Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 11923 ggr
Skunken
2012-10-01 16:00
0

Nova bett

Har precis köpt ett novabett på hööks åt min unghäst då hon varit väldigt irriterad i munnen på metallbetten jag testat och det var hon även hos förra äagaren såg jag då hon visades (fick hem hästen för drygt en månad sedan). Hon går super på detta bettet, hon slår inte med huvudet längre eller springer och gapar, eller går emot det och hon är mkt lättare att tränsa nu :) Tänkte höra vad ni tycker om bettet, bra/dåligt? Varför är det bra/dåligt och vad har ni för erfarenheter. Får man tävla på det bettet och visa på kvalité osv? Hästen är en storhäst.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500310

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Mantissa
2012-10-01 20:34
1

Har hört om hästar som knipsat av dessa bett, så ett tips är ju att rida med nosgrimma så att du har nånting kvar om detta skulle hända:)

Praefatio
2012-10-01 20:40
0

Det enda jag upplever som negativt med detta bett är att det är så extremt tjockt och att många hästar vantrivs med det av den anledningen. Trivs din häst på det så är det ju kanon!

Skunken
2012-10-01 20:56
0

#1 Ojdå, det låter inte som ngt man vill vara med om, och jag som ridit henne utan nosgrimma :)

#2 Ja det är väl lite av det tjockare slaget :), men i mitten blir det mktt tunnare så det tar ju inte så mkt plats inne i munnen, men kanterna är 19 mm.

Någon som vet om man får tävla på det?

www.sweetolga.blogg.se

komkoma
2012-10-02 00:10
0

har använt det på en hel del olika hästar, En unghäst som jag jobbade med i skåne va extremt känslig i ridningen och vågade inte söka något stöd eller gå fram till handen för 5 öre innan jag klädde på honom detta bettet. Blev extrem skillnad.

Min egna häst som jag har nu som är ganska känslig i munnen och fungerar på vanligt rakt bett gillar det inte, Varför vet jag inte. kanske upplever hon det tjock som någon över skrivit.
jag har aldrig varit med om att en häst har bitit av bettet, Då måste det ju vara riktigt ruttet tillpassat.

CelsiusT
2012-10-02 14:05
0

#1 o 3 : Fast Novabettet har ju en metalltråd i sin kärna. Så om hästen skulle bita sönder gummit så ska det iaf inte falla isär. Så det ska nog inte vara någon fara att rida utan nosgrimma.

Sedan att hästen biter i det, då är det nog inte helt rätt inpassat för där bettet ligger ska inga tänder vara. Även om det kan komma åt tänderna så ska det ändå ganska mkt till för att hästen ska få in i det i sin tuggyta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Skunken
2012-10-02 17:27
0

Jag ser ingen metalltråd i bettet?!

www.sweetolga.blogg.se

CelsiusT
2012-10-02 17:33
0

#6 Okej, har för mig det var på Novabettet jag sett det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
2012-10-02 18:18
0

En hästmun är mjuk och en hästtunga stark. De tog tag i bettet med tungan och drog upp det till tuggtänderna och "snipp". Ingen metallkärna i dem dock.

Spiritinthesky
2012-10-02 21:32
0

En föredetta unghäst till mig tuggade av det efter att vi knäppt upp nosgrimman och skrittade av honom för hand. gick kalasfort :) Visst märkte jag att han tuggade och tuggade, men tänkte inte riktigt då på att det skulle gå av.

Jadå, du får tävla på det och det är ett kanonbett enligt mig :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JTphoto
2012-10-02 21:48
0

Jag  har väldigt bra erfarenheter av detta bett. Min förra häst (r.i.p) fick bättre framåtdjudning mot hinder och blev mycket mjukare i munnen med nova bettet.

Jag tävlade hoppning med mitt nova bett och det var absolut tillåtet.

Men att tävla kan ju vara mycket mer så det beror väldigt mycket på vad du ska tävla i? :)

Jag har själva aldrig varit med om att bettet gått av men jag förstår att det kan hända. (Men OM bettet skulle gå av för någon skulle jag säga att nova bett inte är bra för den hästen. Kanske ett apple mouth istället, om så är fallet.)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Skunken
2012-10-03 09:21
0

Okey vad bra att man får tävla på det :)

#10 förstod inte vad du menade med denna mening "Men att tävla kan ju vara mycket mer så det beror väldigt mycket på vad du ska tävla i? :)" Tänkte i framtiden tävla hoppning och dressyr men just nu är hon ju under inridning,

Tycker inte hon verkat tugga så på bettet så förhoppningsvis biter hon inte av det :O Ska sätta på nosgrimman med för säkerhetens skull.

www.sweetolga.blogg.se

JTphoto
2012-10-03 16:22
0

#11 Det var precis det jag ville veta, vad du skulle tävla i. Alltås dressyr och hoppning. Välkommen i klubben :D Har också en häst jag senare ska tävla både hoppning och dressyr :D

Hoppnig är det ok att tävla med.

Vad gäller dressyren säger TR såhär:

Tillåtna tränsbett dressyr Ridhäst:

… 8. Hanging cheek snaffle

9. Rakt bett, oledat. Även tillåtetmed fasta ringar

10. Format tränsbett med…

Så ja, det är vad jag kan se helt tillåtet. Kanonbra :D För det vill jag nog också använda då :D

Jag tror det fungerar både med och utan nosgrimma. Om hästen inte tuggar på bettet är det ju ingen ide att sätta på nosgrimma i onödan. Men för säkerhets skull kanske det är bra :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Skunken
2012-10-03 20:26
0

#12 Vad bra, var lite orlig att man skulle behöva pressa i henne i ett bett hon inte gillar bara för att tävla men då behöver jag ju inte tänka på det nu utan bara använda det hon trivs i :D

www.sweetolga.blogg.se