Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 11474 ggr
Gronstedt
0

Hovslagarutbildningar

À propos tappskokurser hittade jag denna sida: http://www.campcontinental.se/utbildningar.php

Det verkar ju väldigt lättvindigt att bli hovslagare - på bara 3 dagars utbildning! Finns det inte något slags certifieringssystem för hovslagare?

EDIT: Alltså 3 dagar + eget arbete och praktik, men ändå … På andra håll är det en 2 års utbildning.

Zaphix
1

Kursen för barfotaverkninge var bara 6 timmar lång.. :)

Finns ju hovslagarexamen, gesällbrev och allt sånt för att få bil en godkänd hovslagare, det blir man inte av den utbildningen.

Barfotaverkare kan du dock kalla dig bäst du vill efter den där barfotakursen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
1

#1: Jag är inte så intresserad av att kalla mig något, jag hade tänkt att jag skulle KUNNA något när det var klart Tungan ute. Jag tänkte inte börja försörja mig som hovslagare men gärna kunna hantera mina egna tappskor och kanske hålla efter hovarna på till exempel en sjukhäst eller pensionär som går barfota utan att ridas. Givetvis i samråd med en duktig hovslagare då.

Jag undrar om deras tappskokurs är något att ha. Någon som vet har länkar till andra tappskokurser?

Förresten, är det inte olagligt numera att sko om man inte är godkänd hovslagare?

Zaphix
0

Nä, däremot får du inte sko sjuka hästar. Spelar ingen roll om den är lite förkyld eller har fång, räknas som sjuk ändå. Då ska du vara en certifierad hovslagare.

Jag skulle inte sko min häst efter en sån kurs, inte hellee hålla efter hästens hovar. Slå på tappskor är en annan sak, då ändrar du inte hästens hovar, så det kan du säkert göra. Jag slår på tappskor utan någon som helst kurs, fast bara om jag slipper göra nya sömhål och kan använda de gamla.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Ang vad man får och inte får göra som icke formel hovslagare:

http://www.kungsborgsgard.se/av-jordbruksverket-godk%C3%A4nd-hovslagare-8954369

" Du som arbetar som hovslagare men inte har godkännande omfattas av det så kallade behandlingsförbudet. Detta innebär att du inte får:
• utföra operativa ingrepp
• ge injektioner
• utföra åtgärder som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
• utföra åtgärder på djur som är under allmän eller lokal bedövning genom injektion
• utföra åtgärder på djur som kan misstänkas ha en epizooti- eller zoonossjukdom "

Detta betyder att du FÅR sko hästen om den är förkyld…..;-)

Det här med tappsko utbildning är överreklamerat, att slå på en tappsko som passar hästens hov är inget svårt. Det gäller bara att se till ATT HA en reservsko som passar hoven. Att raspa till hoven så den blir plan före tappsko påslagningen BORDE alla hästägare kunna för att få ha häst. Se alltid till att sömmens märke är inåt så sömmen drar åt rätt håll när man sen slår in dom.

Min hovslagare brukar inte kunna se vilken sko som ha varit tappsko då det händer.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

#4: Det var i alla fall vad hovslagaren jag pratade med sa, hon har varit hovslagarlärare och lite sånt så hon borde ha koll. Men jag akn självklart ha missuppfattat henne.

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#4: De jag länkade till i #0 säger att tappskokursen omfattar "Att kunna slå på en tappsko själv, rikta en sko och säkert kunna plocka av en sko som sitter löst.
Du får grundläggande kunskap om hovens uppbyggnad, sjukdomar och olika hovbeslag." Lite mer än att bara raspa kanten och vända sömmen på rätt håll … Och av praktisk erfarenhet vet jag att man bör öva på att använda verktygen på rätt sätt under överinseende av någon som vet vad de gör. Har man en bra och samarbetsvillig hovslagare så kanske man kan lära sig det "i förbifarten".

EDIT: Förresten, räknas det om "operativa ingrepp" att karva öppna en hovböld? Obestämd

Brollan1
0

Det lustiga är att jag har av veterinär fått medgivande att ge injektioner till häst, så varför skulle inte en hovslagare få det. Lite förbryllande men det har kanske att göra med situationen.

" Zaphix " Hon generaliserade väl. Det som skrivs i pekaren ovan var tydligen jordbruksverkets tolkningar av förordningarna.

Nåväl i grund och botten så borde varje hästägare kunna fila till hoven och slå på en tappsko, det är ju bara frågan om lite logik hur man gör det. Fråga era hovslagare hur man gör, dom brukar vara vänliga nog och visa.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Tusen
0

#7 Kan säga att din veterinär gör fel och tyvärr är det fler veterinärer som gör så. De enda som får ge injektioner är egentligen endast veterinärer. Det är veterinären som är ansvarig för att injektionen ges korrekt och om h*n överlåter det till någon outbildad gör h*n ett tjänstefel och kan åka dit på det.

Jag vet att det ändå delas ut sprutor till höger och vänster av olika veterinärer (speciellt till ridskolor och travstallar som har många hästar som t.ex. ska vaccineraas) men det är fortfarande fel.

Gronstedt
0

Jag trodde det bara var sedering som måste göras av veterinär, men att vem som helst kan ge till exempel penicillin?

Brollan1
0

Förlåt TS om vi nu spårar ur med detta.

"Tusen " Jag tror att du överdramatiserar detta, efter att ha kollat lite på jordbruksverket så hamnade jag på apotekets hemsida. http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hast_Hastensstallapotek_sagerdumedicinen_Sagerdudinhastmedicin.aspx

"Injektion

För medicin som ska injiceras måste du som hästägare alltid ha fått tydliga instruktioner från veterinären avseende injektionsteknik och hantering av medicinen. Medicin som är avsedd för intramuskulär injektion ges till exempel oftast i halsmuskeln på häst."

Det visar sig att veterinärer FÅR delegera sådan uppgifter till ägaren om det gäller intramuskulära injektioner och i medicineringssyfte.

KAn inte någonstans hitta att det är förbjudet för veterinär att göra på detta viset.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr210.pdf

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/marta_lundin/nar-far-veterinaren-lata-hastagaren-ge.htm

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001675/2002-057.PDF

Lycka till

Tusen
0

#9 Nopp! Alla injektioner skall  ges av veterinär. Glad

#10 Nu ser jag inte i den länk du hänvisar till att det står något om injektioner. Men i vilket fall så är det så min veterinär säger. Då är det väl han som överdirver i så fall. Då det gäller mediciner så finns de flesta mediciner att få för oralt bruk, även penicillin, så det är nog en ganska dålig ursäkt. Och vem tror du blir ansvarig för ev olycka/skada, vid en ev. penicilinchock?

När veterinärer t.o.m. lämnar ut vacinationssprutor utan att de själva genomför vaccinationen (utan bara skriver under vaccinationsintyget utan att veta om sprutan har getts eller inte) så tror jag vad som helst om veterinärer. Mycket oseriöst i mina ögon i vilket fall.

Zaphix
0

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001697/2002-080.PDF

2 a § Injektioner får ges till djur utan att veterinär anlitas endast vid
delegerad och uppföljande behandling enligt Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 2002:57) om veterinärs rätt att förskriva och
tillhandahålla läkemedel i anslutning till djursjukvård och djurhälsovård.
Injektion av järnpreparat får dock ges till smågrisar innan de uppnått tre
veckors ålder utan att veterinär anlitas.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Pencillin får man ju alltid spruta själv, har iaf jag gjort flera omgångar.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Tack " Zaphix " hade svårt att hitta den där normen (SJVFS 2002:57)

_Lycka till
_

CelsiusT
0

Vem som helst får (efter instruktion från veterinär) injecera i mukeln (intramuskelär), både rumpa och hals. Det krävs ingen utbildning för det. Men att ge i bloder och alltså sticka hål på blodåder (intravenöst) måste man ha en speciell utbildning för. Tror den heter C15 eller ngot sånt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
0

(#1)

På hovslagarutbildningen så är väl en väldigt liten del just verkning och hovmekanism, majoriteten handlar om skon. som #6 citerade, "Att kunna slå på en tappsko själv, rikta en sko och säkert kunna plocka av en sko som sitter löst.
Du får grundläggande kunskap om hovens uppbyggnad, sjukdomar och olika hovbeslag."

4 av 6 moment handlade om skor, sådant som är helt orelevant för en barfotaverkare. Bara en liten förklaring till varför en barfotakurs inte är lika lång som en tappskoutbildning! Mycket är ju praktiskt arbete, hovslagarna måste ju både hinna lära sig verka och allt om skon så det är väl klart det tar längre tid än verkningskurser (som för övrigt brukar vara minst 2 dagar om det inte är speciella omständigheter!) Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Kollade din länk och såg att den på 3 dagar var en hovslagarutbildning på intenviskurs, själva tappskoutbildningen var bara på 6 timmar. samma som barfotaverkningskursen…

Zaphix
0

#16: Fast 6 timmar för att lära sig verka hovar..?

Min och Dackes blogg

Peppe
0

#18 jag tänker inte försvara de 6 timmarna, jag har ingen aning om vad det där är för utbildning. det var bara en förklaring Glad men såg sen att tappskokursen också bara var 6 timmar….

som sagt är SANHCPs hovvårdskurser minst 2 dagar om det inte är speciella omständigheter, det är bara de jag har någon koll på Glad

Brollan1
2

Kan inte förstå hysterin om barfotaverkning! Så länge hästen har friska hovar och det inte är något problem för den att gå barfota så kan vilken hovslagare som helst verka hovarna. Skillnaderna kanske märks när man har att göra med problemhovar men varför skulle det vara annorlunda annars? Alla hovslagare försöker göra det så bra det går för hästen som dom verkar oavsett skor eller inte.

Om man måste verka hovar på en barfota häst så betyder det att den sliter alldeles för lite på hovarna i det dagliga livet som den lever. Bästa hovslagaren är hästen själv, fixa bara till ytterkanterna så att dom inte fläker upp hoven så verkar dom sig själva bäst. livet justerar hovarna så det passar omständigheterna. Om omständigheterna/ridningen är kass så påverkar det ochså hovarna mycket mer på en barfotahäst, men det är ju livet för en häst.

Om vi går in och säger /ändrar hur en frisk hästs hovar SKALL se ut så har vi med all säkerhet en trasig häst rätt snart. Har inget imot barfotafollket bara mot hysterin om det.

Lyssnar just på "hysteria" med "kissing dynamite"..

Lycka till

Skunken
1

Den stora hysterin är väl framför allt kring strassverkning eller vad det heter, som jag fattat det, och det har ju inget med SANHCP att göra…  Det är iaf det intrycket jag fått.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

CelsiusT
2

#20 Ja det är ju en sanning som är fin att följa. En häst med perfekta hovar, perfekta ben och vinklar och perfekt kost klarar det där med verkning alldeles utmärkt själv. Men så ser det sällan ut i praktiken.

Min ena häst har superbra ben och vinklar och bra kost och så nära perfekta hovar du kan komma. MEN (ja det finns alltid ett men) hon får gärna lång tå som växer frammåt (rykten säger att det KAN ha att göra med att hon är travare och att dom är avlade så men låter det vara osagt). En vanlig hovslagare klarar aldeles utmärkt att fila ner hennes tå. Men dom gör inte heller något annat med hoven och hoven blir då gärna lite platt. Men inget hon har ont av i ridningen. Hovarna mår bra och är friska.

Barfotaverkaren verkar även ner delar av trakten så strålfåran inte blir så djup (och därmed får hon inte lika lätt unken lukt där eftersom det inte samlas smuts). Detta i sin tur gör även att hoven blir lite mer skålformad istället för plattfot.

Min andra häst har en biljardering. Hovslagaren viste inte hur man skulle verka detta utan petade lite på att ändra belastningspunkterna i hopp om att få bukt på det på lång sikt. Han har även hålväggar som hovslagaren kliade sig i pannan åt.

Barfotaverkaren rättade till formen på hoven så att biljarderingne försvann då hästen fick lättare i överrullningen. Hålväggarna tas så att belastningen inte hamnar på väggen just där då det resulterar i sprickor. När ny fräsh hov växer ut så spricker det inte mer och hålväggen försvinner.

Visst hade en hovslagare kunnat göra detsamma som barfotaverkaren. Men alla hovslagare är inte experter på barfotahovar. Alla vet inte exakt hur du kan fillura med vkter, balans och överrullning så den blir som mest optimal. Men visst finns det hovslagare som också kan det. Det är helt enkelt olika. En hovslagare är specialicerad på att vet hur man fixar hästens rörelsemönster genom vilka skor man väljer och hur man sätte rpå dessa (och såklart lite om verkningen). Men när hovslagaren inte har skorna att modellera med så är det inte alltid som alla hovslagare vet vad dom ska göra. Det här är barfotaverkarens expertis. Ingen tar ut den andra utan dom kompleterar varandra.

Alex
0

#6 Ja, det räknas som operativt ingrepp att karva upp en böld.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
2

Stackars alla er som har så usla hovslagare att de inte ens kan raspa av en för lång tå. Underligt må jag säga för jag har aldrig haft problem med att få vår hovslagare att verka hovarna som jag vill  ha det. När jag vid ett tidigare tillfälle, påpekade just detta med överrullning och att strålen skulle kunna möta marken fick jag till svar: "Så gör man väl alltid?" Vi har aldrig haft djupa strålfåror eller illaluktande strålar på våra(oavsett hovslagare).

Jag undrar också om det inte överdrivs en hel del om detta med det speciella med "barfotaverkning". Jag fattar in te varför det skulle vara mer komplicerat för en utbildad hovslagare att fixa än någon som gått en kortkurs över en helg.

OBS! Missförstå nu inte detta inlägg.Jag tycker det är bra med utbildning men jag tror inte det bara finns en väg till målet. Men jag förordar alltid utbildning.Det kan inte bli sämre av att lära sig mer.

CelsiusT
0

#24 Nu tror jag du vände på allt jag skrev.. hehe..*suck*

Jag skrev att hovslagaren klarade alldeles utmärkt att verka hennes långa tå. Men han tog inte så mkt på trakterna vilket ger en djupare strålfåra och mindre skålighet i sulan.

Jag skrev även att många utbildade hovslagare klarar aldeles utmärkt av att verka en barfotahäst. Men alla gör det inte. Många hovslagare är fästa vid sina skor och vet inte hur dom ska kunna korrigera en hov utan skon.

Precis som du avslutar ditt inlägg så avslutade jag även mitt i #24. Det finns inte bara en väg, det ena tar inte ut det andra.

Peppe
1

#24 jag tänker inte gå in i diskussion med dig för jag vet att du ändå inte kommer ta till dig, kunnigare personer än jag har argumenterat med dig och tröttnat, jag orkar inte försöka Flört

MEN vill bara säga en sak, "Jag fattar in te varför det skulle vara mer komplicerat för en utbildad hovslagare att fixa än någon som gått en kortkurs över en helg"

De som gått en kortkurs "fixar" ingenting. En långtidsutbildad hovvårdare verkar hovarna tills de är friska, därefter kan ägaren underhålla hovarna för det är såpass enkelt. Blir det problem (hålvägg t ex) så får den långtidsutbildade komma ut igen och reda upp det hela, så ägaren återigen kan ta över. Eller åtminstone fungerar det så med hästägare som inser sina begränsningar, som vanligt finns det ju de som vill snåla in och försöker fixa själva, men de finns ju överallt.

Verkar/skor inte min hovslagare så som jag vill ha det så byter jag hovslagare istället för att försöka instruera. Kan han inte ens göra sitt jobb så behöver han inte komma hit. Jag vill bara att kompetenta människor behandlar min häst  jag tittar även på hur han skor andras hästar Glad

CelsiusT
0

Jag hade ut en hovslagare som normalt jobbar på veterinärklinik. Han sa att min hästs hovar inte gick att få ordning på på annat sätt än att sko och plasta. Han vägrade röra hovarna då jag inte ville sko utan bara verka. Jag vägrade då att betala och han fick åka igen. Tog ut en barfotaverkare som ordnade upp situationen redan på första verkningen.

Han (veterinär-hovslagaren) verkade även en annan häst för mig, som var lättare att få till. Jag var själv tvungen att fixa till efteråt då han missat att forma hoven, han skar bara bort utväxten.

Så visst finns det riktigt duktiga hovslagare som inte kan jobba utan sina skor. Men med det inte sagt att hovslagare över lag inte klarar av att verka barfotahovar.

Brollan1
0

En stor fördel med att gå barfota är att man kan se i hovarna hur hästen arbetar överlag, för hovarna tar all belastning som kroppen utsätts för och därför ochså slits efter belastningen. Hästen försöker alltid att gå så balanserat den kan efter sina förutsättningar.

Så om din häst får en lång tå så är problemet med all säkerhet inte hoven utan hästen avlastar sin hov obalanserat för att det är bekvämast för den. Problemet ligger högre upp i hästen och det är möjligt att det är något som alldrig går att ändra heller pga skador, missbildning, osv.

Skodda hästar får alldrig så tydliga indikationer som oskodda hästar utan symptomerna  dyker up i leder och muskler i stället då järnskor inte slits lika fort som hoven.

Så med detta sagt så skall man vara ytterst försiktig att ändra på hovformen innan man vet grunden till vad som orsakar den formen på hoven. Därför är jag rätt skeptisk till alla specialverkningar av hovar eftersom hoven inte har den formen naturligt och då ändrar vi förutsättningarna för hästen att gå i balans eftersom den inte har gjort det tidigare för då hade hoven antagit den specialformen som man försöker verka sig fram till.

Så om vi löser alla bakomliggande problem så att hästen går balanserad på sin hov så formar den sina hovar själv så det passar det den gör i livet. Det är ju självklart att om vi alldrig gör det som vi egentligen vill att hästen skall vara bra på så kommer hovarna alldrig att bli optimala för detta ändamålet. Det enda vi behöver göra är att se till att hoven inte fläker sig och spricker.

Tvingar vi hovarna till att ha den formen som vi vill ha för det vi tänkt att hästen skall göra så kommer dom att fungera för just detta ändamålet men skapa en hel del obehag i alla andra gångarter/andamål för hästen.

Lycka till

Tusen
0

#26 Jag förstår bara inte varför man inte kan diskutera och ifrågasätta "barfotafolk". Man kan ifrågasätta allt annat här i världen men så fort det börjar ifrågasättas det ni tror på så blir man dumförklarad.Är det extra känsligt att ifrågasätta "barfotafolk"?

Om jag är i en diskussion om användbarheten hos en travare t.e.x får man ha en uppfattning som man sedan ev kan få befästa eller omkullkasta, det är okej, så varför inte detta?

Jag gillar att diskutera och tycker att man kan få ut mycket mer om man ifrågasätter och på så sätt lär sig.

Gronstedt
0

#28: Visst har du rätt, i den bästa av alla tänkbara världar, men många hästar är idag för tunga för sina egna hovar, i synnerhet med ryttare på. Till dels motverkas problemet när de arbetas i form, så att de avlastar frambenen, men när häst och hovar helt enkelt inte passar ihop så är skor den enda lösningen. Jag håller med om att skor ska vara en "nödlösning", men i många fall är skor en förutsättning för att en häst ska kunna användas - eller ens gå i en hage utan problem.

Agto
0

Jag hade aldrig vågat anlita någon hovslagare eller vetrinär som som inte har gedigen utbildning och erfarenhet. Att man kan gå några dagars kurs och säga att man kan verkar hovar är helt ofattbart i mina öron. Och det är lika självklart för mig att en riktig hovslagare kan hovar oavsett om den är barfota eller skodd.

Lika obegripligt för mig är att säga att hovformen skall vara naturlig?! Vad är naturligt? Hästar är anpassad för att ströva runt på stora vidder och det stora flertalet har inte sina hästar så utan kräver att de ska gå på och tränas på alla möjliga underlag. Tycker det är rätt självklart att en hov som är anpassad till att gå många timmar på vidderna kräver olika beslag/verkning för att kunna få chansen att hålla för det arbete som den utsätts för.

Peppe
1

En häst som inte tål att ridas utan skor…. tål verkligen resten av hästens kropp att ridas då? Bör man verkligen rida en sådan häst? Bör man utsätta hästen för något som dens kropp (hovar) inte tål? Bara för att man döljer problemet med skor så innebär ju inte det att problemet är borta Glad

#29 det förs ju ständigt diskussioner, här och nu till exempel och ingen har dumförklarat den ena mer än den andre Glad det tråkiga blir när motparten inte lyssnar på vad som sägs, då blir det inte någon givande diskussion

Gronstedt
0

#32: Det där är ju ungefär som att säga att människor inte borde använda skor, utan låta bli att sätta ned fötterna för att undvika skador … Ingenting vi gör med hästar är "naturligt", så det är rätt självklart att vi behöver använda "onaturliga" hjälpmedel för att kunna använda dem som vi gör.

Brollan1
1

" Gronstedt " Jag är helt med dig i detta och jag är ingen barfotafantast men inser att det bästa är om håsten klarar av att gå barfota i den miljö den används i utan obehag, om det inte fungerar så är det bara att sko den för att den skall kunna fungera och må bra. MEn vi bör tänka oss för om vi vill börja med barfota på en vuxen häst för det är INGEN LITEN omställning för dom flesta storhästar och kan ta upp till ett år om det alls fungerar där hästen har begränsad funktion på alla grövre underlag utan boots.

Jag har prexis samma åsikt som min HOVSLAGARE i det att att unghästar bör gå oskodda så länge som möjligt så att hovarna får tid att anpassa sig efter förhållandena som den kommer att leva i framöver och som unghäst så har dom inte problemet med att vänja in sig på att vara oskodd.

Lycka till

Peppe
0

Människor behöver ju egentligen inte skor, annat än för kylan…

Googlar du så hittar du massa tänkvärda texter med samma budskap som med hästarna. För att citera en text jag hittade med snabb googling

"//…så är det detta med vår moderna stillasittande livsstil, våra trivselkilon och
framför allt våra fötter som vi klämt in i skor sedan tidig ålder och som  har
en helt annan form och styrka än hos människor som gått barfota hela sitt liv.
Så… det är klart att vi inte bara kan ge oss ut och springa vår vanliga runda
barfota en dag utan att vi gör oss illa. Men kanske att fler skulle pröva att
springa en liten bit barfota, och mycket sakta träna upp styrkan i fötterna, och
därigenom få en naturligare löpstil, som mer liknar den som barn har när de
springer barfota. De sätter i den bredaste delen av foten först och fjädrar ner
på hälen. Detta med barfotalöpning har diskuterats mycket det senaste året och
så även i kropp o själ idag…//"

om barfotalöpning som diskuteras mycket.

Peppe
0

Den stora skillnaden mellan oss och hästar är dock dels att ingen rider på oss och för det andra har ju inte vi samma skor dygnet runt fastspikade på fötterna.

Brollan1
0

" Peppe " Prexis, vi borde prova att springa lite barfota, speciellt då på grusgångar… ;-)

Lycka till

Peppe
0

#37 jag kan springa på grus som inte är alltför vasst, utan träning Glad Det handlar om teknik som det står, man springer lite annorlunda. får fotmassage på köpet! Skrattande

Gronstedt
0

#36: Människor behöver inga kläder heller, så länge utomhustemperaturen är över 0 °C, men vi skulle inte kunna leva som vi gör utan dem. Våra hästar är onaturliga och behöver onaturliga hjälpmedel för att leva sina onaturliga liv. Men vi kan naturligtvis nacka alla som inte fungerar utan skor, och låta bli att rida på alla de andra, eller att köra dem på onaturligt underlag, och bara spara resten. Men det är nog inte så hästar som får leva bara för att leva …

Peppe
0

#39 Människor behöver kläder upp till högre temperaturer än 0 grader, vi har ingen päls you know. Det vet du ju likaväl som jag att det är olagligt att gå ut på stan naken, nudisterna får ju samlas på särskilda platser. Glad

Jag tycker inte att hästar ska behöva leva så onaturligt som de gör. Fick jag bestämma så skulle Blacky gå på lösdrift i flock i en stor kuperad hage med varierande terräng och inte betesmark, barfota och med fri tillgång på grovfoder. Men så är ju inte verkligheten så jag gör det bästa av det. Bara för att man inte kan ge det bästa så kan man ju inte sluta försöka!

Jag tycker det är fel att utsätta hästarna för sådant deras kroppar inte klarar. Det är inte vanligt att en häst inte kan ridas normalt utan skor om rätt förutsättningar finns, men har hästen en defekt av något slag som hindrar ridning så tycker inte jag att man ska rida. De hästarna är försvinnande få till antalet. kanske är avlivning bäst i vissa fall om hästen inte ens kan stå på sina fötter. det är ju inte humant. Jag tycker inte om hysterin att hålla alla djur levande till varje pris bara för att människan inte kan släppa taget. kan inte ens hästen gå i en hage så borde den få komma till himmelen enligt mig.

Peppe
0

att ta människors onaturliga liv som exempel slår fel hos mig. människor är väldigt ofta svårt sjuka (hjärtsjukdomar, diabetes osv) i dagens samhälle pga deras levnadssätt, det är ju bevisligen inte bra, och så gör de samma sak mot djuren.

Zaphix
0

#32: Skulle jag ta av min häst skorna skulle jag inte kunna rida på honom, eller ja, det skulle gå men han skulle bli så spänd att han fick spänningar i kroppen för att han är så sulöm.

Han blir halt av en tappsko.

Och visst, hästen vänjer sig efter ett tag, men hästar vänjer sig vid och döljer smärta för att de måste. De kanske fortfarande göär ont.. Eller så går nervbanorna sönder i sulan.

Inte en chans att jag utsätter min häst för det lidande som skulle bli av att ta av honom skorna när det fungerar så bra med skor.

Och ja, han är fullt ridbar med skor och hans kropp klarar detfinitivt av att bli riden på. Även hans hovar, med skor.

Min häst flyttar till en lösdrift om en månad, men även om han rör på sig mycket och lever ett naturligt liv så kommer han ändå få ha skor på sig.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
1

#39 Fast det är väl ingen här som påstår att alla hästar ska gå barfota till varje pris? Och att man ska ha ihjäl dom om dom inte klarar det.

Det här handlar väl bara om att många människor vill ha sina hästar barfota och att hästar klarar det (dom är gjorda att gå barfota) om man som människa har möjlighet att ge dom rätt förutsättning. Tror inte någon här säger att man måste ha någon häst barfota.

Det handlar också om att sprida information om att hästar kan gå barfota om man ger dom en chans. Dock kan man inte säga att alla hästar kan ta av sig skorna idag efter x antal år och ändå fungera barfota. Men om hästen från börjat fått en chans och rätt förutsättning så hade det troligtvis gått för dom flesta att gå barfota.

Som jag tolkar #32 så menas att om hästen inte kan gå barfota ens under dom bästa förhållanden (att hästen får chans att vänja sig tex från födsel, att hästen får möjlighet att röra på sig och anpassa sig till underlaget och får rätt anpassad kost så den har möjlighet att hålla sina hovar i trim osv osv) så är det gissningsvis något mkt större fel på hästen än att det bara är kassa hovar. Om det då är något så stort fel på hästen så kanske man ska fundera över hurivida hästen är frisk nog att användas till ridning. Jag tror inte #32 menar att alla hästar ska kunna gå barfota, nu!, annars är dom inte värda att leva, hen har själv sin häst skodd.

Gronstedt
0

#40: Nix, det behöver vi inte så länge vi har en vettig lya att sova i, och bara behöver vara ute kortare stunder, och så länge vi har tillgång till tillräcklig mängd energi i form av livsmedel. Människokroppen skadas inte av temperaturer över 0 °C, det är bara obehagligt och energikrävande.

Du skriver också "om rätt förutsättningar finns" - vilka förutsättningar är det?

#43: "så är det gissningsvis något mkt större fel på hästen än att det bara är kassa hovar". Ja, det var ju exakt det jag skrev. Det vanligaste "felet" är att hästen är för stor för sina hovar (och med det menar jag inte överviktig). Alla dessa hästar, som är för tunga för sina oskodda hovar, finns till för att vi har konstruerat dem och om vi slutar vilja använda dem kommer de att sluta finnas till. Även om de inte avlivas, kommer de inte att födas upp heller, och därmed är de slut på cirka 20 år och hästsporten som vi känner den har upphört.

Moderna hästar finns till bara för att människorna vill använda dem så som vi gör. Om vi slutar använda dem så, så har vi ingen anledning att behålla dem och det är inte många som kommer att föda upp dem bara för att föda upp dem.

CelsiusT
0

#44 Jo fast det är ju inte sant. Det ser vi ju. Titta på vad många hästar som går barfota och klarar det utmärkt. Det är ju inte pga för tunga hästar som man skor sina hästar. Mer än möjligtvis stora nordsvenskar och ardennrar osv. Dom flesta skor ju sina hästar 'för att det är så det ska vara eftersom det alltid varit så'. Men av dom som väljer att försöka ha sina hästar barfota så är det inte många som behöver skor pga att hästen är för tung. Det vanligaste problemet är att hästen haft skor sedan den var unghäst och efter 10 år försöker man att rycka av skorna men då är hästen så ovan att gå barfota att den får ont. Men om vi tittar på alla dom människor som rycker av skorna efter 10 år med skor så är det ändå väldigt många som klarar av att vänjas in vid barfotalivet. Så nog skulle jag vilja påstå att hästarna har rätt bra hovar, även idag, och dom flesta kan nog gå barfota.

Anledningen till att alla lägger till 'under rätt förutsättningar' är pga att det finns motsägare till barfota som tar av skorna på hästen, låter hästen gå på knaggligt grus direkt och sedan säger 'nej hästar kan inte gå barfota' pga att den spänner sig. Man måste ju ge hästen en ärlig chans innan man uttalar sig. Den måste få rätt förutsättningar och det är bla att den ska få en ärlig chans att vänja sig vid underlaget, antingen genom att den aldrig får på sig skor som liten och att den under tiden vänjs in vid underlaget (inte går på gräs i 10 år för att sedan ut och ridas på grusväg direkt utan utsätts för grusväg innan man börjar träna där). Det innebär också att hästen hålls frisk och får en bra foderstat, hovar och päls är en bra spegel på hästens mående, är det något som är fel där så är det gissningsvis något mer som är fel. Att hästen får röra sig mycket så blodcirkulationen i benen är tillräklig. osv osv osv

Zaphix
0

Jag greppar inte vad det är för fel på att ha hästen skodd?

Verkar ju inte som om hästar tar skada av skor om den är bra skodd..

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#26 Jag fattar inte varför jag inte ska få reda på saker när du förklarar så bra för andra. Jag lyssnar absolut men jag köper inte allt kategoriskt. Jag vet inte ens vad du tror att du ska övertyga mig om…att hästar kan gå barfota?

Klart de kan de men inte i alla lägen. Sen är jag väl dum då som tror att fler än de sk. barfotaverkarna kan verka en häst så att den kan gå barfota.

Precis som du beskriver ditt drömscenario för dina hästar, så går våra idag. Så varför skulle jag inte gilla naturlig hästhållning?

CelsiusT
0

#46 Det finns massa nackdelar med att ha hästen skodd. Bla så har du tappskorisken. Jag är så förbannat trött på skor och framförallt då dessa j***a tappskor och att hovslagaren inte kommer när han ska sko inför tävling så att man blir tokig (man får ju inte tävla om man inte har korrekt ordning på fötterna). Barfota så kan man alltid fila till fötterna själv och vips så får du tävla och du missar inte den där uteritten som du sett fram emot eller den där cliniken som kostar massa pengar osv osv osv

Utöver detta så har du ju faktiskt massa hälsoförmåner att ha hästen barfota. Bla så är ju sömhålen motorvägar för bakterierna. Skon gör det gärna lite instängt inunder vilket ökar på riskerna att bakterierna får fart. När tappskon sedan sker så är risken stor att hästen drar sönder hela hoven och det blir svårt att slå på en ny sko varpå man lätt fortsätter att trasa sönder hoven vilket i sin tur inte är bra i längden (i vissa fall går det inte längre att slå på en sko och hästen måste då gå barfota för att läka ut). Risken att få svampig och sämre fungerande stråle är också större då den inte alltid används lika flitigt hos en skodd häst. Detta i sin tur ger sämre blodcirkulation i hoven och därmed i hela benet. Detta ökar risken för problem i och kring leder och risken för inflammationer ökar. (Hade faktiskt varit intressant att se statistik på hur många kotledsinflammationer du har på skodd häst mot oskodd häst).

Om man aldrig haft problem med skor så kan jag också förstå att man inte inser hur mkt trevligare det är att ha barfota häst. Av mina egna 4 hästar så har jag haft 3 som varit skodda, på samtliga dessa 3 hästar har skor enbart inneburit problem och det beror inte på dålig hovslagare. Utöver det så har även alla mina medryttarhästar jag haft med skor haft problem pga skorna, inte heller det pga dålig hovslagare. Att nu uppleva barfota och hur det fungerar när problem uppstår, det är som himmelriket.

Zaphix
0

#48: Apropå kotledsinflammationerna så hade nog den statistiken varit lite sisdår med tanke på att barfotahästar oftast inte används på samma sätt som många skodda hästar gör. Av min erfarenhet så arbetas inte barfotahästar speciellt hårt, men det kan ju bara vara min erfarenhet som säger så. :)

Känner också att de som har hästarna barfota verkar ha betydligt med problem med sina hästars hovar, mestadels att de inte kan gå på alla underlag, inte kan ridas när det är isigt o.s.v. En häst i mitt stall som var barfota blev så sulöm så han inte kunde stå på stallgången, trodde han hade fång. Fick skor på sig hos veterinären och nu är han mycket finare i hovarna, bättre kvalitet och hovarna vöxer betydligt bättre.

Hovbölder verkar som att barfotahästar får lättare..

Jag har bara problem med tappskor på sommaren då min häst sliter skorna för mycket så sömhuvudena blir nedslitna. Tar ungefär fyra veckor, kan tänka mog att barfotahovarna vorde bli rätt slita då också.

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Jag håller med CelsiusT, och hon förklarade även vad jag menade så det tar jag inte upp mer :)

#47 lista dina frågor då så ska jag svara så gott jag kan! Glad jag har försökt förut men kan göra ett nytt försök igen.

Med rätt förutsättningar menar jag;

• Inget kraftfoder/socker. Kolhydrater göder strålrötan som är en stoor anledning till att hästen ömmar. Den är svår att bli av med, men blir man inte av med den så kommer hästen fortsätta ömma! Vårt blöta klimat i sverige gör verkligen inte det hela bättre. Men iallafall, endast grovfoder och det på fri tillgång (eller slowfeeding) så magen fungerar som den ska. OBS hästen kan ha strålröta även om den inte äter kraftfoder!
  • En flock. Flocken bidrar till harmoni samt rörelse. Varje steg är viktigt.
  • Lösdrift. Som sagt, varje steg är viktigt.
  • En hage som helst inte består av vall över huvud taget. Gräs betyder socker som betyder strålröta. Skog med grusade partier, gärna runt mat och vatten, som för övrigt ska vara placerade i olika ändar i hagen för att uppmuntra till rörelse. Hagen ska innehålla en del av det underlag du tänkt rida på. Vill du rida på grusväg? grusa en del i hagen! Återigen, VARJE steg är viktigt!
  • Mycket motion, återigen vill jag öka antalet steg. En barfotahäst mår bäst om den får gå flera mil om dagen.
  • En barfotaverkare.

Anledningen till att hästen måste röra sig mycket är för att den förtvinade strålen ska användas, genompumpas av blod och läka! Samt för att hovaran ska slitas så man helst slipper verka alls. Det optimala vore om hästen kunde sköta det själv.

Min egen häst är skodd. Det enda jag kan uppfylla är att han går i en flock på 6 hästar i olika åldrar (3-23år) samt att han inte äter kraftfoder. Det är inte tillräckligt för att han ska kunna gå barfota.

Men många hästar kan gå barfota även om inte allt detta uppfylls! Det är dom som har svårare som behöver detta. Min c-ponny gick barfota, gick i gräshage, box på natten, åt kraftfoder och hade säkerligen strålröta också. Jag visste inte bättre då… Superponny med superhovar helt enkelt!

En frisk hov med frisk stråle! Som en handflata. Hästens egen trampdyna!

Strålröta!

Tusen
0

#50 Jag har fått svar på mina frågor genom at du svarat andra så på den fronten är jag nöjd men jag skulle ändå vilja diskutera "barfota in absurdum". Inte för att du verkar vara inne på den linjen utan mer allmänt. Går det bra?

Gronstedt
0

#45: Inte "tunga" hästar - "FÖR tunga" hästar. Inte de tunga kallbloden, som är byggda för att vara tunga ända ned till hovarna, utan de relativt lätta varmbloden, som blivit 10-20 cm högre de sista 40-50 åren. Där så kallade halvblodshästar förr var 155-165, är det inte ovanligt att de är både 175 och 180 cm nu. Men deras hovar har inte blivit i motsvarande grad bärkraftigare. Förr räknade man med medelvikt 500 kg för ridhästar av halvblodstyp, nu ligger många kring eller över 600 kg och både 650 och 700 kg förekommer. Detta gör inte bara att de lättare blir ömfotade, utan att utflytande hovar och nedtrampade trakter blir vanligare.

CelsiusT
0

#49 Det låter tyvärr som du stött på dom exempel som inte fått bra förutsättningar att gå barfota. Det är inte så det ska eller brukar vara för barfota hästar. Att dom inte tränas hårt låter konstigt i mina öron. Nu står visserligen inte min i hård träning för tillfället, men både är hästar som normalt sett går väldigt mycket och vi siktar högt på tävling. Vet mångabarfota hästar som tävlas ordentligt, iaf inom western.

När jag hade skor på mina hästar så slets sömhuvudena av redan efter 5-6v så att skorna ramlade av. Skorna i sig blev dessutom så slitna så dom blev sylvassa och försvann i kanterna så man rent av skar sig på dom och att använda en sko två gånger var bara att drömma om, det fanns inget material kvar. Jag behövde sko om efter 4-5v för att inte skorna skulle trilla av, och det gick inte för hovarna växte inte tillräckligt för det så hovslagaren vägrade det. Rider definitivt inte mindre idag på mina två barfota hästar, dom rids ca 3-7 dagar i veckan och varje gång ca 2-5h och ibland mer. Vi rider på alla olika underlag och i alla hastigheter, oberoende av underlaget (mer än att man narmalt tar hänsyn till att inte höja hastigheten om det är allt för ojämnt, men ingen skillnad till att rida skodd häst). Hovarna håller låååångt mycket bättre att rida på än vad skor och söm gjorde.

Honbölder upstår av att hästen får ett blåmärke i sulan, alltså efter tex slag eller belastning så som att hästen trampat på något. Detta är inte vanligt på barfotahästar som mår bra. Men kan tänka mig att det är vanligt på hästar som haft skor på sig länge och sedan blir av med skorna. Deras sula är inte härdad och inte van att ta emot stötar och belastning.

#52 Jag förstod att det var dom du menade och jag menar på att jag inte håller med dig. Jag vet om flera stora tunga nordsvenskar och ardennrar som har svårt att gå barfota pga sin storlek. Men bland dom nättare raserna så är det nog inte lika vanligt, även om jag vet att det förekommer även där så är det inte den stora anledningen tll att folk har skor. Har man det problemet då kan faktiskt en bra barfotaverkare göra susen.

Peppe
0

#49 jag blir lite ställd när jag hör att man är rädd att barfotahovarna ska slitas för mycket. För mycket? Alla seriösa barfotaägare gör allt i sin makt för att hovarna ska slitas mer än dom gör. Dom slits inte tillräckligt fort! Man vill inte behöva verka, hovarna ska inte hinna växa mer än dom slits.

Grejen är den att barfotahovar som fungerar som de ska (hovmekanismen är igång, strålen är levande. Dvs den övre av mina 2 bilder) växer enormt fort. Du hinner inte rida tillräckligt för att slita ut dem i samma takt, än mindre slita dem för mycket. För mig som varit i barfotavärlden i så många år tycker att det låter helt absurt att de skulle slitas för mycket Skrattande

Detta är ytterligare en anledning till att man vill öka antalet steg på sin barfotahäst! Ju mer hovarna används och slits, desto snabbare växer dem och blir friska igen!

Något annat som är viktigt är att hästen traktlandar. Minns ni citatet om människors barfotalöpning? Man ska landa på fotens bredaste del, dvs den främre delen! Samma regel gäller för hästar, de ska landa på den bredaste delen (den bakre) och sin trampdyna (strålen). Filma din häst och spela upp i slow motion! Glad

OBS att detta gäller SANHCP-hästar. Jag kan inte tala för hästar som verkas av andra.  Det gäller genomgående i mina inlägg.

Grejen med skor är att man ofta inte på utsidan märker hur skadligt det är, som med mycket annat. Alkohol, rökning osv är skadligt men det syns inte och personen faller inte död ner efter första nubben, en alkoholist kan mycket väl leva minst lika länge som en nykterist. Men det är för den skull inte nyttigt.

Jag strävar efter ett så hälsosamt liv som möjligt för min häst.

Tusen
0

#54 Jag har också hört att hovarna inte ska kunna slitas för mycket men om då en häst klarar av att gå barfota i alla väder året runt med lättare träning, men efter att ha börjat träna ordentligt ( i våra mått mätt) plötsligt börjar ömma och man faktiskt ser på hoven att det inte finns någon slitmån kvar. Är inte hoven översliten då? Eller har hästen hovröta då eller haft hela tiden men inte fixar strålrötan när den tränar? Hundarnas tassar kan ju också bli utslitna vid hårt arbete.

Brollan1
0

"#50 skrivet av Peppe " Dom punkterna du tar upp har inget att göra med barfotagång för dom stämmer lika bra på en skodd häst förrutom sista punkten "En barfotaverkare." som inte behövs med skor utan bytes då mot "hovslagare".

Punkten "Inget kraftfoder/socker." gör mig lite förbryllad och jag vill gärna läsa lite mer om detta och hoppas att du kan förse oss med lite säker vetenskaplig korrekt källinformation om just detta ämne??

"#54 skrivet av Peppe " ang slitage. Satt och lyssnade på "the horseshow" med Rick Lamb som har en barfota häst.http://www.thehorseshow.com/listen.aspx Dom skulle göra en liten färd över några dagar och han hade boots på sin häst. Bootsen gick sönder så dom fortsatte utan boots men var tvungen att avsluta i förtid för hästens hovar var i det nårmaste uppnötta och hästen blev oridbar pga slitna hovar. Bara för att exemplifiera slitaget av oskodda hovar. Det finns en anledning varför romarna började sko sina hästar.

Lycka till

Gronstedt
2

#56: Mycket sant! Romarna började sko sina hästar av framför allt tre anledningar: De började med kavalleri som vapenslag, de började med stora truppförflyttningar som krävde stor tross och de började hårdgjorda vägar för trupptransport. Alltså fler steg med onaturlig last på onaturligt underlag. Till vilket kan läggas att romarna gjorde detta för att kunna flytta trupp och förråd snabbare = fler steg under längre tid varje dag.

Brollan1
0

"Gronstedt " Respekt! vilket historie kunnande, trodde jag var ensammen om såna nördkunskaper. Respekt!

Lycka till

CelsiusT
0

Hovarna vänjer sig vid den träning dom står i. Att plötsligt ändra träningen kan absolut resultera i förslitning på hoven. Men bör öka träningen succesivt så hela kroppen hänger med.

#55 Visst kan det vara så att hästen haft mjuka hovar eller till och med lite röta i hovarna. Då slits dom mycket fortare. Jag märker att hösten ofta är svpr att rida lika mkt, då är hoven ngt mjukare (pga att det är mjukare i marken) och hoven slits ngt vilket jag inte ens kan se annars. Så när det är riktigt blött ute så har jag faktiskt ibland boots på hästarna när jag rider.

Tusen
0

#59 Är det inte strålen som har röta i så fall? Hur kan det påverka slitningen? Och visst blir de väl ömma när hoven slits bort?

Peppe
0

#55 som Celsius skriver så bör du öka träningen succesivt, hovarna växer så mycket de behöver. Hänger inte hovarna med så hänger troligtvis inte resten av kroppen med heller. Då ska man nog slå av på tempot lite innan hästen skadar sig på annat håll. Alternativt så fungerar inte hovmekanismen optimalt, man kanske ska se över hela situationen. Frågan är också, vad menar du med att hovarna slits för mycket? Vissa anser ju att hästen alltid ska ha en kant av hovväg, och inte ha sulan i marknivå.

#56 inget att göra med barfotagång? nu skämta du aprillo med mig. det är avgörande för barfotagång i många fall.

Att det är så blött i sverige är inte till hovarnas fördel tyvärr. Det är en god ide att ta in sin barfotahäst några timmar och ställa på spån så hovarna får torka till lite.

#60 Vanligast är att det är problem med strålen när en häst ömmar, för mycket blött underlag är inte bra för varken strålen eller resten av hovarna.

Jag har ännu aldrig sett en hov som slitits för mycket. Kan du visa? Glad

Zaphix
0

Intressant det ni skriver!

#54: Jag är också ute efter ett så hälsosamt liv som möjligt för min häst, det är en anledning till varför han är skodd. Inte så hälsosamt för honom att gå och spänna sig..

Hade honom barfota bak när jag köpte honom, men han gick mest bara och ömmade och spände sig, när han väl fickpå sig skor fick han ett mycket finare och mer avslappnat steg.

Han är å andra sidan en tung häst (630 kg kallblodstravare) och har gått skodd större delen av sitt liv.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

" Peppe " som jag skrev så stämmer det lika bra på en skodd häst så jag förstår inte varför du tar upp dom punkterna i samband med en oskodd häst.

Hur var det med punkten "Inget kraftfoder/socker. Kolhydrater göder strålrötan" Hade du någon källa där att läsa vidare?

Lycka till

Peppe
0

#62 han ska inte behöva gå och spänna sig, då är något fel!! Du behandlar bara symptomen genom att sko, men felet/felen är fortfarande kvar. Du måste själv intressera dig om du vill ha en barfotahäst, annars är det lika bra att göra som du gjort, att sko. Det är inte alla hästägare som klarar att ha en barfotahäst, det tar tid och krävs engagemang.

#56 jag har försökt leta efter en oberoende länk men eftersom barfotarörelsen är så stor samt att strålröta+socker blivit en stor grej får jag bara upp en massa resultat från barfotasidor, och jag vet att du ändå inte kommer tro på dem. Du får leta lite själv Glad

Peppe
0

#63 en skodd häst fungerar även om den står på box dygnet runt, äter 2 kg hö och 8 kg havre och bara rids sporadiskt, hur illa det än är för kroppen. Det går inte med en barfota häst, så det är i högsta grad relevant. Jag tror inte du föstår varför jag skrivit punkterna alls, det är förutsättningar för att en häst ska kunna gå barfota.

Brollan1
0

" Peppe " Jag har letat och det enda jag har funnit är just det du säger, barfotafantaster som påstår något men har inga vetenskapliga grunder till vad strålröta har med kolhydrater och gräs att göra förrutom att det kan vara blött i gräset!

Om jag förstår dig rätt så skall vi ta bort hästarna från gräsängar därför att dom får strålröta? Stackars alla vildhästar som inte visste att dom inte fick äta gräs i det vilda så dom fick strålröta… Och barfotafolket som är så nöjda med vildhästarnas hovar i usa, och dom käkar gräs på stäpperna. Om du kommer med sådana påståenden så ha lite grund till dom så dom blir trovärdiga.

I diskutionen här så verkar det vara väldigt många restriktioner för att ha sin häst oskodd, problem med höstarna, blöta hagar, slitage pga  grus, nu även matrestriktioner. Så vad ser ni för fördelar egentligen, jag har inga av dessa problem med min skodda häst. Det är ett nöje att rida på hösten när grusvägarna är lite mjukare. Hästarna trivs alldeles utmärkt i gräshagarna (utan att ha strålröta) så länge det är möjligt för dom att äta gräs.

För tredje gången, "Peppe" dina punkter är lika giltiga för en skodd häst så det finns ingen anledning att ta upp det, om du nu inte menar att en oskodd häst blir så ömtålig av att gå utan skor att alla dessa punkter måste alltid uppfyllas för att det överhuvudtaget skall gå att vara oskodd? Ja förrutom kolhydraterna och strålrötan. Om det är så så förstår jag varför det är så få oskodda hästar…….

Lycka till

Brollan1
0

I två av dina pekare så nämns inte kolhydrater och gräs överhuvudtaget en gick till ett forum lika trovärdigt som detta. Resten var en massa tyckande utan vetenskaplig grund. Var är informationen som består av mer än personers tyckande? Objektiva bedömning av fakta, oberoende vetenskaplig fakta, gammal vedertagen hästkunskap? nått? Jag kan nöja mig med en SLU rapport i ämnet.

Lycka till

Peppe
1

Brollan1 länkarna var inte för din skull, utan ifall någon annan var intresserad Glad Vart hittar du de vildhästar som går på odlad och gödslad vall?

Du kan läsa #40 och #50 igen så får du svar på resten och så kan du läsa #64. förstår du fortfarande inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Frågan är inte vilka hästar som kan gå barfota, frågan är vilka hästägare som klarar att ha en barfotahäst, för det är som sagt ett åtagande som kräver tid och engagemang precis som du verkar ha insett nu. Det är inte alla som klarar av det och då är det bättre att sko för hästens skull Glad

Peppe
0

#68 du har nog inte kollat tillräckligt noga bara. vill du så kan jag dra ut citat från varje sida där det står om du inte orkar leta Glad

Brollan1
0

Om du skall påstå något så ha fakta med dig istället för att föra fram hörsägen. Och jag vet att du inte kan hitta någon sådan information som vetenskapligt handlar om strålröta och gräs för den finns inte. åtminstone inte vad jag kan hitta och då har jag tillgång till dom stora vetenskapliga databaserna som bara presenterar vetenskapliga artiklar. Hittar du en så skicka pekaren.

Det tycks så mycket men det är väldigt lite fakta.

Lycka till

Peppe
0

#71 hur gick det med vildhästarna på den odlade vallen? Glad

Det är få saker som finns representerade i vetenskapliga artiklar, speciellt så nya saker som detta. vi får väl se om några år. Tyvärr är det ju endast barfotarörelserna som är intresserade och dom kan man ju inte lita på?…. vi får helt enkelt vänta på att någon "riktig" forskare tar tag i ämnet så du blir nöjd Glad

Brollan1
0

Jag har alldrig påstått något om odlad vall och vildhästar, det är en konstruktion som du har gjort. Läs lite bättre.

Strålröta nytt? mig veterligen så nämns det i guerinere ridhandbok från 1600 talet, eller var det pluvinel, hur som helst så är det inget nytt. Och skulle det finnas ett tydligt samband mellan strålröta och gräs så skulle det ha forskats i det på den tiden då militären stod för huvuddelen av hästarna. Om någon tror på detta inom barfotavärlden så är det fritt att lägga fram det till SLU som forskningsämne och hör vad dom tycker. Har vi ingen veterinär här på forumet som kan vara opartiskt objektiv utifrån dennes kunskap?

Ridhandboken finns föv att läsa översatt till svenska på marcus holst hemsida för dom som vill. Källdata du vet…..

Oavsett vad du vill få det till så är det fortfarande ej underbygd hörsägen och inte fakta och skall då framföras för vad det är.

Nu har vi dragit iväg långt från ämnet, så långt att det inte passar denna tråd, förlåt mig för detta "Gronstedt" (TS). Om någon vill fortsätta detta så starta gärna en ny tråd, vi kan kopiera diskutionen dit.

Lycka till

CelsiusT
0

#60 Vanligaste orsaken till att hästarna ömmar är pga strålen. Antingen pga röta eller slitage eller obalans någonstans. Visst slits hoven mer om den är mjuk och svampig än om den är fast och stabil, det är iaf min upplevelse då ända gången mina sliter är när hovarna är mjuka. Röta kan hästen få både i strålen, fåran, lamellen.

Peppe
0

#73 om du har svårt att minnas hur vi kom in på gräs så kan du ju alltid gå tillbaka i tråden och läsa Glad

jag har inte påstått att strålröta är nytt, bara sambandet strålröta-socker. Bara för att en sjukdom konstaterats tidigare så vet man inte allt om den, precis som med fång där det kommit fram massor av ny fakta. Böcker som är flera hundra år gamla litar jag inte på ett dugg.

jag lägger inte mer till på dig nu, är du intresserad får du forska vidare själv Glad

Brollan1
0

Suck. Du ser vad du vill se. Men vi andra drar våra egna slutsatser av det du har skrivit.

Lycka till

fridak
0

#73 Socker kan ge svamp och en svampinfektion i hoven kan bryta ned strålen = strålröta.

googlar man socker svamp hittar man fler sidor än barfota-sidor.

googlar man sen svamp strålröta så kommer en del barfotasidor upp men även andra, bla en hovslagares sida som uppelver 2 olika strålröta, en som beror på angrepp av svamp el bakterier. den andra typen där strålen inte får arbeta korrekt.

Brollan1
0

Vad har svamp inne i  underlivet hos kvinnor med strålröta att göra? Sist jag kollade så satt strålen utanpå hästens kropp.

Hur mycket jag än söker så hittar jag bara en massa hörsägen och ingenting bevisat i kontrollerade studier. Lägg ut adressen till en kontrollerad och verifierad studie som säger detta, om du har hittat den i stället för att skriva diffust "att det finns på google".

Förlåt igen TS.

Lycka till

CelsiusT
0

#78 Utanpå hästens kropp? Hur tänker du nu? Klart den är en del av hästens kropp (precis som underlivet är en del av människokroppen). Strålen är knapast något som sitter avskilt från hästens insida och inte påverkas av vad den stoppar i sig. Självklart har olika födointag påverkan på både hov och stråle.

Brollan1
0

I jämförelse med svamp inne i underlivet så sitter strålen på utsidan av hästen. prexis som att hovar sitter på utsidan av kroppen, dom gör ju inte så stor nytta på insidan… Så menade jag. Strålen har kontakt med omvärlden vilket jag har svårt att tro om det andra…

Lycka till

Gronstedt
0

#80: I alla fall bara vid sällsynta tillfällen Flört.

Peppe, du verkar missa poängen. Du skriver gång på gång att om vi bara använder hästarna så att de kan gå barfota, så kan de gå barfota. Ja, jo, men det är ju ett cirkelbevis. Inte en enda gång bemöter du problemställningen att hästar idag används på sådant sätt att de inte kan gå barfota och att de som använder hästar så skulle sluta använda dem alls om de skulle hållas som barfotahästar. Till exempel hästar som rids mycket på asfalt, hästar som står inne stora delar av dygnet och har små rasthagar, hästar som behöver kraftfoder för att hålla hullet med mera, med mera.

CelsiusT
0

#80 Då har du aldrig haft svamp i underlivet. Det är på utsidan precis lika mkt som strålen och när det blir röta i den. Det är inget som sitter på insidan av kroppen.

Gronstedt
0

#82: I alla fall på kvinnor brukar svampen sitta inne i hudveck som inte är öppna för omgivningen när kvinnan går och står och sitter. Hovens stråle är inte alls lika innesluten.

CelsiusT
0

#81 Absolut. Det är inte hästen det är fel på, det är människan. Det är människan som stänger in hästen och hålelr den på ett väldigt trångt sätt. Det är inte för att hästen tex är för tung för sig som är den vanligaste orsaken till att man skor utan det är för att man alltid gjort det och för att man sitter kvar i dessa trånga föreställningar om hur hästar ska hållas.

#83 Svamp förekommer hos både män och kvinnor, exakt hur det är placerat är olika men det är alltid en yttre infektion och absolut inget som är på insidan kroppen. Instängdhet är absolut en försämrande faktor i det hela, fukt och värme är gynnsam miljö för svamp. Men även röta i strålen beror ofta på instängdhet, tex pga smuts eller att hästen står med fötterna i gegga (då ingen luft kommer till och det blir varmt och fuktigt). Strålen sitter på undersidan hoven och hästen står på den hela dagen, så det är inte svårt för den att bli instängd. Det är därför bra underlag är så viktigt för en bra hovmekanism.

Tusen
0

Var och en är salig i sin tro, men om man nu vill ha hästarna barfota så fattar jag det som om att man måste anpassa träningen efter vad hovarna tål. Annars måste man ha skor, eller….????

- - - -- - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

#61 Just nu är ingen av de som går barfota i träning så tyvärr kan jag inte visa dig något kort på det (har aldrig haft anledning till att fota en utsliten hov tidigare) Men om någon av våra börjat ömma igen av träningen så lovar jag att lägga upp ett foto på denna sajt. (Fast hur ska det synas på fotot att hästen har ont förstår jag inte.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- --

Fast jag läste någonstans att om man ville slippa verka sin barfotahäst skulle man rida dem på ett grusigt/sandigt underlag i ett ganska högt travtempo för då fick man ett glidmoment som gjorde att hoven slets lite mer än vid vanlig trav. (Vet inte om det vara denna tråd eller någon annan ). Men det skulle i så fall förklara varför våra är helt oömma på ALLA underlag tills de börjar träna hårt.Glad

Brollan1
0

#81 skrivet av Gronstedt LOL;-)

Det som förvånar mig i denna diskution är att uppfattningarna skilljer så mycket om vad som händer under hoven med sulan och strålen. I strålgångarna sitter det inga skor, dom är lika öppna som utan skor. På en rätt verkad hov med skor så står hästen ochså på strålen, dvs den når ner till marken. På mjuka underlag som gräs så står hästen även på sulan. På grus så slipper sulan möta hårda stenar som ger blodsutgjutningar inne mot hovbenet jus pga att skon lyfter upp sulan en bit från underlaget. Att tro att sulan bär något på hårda underlag någonsin är en helt befängd tanke, det skulle betyda att hoven är platt undertill då underlaget inte sviktar så att hoven kan gräva sig ner i det. På en hård grusväg kan möjligen spetsen på hovsulan nå ner till backen när man gör häftiga galoppfattningar men utöver det så tar inte sula i förrän yttre bärranden på hoven är nersliten till sulan och hoven är platt och då är hästen rejält hovöm.

Att då ta en häst som har varit skodd förut och be den sätta sin sula på grusigt underlag är i det närmaste tortyr för den och det många månder framåt om inte år. Det måste vara som när folk blir torterade med att slås under fotsulorna med käppar. Att bara rida på mjuka underlag undrar jag om det räcker för att "härda" sulan tillräckligt någonsin för att gå på grusvägar.

Även om skon till viss del låser hoven från att utvidga sig så är den inte helt låst då sömmarna kan "glappa"upp till flera milimetrar och tillåta att hoven rör sig ovanpå skon. Titta bara hur nötta skorna blir på ovansidan av hoven. Om hovslagaren är duktig så kan han följa hovens ändring genom att bredda skon hela tiden och därigenom skapa förutsättningar för en större hov som klara belastningen bättre. Allt detta enl min hovslagare. Har däremot svårt att förstå varför man använder sidkappor på skorna om man inte rider väldigt extremt som fälttävlan eller något med häftiga sidosprång som reining eller sånt. Sidkapporna hindrar nämligen hoven att utvidgas i sidled.

Att hästar däremot går barfota från födseln tror jag mera på för då följer "hovhärdningen" med naturligt och hovfunktionen får utvecklas efter funktionen och vikten på hästen. Quarterhästen (som används till hastighetstävling "quartermile speed") och fullbloden skulle väl då springa långsammare då dom får större och tyngre hovar vilket nog inte ligger i linje med vad dom är tänkta att nyttjas till.

Lycka till

Gronstedt
1

Nu har jag i alla fall två gånger slagit på tappskor, på två olika hästar. Båda skorna sitter kvar (ta i trä) och båda hästarna ser glada ut. DEt var rätt nervöst innan, men i verkligheten var det ju inte så svårt Cool.

En sak som kom upp vid senaste skoningen av medryttarhästen var varför han inte klarar sig utan framskor, trots att han har mycket hårda hovar och trots att han gick helt barfota tills han var 4 år och hade blivit riden mer eller mindre i nästan 1 år. Diskussionen gick ungefär så här:

Han har stort övertramp och veka kotor. Därför behöver han relativt korta tår och höga trakter fram men kan vara längre och lägre bak. När hoven är kort och upprätt får bärranden och hela hoven mindre area, vilket skulle ge större belastning per areaenhet = större benägenhet att ömma.

Jag undrar jag om en häst med veka kotor skulle slita sina fötter rätt om den gick oskodd. Det känns som om den ganska snart skulle gå på hälarna med "snabelskor".

CelsiusT
0

#87 Min travare har "veka kotot". Jag måste korta tån och hålla trakterna långa. Ganska vanligt på travare har jag fått höra. Om jag inte verkar henne utan bara låter henne slita själv så blir hon väldigt lång i tårna och trakterna låga. Men eftersom jag verkar henne med ca 4v intervaller (ibland mer, ibland mindre) så hinner det aldrig bli flakt i tån. Om jag väntar uppemot 8-10v med att verka henne så sticker hon iväg i tån, och trakten sjunker ihop. Om jag haft kort tå på henne och ridit henne mkt så hon slitit lite mer än vanligt så sliter hon rätt - tack vare att hovens form gjort hennes steg sådant att on sliter rätt. När hon sliter på sina långa tår så sliter hon dock inte rätt.

Jag skulle inte tro att någon häst sliter sina fötter helt rätt om den gick oskodd, vi måste alltid vara där och peta lite för att få perfekta fötter sålänge våra hästar går i hagar och inte ute på stora stäppar.

Tusen
0

#88 En häst med korrekt benställning sliter sina hovar helt rätt. Det är därför benställningen är så himla viktig då man letar häst eller föder upp hästar. Och jodå, det finns hästar med korrekt benställning.

Gronstedt
0

#89: Visst, de finns. Det finns till och med de som har korrekt benställning under ryttare. Men nu var det frågan om några av det stora flertalet hästar som inte har perfekt benställning genom hela steget.

Tusen
0

#90 Okej, då mssuppfattade jag det. Skäms

Lina
0

Har bara skummat igenom tråden och fastnade på varför socker och trålröta hör ihop samma som svamp i underlivet hör ihop och det är för att svampen "äter" socker sen att svamp oftast bryter ut i dessa områdena är för att det är fuktigt och syrefattigt.

Självklart mår en häst bäst om den går oskodd eftersom den är född utan skor och det är det naturliga. Men våra hästar lever inte ett naturligt liv idag hur mycket vi än försöker efterlikna det därför måste vi, för hästens bästa sätta på skor. Det är min åsikt. =)

CelsiusT
1

#92 Måste vi sätta på skor? "därför måste vi, för hästens bästa", har mina hästar inte det bästa liv dom kan få då enligt dig, för dom har inte skor?

En sak är väl att sätta på skor för att man inte klarar att hålla hästen utan skor, det är jag med på. Men vi måste inte ha skor på hästarna.

Skunken
1

#93 Tror inte riktigt det var så hon menade, jag tolkade det mer som att ibland är det faktiskt nödvändigt att ha skor på hästen pga av de inte lever naturligt liv längre. Men det bästa är endå om den får gå oskodd om de kan eftersom det är det naturliga "Självklart mår en häst bäst om den går oskodd eftersom den är född utan skor och det är det naturliga."  Tror verkligen inte det är ngt påhopp om att barfota hästar inte skulle ha ett bra lliv pga av att de saknar skor och ibland får man läsa inläggen från en mindre personlig synvinkel :) Så tolkade jag det ifall och det är bland det vettigaste som stått i denna tråd :D Ha ha haa

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

CelsiusT
1

#94 Jo, jag tror inte heller att det var ett påhopp. Men i mina ögon väldigt klantigt formulerat som ger en helt annan innbörd.

Lina
0

#95 Var i mitt inlägg läste du att jag inte tycker dina hästar har ett bra liv? Idiotiskt att påstå något sådant eftersom jag inte har någon aning om vem du är eller hur dina hästar har det. Läs inlägget en gång till utan att se dig som ett offer så förstår du precis vad jag menar.

Jag har själv min häst oskodd i perioder när han inte rids speciellt hårt eller mycket. Men han måste ha skor när han rids var/ varannan dag. Jag tycker skor är en bra lösning för de hästar som sliter ner sina hovar för snabbt eller ömmar.

CelsiusT
0

#96 Mina hästar går barfota och du skriver att vi måste sko för hästarnas bästa. Det låter på ditt inlägg som att 'visst är det bra med barfota men eftersom hästarna inte lever naturligt så måste vi ju sko för att dom ska få det bästa'. Jag tyckte bara ditt inlägg var klumpigt uttryckt.

Lina
0

Första meningen i mitt inlägg är "Självklart mår en häst bäst om den går oskodd…"

Sen påpekar jag också det att eftersom vi inte kan efterlikna hästens naturliga liv mer eller mindre får vi slå på skor för det är det bästa för hästen.

Men jag ska göra mig ännu tydligare så att du förstår.
Hästen föds utan skor, alltså är det  det mest naturliga för den, det vi ska sträva efter i vår hästhållning. Men det går inte att efterlikna hästens vilda och naturliga liv hur mycket vi än försöker, alla kanske inte ens vill? därför måste vi slå på skor för det är det bästa för hästen i det fallet.

(För att göra mig ännu tydligare så har jag inte skrivit något om eller menar att din häst CelsiusT mår dåligt för den går barfota)

CelsiusT
0

#98 Så det är bara hästar som kan leva "naturligt" som kan gå barfota? Jag påstår inte någonstans att du menar att mina hästar mår dåligt, men indirekt så säger du ju att hästar kan inte leva på våra promisser, ha det bäst och ändå gå oskodda. Du skriver ju nu igen att eftersom vi inte kan hålla hästarna naturligt så måste vi ha skor på dom.

Förlåt mig, jag missförstår säkert. Men jag stör mig på att du hela tiden skriver att vi måste ha skor på våra hästar. Jag vet inte säkert vad du menar, jag tolkar ju bara utifrån ord som du skriver, och när du skriver en sådan mening (och upprepar den lika dant utan att tex lagt till "ibland" eller annat som ger utrymme för annan tolkning) så låter det i min hjärna som att du anser att hästar i dagens samhälle inte klarar av att gå barfota och att vi måste sko dom för att dom ska må bäst.

komkoma
0

#32 tål den inte att gå utan skor bör vi inte rida på dem? vad ska vi då göra med typ 90% av alla hästar i sverige, klappa på? Bara sitta och titta på dem för att de är vackra, Nej tack då är jag hellre lite onaturlig och lägger på en dojja som tål allt.

CelsiusT
1

#100 Fast frågeställningen som #32 hade var ju hurivida en häst som inte tål att gå barfota är tillräckligt frisk och sund i kroppen för att ridas på, även om man lägge rpå skor. Det innebär ju inte att man ska låta bli att rida på hästar som inte går barfota, många (dom flesta?) av dom hästar som går med skor klarar ju egentligen att gå barfota men ägaren vill/kan inte hålla den barfota.

Anledningen till frågeställningen i #32 handlar ju om att hovarna på hästen speglar hästens välmåeende. En häst som har kassa hovar har troligtvis inte bara kassa hovar…

komkoma
0

#101 Men mycket kassa hovar kommer även från aveln. Kolla tex på dessa tävlingsavlade holländare, de har tråkigt nog (oftast) riktigt risiga hovar, tappar de en dojja så är det nästan bud på att ha dem inne tills hovslagaren kommer. Starka hovar är inte prio 1 när det kommer till avel. Det borde väl prioriteras en aning högre, hovarna är ju endå ganska viktigt för en hållbar häst.

Min egna häst är både frisk & välmående men klarar inte av att gå utan skor då hon har väldigt tighta fötter och tunn sula. Jag skulle aldrig låta henne gå barfota,  Det är ju som att själv gå barfota på lego.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.