Lägga till lucern?
Mitt halvblodssto är enligt mig alldeles för tunn i dagsläget. Eller har en så kallad hö mage iaf.
Nu när de började gå in har vi tagit det lite lugnt med högivan då vi har nytt väldigt proteinrikt och fint hö, så hon går på 4 kg kväll och 3 kg morgon. Utöver detta äter hon en liter betfor kväll och en liter Harmoni på morgonen då hennes huvud inte klarar havre. (hon får foderkrita med fosfor pga detta.)
Nu undrar jag, kan man lägga till lucern i denna fodergivan? Kanske både morgon och kväll? Eller vad skulle ni rekomendera för att få upp henne ett par kg ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Varför inte öka det proteinrika höt istället? Vad är kvoten på höt?
Den där hängmagen är inget som går att banta bort, det är galopp och hoppträning som gäller för att få upp buken! 
På bilden ser hon tunn ut men med lite bukmage. Fodra på mer och rid så blir det bättre. Hon är väl hopphäst? Då kommer magen försvinna så småningom i takt med magmuskler 
Jag hade ökat höt till att börja med, först när hon går på fri tillgång och ändå är tunn hade jag lagt till någon form av tillskott. om ditt hö är proteinrikt så ska du inte behöva ge lusern, det är bara dyrare hö! du behöver absolut inte vara rädd för att ge för mycket protein, så länge det kommer från grovfoder. du kan ge minst 3 gånger så mycket protein om det kommer från grovfoder jämfört med om det kommer från kraftfoder.
Men sen kan det ju vara så att både protein och energi ligger högt, och då blir kvoten för låg (ska vara minst 6) och då kan lusern var en bra ide 
Lycka till!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#1 Instämmer
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Håller med #1.
Är hästen tunn över revbenen så behöver den mer energi/fett och då är det bra att lägga till olja, proteinet brukar inte hjälpa nämnvärt mkt på fettreserverna.
Är hästen tunn i muskelaturen så är det protein som behövs. Håller helt med #1, har du ett proteinrikt hö så fodra på med det.
Har du en hängig buk så är det bästa att rida på ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus

Börjsa med fri tillgång på grovfoder. Kraftfoder är då oftast onödigt. Tycker att första steget med tunna hästar är att ge fri tillgång på grovfoder samt lucern om det behövs. Sen är nästa steg att lägga till kraftfoder om det mot förmodan skulle behövas.

7 kg på ett halvblod är dessutom väldigt lite. Iofs finns det lite bete kvar ute, men det är inte tillräckligt med näring i det på hösten. Min halvblodsvalack som är svårfödd har fri tillgång och äter ca 20-25 kg per dygn. Då är han fin.
Är extremt svårt att ge för mycket protein i grovfoder. Det är inte det de får foderförgiftning av. Lucern är ju bara ett proteinrikt grovfoder så finns det näring i höt, ge mer.
Jodå, näring finns det!
Får helt enkelt dra på med mer hö då så får vi se om hon blir bättre :)
Hon är i topp kondis och rids 6 dagar i veckan (Har gjort det hela sommaren, har vintervila som alla mina hästar har) Men är fattig i muskelaturen, men då är det alltså mer hö som kan lösa detta som kan lösa detta problem också då?
Vill hellre se henne lite för mullig än för tunn nämligen. Så jag återkommer med bild om ett par veckor, så får ni se vad ni tycker! Tack för alla svar :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#7 Nu på hösten är möjligheten till att få upp hästarna i hull större än annars under året. På hösten ändrar nämligen hästen sin ämnesomsättning för att klara den kalla vintern. Det gör att de har lättare att lägga på sig under höstmånaderna.
Lycka till!
#8 Kanon, skönt att höra :) Tack!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag slår också ett slag för mer hö! Tycker att sju kilo låter väldigt lite, även tuggtidsmässigt. En häst vill tugga minst 16 timmar per dygn för att må riktigt bra, och sju kilo slinker ner på 3-4 timmar för en häst som är hungrig. Min häst, som är i samma storlek och av samma typ som din, får fri tillgång på hö och äter då minst 15 kg/dygn, 25-30 kg vid riktigt kallt väder. Din häst kommer kanske att äta mer än min häst den första månaden eller så, eftersom hon förmodligen kommer att vara rädd att maten tar slut. Min åt heeela dagarna i början, men lugnade sig när det sjönk in att det alltid finns mat. Nu ser man relativt sällan att han står och äter, han står gärna och solar istället.
Min pålle är väldigt svårfödd och tappar dessutom lätt i muskler och får därför lite olja och lite proteinrikt foder också (1 kg Hippo Grow Alfa/dag). Då håller han sig fin.
Så länge man bara ger hö åt en svårfödd häst, så är det svårt att övergöda den. En tunn häst som rids regelbundet blir i regel inte tjock av att äta mycket grovfoder, däremot får den bra mag- och tarmfunktion, blir harmonisk och sätter fett och muskler på rätt ställen. Alla vinner på det! Tyvärr är det ju lite modernt att ge för lite hö till hästen, och istället ge den en massa tillskott. Hästar som inte får tugga och inte alltid har mat i magen får magknip och blir stressade. Det är en jätteviktig faktor till varför så många hästar idag väver, krubbiter, boxvandrar och är aggressiva vid fodring. De får helt enkelt inte tugga tillräckligt mycket, så som hela deras magsystem är uppbyggt för.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sen jag satte in slowfeeding nät på nätterna till mitt Paint sto så är hon mkt lugnare vid fodring. Och ute står hon o sover en stund för att sedan gå och äta lite igen. Hon får 6-7 kg i nätet och har nästan alltid lite kvar på morgonen. Och när de andra hästarna i stallet är desperata efter frukosten så står hon och äter sitt hö som är kvar.
Hon är 156 i mkh och får ca 14 kg hö per dag. Utöver det får hon lite morötter och mineraler då de andra får kraftfoder. Hon rids 4-5 ggr i veckan och är väldigt musklig och fin i hullet. Så hon är ett levande bevis för att kraftfoder är onödigt om man har ett bra hö. 
#11 Ja, nät håller jag med om är helt suveränt! Det har våra hästar också.
Däremot håller jag inte med om att kraftfoder alltid är onödigt. Så sa jag också innan jag skaffade min nuvarande häst, men fick äta upp de orden när jag insåg att han tappade hull av att bara äta hö. Han behöver både lite kraftfoder och lite olja för att hålla sig helt fin. Sedan har han problem med hovarna vilket blev bättre med skoning med kortare intervaller och av klinikhovslagare, men inte riktigt bra förrän jag började ge tillskott för hovarna. I vissa fall krävs mer än bara hö. Man kan inte generalisera på det viset.
Däremot ska bra hö/silage alltid vara grundstommen i foderstaten, och utgöra den absolut största delen av hästens kostcirkel. Många missar tyvärr det. Ett skräckexempel fanns i mitt förra stall, där ett STORT halvblod (~180 cm) fick fyra kg hö och sju (!) kg kraftfoder per dag "för hon tål inte hö". Har aldrig träffat en så stressad, osund häst någonsin. Det var extremt synd om henne.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Fast om du har slow feeding så begränsar du ju tillgången av grovfoder. Om man har helt fri tillgång så klarar sig de allra flest på enbart detta. Man ska vara väldigt sparsam med kraftfoder då det kan göra mer skada än nytta. Väldigt, väldigt få hästar behöver det. Ett riktigt bra hö är A och O i detta sammanhang. Det är när grovfodret är sämre som man kan behöva ge tillägg. Men dagens foder är ju ofta taget på odlade vallar så problemet brukar vara just det omvända, därav kom slow-feeding-näten till.
#13 Det spelar ingen roll i min hästs fall, han äter ungefär lika mycket med nät som utan. Skillnaden blir att ätandet fördelas under hela dagen, istället för att han står och äter mycket hö snabbt och vilar långa stunder med höet liggandes på golvet/marken, för att sedan äta snabbt igen. Det är bättre för magen att höet kommer några strån i taget, det är ju för det den är skapt på ett betesdjur till skillnad från ett rovdjur. Tror att det är positivt för hästens psyke också, att få arbeta lite för maten, precis som de gör när de betar.
Men visst, det är förstås egentligen inte därför vi har nät, det är bara en positiv sidoeffekt. Näten är i första hand till för att hålla höet undan från marken i lösdriften, och för att de mer lättfödda hästarna inte ska okynneasäta och sätta i sig 40-50 kg per dygn vilket blir fallet när de hästarna får äta så mycket de vill. De står och slukar hö dygnet runt och blir smällfeta…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Usch vad jag tycker synd om den hästen :S
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#12 vi har en sån stackare till häst i vårt stall oxå. Hon får 4 kg hö per dag och är hysterisk o aggressiv vid fodringarna. Hon har ätit upp sitt kvälls hö lagom när alla de andra hästarna fått sitt. Jag vet att vissa hästar behöver lite extra fett o protein. :) jag har ett fullblod oxå och hon får så mkt hö att hon inte ens äter upp så henne ger vi 0.5 kg kraft protein plus oxå. Fördelen med det är att man inte behöver ge så stor mängd kraftfoder då det är superkoncentrerat. Det kan jag rekommendera TS att ge till sin häst för att få upp hullet på den. :)
#15 och #16 Visst är det hemskt. Jag försökte, på ett lite snyggt sätt, föreslå att hon skulle öka högivan som lösning på att hästen var extremt aggressiv vid fodring, krubb-bet och boxvandrade, Men nej, hästen tålde som sagt inte hö fick jag veta. Vilket skitsnack :( Hennes hästhållning var väldigt speciell i allmänhet, och ridstilen i synnerhet var fruktansvärd: pessoabett och sågning i varje steg. Ett två, ett två, höger vänster, höger vänster.
Jag flyttade därifrån delvis för att jag inte orkade se det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 åh fy :/ Ja jag kör på med mer hö. så återkommer jag emd en bild :) Ska ta en bild på henne imorgon utan sadel/ryttare som jag lägger upp, så får vi en snygg före/efterbild! :) Tack för tipsen hörni!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#14 Antar att du överdriver något när du säger att en häst äter upp till 50 kg hö under en dag om de får äta fritt.