Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1632 ggr
[RMSLiners]
0

Ta ut svängarna

Har en liten envis herre i stallet som inte gillar hörn tydligen, i alla fall inte när det ligger bommar i hörnen som han ska gå över.. 

När jag red honom förra helgen skulle jag försöka få honom ta sig över bommarna som låg i hörnen i ridhuset men icke. Han svängde förbi dem oavsett mina åtskilliga försök.

Instruktören sa åt mig att ligga på honom med innerskänkeln och smacka på honom vilket jag så klart gjorde då men det gick inte. Han envist svängde förbi bommarna ändå.

Tilläggas ska också att han kan få för sig att göra vad som helst och han gör det som att tex göra en volt när han inte ska, ta upp i galopp eller trav när han inte ska. En gång börja han till och med skena i trav utan anledning men som tur är fick jag stop på han.

Han är en väldigt snäll valack och lyssnar väldigt bra på den som sitter på hans rygg men han är väldigt het, alltid taggad och fruktansvärt envis. Instruktören sa till och med att han är lite lurig och fuskar gärna.

Min fråga är, hur får jag honom att gå över bommarna i hörnen? Jag har ridit honom många gånger men bommar i hörn är som någon "fobi" han har och ligga på med skänkeln funkar aldrig. Bommar för övrigt som är placerade i mitten eller hinder har han inga problem med det är just bommar i hörn som är problemet.

Skänkeln kanske är det enda allternativet men han är ju så envis.

Det är så mycket att hålla reda på när det gäller honom, man måste se till så han inte slänger bak huvudet, att han håller bra tackt och inte tar upp i högre fart eller skenar samtidigt, att han inte gör volter när han inte ska osv. Det är rätt tröttsamt att rida honom och han är likadan oavsett ryttare.

Gronstedt
2

Det låter inte som en häst som "lyssnar väldigt bra på den som sitter på hans rygg", utan som en som antingen har ont eller är rejält ouppfostrad, eller möjligen båda.

När du är säker på att det inte är smärta. så kan du försöka med uppfostran. Det vara besvärligt på en grupplektion, men ge honom ingen chans att smita. Det är ingen idé att rida på gång på gång och låta honom smita förbi för att sedan rida runt och försöka igen.

Skritta fram mot bommen. Låt honom inte gå åt sidan. Han kan få stanna, han kan få gå fram, men ingenting annat. Förstärk skänkeln med spö, om så behövs, och använd handen och skänkeln tillsammans för att hålla honom riktad rakt mot bommens mitt. Det kan ta en halvtimme att komma över, men över ska han. Vill han böja sig på ena hållet tvingar du honom att böja sig åt det andra. Var noga med att ge rejäl eftergift på hand och skänkel för minsta tendens åt rätt håll - bara han lägger vikten lite framåt mot bommen så ska du lätta på trycket. När han väl tagit sig över så är han förstås världens bästa häst och ditt livs kärlek - i alla fall till nästa bom han strular på.

Andra gången går det förmodligen lättare och efter X gånger kommer han att gå över utan problem och du kan börja försöka trava över. Förmodligen får du börja om nästan från början på nästa lektion, men det bör gå bättre och bättre för varje pass.

[RMSLiners]
0

#1 ont vet jag inte om han har. Han är en ridskolehäst och inte mitt ansvar på så sätt. Under lektionen måste jag följa gruppen i alla gångarter. Spö testa jag förra helgen med skänkeln i alla gångarter men han ville inte över bommarna i hörnen utan gick runt istället. Aldrig haft det problemet med andra hästar jag ridit. För övrigt lyssnar han bra även om han är lite het på bommar och hindar (som inte ligger i hörn).

Tilläggas ska också att han inte fuskar i hörnen när det inte ligger bommar där, då kan jag styra in honom rakt mot väggen utan problem men ligger det bommar där vill han inte gå där.Obestämd

pebb
0

Skulle inte ridläraren kunna testa att lägga ut en bom till brevid så det blir en dubbelt så lång bom bara för att se om det är lättare så när det är längre sträcka att försöka smita undan.

Zadeira
0

Ta hjälp av ridläraren! Det är trots allt ridlärarens jobb att se till så att du kan utföra övningen rätt! Kanske får hon ställa sig bredvid bommen så att han inte kan smita undan, kanske får hon hjälpa till och leda över hästen ett par gånger, men det viktiga är ju att ta hjälp av ridläraren när du har den möjligheten.

[RMSLiners]
0

Problemet är ju att hon inte gör det. Hon säger bara hur jag ska göra och sen är det mitt jobb att få hästen över bommen oavsett hur envis den är, så är det med alla ridlärare där.

Fast denna är helt klart bättre än den förra jag hade som kunde ställa sig och skrika på en mitt i lektionen om man gjorde minsta fel. Jag fick från den ett och annat "är du dum eller kolla rakt fram" om man råka kolla på bommen precis framför hästen mm. Lite OT.

Denna jag har nu säger inget utan är betydligt snällare och lugnare. Hon bad mig göra volter vid bommen ett par gånger med spöt och genom att använda skänkeln för att trycka ut hästen i hörnet men det hjälpte inte, när det inte gick sa hon bara att jag skulle strunta i det och fortsätta fyrkantspåret. Hon visste att han var envis som satan.

Jag lyckades dock få över han på en bom en gång men då styrde jag in honom mot långsidans vägg så mitt ben skrapa mot väggen hela vägen mot bommen, det funkade men det var inte direkt behagligt för min del men jag fick beröm för det av ridläraren. Obestämd

Gronstedt
0

Du var på rätt spår med det du beskriver i sista stycket - fortsätt så! Tryck honom möjligen ett par centimeter mindre långt ut mot väggen.

Hästen går dit bogen pekar. Om han vill sticka inåt är det viktigt att du inte böjer honom utåt när du försöker få honom tillbaka till rätt spår. Ställ och böj inåt, led utåt och driv hästen utåt med innerskänkeln, eventuellt förstärkt med spöt.

#2: Oavsett om du har ansvar för hästen eller inte är det värdefullt att veta varför han gör på ett visst sätt.

[RMSLiners]
0

#6 Ska tänka på det nästa gång. Jag ger mig inte så lätt, han kan inte vara helt omöjligt. 

Många av hästarna har många rädslor, en del av dem är riktigt nervösa. Finns en häst i den skolan som låtsasbiter, alltså hon biter aldrig på dig men hon varnar, bara du ryktar eller sadlar henne.

Sen är det många som rider där och alla är olika i hur det rider och behandlar hästarna. De flesta äldre tar till våld när hästen gör det den inte får göra. Tex, en häst sparka bakut i spilltan med ena benet när ryttaren stod precis bakom den och prata med en annan, det ryttaren gjorde var och gick fram till hästen och drämde knytnäven i halsen på den. Jag har själv ridit den hästen och den har aldrig gjort mig illa i alla fall, ingen häst i stallet har det. Kanske det kan ha och göra med hur en del hästar är att alla behandlar de olika, de flesta dock med våld och en grov röst?

Inget jag är van vid och vill inte göra heller på redan nervösa och rädda hästar. Det är så många som man pratat med som blivit bitna, sparkade, mosade mot väggen, avskasstade osv på många hästar där. Jag som ridit där ganska länge har aldrig varit med om det dock.