Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2917 ggr
Gullan_J
0

Skydd vid dressyr?

Nu undrar jag, vad har ni för skydd vid dressyr, eller kanska inga skydd alls? Varför har ni/inte har ni isåfall?

Själv har jag kört med lindor på både halvblodet och russet. Men nu kommer jag börja använda damsker istället. Jag gillar att ha skydd på dels för att det känns "snyggt" och för att mina hästar för luftigare steg. (Därmed snyggare steg även på tävling) :)

-Bättre ökänd än okänd

kaka1234567
0

Jag använder alltid matchande lindor till schabrak och jag har också alltid en matchande tröja elekt ridbyxor . Och om inte jag lindar rider jag utan och har bara matchande schabrak o tröja eller annat man kan matcha . Jag har ben skydd vid hoppning . Och inget när jag rider ut . Jag har alltid lindor vid hård träning och om jag orkar när vi tar det lugnt . Jag rider i te ut med skydd just för att han ska lära sig att va rädd om sina ben . Och vid träningar vik jag va säker på att benen är skyddade . Men ibland rider jag utan beskydd vid hårda pass just för att han ska förstå att han ska va rädd om benen . För skyddar man dem för mycke blir de ju som tävlingshästarna på hög nivå. Även om vi också vill upp till toppen så får hästen lov att va häst

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Spiritinthesky
0

fårskinnsdamasker :) blir bruna och äckliga. men lättvättade

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
0

Jag har ingenting. Mina hästar slår sig inte på benens å har inget behov av skydd. Är sådan som inte gillar att sätta på sånt 'bara för att'. Nu kör jag ju inte engelsk dressyr men "dressyrar" ju på westernskt vis, och även där är det väldigt vanligt med skydd på. Men jag sätte rpå sånt när det uppstår ett behov av det, inte förr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

niare
0

har skydd vid hoppning men inte ofta vid dressyr då jag vill att dom ska lära sig att vara försiktiga, många hästar som alltid har skydd blir lätt oförsiktiga för dom vet att dom har skydd. eftersom man inte får ha skydd på tävling väljer jag att vänja in dom att vara utan, dock vet jag att jag ska rida hårt i mjuk underlag kan jag linda eller dylikt.

Gullan_J
0

Jag kan även tillägga: Jag rider alltid med skydd. Många kommer nog tycka att det är fel…. Men jag har senskydd fram och bak strykkappor vid hoppning och senskydd vid uteritt. Vid hoppning tror jag ni förstår varför jag har skydd men vid uteritt händer det ofta att det ligger några träd över stigarna som man måste hoppa över eller bara att jag oftast kör hårt vid uteritt. Men om jag bara skrittar hon/han så får dom vara utan skydd.

-Bättre ökänd än okänd

Gronstedt
0

När jag hade egen häst hade hon senskydd fram och strykkappor bak eftersom hon var stallad på en ridskola och gick med på en del lektioner och alla lektionshästarna har det som en billig försäkring. Egentligen hade hon inte behövt det. På medryttarhästen har jag ingenting, eftersom han inte behöver det.

Dock har jag gärna senskydd både fram och bak vid hoppning, för att skydda mot fläkning och slag.

Jag tror också att det är bra att använda lindor, boots och olika sorters skydd ibland, bara för att hästen ska vänja sig, så den inte tycker det känns knepigt den dag det behövs. Min pålle behövde boots runt om ett tag och hon gick som en katt med våta tassar i flera dagar … lite knepigt att rida på Foten i munnen.

Lina
0

#3 westernskt?  haha vad e det?? Flört

TatsuOni
0

Rider utan skydd, då ingen av hästarna slår på sig. Däremot så har ponnyn framskydd vid hoppning då han kan slå på sig när han har för bråttom över hindret.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

CelsiusT
0

#7 Jadu ;P Jag vet inte, vi brukar säga så i min familj  Oskyldig. Lite som att lägga till -ish som ändelse på engelska som ju har blivit så poppis nu, fast vi har alltid lagt till -skt i vår familj, på svenska.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lina
0

Haha jag kan inte påstå att jag pratar korrekt svenska själv heller alltid men tyckte det lät så fel att det blev kul Flört

Sarah
0

Har alltid lindor, oavsett vad jag gör (om det inte bara är en skrittur).

[MajaWrangstadh]
0

Om du bara rider dressyr och hästen inte slår sig, ingenting. Det är ju trots allt en häst ;-) Annars lindor.

Elshira
0

Brukar aldrig ha skydd i vanlig ridning, famför allt inte när hästarna går barfota. När hästarna är broddade har jag dock alltid damasker på både bak och fram för säkerhets skull. Vid hoppning damasker runt om, om de är oskodda, annars senskydd fram (med extra neopren som täcker framsidorna också om de slår i bommen) och damasker bak.

Hakuna matata!

Peppe
0

jag har nästan aldrig skydd, bara om jag vill piffa till det lite men det är inte så ofta. Är inte så roligt att linda benen, rida helt ensam på en blöt sandbana i skogen där ingen ser, och sedan linda av ett par lerblöta lindor. usch

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
0

#14 Beror ju på om man lindar för att ngn ska se eller om man gör det för att man vill skydda hästen :)

viktoria91
0

Alltid lindor bak pga senskda, senskydd, damasker eller lidor fram. Hon har alltid skydd på alla benen vid ridning/körning, billig försäkring. ;)

Peppe
0

#15 Vad menar du? frågan var varför vi hade skydd på våra hästar; då svarar jag ju såklart hur jag gör på min häst, som inte behöver skydd men som jag ibland lindar ändå för att det är fint. Men det är varken fint eller roligt när det är lerigt ute Glad

Tycker att det är väldigt sällan man stöter på hästar som faktiskt behöver skydd, som stryker sig osv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

examynia
0

har inga skydd alls när jag rider dressyr då han inte slår sig. däremot brukar jag oftast ha nån sorts av skydd när jag rider i skogen pga grenar å stenar som kan skada annars.. men behovet finns inte just för att han inte slår sig.. så de är jag som tycker de bara:P

[Wijsa Kaberg]
0

Brukar rida med "dressyrskydd" från catago tror jag.

Eldlilja
0

Inga skydd, nånsin. Kanske lindar om jag känner mig sugen att piffa till det, men damen stryker inte, och vi rider ofta över stock och sten så hon håller kolla på fötterna sina :). Jag skulle nog inte våga ha t ex senskydd på uteritt, har hört för många rykten om att stenar skulle komma in mellan hästen och skyddet och gnaga hål. Jag vet iofs inte om det stämmer, men eftersom flickan min håller koll på fötterna finns ingen anledning att ta risken.