FODERHÄST !
Just nu håller jag på förfult och letar efter en foderhäst. Ska snart åka och provrida en röskimmel.
Nu undrar jag vad jag behöver ha.
Vad bör finnas i ett stallapotek? Jag vill ha alla Tips nu har på vad jag behöver ha och vara förberäd på osv!
Tacksam för svar
Hur då menar du? Vad du ska ha med dig när du provrider?

#1; haha, nej. Vad jag behöver ha sen när jag hittat en häst.
Man kanske skulle ha utrustning ,färdig strödd box och ta reda på vad han äter och hur mycket, täcken(om det behövs) osv….sen är det ju altid bra att ha saker om det skulle hända något tex jodopax :)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Jodopax, helosan, bomull, koksalt, sårsalva, tjärsalva, gasbinda, elastisklinda..stallbandage och nåt liniment är ju aldrig fel..t.ex arnika som är ett bra massageliniment vid ansträngningar utan att vara "starkt"…
Sen är det ju sånt som täcken, vinter, regn, svett, stall…vad han nu behöver..alla hästar behöver ju inte sådant…
Ta reda på fodret…göra hö analys, lägga foderstat..kolla om mineraler behövs..
Det är mycket med hästar ;) lycka till! :)

#4 : Koksalt, ska det vara vanligt som man har hemma? vad ska man ha det till? Haha, aaa jag vet att det är mycket! :) TACK SÅ MYCKET

Ja, det finns på apoteket, bra för rengöring av småsår, ögoninflamationer etc… :)
Det beror ju på vad hästen har med sig :P Vanligtvis får man med all utrustning så det brukar man inte behöva skaffa själv. Foder osv får man se till att ha tills hästen kommer ^^

Tack allla:) på typ ett vanligt apotek? Ska man blanda det med ngt? eller är det bara som salt?

Det är en vätska som heter så, den är inte alls "salt" utan ser ut som vatten…För den fungerar utmärkt att ha vid ögoninflammationer, så därför vill jag inte kalla den för "salt" ;) för salt i ögat vill nog ingen ha. :) Men det är bara fråga efter det på apoteket. Det brukas säljas i pack :) Och det behövs inte blandas ut, utan det är färdigt :)

#9: Okej, tack:) Ska man typ badda det på sår osv?
#9 det heter koksaltlösning, och det är en saltlösning som är den samma som våra tårar…

#11 jag skrev ju koksalt längre upp i tråden och hon frågade om det! ;)
Koksaltlösning innehåller helt vanligt salt och vatten (men är då helt steril till skilnad från om vi skulle blanda eget, samt utan jod) och saltlösning har man bland annat för att skölja ur ögonen om det kommit smuts i dem.
Det finns en annan tråd om detta, någon som orkar leta upp den? :P Men söker du lite borde du i.af hitta en annan tråd där vi fått med allt man bör ha i ett stallapotek!
Hakuna matata!

# 13 : Okej, så det är bara till för att skölja ögonen ?
#14 Man använder det även för att skölja och tvätta av sår. Det är dock inte bakteriedödande utan bara som man använder för att just få bort smuts etc.
Hakuna matata!

# 15 : okej, men inget måste ?

#15 :Jodopax funkar väll med?
Ja jag brukar använda väteperoxid till att skölja ur sår (jodopax om det behövs väldigt mycket) då väteperoxiden kommer bubbla så länge det finns bakterier. Med andra ord sköljer jag tills det slutar bubbla :)
Men koksalt tycker jag ändå inte är dumt att ha i stallet då jag själv i.af har fått skölja ur ett par ögon genom tiderna.
Hakuna matata!

# 18 : okej, men vad menar du med skölja? häller du bara på såret? eller Baddar du ? ;)
Jodopax ska du inte ha på ett öppet sår. Tänk att hästen kommer in och skrapat upp benet så det är ett sår som du ska ren göra och lägga om. Då kan du ju inte hälla jodopax I såret licksom på den blodiga öppna ytan. :)