ebengtssson
2012-10-08 21:24
0

var en som berättade att om det skulle hända något tex hästen råkad trampa på tygeln så finns risken att den kan skada kotan/kotorna..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Mantissa
2012-10-08 21:28
0

#15 Knappast mindre risk än med ett vanligt träns, snarare tvärt om.

ebengtssson
2012-10-10 15:41
0

fast nu ligger det mer på kotorna än ett vanligt träns..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
2012-10-10 16:10
0

#17 Fast ett vanligt träns ligge rpå atlaskotan, vilket är den sista kotan innan skallen kommer och det är den känsligaste, det är många hästar som har spänningar där.

Jag hade en häst som hade spänningar där och kotknackarn visade hur man kunda stretcha och massera det området, så det gör jag på alla mina hästar nu och dom tycker det är väldigt skönt.

jasmina.p
2012-10-10 16:46
0

#18 Blir de mera avslappnade i nacken innan ridturer om du masserar och stretchar dem vid nacken innan?:) Om du nu ser skillnad :)?

[Allliii]
2012-10-10 23:08
0

Tycker det ser skönare och behagligare ut för hästen att bära, särskilt med det här att den avlägsnar trycket bakom öronen, det underlättar nog för hästar som är skygga om öronen! Japp, ett sånt här träns får gårna ligga i brevlådan till mig imorgon ^^!

Aribigga
2012-10-11 06:55
0

Min moster har ett sånt träns till sitt halvblod (som promenadrids i bästa fall xD ) käkremmen dras ju inte åt för kung och fosterland, däremot sitter den ju stadigt och är mycket mer spänd än vad ett vanligt träns käkrem är.

Hästen på bildens träns tycker jag hårt åtspänt överallt, både snokrem, nosgrimma och käkrem.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
2012-10-11 08:31
0

#19 Masserar vanligtvis inte innan ridtur, gör det vid mys och pill i stallet, typ när jag ändå står och gosar med dom i hagen eller efter ridning, visst har det väl hänt innan ridning också. Fast stretcha gör jag aldrig innan ridning, alltid efter när musklerna är varma och det är mer massage här än stretching. Så jag har ingen skillnad att komma med på det planet.

Däremot så kan jag berätta att när jag fick hit unghästen var han otroligt skygg om öronen och det gick inte att komma inärheten, han bara drog undan huvudet. Han var ganska stel och spänd i övrgit med och hade alltid pill och plock för sig och stod aldrig stilla och slapnade av. Började massera honom på halsen (närmare gick de tinte att komma) och för varje dag så arbetade jag mig närmare ch närmare öron/atlaskota. Snart så började jag få komma i närheten av öronen och atlaskotan och kunde massera den, gäspning på gäspning kom. Ju mer jag masserade, desto lugnare och mer avslappnad blev han även i vardagen och ridningen. Snart kunde han stå och sova på stallgången medan jag grejade och han var inte längre öronskygg. Jag tror att hästar som är öronskygga har ont, det är otroligt mkt närver som möts där kring öron och nacke och det är nog inte ovanligt att hästar har spänningar där.

#21 Jag gillar inte att ha käkrem alls och ska jag ha det så ska den sitta löst så hästen är fri att röra sitt huvud.

jasmina.p
2012-10-11 14:20
0

#22 åh det är ju väldigt många hästar som är lite öron skygga, ska rekomendera att massera så som du sa till de häst ägaren jag känner :) verkligen ett bra tips. :)