Stark ponny
Hej!
Har en kompis till mig som har ett problem med sin ponny.
Hästen är allmänt stark vid ridning och hon har testat alla möjliga bett [Pelham, Pessoa, Cresendo, Westernbett, Postkandar m.m.]
Det funkar ett tag, men sen blir han starkare efter varje ridtur.
Vilket bett hade ni rekomenderat?
Stall Bråna
Ett tredelat. I det fallet är nog inte bettet det avgörande, utan ryttaren :D
Mvh Gullan
-Bättre ökänd än okänd
Tror hon har testat det också.
Rec hästen ett bra tag sen med ett vanligt tränsbett, och då gick han hur fint som helst, dock lite pigg, men inget som hindrade mig att samla ihop ponnyn till lite mer samarbetsam häst. Då jag är van i starka travare.
Det verkar som om ryttaren är lite väl hård med honom, då hon rider han mest med Pelham.
Vet vet om det är just för att ponnyn vill undvika själva ''hårda greppet'' som ryttaren har i handen, då det kanske gör ont i hästens mun.
Stall Bråna
Tipsa henne att rida för nån bra tränare, det lär göra susen om du tror att det är hennes hand som är felet. :D En bra dressyr-tränare lär se det direkt i så fall. :)
Mvh Gullan
-Bättre ökänd än okänd
Ja träna för tränare Rod på vanligt 3 delat . Lära henne lyssna och bli lyhörd för de du vill och låt . Och ibland låta någon duktigare ryttare gudaspis är lite större och kommer åter hästen bättre. Ev låt någon rida som låter hästen springaav sig. Logera innan du ska rida . Och ta bort all onödig krafft.
#4 Tycker inte att hon ska longera innan ridningen, då försvinner ju energin till ridpasset. Energi vill man ju ha kvar men man vill samtidigt ha en häst som lyssnar. Har hon rida med halsförlängare? De är ju ingen lösning på problemet, men det kan vara en början på en lösning i alla fall. Och man behöver ju inte spänna den till max, utan man kan ju spänna den löst.
Mvh Gullan :)
-Bättre ökänd än okänd
Bag tycker man ska longering är hästen stark så vil man inte ha energins eftersom den gör den stark och okoncentrerad . Inga hjälptyglar ska tas till det är bara att för värda jag skulle longerat och ta bort käftat fodret .
TS, vill hon åt en slö, energilös ponny eller en frammåt men lydig? Vill hon ha en ponny med energi och kraft så skulle jag rekommendera det jag skrev i #5, annars det som #6 skrev!
Mvh Gullan :)
-Bättre ökänd än okänd

Det är förmodligen inte bettet som är lösningen utan en tränare för ekipaget. Ett skarpare bett hjälper inte och är ryttaren hård finns inget bra bett. Självklart gör det ont på hästen om hon är hård och det kan stressa upp den coolaste häst. MIn valack blir stressad direkt om jag bara råkar spänna mig i axeln.
Som #8 säger, det är förmodligen inte ett bettbyte som behövs utan DRESSYR. Alt en veterinärkoll.
Kanske hon ska köpa HC hands? :) så tar hon inte för hårt? :)
#10 HC hands, vad är det?
Träna NH eller dressyr och använd mildaste möjliga bett. Bromsen sitter inte i bettet, utan i sits, energi och tanke.

Longering innan ridpass är super tycker jag, hästen är uppvärmd innan man sätter igång ordentligt, den har fått slappna av utan ryttare. En häst i bra kondition klarar absolut en sväng longering innan ett pass. Longerar innan jag rider lektion. 20 min skrittpromenad och 15 min longering, sen kan vi arbeta. Tappar hästen energin av att longeras innan ridning så har den för dålig kondition.
bort m betfor, havre om de är ponnyn som äter. testa m bettlöst träns. :)
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.