Hovböld?
Nu sitter jag här lite smålullig efter kvällens festande och försöker få ihop ett inlägg 
Nykter eller inte, det ändrar ändå inte fakta.
Idag när jag skulle ta in Dandelion så vägrade han gå. Hände förra sensommaren också när jag var bortrest i Grekland och min medryttare hade hand om honom. Då vägrade han också gå in får hagen och var suuuuperhalt. Det slutade med hästambulans och klinik i en vecka pga lymfangit. Om det berodde på en spark över knät eller en sticka i benet kunde de inte avgöra, men efter behandling blev han ändå bra.
Medryttaren var med idag med och sa att det inte alls var lika illa nu som då. Idag gick han faktiskt på benet även om han haltade riktigt ordentligt. Och nu handlar det om det andra frambenet. Den här gången har han ingen feber och är inte svullen nånstans, så jag antar att det inte är lymfangit vi pratar om den här gången.
Men nånting är ju ändå väldigt fel och skulle vilja veta vad ni tror? Just nu står han inne över natten, lindad med back-on-track. Han verkar inte ha ont nånstans i benet och inte i ryggen eller nån annanstans så tanken slog mig att det kanske kan vara hovböld?
Vad gör jag åt det? Det är ju ändå midsommarhelgen.. Och om det inte är hovböld (är ju ändå drygt fyra veckor sedan han blev skodd) vad kan det vara då? Och vad ska jag göra?
Känner mig så himla maktlös. Räcker det att avvakta så länge han inte har feber? Han gick ändå frivillig nu på kvällen när jag tog ut honom ur boxen för att kolla tempen och när han skulle in från hagen fick vi putta honom hela vägen in, så det är väl ett bättringstecken?
Du har inte nån hovtång som du kan känna i hoven med? det brukar ju vara mjukare där och sen ser du hur han reagerar på trycket. Det kan ju oxå vara en strekning han fått om det vart blött i hagen å han har halkat till? Det e svårt att svara på vad man tror det kan vara, ring en hovslagare kanske den du brukar ha har tid å komma å kolla? Gör ju inget å testa ringa iaf. Lycka till iaf, hoppas han blir bra snart.

som #1 säger, kolla med en tång, om han reagerar nånstanns så borra på utsidan av hoven med en vanlig borrmaskin, eller be en veterinär el hovslagare göra det, då kommer bölden ut. om det inte än nån böld, ta hem nån som kan undersöka din häst, är det i nått knä eller has, mm. så är det bara att fråga om den kan underhudsblistra.. det hjälper. men ring till hovslagaren i första fall tycker jag.. annars till veterinären..

tkr absulot att du ska ringa hovslagare, jag tkr det låter som hovböldssymtom. är han fortfarande inte svullen i benet, eller visar ngn reaktion i benet idag måste det nästan va hovböld…

#2# Herregud! Vad skriver du? Ska man borra med en borrmaskin i hoven. Jag hoppas innerligt att du bara skojade när du skrev detta. För det ska man absolut inte göra. Herregud jag saknar ord. Det är ju livsfarligt!!!!!!!!!!

#0# Svårt att säga när man sitter här. Jag menar du kanske gör som vi skriver och det kan ju vara alldeles fel. Det kan bara du bestämma om du ska ringa veterinär eller inte.
Men känner du ingen värme, puls eller att benet är tjockt så kanske du kan vänta ett tag.
Kan ju vara en sträckning om dom sprungit i hagen och det är på blött gräs. Vet en häst som bröt benet förra året på det sättet.
Det kan vara en spark om det går flera hästar i hagen. Fast i en mjuk muskel som du inte känner eller ser.
Kan vara fästingsjukan. Det kan komma vilka symptom som helst av det.

#5 brukar dom inte svullna upp när dom sträcker sig eller har jag drömt..?
#2 säger som gejsa, hoppas du skojar!!! du kan förstöra hela hästen om du borrar i hoven utan att veta vad du gör! man kan säkert förstöra rätt mkt om man borrar och vet vad man gör oxå. men folk som vet vad dom göra brukar nog inte borra i hovarna på hästen.. ngn som hängde med där? xP

#6# Det kanske inte allltid svullnar upp. Beror väl på var man sträcker sig. Men visst är man duktig och kan känna så känner man nog en värme och lite svullnad då.

Oroa er inte, jag kommer verkligen inte borra i någon hov =)
Nu imorse släppte jag ut honom i en vanlig hage och då röjde han järnet. Galopperade runt och bockade och sparkade bakut så jag antar att han inte är dödssjuk iaf.
Han är inte varm i hoven och är fortfarande inte svullen nånstans. Ingen feber och äter som en häst ^^
Så jag avvaktar och ser. Känns ändå som att han blir bättre och bättre. Idag hann jag knappt öppna boxdörren innan han skulle ut. Och han är inte särskilt road av att gå i en vanlig hage när de andra går i sommarhagen. Han har visserligen sällskap men verkar inte tycka det duger. Men han får gå där några dagar nu och komma in på natten så får vi se vad som händer.
Känns bra att veta att det inte är nån katastrof att avvakta lite.

#8# Nej, jag är inte orolig att just du ska borra i hoven. Men det finns ju dom som säkert skulle pröva när dom läser det. Som du vet, det finns folk till allt. Därav min protest.
Va bra att han är bättre! Troligtvis var det nog någon sträckning bara som gick över av vilan i boxen över natten. Hästar är ju rätt känsliga men ändock själv och snabbläkande djur.

Det har inte gått över, bara blivit bättre. Han haltar fortfarande ordentligt. Men det är som sagt bättre än i går när vi puttade in honom i boxen.

Ok! Läste fel då. Tyckte att han brallade i hagen och då kan han ju inte ha så himla ont iaf. Kan du se i vilken hov/ben han har ont i? Så lägg ett vått omslag, jodopax på den hoven. För är det en hovböld så blir den fortare mogen om man gör så. Du kan tex göra det på natten i boxen.
de e väl på de motsatta benet man lägger omslag på? jag har för mig att min handledare sa de då jag jobbade på Ridskolan ;)

#12# Inte om du vill att hovbölden ska mogna. Då är det ju på samma hov som den har ont i. Varför skulle man ta det motsatta benet? Jag menar vad skulle det göra för inverkan på hovbölden då?

om de e en hovböld så behöver han ju inte vara öm hela tiden och en borrmaskin var väl ändå att ta i om man nu ska låta vätskan i bölden komma ut så ska man låta hovslkagaren skära i den, eller annars försvinner den oftast av sig sälv det gjorde Bebbes hovböld i alla fall… Och då är det lika bra att vänta tills nästa gång Dandelion skos och fråga hovslagarn om hoven ser ok ut:)
fel belastning isåfall