Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3731 ggr
740tjejen
0

Hästsläp och B-kort

Ska hämta en häst nästa helg och får låna en hästtransport.

Transportens totalvikt är 1360, tjänstevikten är 690. maxlast 670.

Hästen väger ca 300-330 kilo.

Bilen får dra max på B-kort 1300.-

Tjänstevikten på släpet är 690kilo.

Får ja köra släpet när det inte når upp till totalvikten.

CelsiusT
3

Nej.

Oavsett vad hästen/lasten väger så är det totalvikten på släpet som räknas. Totalvikten på släpet är 1360 och bilen får bara dra 1300 på b-kort. Så det räknas till ochmed som olovlig körning då det krävs att du har BE för det ekipaget (om bilen får dra så mycket på BE), har du bara B så räknas det som att du inte har körkort för ekipaget = olovlig körning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
0
740tjejen
0

En tycker ju inte att de borde bli så. Eftersom de inte överstiger vikten,

men men, bättra ta de säkra före de osäkra. synd en har en bil som har

så kass dragvikt, Önska vi hade volvon i stället den får i alla fall dra

1450 på B.

CelsiusT
0

#3 Jag har en volvo V70 som får dra 1530 på b-kort. Min transport är en 1500kg-kärra och med lastvikt på 960kg så jag kör båda mina pållar i den på b-kort efter min bil. Väldigt bra bil =D

Sarah
1

#4 det är en sådan jag behöver!!! :)

CelsiusT
0

#5 Enda nackdelen med bilen är att den är framhjulsdriven =/ Annars är den suverän.

Sarah
0

Ajdå… det vill jag inte ha :) min bil gick inte igenom besiktningen idag och jag orkar inte laga så det blir nog en ny bil. Sorry för OT, men din lösning lät super. Iofs tror jag att pållarna kanske väger 1000 tillsammans… 40 ynkliga klio :)

CelsiusT
1

#7 Heldre lite övervikt, då krävs det ju en faktisk våg och det är inte jätteofta som dom har vägning på kontrollerna. Sedan beror det ju på vad man har för hästar om dom är stora eller små. Mina små d-ponnys ser nog inte så mkt ut för världen och väger inte så mkt heller för den delen (även om jag sålkart inte vet exakt från gång till gång, men när jag har vägt så har det varit okej med lastvikten). Men lite överlast ger böter vid en vägning, sålänge man håller sig på viktgränserna så behåller man iaf körkortet.

V70 finns ju som AWD (all weel drive) också.

Sarah
0
Tusen
0

Jag vet ett par bekanta som åkte dit för övervikt med två russ i släpet. Så man kan inte vara helt säker på att även små B-ponnysar håller sig under viktgränsen.

CelsiusT
0

#10 Men dom måste väl ha vägt dom då?

Det är faktiskt svårare att uppskatta vikt på häst än man tror. Min kompis var övertygad om att min häst vägde minst 550kg, troligtvis mer. Det pga att hennes egna häst var lägre än min i mankhöjd och vägde ca 500kg. Jag har vägt min häst och hon väger 430kg. Det är ju så mkt annat som spelar roll också, inte bara mankhöjden utan det är ju muskler framförallt och sedan hull och storlek i övrigt (en häst kan ju ha långa ben men liten bål och tvärt om).

Tusen
0

#11 Ja, de fastnade i en poliskontroll där de vägde alla släp som de stoppade. de fick plocka ur allt löst och ändå vägde dessa två russ för mycket.

Du har rätt i att det är svårt att uppskatta vikten på hästar. Ligger man på gränsen kan en mindre viktökning hos samma ponnysar ha en avgörande effekt. Två ponnysar kan gå upp med totalt 60 kg (30 kg vardera) och du har knappt märkt det på dina ponnysar.

Vi har ett rätt magert russ som i full tävlingskondition vägde 270 kg. Hon har nu gått upp efter avslutat tavlande och väger numera över 300 kg.

Ett annat russ, med lika hög manke, vägde 350 kg då han avlivades.

Så det kan vara otroligt olika mellan hästar OCH mellan samma hästar vid olika tillfällen. Det är ju inte så ofta man kan väga sina hästar. Det borde finns ställen man skulle kunna åka till för att kontrollera vikten när de är lastade. Bara för säkerhets skull.

CelsiusT
0

#12 Dom har vågar på endel tippar och på krossar, så dit kan man åka och väga in sig ;P

Tusen
0

#13 Det har de  och även energiverket i stan har våg, men tror knappast de har varken lust eller tid att ta emot ett hästsläp under arbetstid.Obestämd

Jag skulle önska vågar gjorda enbart för viktkontroller av släp, bilar osv. Alltså ungeför som de utomhusbiltvättar som finns. Man skulle bara kunna åka dit när det passar en och väga allt för en mindre summa.

740tjejen
0

Bror har en 945,a hemma hos mamma, (dock tyvärr röten) men enligt

pappren på den får den dra 1600kg på B-kort.

Men hoppas vi kan få ihop vår 945,a För dåkan ja känna mig lite

tryggare i vad en lånar för släp.

Zahara
0

du får inte ens köra släpet tomt, det är totalvikte som räknas vilket i ditt fall är 1360 och din bil får bara dra 1300. att släpet sen är tomt bryr sig inte farbror blå om, de tittar på vad du får dra och vikt totalt på släpet :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CelsiusT
0

#15 Oj, den har dom verkligen lyckats maxa. Är du säker på att det är på b-kortet du får dra 1600kg, det har jag aldrig sett.

740tjejen
0

japp, står i reggpappren, vi blev gött chokade själva, och så är de löstagbart drag på de.

fridak
0

får man dra 1600 på b-kort krävs det att bilen väger 1600 och max får lasta 300kg i bilen, så bilens totaltvikt blir 1900, det är väldigt låg lastvikt i bilen.

Min passat tex har 410kg lastvikt i bilen, tjänstevikten är 1640 så bilen totalvikt blir 2050 och då får jag på b-kort köra med släp vars totalvikt max är 1450. Med BE klarar min bil hela 50 kg till ;)

Det finns även bilar som ser ut så här på transportstyrelsens hemsida:

Skattevikt, kg: 1250

Tjänstevikt, kg: 1250

Totalvikt, kg: 1610

Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 800

Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 450

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1250

Där är det 800 kg som gäller trots att det är angett 1250 på B-behörighet.

CelsiusT
1

#19 Ja det sista du nämner där är faktiskt lite lurigt!

Dock har jag fått lära mig att när det står så i papprena så innebär det att jag får dra en släpvagn som har en totalvikt på 1250, men släpet får inte väga (tjänstevikt + last) mer än 800kg i verkligheten (dvs man kan inte lasta fullt).  -Dock ska jag inte svära på att detta stämmer för det är lite osäker källa, men så har jag fått lära mig.

740tjejen
0

Ja vi skippar vår bil och lånar svärföräldrarnas, den får dra 1400kg. Så då klarar vi oss vid en eventuell poliskontroll. :)

Silenos
0

#21 , bra tänkt !

Att köra med överlast kan bli väldigt kostsamt.

Dels får du böter per kg över last, MEN, framförallt, det räknas som "olovlig körning". Det innebär att du kan få böter/körkortet indraget och vid en eventuell olycka gäller heller inte försäkringen.

CelsiusT
0

Att köra med TS ekipage blir inte överlast, det blir enbart olovlig körning. Om man saknar E-behörighet så får man i första hand en varning, om inte det är av allvarligare slag (men kan innebära indraget körkort i 3-6mån).

Googlade lite och hittade denna tabell:

172 Fordon med släpvagn brukats trots att maximal
tillåtna släpvagnsvikt överskridits med
A 1 – 20 %……………………………………………………… 2000:-
B 21 – 30 %…………………………………………………….. 2500:-
C 31 – 40 %…………………………………………………….. 3000:-
D 41 – 50 %…………………………………………………….. 4000:-
Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare.

_Dvs Om man har 500kg i lastvikt och ställer på en häst som väger 550kg så får man 2000:- i böter.
_

CelsiusT
0

#21 Det är nog smart ;P

Silenos
0

#23 , om du blir stoppad i en kontroll så är det "bara" en varning i första hand. Men, skulle det hända en olycka, med skador på bil, släp och häst så gäller inga försäkringar och då kan det bli väldigt kostsamt.

CelsiusT
0

#25 Absolut!

740tjejen
0

Ja dumt och riskera nått, ska ju ta c-kort under vintern.

Lena90
0

#27 Fast måste du ändå inte ha ett E-kort fast att du ta C? Om du nu ska köra tungt släp menar jag. C är ju lastbil men man får ändå inte köra ekipage som kräver BE-kort. Då måste du ha ett E iallefall.

Carpe diem!

CelsiusT
0

#27 Precis som #28 skriver så är C lastbil och har ingenting med att köra släp att göra. Det är rysligt dyrt att ta men suveränt att ha om man nu råkar äga en hästlastbil ;P Ska man däremot ta C-kort så är det bra att passa på att ta CE (lastbil med tungt släp) för det berättigar även till att köra personbil med tungt släp.

Men för att köra större hästsläp efter personbil så är det BE (personbil med tungt släp) man behöver ha.

740tjejen
0

Nu suger ja ju på att backa, så släpkortet är inget jag överväger. däremot enbart för lastbil

CelsiusT
0

#30 Ja visserligen kan man lära sig att backa med släp, men lastbilskort är ju inte helt fel det heller. Synd bara att det är så rysligt dyrt att ta och att det är så rysligt dyrt att köpa in och äga en lastbil.

Nu i januari så kommer ju nya regler och en ny c-kategori införs ;P

fridak
0

#30 så det blir alltså hästlastbil sen? Glad

740tjejen
0

Nja tänkt och köra lastväxlare, Köra åt andra, både grus, jord och snö och lite till. Men utbildningen börjar i december.

fridak
0

#33 ja fast för hästarna när du ska transportera dem? För c-kortet gör ju inte att du får dra mer med vanlig bil.

Silenos
0

#30 Oavsett om du ska köra lastbil eller personbil med släp så behöver man kunna backa. Finns inga genvägar, bara att öva Glad

740tjejen
0

Det vet jag, jag tar c-kort för och få köra lastbil och ha det som yrke.