Åka utan bom?
Hej!
Kan man och är det lagligt att låta en häst åka i en transport utan bom ( så man inte kan sätta fast dem) ?
Olagligt är det inte. Våra står ofta lösa och föl SKA vara lösa.
Är det lagligt att ha dem lösa? Har alltid fått höra att det inte är lagligt…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#2 Jag har aldrig hittat någon lagtext på att det skulle vara olagligt att ha lösa hästar i transporten. Däremot SKA (som sagt) föl stå lösa.
Jag vet att det finns en lag på att all last ska säkras i vagnar och lastbilar. Borde då inte hästen räknas som last?
Lös är väl en sak, men den främre bommen är ju också till för att hästen ska stöta mot den med bringan vid inbromsning och inte köra skallen i framväggen. Så jag skulle inte vilja köra en häst utan bom, oavsett om det är lagligt eller inte.
menar du fram, eller bakbommen?
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Antar att du menar frambomen (eftersom du menar på att man inte kan binda hästen utan den, vilket jag anser at tman kan då det ska finnas uppbindningsanordning på väggen fram i transporten så att hästen inte kan komma så långt bak att den får huvudet under bommen).Uppbindning i bommen hindrar hästen från att stegra sig, uppbindning i väggen fram hindrar hästen från att backa för långt bak och ev få ner huudet under bommen.
Anlendingen till att bommen är där är ju dels för att lasten ska vara säkrad (man kan få böter om lasten inte är rätt fördelad och säkrad), om hästen går omkring och kommer för långt fram (vilket är risken om det inte finns en bom) så kommer vikten att fördelas fel i transporten och en olycka är lätt framme då du får för stort tryck på kulan. För stort tryck på kulan innebär bla försämrad styrförmåga men även försämrad bromsförmåga. Hästen ska stå mitt över axeln/axlarna.
En annan anledning är även hästens säkerhet, det är ju hästens säkerhetsbälte. Händer en olycka och/eller att man måste bromsa kraftigt så håller bommen fast hästen så att hästen inte åker fram och bryter nacken mot väggen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det finns inget krav (vad jag vet) på att lasten ska vara säkrad inom ett begränsat utrymme. I så fall skulle du inte kunna ha något alls liggande i bagaget t.ex. Däremot skall last vara säkrad så den inte ramlar av (från t.ex. öppna släpvagnar eller takräcken)
Men jag håller med om att bommen är en säkerhet för hästen. Fast man kan ju låta hästen åka baklänges också. Det finns inget som säger att den måste stå med huvudet i färdriktningen. Det finns hästar som mår bättre av att åka baklänges.
#8 Vet inte om det är lag på det men det borde det vara iom att du kan bli bötfälld om du inte har lasten säkrad. Det är nog sällan som man blir bötfälld för det i vardagen, men om en olycka är framme så kan du bli ansvarig om lasten varit osäkrad.
Och nej, du får inte köra omkring med lös last i bagaget, all last ska vara säkrad, tex med ett nät/galler vid bagaget så att inget kan fara fram vid en krock. Detta har varit stora diskussioner om detta på hundsidan iom att många har lös hund i bagage/baksäte och det är inte tillåtet. Last ska vara säkrad.
Visst kan hästen åka baklänges, men då i en transport som är avsedd för det. Annars hamnar tyngden för långt fram och det genererar för stort kultryck och det gör ekipaget otroligt livsfarligt! Det gör dessutom att bilens lyktor lyser för högt och bländar mötande trafik.
#8 När du tar BE-körkort så ingår det i uppkörningen att visa att du kan lastsäkring.
#9 Varför skulle tyngdpunkten förändras om hästen åker baklänges? Den står ju fortfarande på samma plats som när den åker framlänges.
Dessutom glömmer ni tydligen bort att det är krav på att föl skall vara lösa, så den regeln om att allt ska sitta fast stämmer inte.
Antar att ni har matkassar, väskor o.dyl. lösa i era bilar.
Eller förankrar ni det också? När du åker med en slutan släpkärra jämställs det med att lasten är säkrad. En transport är väl sluten så det räcker.
#8 Jo det finns det. När vi flytta hade vi maxad last i kärran, ringde polisen och fråga kring reglerna eftersom vi skulle åka många mil. Hela spännbandskassen gick åt till det lastet. Lastet får inte flyta sig fram och tillbaka i kärran av säkerhetsskäl.
Last i bagageutrymmet om du har kombi ska alltid vara säkrad. Vår hundbur är tex säkrad med spännband. Väskor som ligger i bagaget säkras med spännband för krockar du blir de som projektiler och kan kapa huvudet på dig om de ligger lösa.
#11 Nej jag har inte last osäkrad i min bil! Jag är för värdefull för det.
Lastsäkring kan tex vara att ställa matkassen på golvet bakom sätet (mot sätet så det inte kommer farandes), eller i bagaget så ska du placera lösa föremål längst fram mot baksätet så det inte kommer farande. Kommer det farande så kan det krossa sätet och bältet på människan är värdelöst då det blir för stor tyngd. Att ställa matkassar i baksätet är livsfarligt!
Nej hästen står inte på samma plats om den står baklänges. Den är inte lika tung i huvud/hals som den är i rumpan. När du vänder hästen om så hamnar hovarna annorlunda placerad i släpet eftersom huvudet tar plats längst bak (där rumpan brukar vara). Rumpan hamnar då längst fram i släpet och det ger mer tyngd på kulan än om huvudet är längst fram och ala 4 fötterna är centrerade kring axlarna.

Tror inte det är lag på detta. Både kor och får får ju åka ju lösa. Har svårt att tro att hästar skulle vara annorlunda. För mycket vikt på kulan är inte bra, men om vagnen är i bakvikt ryker köärkortet direkt vid en kontroll!
JAg har nu varit inne på Jordbruksverkets hemsida och det står INGENTING om att hästar MÅSTE stå uppbundna, ej heller att de MÅSTE åka framlänges. Däremot Skall bom användas OM de åker framlänges.
Utdrag ur Jordbruksverkets föreskrifter:
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
#15 Det var ju bom vi diskutera här, i alla fall jag, eftersom det var det TS undra.
#16 Ja, och man FÅR åka utan bom. Det är bara när hästen står i färdriktningen som man ska ha bom.
Något om att hunden måste sitta fast har jag heller inte hittat. Endast om man transporterar hundar yrkesmässigt står det att hunden ska ha ett speciellt utrymme.
#18 Det är inte lag på att hunden måste ha bur men det är däremot lag på att allt i bilen som kan medföra fara vid en olycka ska vara säkrad. En hund på 30kg kan lätt väga 1 ton vid en krock och ta dö på alla som sitter i bilen. Av den anledningen, om man är rädd om sig och hunden, har man en krocksäkrad bur som enligt lag måste vara säkrad i bagageutrymmet (vi har en MIM bur). Sorry för OT.
#14 När du transporterar kor så ska dom stå så att dom inte kan åka omkring. Det ska finnas skiljeväggar så att inte alla kor kan komma farandes fram (risk att dom klämmer ihjäl varandra bla. Ang bakvikt så är det abslut sant. Därför som transporter sällan är särskilt långa bakom sista axeln utan har mer framför (=hästar är tyngre bak än fram, det är för att fördela vikten rätt över axlarna)
#15 Jag har aldrig sagt att hästarna inte får stå obundna och jag har heller aldrig sagt att hästarna inte får stå baklänges. Men du får inte bara för det ställa hästarna hur som helst för det, utrymmet måste fortfarande vara anpassat efter det sätt som du förvarar hästen på i transporten och du måste fortfarande följa svensk lag om lastsäkring.
Jordbruksverket sköter lagar som rör djurskyddet. Det är för djurens säkerhet och välmående. Det är svensk trafiklag som styr hur du får framföra last i fordon (när du transporterar häst så är hästen räknad som last).
#17 Javisst får du åka utan bom OM hästen står med rumpan framåt, eller att hästen står i sidled. Men fortfarande gäller att lasten ska vara väl säkrad (med tex väggar) och rätt fördelad. När hästen står i färdriktningen så är den till för att bla säkra lasten och se till att den är rätt placerad över axlarna så du varken får för högt eller för lågt kultryck.
#18 När du transporterar hundar så är det last och den måste vara säkrad, inte nödvändigtvis sitta fast. En lös hund i bilen räknas som vårdslöshet då det inte bara är en säkerhetsrisk för folk i bilen utan även folk utanför bilen/i andra bilar vid en eventuell krock. Hundens vikt ökar ofantligt när den kommer farandes och kan fara ut ur din vindruta och in igenom vindrutan på den bil du krockar med och då skada folk i den bilen, alternativt skada folk brevid när hunden far ut på gatan vid krocken.
Det är inte lag på att hunden måste ha bur, men den ska vara säkrad i bilen då den räknas som last (säkerhetsbälte, ligga på golvet och inte kunna komma upp över ryggstödet tex, bur, bakom lastgaller osv)
#20 Va? Är hästar tyngre bak än fram? Brukar man inte säga att hästar har en större del av sin tyngd på frambenen och att det är därför de skall jobbas så att vikten förflytttas bakåt?
Om en transport vore så känslig skulle man aldrig kunna transportera en mindre ponny eftersom de inte ens når ända bak om de står framme vid bommen. En B-ponny väger ju runt 350 kg. Och föl då? Upp till 6 månader skall de vara lösa i transporten. De är ju inte direkt tyngdlösa.
Jag har mycket svårt att tro att jordbruksverkets rekomendationer är mindre stränga än lagtexten men du får gärna visa mig den lagtext där det står att hästar MÅSTE stå fastsurrade och att de betraktas som löst gods annars.
#21 Jag har aldrig sagt att dom måste stå "fastsurrade" eller bundna. Men om du tittar på en häst så har den inte tyngdpunkten vid huvudet, den har tyngdpunkten vid kroppen (både fram och bakben) men mer tyngd vid rumpan än den har vid huvudet iaf, även om det kanske är mest tyngd på frambenen. Det är huvudet som går fram framför bommen, medan kroppen är fördelad jämnt över axeln.
Om du ställer en ponny bakom bommen så är den fortfarande rakt ovanför axeln, även om den inte når ända bak.
Jag ser inte att jordbruksverket har mindre stränga regler. Dom reglerna handlar bara om helt olika saker som inte har med varandra att göra. Det är två från varandra skilda regler och du måste följa båda.
Jag har inte lagtexten framför mig men när jag läst till BE så handlar det en hel del om lastsäkring och jag vet att mina kompisar har fått svara på sådana frågor vid uppkörning. Jag läste om lastsäkring redan när jag tog B-kort och jag har en sambo som är yrkesförare och han säger detsamma.
Men framförallt så vet jag av fysikens lagar hur det fungerar när du krockar med en bil och släp och inte har lasten säkrad, jag vet hur lastsäkring påverkar egenskaperna hos ekipaget. Fick inte du läsa om det när du tog B-kort? Det fick iaf jag göra.
Jag måste säga att kag håller med CelciusT fullständigt. Jag ska inte heller säga att det kanske är lag på det, men det är absolut inte vettigt att köra utan bom! Hästen kan fortfarande stå baklänges om bommen når ner under rumpan och kan stoppa hästen. Det finns för övrigt "bilbälten" för häst att få tag på om man nu inte gillar att ha häst i transport med bom. Att köra helt utan frambom innebär dels att hästen kan gå omkring i transporten, vilket gör att kul och axeltryck förändras. På sommaren kanske man inte märker så mycket, men på vintern lär det garanterat kunna orsaka sladd på ekipaget. I en hästtransport får det ENDAST transporteras hästar, inte lösa kalvar, soffor eller foder, bara hästar. Transportens viktfördelning och säkerhetssystem är uppbyggt att tyngden står över hjulaxeln och säkras med frambommen. I övriga djurtransporter är väggarna i sig konstruerade att tillräckligt hållbara för att tåla en lös ko, och som nämnt är det t.ex gallergrindar mellan båsen, inga plyfaskivor som hästtransportens väggar. Bommen är till för att se till att du inte får en häst IN i din bil vid en kraftig inbromsning/krock, och dels för att hästen inte ska kunna ramla pladask och göra sig illa. Ang föl så är de långt ifrån lika tunga som en vuxen häst, och man har desutom inte stoet löst bara för att fölet är löst. Fölet stänger man normalt sett in antingen i båset bredvid eller framför bommen med skivor så att fölet ej kommet in till mamma och kan bli trampad.
Hakuna matata!
Där avslöjade du din okunnighet i ämnet och då är det ingen idé att fortsätta diskutera. Tack för intressant diskussion.
#21: Inte "måste stå fastsurrade", utan måste stå bakom en bom som hindrar dem att fara framåt.
#24: Det vore tacknämligt om du kunde tala om vad det är du anser att du vet bättre.
#24 Är det jag som visat min okunnighet? Skulle isf gärna veta vad det är du tycker dig veta bättre.

Av egen erfarenhet och med BE-kort kör jag aldrig mina hästar lösa om de åker framlänges. Mina russ tycker om att trycka rumpan mot luckan och om de backar längst bak tappar jag styrförmågan på bilen. Dessutom "ormar" sig ekipaget fram.
Föl får åka bundna om de är vana vid det.
Jag tar aldrig ur frambomen ur min transport eftersom den dessutom "håller ihop" transportens väggar.
Last ska vara säkrad även i täckt släp eftersom lastförskjutning kan vara farligt. En häst som står med mellanvägg och bakom frambom räknas som säkrad även om den inte är bunden. Räknas som förstängning.