Kal fläck?
Redan i somras upptäckte jag att min häst hade fläckar på kotorna på båda bakbenen, en på varje i precis samma höjd. Först var det bara topparna av pälsen som försvunnit, men nu har den ena fläcken blivit helt kal. Inte ett hårstrå, även om han håller på att få ordentligt med vinterpäls och man kan tycka att det borde växt ut igen. Den är inte alls stor, bara en liten liten rund fläck.
Han har inte haft skydd, boots eller något annat på benen så det är inte skav från något sånt. Han kliar sig ju en del med tänderna över hela kroppen och öven där, men det vore ju otroligt om han prickade samma lilla fläck varje gång så all päls försvunnit och dessutom på båda benen. Om han hittat något trevligt ställe i hagen att klia sig på så har jag inte hittat det än.
Någon som sett något liknande eller har någon teori på vad det är eller kan bero på?
Spontant tycker jag att det ser ut som liggsår. Isåfall kommer kliandet från något annat. Men jag skulle se till att han har tillräckligt med underlag i boxen och ev. sätta en bädd så att han inte gräver sig ner till bottenbetongen och på så sätt får skav. Det finns också speciella skydd mot liggsår. :)
Han står på lösdrift och de korta stunder han varit inne har jag aldrig sett honom ligga i sin box, så någon betong ligger han inte på :)
Eller vänta här nu, var det på kotorna? För på bilden ser det ut som om det är på hasspetsen. Om det nu är på kotorna så är det nog ändå inte så troligt att det är liggsår, de brukar inte få liggsår där direkt.
Det är på kotorna som jag skrev :) På framsidan av dom eller hur man nu ska säga,
Okej, då förstår jag. :) Men jag vet dock inte vad det kan vara…
Lustigt..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Den hov som syns på bilden är alltså en annan hästs? Kan påle ha slagit i med framhoven så han fått sår?
#7 Nej, det är hans andra bakhov som syns. Det skulle ju vara möjligt att han gjort det, men det har aldrig varit något sår där utan håret har bara försvunnit mer och mer.