Bett på unghäst?
Ni med unghästar. Vad rider ni på för bett?
Rakt. Alltid! Gärna i något mjukt material.
*thumbs up* Tjockt eller smalt? Fasta eller lösa ringar? :-)
Eftersom vi har mest russ och deras munnar inte är så stora, så är betten ganska smala. Ringarna är fasta. Upplever att de blir lugnare i munnen ju mindre som finns i munnen och ju mindre som går att röra på.
Har även kört in och ridit in både varmblodstravare och halvblod och även de fungerade bäst på dessa bett i början. (En del har aldrig fungerat med några andra bett alls)
Tredelat med rörliga ringar och bettplatta. Hon går kanon på det, hon gillar inte alls rakt och vanligt 2 delat e det inget tal om :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Tredelade och rakt . Nova bett smalt tredelat och normalt 3 delat avskyr tjocka bett det är inte alls snällare mot hästen . Och absolt inte 2 delat . Både fasta och rörliga . Men har ett 3 delat ky rotation Bitt med fasta sjukt bra för ung hästar ligger stilla
Tredelat smalt och ett eggbett alternerar jag mellan, på ett rakt går ungtjejen som ett lokomotiv utan broms…..
Vanligt tredelat och tredelat med parerstänger, novabett och appelmouth med bettringar.
:D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
tredelat med fasta ringar, tredelat med parerstänger och ponnyhack
Jag rider min 4 åring på vanligt tredelat bett, sen har jag även ett apple mouth tre delat bett som han gillar väldigt mycket :)
3-delat äggbett med bettskivor, kommer alltid vara ett bebisbett i mina ögon

Jag ska börja vänja min ettåriga fjording med bett nu i höst, har tänkt testa med ett rakt, känner lite som #3. Grejen är att hon är jätte tuggig av sig (iallefall just nu) ska tugga på allt som hon får in i munnen, grimskaft mm. Då funderar jag på om man kanske ska testa ett sådant gummi bett, finns raka med gummi tror jag tills hon har kommit över sitt tuggande. Tänker mest att håller hon på och tuggar på ett vanligt att det inte är bra för tänderna, gummi är ju lite skonsammare.
Carpe diem!

smalt tredelat

#11 Var bara noga med att hålla koll så det inte blir stora märken i bettet för det kan skava. Mitt novabett kan man faktiskt putsa lite med ett fint sandpapper.
Skynda långsamt så går det fortare.

#13 Okej ja det är ju inte kul om det blir det :)
Carpe diem!