Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1310 ggr
Ratlings
0

Att hitta sköthäst

Nu har jag letat och letat efter en medryttarhäst i evigheter. Jag längtar upp på hästryggen, få pyssla i stallet och bara vara. Men jag hittar ingen! Dom som verkar intressanta krävs körkort för att ta sig till stallet, jag har varken körkort eller tillgång till skjuts överhuvudtaget. Så allt skiter sig hela tiden.

Jag har också funderat på det med att ha en foderhäst, men även där sätter bil/körkort käppar i hjulet. Jag skulle aldrig våga ha en foderhäst om jag vet att jag inte har bil och skjuts om något skulle hända.. Man vet ju aldrig.

Det jag undrar är om någon här vet vart jag kan kolla efter medryttarhäst? 
Jag har koll på bukefalos, hästnet och blocket.

// Lise
When nothing goes right, go left!

viktoria91
0

Det finns inte på cykelavstånd från dig? Eller köra moppe?

Ratlings
0

Nej, det är bil som krävs säger alla. Moppe äger jag inte och inte heller cykel för den delen iallafall. Tungan ute Mina ben fungerar utmärkt, och buss och tåg går ju också.. Men tydligen behöver man bil för att komma någonstans.

// Lise

viktoria91
0

#2 Oftast är det så. Inte många som har hästarna vid tågspåret. ;) Har själv 1,2 mil enkel väg till stallet.

eemiliaa
0

gå in på www.medryttare.nu och kolla, där finns det många annonser som folk har lagt upp som söker medryttare till sina hästar. eller sköthäst osv. Kolla även blocket, hastnet.. Vart i Sverige bor du?

Jag är 20 år har inte körkort än, och jag har inte alltid tillgång till skjuts men i sommras köpte jag min första egna häst och jag åker komunalt ut, vilket går super bra! Innan dess hade jag medryttar häst som sedan blev foder häst som jag också åkte komunalt ut till så jag tror nog du hittar någon medryttar häst också! :)

Ratlings
0

#3 Nä det förstår jag, men tänkte om det var någonstans man kunde åka tåg/buss och sedan vandra en bit. Glad

#4 Tack ska kika in där! Problemet om jag skulle skaffa foderhäst och något skulle hända är att jag inte har tillgång till skjuts alls. Därför vågar jag inte chansa.

// Lise

Dipsie'n'Poo
0

Kan inte du skriva en egen annons på tex Blocket då? Att du söker en sköthäst att rida och sköta osv. Men du inte kan ta dig dit för du inte har körkort? Glad

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Ratlings
0

#6 Jodå, ska göra det. Har gjort det på hästnet hittills Glad

// Lise

examynia
0

men mitt problem nu är tväromt.. försöker hitta en medryttare å har annonserat på jätte många ställen men INGEN som ens har svarat å då har jag kortat ner den en gång å tagit bort massa krav som stod.. å t'nkte att de tar jag med personen om dom hör av sig istället. men inte ett pip:-/ så de är inte lätt åt nåt håll tror jag.

men jag fick tips om att sätta upp i mataffären å på ridskolan osv.. de är ju samma om du söker häst åxå så de är mitt tips.. å ääven då på ställen på nätet.. beror kanske lite var man bor.. jag br i en liten stad så tror att de är de som är mitt problem..

Ratlings
0

#8 Jag bor också i en liten stad, så jag tror nog också problemet ligger där..

// Lise

examynia
0

synd att vi inte bodde i samma då hehe:P så hade de varit löst :P

Ratlings
0

#10 Haha ja! Tungan ute

// Lise

Praefatio
0

#9 Bor du i en liten stad så är det guld värt att åka/promenera ut till alla stall fär det finns privathästar dit du kan ta dig på egen hand. Sätt upp en trevlig, informativ lapp på whiteboardtavlan i varje stall där du presenterar dig och berättar vad du söker.

Det kräver ju lite research för din del, för att hitta stallen, men det kan det kanske vara värt. Fråga på din lokala ridskola om de känner till några privatstall t.ex.

Gör dock inte som ett par personer har gjort under min tid som hästägare: Skriv inte namn, "söker medryttarhäst" och ditt telefonnummer på whiteboardtavlan Tungan ute Det krävs mer info än så. Skriv inte på whiteboardtavlan alls, den behövs till meddelanden hästägarna emellan. En lapp är bättre. Ta med dig tejp så är du inte beroende av att det finns lediga magneter.

Ratlings
0

#12 Det låter ju smart, kan försöka göra det! Fast jag gillar inte att gå in i stall där jag egentligen inte har något att göra, men det har med tidigare dåliga erfarenheter av just sånt.

// Lise

Praefatio
0

#13 Tråkigt med dåliga erfarenheter. Låter jättekonstigt att folk skulle se negativt på det. Så länge du inte går in i sadel- eller foderkammare eller klappar/matar hästarna utan går rakt in, sätter upp din lapp och går ut igen så tycker jag inte att folk borde reagera. Däremot frågar de säkert vad du gör där om de ser dig, och då är det ju bara att le vänligt, visa lappen och berätta att du söker medryttarhäst. "Jag heter Lise och jag söker medryttarhäst, så jag tänkte sätta upp en lapp på anslagstavlan om det går bra. Vet du kanske om det är någon i stallet som vill ha en medryttare?" På så vis har man ju till och med fått ett ansikte på dig vilket är positivt.

I vårt stall hade ingen höjt på ögonbrynen i alla fall! Däremot så fungerar det så i vårt stall, som i många andras, att medryttarna i stallet väldigt ofta består av andra hästägares kompisar. Just nu står min bästa vän i kö på att få rida en häst i stallet t.ex., så att hon kan rida ihop med mig. Så blir det nog gärna i mindre stall och då kan det vara svårt att få in en fot.

Ratlings
0

#14 Var i ett stall där någon snodde saker, skadade hästarna och släppte ut alla hingstar… Därefter har jag fått svårt för att bara gå in i andras stall.

Men jag ska kolla upp vart stallen ligger och hoppas det funkar Glad

// Lise

CelsiusT
1

Ja fast det beror ju på hur liten stad och hur privata stallarna är. Jag hade blivit lite irriterad om någon gått in i mitt stall här. Jag är den enda som har där att göra. En helt annan sak om någon hänger en lapp på dörren eller kommer in och pratar med mig när jag är där. Men folk har inte något att göra i mitt stall med mina hästar när jag inte är i närheten. Dessutom finns här ingen whiteboard-tavla så personen som letar efter den hade fått leta länge. Bättre då att lägga en lapp brevlådan om det är privata stallar.

Är det däremot lite större typ kollektivstallar så brukar man ju hitta någon form av tavla innanför dörren och att då gå in och hänga upp en lapp för att sedan gå igen, det är inte så konstigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ratlings
0

#16 Det är så jag tänker också. Glad

// Lise

Gronstedt
0

Om jag kommer till ett främmande stall brukar jag inte gå in hur som helst och jag hade inte blivit glad om någon gjort det hos mig. Om inte annat finns det faktiskt risk för smitta.

Jag hade tittat mig omkring, tittat in genom eventuella öppna dörrar, bankat på och kanske ropat. Ofta finns ett hus in närheten och någon tittar kanske ut för att se vad det är för mupp som vimsar runt på stallplanen, eller så kan man gå dit och knacka på. Men om jag inte fått kontakt med någon människa hade jag satt en lapp på dörren eller lagt i brevlådan.

Ratlings
0

#18 Låter som ett alternativ Glad

// Lise

viktoria91
0

Hade inte heller blivit så glad om okända snurrat runt i stallet, har varit hästtjuvar häromkring i somras och nu är någon skummis i farten med sånt igen!

Ratlings
0

#20 Ja det var det jag tänkte efter mina erfarenheter. Klart man bli misstänksam.

// Lise

viktoria91
0

#21 Är där hus så är dte bättre att knacka på och berätta än att smyga runt. =)

Ratlings
0

#22 Japp, får göra det! Glad

// Lise

Praefatio
0

Vad tråkigt att alla har varit med om sånt och behöver känna sig misstänksamma. Det är tragiskt att det finns så mycket folk som man inte kan lita på där ute. Jag har aldrig stått i ett stall där man tittat snett på främlingar så länge de haft ett syfte med påhälsningen, men jag verkar ha haft tur då.

Ratlings
1

#24 Det finns många idioter i världen, tyvärr..

// Lise

Gronstedt
1

#24: Man behöver inte ha varit med om någon tråkigt för att ogilla folk som klampar in hur som helst. Ingen här har väl skrivit att de har något emot påhälsning, eller tittar snett på den som hälsar på, bara att de har något emot folk som klampar in utan att kolla att det är OK.

CelsiusT
1

Håller med #26. Har visserligen varit med om att saker och ting blivit stulet, men då vet man ju inte om det är någon utifrån eller någon annan hästägare i stallet tyvärr (tror tyvärr på det senare). Men det är inte det som det handlar om, jag vill inte ha främmande människor i mitt stall när jag inte vet om det. Att det kommer folk och hälsar på har jag inget emot alls, när jag är där! Jag vill att folk säger hej och kommer och pratar med mig, inte går och snokar runt i mitt stall utan min tillåtelse. Lite detsamma anledning till att jag låser min ytterdörr när jag går hemmifrån, även om jag inte hade haft dyra saker hemma så vill jag ändå inte att folk bara klampar in. Hade jag kunnat låsa stalldörren hade jag gärna gjort det.

Medarbetare på westernridning.ifokus