På bogarna?
De här blev lite långt men jag hoppas nån orkar läsa;D
Hur tränar man hästen så den får bättre steg`?
Asså för hästen jag ska hyra har väldigt markbundna rörelser, beror bla. på att hon inte har världens finaste exteriör hon är rätt lång och älg aktig och rätt svår att sammla.
Men till saken, hon har väldigt lätt att hamna på bogarna och har väldigt markbundna rörelser, de ser i princip ut som att hon har för stora/tunga hovar, som att hon itne orkar lyffta dom, syns spec i skritten, men hon är väldigt markbunden i dom andra gångarterna åxå.
Hinner kanske inte göra så mycket åt de på en vecka men skulle gärna vela ha ltie tips på vád man kan göra, funderar på att stretcha henne lite o så,
Vad annat kan man göra, tips på nått man kan träna? typ bommar mm, fast det tränar hon rätt mycke annars åxå eftersom hon är ridskole häst, men hur ska jag rida henne för att få henne lite mer på bakbenen hon vill till o bli framtung och gå på bogarna, försöker rida fram henne ordentligt men hon har inte så bra förutsättningar för sammling direkt, hon känns väldigt älgig om man inte jobbar henne ordentligt och de krävs endel för att få med henne.
Men hon är ohygligt snäll och försöker verkligen när man ber henne om något och bjuder verkligen på sig själv, fast ibland kan hon vara lite tjurig och stoet i henne kommer fram,men de är förståerligt ;D
Jag har samma problem med Lykka. Man tycker att hon går jättefint innan man inser hur mycket hon går på bogarna. Nu har jag fått hjälp med det och hon känns mycket fräschare. Det jag gör är att jag rider på yttertygeln och innerskänkeln. Om jag håller mig på en volt så är det sträckt yttertygel och formande innerskänkel som gäller. Inga drivande skänklar, endast sitsen. Sitt DJUPT och FÅ UPP händerna. Strunta i om hästen går som en planka med halsen, när den hittar balansen och sätter under sig så kommer huvudet, det gäller att rida in i handen.
När hästen gå på bogarna tro jag att man rider för mycket med handen. Händerna ska vara stilla. Så svårt att förklara…

Jo ja rider redan på dom metoderna min tränare är stenhård på de där med stöd på yttertygeln och så stilla det går i handenoch att rida mycket med sittbenen och skänklarna, men min tränare säger dom gånger jag ridit för henne att hon skulle behöva komma upp från bogarna, genom att rida fram henne och göra mycke halhalter för att få henne mer sammlad bak, men hon svarar inte riktigt på de :/
Kan testa de där med att rida med högre händer om hon följer, men hon har naturligt en lägre from, men de är bara det att de gör så hon lätt hamnar på bogarna utan att man märker de.
tack för tipsen :)
Jo, jag vet hur det är :P.. De luras de små liven :P.. Men när hon kommer upp från bogarna och kommer under med bakbenen mer så känner du verkligen vilken skillnad det blir.. du ska inte ha nånting i handen, allting blir så himla lätt

Mjo, känner igen den kännslan de är så härligt när man lyckas med det och dom lättar från handen^^