Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2084 ggr
Asagard
0

Rida in 3-åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har en -04:a som ska ridas in? Har ni börjat än och i så fall med vad?

Jag har en 3-åring C-ponny. Dock tar vi det VÄLDIGT lugnt, för han är jättenervös och har huvudskygg när jag köpte honom och därför har vi inte börjat någonting med varken träns eller tömkörning eller någonting än. Än så länge går vi bara korta promenader.

Lorita
0

Jag har Ametist en -04:a som jag ska rida in, han är mycket töm körd, har haft sadel och är mycket hanterad överhuvudtaget, vann unghästtalangen förra året, just för att han var så hanterbar och hoppade bra på löshoppningen.

Just nu så ska jag starta löslogerin i paddocken men det är för att han ska visas lös på premieringen i mars och då vill jag att galoppen ska funka, sen väntar jag med att rida in honom till efter riks så det blir i augusti någon gång. Då kommer han ridas lite försiktigt fram tills Lucia någon gång, då brukar jag ställa hästarna för att det är inget roligt väder och han kan få vila. Så startar den riktiga ridningen nästa vår med bruksprov (förhoppningsvis) till hösten, då ska han både hoppas och ridas i alla gångarter och göra ett uthållighetstest.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Snuttan2
0

Jag är nära två st 04:or. En quater som blev insutten som tidig 2-åring och nu travas och skrittas lite som 3½åring. Och min tränares nyblivna 3-åring som blivit sutten på under hösten och led lite med ryttare på, hon är lite sen i växten och mkt sen i huvudet med massor av temprament så vi tar det ofantligt slött… Hon longeras så smått nu, annars så miljö-tränas hon bara.

Murre_Uddiz
0

Hagrid är en dartmoor som fyller 3 år 13 februari :) han har haft sadel och träns, jag+ kompis har gått med honom i både och en bit nu. Går lite segt med han men men. Han har löshoppat och blivit tömkörd. Och lite så ;)

Asagard
0

Kul att höra att det är fler som har -04:or. Vi har egentligen två 04:or till, en shettis och ett russ. Russet är inkört och shettisen är inte gjort någonting med. Har henne hos mig, då min syster blev allergisk, så mamma kunde inte ha kvar henne. Hon är hur söt som helst, men bara typ 90 cm hög, så det lär inte bli någon inridning för hennes del. Men inkörning kanske.

Hade tänkt visa 3-åringarna på 3-årstest, men pga kvarka i området, så har vi inte haft möjlighet att åka och träna. Så trist så.

Lorita, vad är det för ras på din häst?

ronja
0

jag har ett halvblodsto -04 som jag påbörjat inridningen med, har tidigare tömkört en hel del.. är tänkt att hon ska delta på 3-års testet =)

Lorita
0

Ametist är knabstrupper ca 145 cm i manken

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Murre_Uddiz
0

#3 fast det är inmte min häst ;)

jejjepejje
0

min -04 är bara sadel, träns tränad, tömkörd o longerad. ska börja med inridningen om 3 veckor!

Neywaz
0

Jag har en arab, 05a (född januari) som jag rider till hagen ibland efter att vi gjort nåt eller bara pysslat. Han är van vid det mesta, och jag hoppar sporadiskt upp på honom lite då och då, men inte mer än ett par gånger i månaden eftersom han är så liten än.

Han är tömkörd och van vid att dra vagn, så visst tycker jag man kan börja rida in en 04a. Jag tycker dock det är viktigt att tänka på att de är unga så man inte går fram för fort när man kommit på att "oj vad bra det här går" Ge dem tid att tänka emellanåt, ge dem ordentlig vila att få växa mellan varven, att leka och bara vara just hästar. De ska längta efter att få gå i skolan! Skrattande

jejjepejje
0

jo precis… det är precis vad jag ska göra med Belinda,hon är väldigt liten än (se fotoalbum) så jag måste gå ganska långsamt fram o skapa lite muskler innan träning o ev tävling (distans)

Ledin
0

4# kör in shettisen annars är den inte värd mycket och tänk på allt kul man har med inkörd liten ponny. Jag gillar inte att man struntar i göra något med sin shettis visst rida in kan man ju hoppa om det inte fins så liten tjej/kille som kan rida och den va ju rätt så liten med. Så då kan ju inte måga rida den sen ändå. Dom är bra kör ponnys dom små liven :)

[slo]
0

#9 Hoppsan, jag ligger visst efter :o Trodde jag var tidigt ute som börjar tömköra min sena 05a nu först, men då är det ju hur lugnt som helst :) Har övervägt att hänga lite på damen utan sadel eller något och se vad som händer… Antagligen ingenting :P

AliceL
0

#12 att provhänga gör väl ingen skada.. hhar hon haft sadel på sig ngn gång? ^^ är ba nyfiken

[slo]
0

Nope, har haft tömkörningsgjorden på henne 5-6 gånger bara :P

linnrisedal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 3 stycken -04 i vårat stall, 2 varmblod och 1 russ, varmbloden ska kvala i år, 1 av dom är inriden, och russet som är mitt håller på att köras in och skall ridas in senare i höst.