Boots?
Medryttarhästen skulle behöva boots ibland, eftersom han är väldigt bra på att trampa av sig skorna. Men han är också en väldigt pillig typ, som står och drar i sina boots med tänderna tills han fått loss dem och kan leka med dem. Vi har inte provat hela gummiboots, eftersom de är så besvärliga att få av och på.
Tror ni att sådana skulle bli kvar på fötterna? Eller går de också att dra sönder för en klåkäftad liten kille med starka tänder?

Klåkäftad :) har inget svar på frågan, men gillade ordet : )
"Klåfingrig" kan han ju inte vara
.
Ja dom som är hela utan spännen sitter mycket bättre på. Men visst går det att slita även i dom. Har hästen på sig boots i hagen eller?
Min medryttarhäst som jag hade för några år sedan (innan jag skaffade egna hästar) drog jämt av sig skorna. Så vi hade boots på, även i hagen. Dom som var med spänne på åkte ju på någon dag eller två, helt meningslöst. Men dom utan spänne satt väl iaf på några månader innan dom rykte dom med. Hästen biter ju gärn ai dom och det lossade små bitar och efterhand så hade hästen drait sönder hela bootsen, men det tog ju lite längre tid med hela än sådana med spännen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3: Tack för tips! Både boots och skor har suttit i flera dagar nu. Det var inte så kul att dra i gummibootsen, tydligen
.
Säg den lycka som varar! Fjanten kom snart på att det var kul att dra i gummibootsen. Drrrrrraaaaaaa och så släpp med en smäll. Kul, kul. Ena booten sprack snabbt och lossnade och runt den andra kotan blev pålle skallig. Tur att jag lärt mig slå på tappskor. Vid nästa skoning ska jag be hovis göra ett extra par, så vi har något att sätta på …

Det finns ju haklappar till hästar för att förhindra täckesbitning och sånt. Kanske skulle vara nåt? Inte så kul egentligen men det kanske behövs.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag hade ett travruss när jag var mindre som slog ihop och på så sätt fick av sig framskorna Hela tiden. Hovslagaren slog då på framskorna åt fel håll så det blev ett mellanrum fram vid tån. Efter det så fick hon aldrig av sig framskorna mer.
Nu vet jag inte hur bra detta sättet är egentligen. Jag var rätt liten och kommer inte riktigt ihåg hur han gjorde mer än att skon satt "bak och fram" ovh att det löste problemet.