Hopprädd
Är hopprädd av mig. Vill börja tävla på min d-ponny men tycker L:D är alldeles för högt. Hoppar max 70 på träning & brukar hoppa 50 på de få pay&jumps jag stället upp i.
Har nån något tips till hur jag ska få bort min hopprädsla? Målet för 2013 är att hoppa 1 meter, men känns just nu som att de inte kommer gå! :(
Jätte glad för tips!
Hoppa hoppa hoppa. Det är det enda som funkar :) har du viljan kommer rädslan försvinna till slut. Låt någon höja och sänka hinderna, nån du litar på, så du inte vet vilken höjd du hoppar. Till slut är du nog uppe på en meter ska du se :)
1# Tack för tipset! Är oftast rädd att hästen kommer fel på hindret då hon har svårt att se avstång men vi har tränat mycket dehär året på låga hiner & avstånd så ska köra på ditt tips nu! :)
Tack!
snygg ponny!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#3 Tack!
Kollade du på förra säsongen av ponnyakuten? Var ju en tjej där som var rädd för att hoppa och jag tyckte tränarna använde rätt bra metoder på henne :)
5# Kollade lite då & då :) Ja, kommer bara inte ihåg vad do gjorde för övningar 
En gång så var det en man som höll upp ett antal fingrar så hon skulle titta hur många han höll upp och därmed glömde hon bort att titta på hindret och hur högt det var.
Sen hade dom väl någon studs serie eller med ett galoppsprång mellan hindrena där dom första två var låga och så höjdes det sista men hon fick inte veta till hur mycket förrän efter lektionen.
Helt enkelt släppa fokus på själva hindret. Viktigt är ju att stoppa på en lägre höjd de första gångerna om det känns lite läskigt och inte tvinga fram några högre höjder. Jag hade själv behövt sån träning eftersom jag inte heller gillar att hoppa.
#7 tack så jätte mycket för tipsen!
Ska träna på lite sånna saker imorgon när jag ska hoppträna isåfall, tack igen! 
Min ridlärare hade en jättebra övning med mig, hon band ihop tyglarna och lät mig hoppa med armarna rakt ut. Detta för att bevisa för mig att jag inte hade något att oroa mig för, så länge jag inte stör för mycket hoppar hästen hur bra som helst.
Det var dock på en väldigt erfaren häst, vad som är bäst för dig och din häst beror mycket på hästen, hur mucket och svårt hon hoppat, vad hon tycker om att hoppa, om hom blir het, osv.
I grunden handlar det om att du måste kunna lita på din häst minst lika mycket som hon litar på dig.
Om du styr henne mot ett hinder och ber henne att hoppa litar hon på att du inte skulle be henne om något farligt eller något hon inte kan. På samma sätt måste du lita på henne att hon sköter sin del och tar er säkert över hindret.
För om du inte tror att hon klarar det, hur ska hon då våga hoppa?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag var hopprädd för typ 10år sen, och jag botade den på ett halv år! Jag hade bestämt mig för att allt under 70cm åt upp mig. Men hon höjde lite snyggt när jag inte såg. Efter ett halvår så klippte jag en oxer på 110 med en d-ponny.
Sen glöm inte bort att andas och lita på hästen. Titta långt fram och stirra inte på hindret. Ju mera man stirrar desto högra kommer det bli.
Lycka till och glöm inte det viktigaste. TRO PÅ DIG SJÄLV!
Tack för alla tipsen! :) Tror jag blivit lite osäker pga ponnyn har svårt att se avstånd & att hon kommer riktigt fel & jag ramlar av. Det är nog största rädslan. Men ska bli bättre, de har jag bestämt mig för! 
#11 Känner igen mig i det där jag har aldrig varit hopprädd tidigare fören jag köpte mitt sto som inte alls vet vad avstånd är hon snubblar till och med om det bara ligger en bom på backen, så man blir väldigt osäker när hindrena höjs! Jag vet dock att hon alltid hoppar men det kan ju bli väldigt långt ifrån eller för nära och då är det inte alltid så lätt att hänga med!
Mitt tips är att du då och då om du har möjlighet får hoppa en riktigt rutinerad hopphäst som verkligen kan det den gör så du får upp självförtroendet för hoppning igen! Samt träna upp balansen så att du lättare sitter kvar/hänger med om det blir lite tokigt över hindrena!
#12 Tack för tipsen! Tyvärr har jag inte den möjligheten så ofta, men ska kanske börja rida min kompis ponny 1 gång i veckan som är en riktig läromästare & hoppar allt, då kanske de kan gå? 
Vill också tacka en gång till för alla tips, för idag hoppade jag 1 m
En hel meter! Kan inte fatta de själv, vi bara flög fram! Tack vare alla tips har jag klarat av mitt mål 1 m. Nu känna sig trygg på den höjden… Sen fortsätta utvecklingen! Återigen, tack alla!
Men fortsätt gärna skicka in tips, jätte bra att läsa & utvecklas :)!
Hur har det gått med hoppningen? :) jag är själv lite skraj
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
De har gått bättre & bättre. Följde nån tjejs råd där uppe & hittade en bra tränare. Nu i helgen är jag anmäld till min allra första lokala tävling & är så himla nervös! Ska hoppa en LD-10 så alltså 70 cm… Tycker de är lite läskigt, men hoppas de går bra ändå, de återstår att se!
#15 Vad duktid du är! Det kommer nog gå bra, ta lite bilder och videor så ser du sen om ett halv år hur du utveklas :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Hur gick det på tävlingen? :)
Jag är också supernyfiken :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Vi fick två stopp första rundan eftersom avståndet blev fel och jag var lite osäker, men andra rundan gick jätte bra! :) Är nöjd!
Video från hopptävlingen :D (hoppas länken funkar, sök annars på "maja och candy hedaridklubb 70cm" på youtube!)
Hur gammal är din häst? :)
-Bättre ökänd än okänd
Ja titta, inga problem!! superfin sits du har. stilla, mjuk, följsam och ett jättefint överliv. det där överlivet hade jag betalat för!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
22# Hon är hela 20 år! Därav tävlar vi inte så mycket och de, men hon är så himla pigg och fräsch för åldern så räknar den bara som 2 siffror just nu 
23# Gud vad glad jag blir, tack så himla mycket!!

Iofs tycker jag inte om att hoppa alls och gör det därför extremt sällan, men jag brukar tänka "en ko har inga problem att hoppa en meter" och då blir jag mindre nervös :P
Oj, tyckte att det såg ut som en 5-6 åring!! :O Kul att hon är så fräsh :)
-Bättre ökänd än okänd
Be nån höja liiiite i taget åt dig :)
#26 Oj, hehe :)
27# Tack för tipset! 
Så gammal häst så kanske det inte hjälper så mycket, men annars tänkte jag att det kanske kunde vara bra att låta henne löshoppa en del just för att du sa att hon har problem med avstånden. Hon kanske behöver träna på det ifred lite utan ryttare som stör.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#29 Tack för tipset, ska göra de nån dag