Attackerad i hagen
I går släppte vi ut hästarna på sommarbetet. Alla hästar (nio stycken) går tillsammans. Nyförvärvet, ett halvblodssto på 10 år, har bara stått där i en vecka och blivit bästa kompis med Lykka (Eves medryttarhäst).
I sommarhagen var det genast hon som tog kommandot, över både ston och valackar. Och ingen fick komma i närheten av Lykka.
Idag skulle jag hämta Dandelion men fick inte komma i närheten av någon häst. Det nya stoet gick hela tiden till attack mot mig, med öronen bakåt och sparkade mot mig.
Så nu undrar jag hur jag ska göra i en sån situation? Nu valde jag att plocka in stoet och ställa henne i boxen innan jag tog in min egen häst, men det känns ju väldigt jobbigt att alla ska behöva göra det så fort nån vill ha in en häst..
Tror ni att det här är ett tillfälligt problem som lägger sig när hästarna kommit in i sina roller efter några dagar?
Känns inte så kul om lillesyrran alltid måste be någon annan hämta medryttarponnyn när jag förbjuder henne att gå in i hagen under hela sommaren 
hmm det kan ju vara så att det bara är nu ibörjan som den vill ha sin flock ifred och att hon slöpper dom om ett tag. men om det fortsätter tror jag att det är bäst att man vissar vem det är som bestämmer, för allas säkerhet.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

jag tror det kommer lugna sig..

Men hur visar man vem som bestämmer när man blir attackerad i hagen? Funkar ju inte riktigt att sparka tillbaka ;) Det är ju bara fly som gäller… 

#3 klart det funkar att sparka tillbaka!! ;)
Visa henne att det är du som är ledaren..
Tror det lugnar sig. Skulle hämta min häst när dom släppts ut på betet, men bara jag gick nära gick dom andra till attack. men nu är det lugnare än i en öken. =)

jag är inte säker på att det lugnar sig. Några shettisar vi red förr hade gått ihop hela livet (mamma, + hennes 2 döttrar) och den ena "dottern" attackerade alla som satte sin fot i hagen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Sån va bigge med.. Vi kom inte i närheten av hästarna för att hon sparkade eller flyttade bakdelen och backade emot mig.. Med det lugnade sig.. Han vaktaade ju hela tiden ett sto som ingen fick ta.. men kom man bara fram till honom först så va det ingen fara sedan..

#4 kan vara farligt att försöka visa att man är ledaren om man inte riktigt vet hur. linaN skulle göra det på haflingern hästarna gick med förra sommaren. det slutade med att hästen sparkade henne.

#8 men om man inte vet hur bör man ju kanske be någon som vet hur man gör om hjälp.. =)
Jag ska dit snart och rida både Lykka och kajsa.. Funderar på att ta Kajsa först så man slipper bli sparkad :/.. Tråkigt att det har blivit såhär i hagen

Så betedde sig mitt shetlandssto när hon gick tillsammans med sin mamma. Fick ta med mig en pisk ut varje gång jag skulle gå in i hagen.

#9 det är det jag menar. det är farligt att göra ngt sådan själv när man inte vet… ;)
Urk inte kul atakerar folk, ta med dig en långpiska å visa tror inte du behöver andvända den utan ha den mera som en förlängd-arm du ska ju inte skrämma alla hästar genom å veva med den :P… och det brukar ju lugna ner sig eller iaf tonas ner lite. Det stoet skulle inte jag vilja ha här hemma iaf det kan jag ju säga. Hoppas det går bra eller bättre iaf. Jo va gärna flera om det går när ni tar in hästar det e alltid bra.
Nu går det galant att ta in även min dam.. Kajsa bryr sig inte ett dugg.. :)..