Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1192 ggr
kallander
0

Shiverings

Min prins har konstaterat shiverings på ena bakbenet som har gått lite i vågor. Jag har försökt hitta ett samband mellan hans kondition, styrka, vädret, underlag, skodd/barfota osv men vågorna kommer och går mest som de själva vill. När det är som bäst så rör han sig i stort sett obehindrat både frammåt och bakåt och han kan få lite kramp i benet just när det ska lyftas för att kratsa hovarna men så läng jag håller honom stadigt i foten så är det inga problem.

Idag var ingen bra dag, han ville inte stödja på det benet och emllanåt krampade han mer än han stod normalt. Då lyfter han benet så högt han kan utan att välta och krampar i allt från 5 till 30 sek.

Nu har han gått barfota i 1,5 månad och det har inte märkts någon större skillnad som jag kan relatera till just detta, men idag var första gången jag hade boots på honom bak och när de kom på kunde jag se att det blev lite värre, precis som att det blev lite bättre när de åkte av igen efter ridturen. Så nu funderar jag på om det hjälper honom att känna underlaget med hoven?

Han hade dessutom lite träningsvärk från lektionen igår och det kanske också påverkar..

Nu ska jag även ha honom på lösdrift för att se om det blir bättre om han inte står still så länge om natten men än så länge efter sommarbetet har jag inte märkt någon skillnad.

Kände bara att jag behövde få lufta mina tankar lite…

Är det någon mer här som har en häst mer shiverings? Hur visar det sig och hur hanterar ni det?

Gronstedt
0

Hurdana boots har du? Min erfarenhet är att en shiveringhäst inte har riktig koll på vilken bakfot som är vilken - den kan till exempel lyfta höger bak när du tar i vänster bak för att lyfta den. Remmar runt benet kan kanske förvirra signalerna så den inte riktigt vet vilket ben den står på …

Stretching och massage kan göra en shivenringhäst bättre, så träningsvärk kan säkert göra det värre.

kallander
0

Ja just så gör han också- han lyfter det andra när jag vill ha det påverkade benet. Det är barfotaboots jag har så inte så mycket remmar men däremot så känner han inte så mycket av marken under sig.. det är iaf vad jag tror utlöste kramperna. Är det vanligt att hästar får shiverings? Min prins är den första jag stött på som har det, eller där man iaf kan se det.

kallander
0

Ja just så gör han också- han lyfter det andra när jag vill ha det påverkade benet. Det är barfotaboots jag har så inte så mycket remmar men däremot så känner han inte så mycket av marken under sig.. det är iaf vad jag tror utlöste kramperna. Är det vanligt att hästar får shiverings? Min prins är den första jag stött på som har det, eller där man iaf kan se det.