Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 1786 ggr
[MajaWrangstadh]
0

Åsikter om den här hästen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! Lite spinoff på den här tråden, fast med en annan både häst och ryttare. Om ni ignorerar ryttaren (a.k.a. jag och min sämsta sits), vad har ni för åsikter om hästen?

http://www.youtube.com/watch?v=r7HvCYz1nQs

Lite svårt att se med alla småklipp och den kassa kvaliten kanske, men bara ni har något litet att säga blir jag väldigt glad!

Och för att citera förra tråden, inga påhopp och elaka kommentarer, bara funderingar och kritiska bedömningar! Tack fina ni:)

[MajaWrangstadh]
0

2

[MajaWrangstadh]
0

3

[MajaWrangstadh]
0

4

Peppe
0

Shit hur kan du rida i den sadeln?? Den sitter ju helkonstigt, jag hade tappat all balans direkt Flört

Ser ut som en trevlig häst annars!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Praefatio
4

Ja, huga, sadeln ser fruktansvärt ut. Ser ut som att den missgynnar dig något enormt vad gäler balans, och att du därför hamnar i stolsits med lite ostadiga skänklar. Sadeln ligger dessutom för långt fram, ser ut som att det är pga att den inte ligger still.

I övrigt så ser det lite ut som min häst: Vill hemskt gärna göra rätt men orkar inte riktigt. Därav att hon går en bit bakom lod och dessutom ser ut att svänga omkring med huvudet en del. Vill ge efter men vågar inte riktigt helt enkelt. Kan tänka mig att det blir mer harmoniskt med en sadel där du sitter bättre och kan hålla om din häst med skänklarna på ett annat sätt. Om din häst är som min så mår den dessutom bra av att gå i en lite högre form, av att lyftas upp lite, för att inte hamna bakom hand eller smita undan.

Din hand ser lugn och fin ut, du ser avslappnad ut och ser egentligen ut att ha en bra sits, ser ut att vara en behaglig ryttare - en sån som jag hade låtit rida min häst. Det är en komplimang. Jag är en av de där människorna som inte har något emot att rida dressyr på lite längre tyglar men du kommer nog att få andra kommentarer för att tygeln glappar lite.

Med andra ord: Trevlig men lite "flackig" ridning, trevlig och följsam ryttare, trevlig och lite nervös häst. Skulle må bra av att se över sadeln för att kunna hålla om bättre med skänkeln, och eventuellt arbeta i en högre form.

Gronstedt
2

Det ser ut som ett bra utgångsläge för en häst som inte riktigt orkar ännu - eller som inte fått så höga krav på sig ännu. Det är dags för dig att begära lite mer balans och energi och mer arbete över ryggen. Balansera hästen tydligt och rid den sedan fram till handen.

Som andra skrivit, nosen ska upp och fram litegrann, ryggen ska välvas och bakbenen arbeta mer energiskt. Jobba mycket med böjning, ställning och spårning, så kommer balansen på köpet och därmed kan kraften från bakbenen samlas in i hästen.

[MajaWrangstadh]
1

Tack så mycket för alla tips! Det var en provrdning så sadeln kunde jag inte göra något åt tyvärr, men jag håller med, den satt verkligen hemskt. Hästen kändes väldigt fin, men som ni säger hade inte riktigt musklerna ännu. Det kändes som den hade mycket mer att ge i alla gångarterna men kunde inte riktigt plocka fram det, svårt att länga speciellt. Uteritter, galopprace och klättring känns behövligt.

och #5 Praefatio, jag tackar och bockar:)

Förresten #4 Peppe, gissa vad för stall det var? Världens slump. Samma gubbe som Charlotte (Östragård!) köpte sina hästar av i Tyskland! Världen är liten;)

Emshify
0

Är det en unghäst? Jag tycker att den ser lite orutinerad ut. Dessutom ser det ut som om den inte riktigt orkar bära upp sig själv, så att den istället blir lite hängande i handen (och även lite bakom lod tidvis) och får lite långsamma, osnärtiga rörelser. Den vill gärna bli låg och rund i formen istället för att "komma upp sig". Dock ser den lovande ut, den skulle säkert kunna bli jättefin om man fick rida till den lite och den fick stärka sig i kroppen. :) Annars tycker jag att den verkar ha en trevlig inställning. :)

[MajaWrangstadh]
0

#8 Den fyller sju så jaa, det är lite bebis över den:) Tävlad 1,10 hoppning, hur mycket dressyrriden den är vet jag inte. Men jag håller absolut med, muskler muskler muskler behövs!

Emshify
0

#9 Jamen dåså. :) Man kan ju inte ha samma krav på en så pass ung häst som på en "färdig" häst. :) Men det finns som sagt fina utvecklingsmöjligheter där med rätt träning.