Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 439 ggr
Talismana
0

Hjälp med konditionen!

Hejsan! Min lilla shettis trodde jag hade bra kontition eftersom att han skenar mkt. =/ Men när jag red en lektion på ridskolan med honom, var han helt slut.. =/

Vet nån nått bra tips för att han ska få lite kondition? Jag hade tänkt att trava honom först en stund och sedan galoppera en liten bit och sedan trava honom en stund till.. Allt utan skritt..! (Självklart värmer jag ju upp i skritt xD)

Mvh Erica

jen
0

ut och skritta i snön några dagar så att han får upp "flåset" och mjukas upp. sen börja försiktigt med små volter i skritt en stund varje dag. Sen kan du öka gradvis efter ett tag.

Det tar lång tid att få en häst i kondition som har stått.  Sen är det jobbigare att rida lektion där hästen måste vara koncentrerad och tänka mycket än att få springa fritt ute i naturen.

emsems
0

man kan inervalträna (galopp en minut, skritt 2 minuer, galopp 1 minut, skrit 2 minuter, galopp 1 minut, osv). eller så kan man fara u och långtva. alltså trava länge länge, uan att kräv något föutom ett bra travtempo..

Talismana
0

#1 Menar du hög snö då?

#2 OK! Jag testar med långtrav i morgon! Ska jag rida på ett fält elr på ridbanan ?

jen
0

#3 Ja, tex att pulsa i snön  på ett gärde.

Talismana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För någon vecka sedan var vi i en skog och red. Då hoppade vi över ett stort dike och så var det väldigt hög snö! xD Jag kunde gå med mina fötter i snön! (Då hade jag fortfarande dem i stigbyglarna!)

emsems
0

talismana! rid gärna i skogen, då får som lite roligare än att varva samma pältt om och om igen. rid efter vägar eller i skogen

Talismana
0

#6 Okeej! Jag måste försöka hitta ställen där det går att trava länge xD Han kommer börja galoppera ifall vi travar uppför en backe xD

emsems
0

det gör nog inget, bara du tar tillbaka honom igen

Talismana
0

Hah! xD Han är en liten shettis med mkt fart i.. xD Måste lära honom att när man kortar tyglarna betyder det inte att man ska trava xD

lisette
0

jag vill med rida shettis. fan vad jag saknar den tiden!

Talismana
0

heh.. xD Joo visst är det kul… xD

jen
0

ja, dom är härliga. Jag förstår att min dotter inte vill sälja sin lilla älskling och ha en annan häst.

dom har bus-kul ihopSkrattande

Talismana
0

Mm.. Det är synd att de är så små.. Annars hade man ju kunnat rida dem mkt längre.. xD

jen
0

ja, min dotter är lite lång för sin ponny nu Ledsen

Talismana
0

Okej… Tänk om man hade en hästintresserad föräldrer.. =/ Själv mååste jag plugga själen ur mig ifall det blir en häst för min del.. =/

lisette
0

måste bara påpeka att även om man har hästintresserade föräldrar så är det inte säkert man får en häst för det.

min pappa har haft hästar sen jag var liten (men inte hemma), o jag har aldrig haft egen häst.

Talismana
0

Självklart men det finns ofta lite större chans ..? Räcka ut tungan