Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4073 ggr
BettaSplendens
0

Få hästen avslappnad

Hej.

Jag rider ofta en D-ponny på vår ridskola, Stellan. Hon är en väldigt pigg och speciell häst, många är rädda för henne och kan inte riktigt kontrollera henne, men jag och hon matchar verkligen. Hon lyssnar alltid på mig och är jättefin och så, men hon kan inte riktigt bli avslappnad när an rider. Min lärare sa att hon lyssnar verkligen på mig, men nu måste jag få henne att bli avslappnad. Hon är alltså väldigt upp med huvet och slappnar inte av i traven, vilken är extra jobbigt när vi kör markarbete. Jag glömde fråga vad jag skulle göra för att få henne mer avslappnad men får göra det nästa gång.

Jag är väldigt avslappnad och aldrig rädd när jag rider henne. Hon är väldigt känslig i munnen så drar aldrig utan rör på tyglarna hela tiden om vi ska stanna, för det har väl inget med det att göra?

Alla tips är jättevälkomna :)

BettaSplendens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sötnos med hennes nya grimma :)

edit: båda ser lite sura ut hahha :D

Emshify
0

Detta måste väl din ridlärare kunna hjälpa dig med? Det är ju därför du är där - för att lära dig. :)

Det är också svårt att ge tips och förslag eftersom det är en ridskolehäst (d.v.s det är inte bara du som rider den så det är svårt att göra någon större skillnad även om du försöker) och att du endast rider den på lektioner då läraren bestämmer vad ni ska göra (d.v.s du kan inte bestämma vad ni ska göra för övningar).

BettaSplendens
0

#2 Ja, jag tänkte fråga henne idag men glömde så får göra det på fredag :) Tänkte om det kanske fanns något man kunde tänka på när man rider, ja, jag har ingen aning faktist :) Tack för svar i alla fall :)

pebb
0

Skriv gärna vad ridläraren ger dig för tips, är ju bra för andra att läsa också :)

Sarah
0

Ngt att tänka på är alltid att slappna av i kroppen och i handen, samt se till att handen är stadig, mjuk och har jämn kontakt med bettet.

BettaSplendens
0

#4 Yes, ska jag göra :)

#5 Jag försöker alltid att slappna av, känner mig inte spänd eller vad man ska säga när jag rider. På henne måste man också vara mjuk i handen, annars lyssnar hon inte och blir lite uppskruvad. Men ska tänka på det extra nästa gång, ska rida på fredag . Dock kommer jag inte ha min ridlärare jag brukar då men kan fråga ändå :)

Gronstedt
0

Det handlar inte bara om din hand, du måste också få hästen mjuk i sidorna. Be ridläraren hjälpa dig att jobba med böjning, ställning och spårning. Först när hästen är mjuk och lösgjord i sidorna kan den slappna av i kroppen och komma stadigt fram till handen.

kaka1234567
0

Låter lite som att hästen inte passar på ridskola och kanske inte trivs och blir stressad av att gå med många hästar . Men hon kan ha ont också och har eventuellt byggt felmuskler och där av har svårt ätt bära sig . Och kan ha rygg problem .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

BettaSplendens
0

#7 Förstod inte allt var du sa där men ska försöka tänka på det :) Hon har verkligen extremt mycket energi, så även fast hon kanske ridit en/två gånger innan min lektion är hon fortfarande lika pigg :D

#8 Jag tror hon passar väldigt bra som ridskolehäst, även fast hon såklart hellre skulle vilja bo hos någon som kunde tävla med henne och verkligen visa vad hon kan gå för :) Tror inte hon har ont, dom på ridskolan är väldigt seriösa så tror dom skulle veta det.

Gronstedt
2

#9: Har ni inte kommit till lösgörande arbete ännu, så är det dags att ni gör det Glad. Det är ett av stegen på vägen att lära sig rida och din ridlärare kan förklara mer.

Extremt kort förklaring: All ridning handlar om att få hästen i balans och få den att föra över en del av sin och ryttarens vikt från frambenen till bakbenen och välva uppryggen - först när den gör det kan den bära ryttaren på ett sätt som gör att den håller för att rida på.

För att den ska kunna göra detta måste den vara avslappnad och för att den ska kunna vara avslappnad måste den vara i balans (inte i framvikt). För att den ska kunna vara i balans måste den spåra (frambenen går i samma spår som bakbenen). För att den ska kunna spåra måste den vara mjuk i sidorna, så den kan böja sig på böjt spår, och känslig för skänkeln så att det går att hålla den rak på rakt spår. Och så måste den förstås vara lyhörd för hjälperna, så att den tar både förhållning och drivning utan problem.

När man börjar med inverkansridning inser man att detta är vad man kommer att arbeta med under resten av sitt ridliv - detta är grunden för allting annat.

kaka1234567
0

Ja då Gud vad folk tror gott om ridskolor :) en gång va jag också så naiv . En häst som beter sig på de viset du beskriver låter som att de har ont eller inte passar på ridskola ochfelmusklad . Nu hat jag ju inte sätt den men låter som de i alla fall :) lycka till :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

BettaSplendens
0

#10 Får läsa det några gånger haha, tack i alla fall ;)

#11 Nejdå, jag tror inte gott om alla ridskolor men denna gör jag. Sen som jag sa innan har dom KOLL på hästarna där, många som bryr sig om deras välmående. Och trivs, det tror jag verkligen hon gör. Alltid pigg och glad är min bebis. Dom har haft hästar som inte trivts och dom har fått flyttat, så dom skulle också märka om en häst inte trivdes.

BettaSplendens
0

Har inte ridit för min vanliga lärare sen i lördags och då glömde jag såklart att fråga. Hon var i alla fall mycket fin i traven, avslappnad och lugn med ett fint tempo :) Galoppen var också bra men hon blir lite het ibland på långsidan men annars fin som vanligt min pärla <3

Har faktist anmält mig till en dressyrtävling nu, LC:2 2008 :D Inte säkert att jag ska rida Stellan, men tror det! Så nu är massa lektioner bokade och får prata med min lärare om lite tips på lördag :D Tror inte det kommer gå så bra men man måste ju börja nånstans :)