KO foder till häst, går det???
hej kan en häst äta Rosa 110 egentligen till mjölk kor
Råvaro innehåll: Rågvete 25,0%, Palmkärnexpeller 16,0%, Värmebehandlad rapsexpeller 11,7%, Melasserad betmassa 10,2%, Rapsmjöl 8,7%, Råg 8,0%, Korn 6,2% Vete 4,0%, Värmebehandlad rapsmjöl 3,9%, Melass 2,0%, Kalsiumkarbonat 1,3%, Vegitabiliska fett syror 1,0%, Koksalt 1,0%, Magnesiumoxid 0,72%, Fröblandnings tillsattser 0,3%
Närings innehåll: Råprotein 16,0%, Energi 11,8 MJ/kg, AAT 96g/kg, PEV 10g/ kg, Råfett 5,2%, växttråd 9,3%, Vatten 13,0%, Aska 7,0%, Kalcium 0,7%, Fosfor0,5%, Magnecium 0,6%, Kalium0,8%.
Foder tillsattser: Vitamin A 7500 IE, Vitamin D3 2000 IE, Vitamin E 50mg, Selen 0,4mg, Koppar 6mg
Tror ni ma kan använda detta till ett fjord sto. Bara typ 2- 3 dl max??

Mina hästar äter vårt kofoder och har gjort hela tiden jag haft dem. Enl våra veterinärer är det helt OK.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
oki va bra, det är min kanins övergångs foder som han inte gillar längre. fick köpa en 30 kgs säck och det känns onödigt att slänga typ 20- 25kg hihi.
vad har du för kofoder då??

Minns inte namnet men det är från Svenska Foder i varje fall.
det borde väl gå.. kan ju altid prova, ser inget i innehållsförteckningen som verkar giftigt eller dåligt.
Jag skulle inte ge det, det är inte gjort för hästar…
Jämför med ett annat hästfoder så får du se skillnaderna!

Jag säger som Mandysan, skulle aldrig ge kofoder till mina hästar. Men det är ju en smaksak.
Det är nog inget som skadar hästen att få i stället för hästfoder, dom är ju båda gräsätare, men kofoder är optimaliserat för att ge en ko det den behöver, och en häst behöver lite annurlunda. Skulle inte ge kofoder till hårt presterande hästar, men om hästen skall få en handfull bara för att skölja ned mineraler och är skogsmulle skulle det nog knappast skada på nåt vis.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har ingen aning faktist. Men är det bara en påse så kanske det inte är någon fara. Men själv hade jag nog gett det till mina kråkor i stället. Inte min häst.

Men ger du din kanin kofoder?
en ko har flera magar, dvs den är tåligare än en häst.
jag skulle inte våga ge ko-foder till min häst…

Jag skulle heller aldrig ge våra hästar ko-foder :O
Rekomenderas inte då det är för mycket näring,. kom i håg hästens tarm og mage system, endast 13L Hästen har inte galle. Det är bakteriene som utför denna funktion.
Bakteriefloran är mycket kändslig
för starkt och utan anpasning över tid och du riskerar kolikk och då är inte döden långt borta. Kan säkert vara en del av rantionen. Kolla hästens reaktioner dom första 14 dagarna . första signal ser du kanske på bajsens konsistens.

Vår ena veterinär ger samma foder till sina egna hästar och flera veterinärer har sagt att det är ok. Mina hästar har ätit det i flera år, mår bra och presterar bra. Ska se om jag kan hitta innehålls förteckningarna på kofodret samt hästfodret det är samma som. Det skiljer ingenting!!!
skulle heller aldrig ge kofoder till min häst :S
/Elin
#10 det va uppfödaren som hadde detta foder så ja va tvungen att köpa det mad.. har nu ca 25 kg kvar.. han äter det inte längre, har annat gott foder som han gillar bättre
jag ska bara ge henne pyttelite va det, mässt för att den andra ska ha. vet en som har detta till sin häst och det funkar super.
hon kommer ändå baa få max 2 dl av det, ska ha en dl korn eller havre till senare till vintren