Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2855 ggr
emsems
0

grukmeja?

blev tipsad om att gurkmeja skall öka ledvätskan och därmed vara bra vid tex kotledsinflammationer. kan detta stämma? någon som hört detta?

Sessan
0

Jag har hört att det ska vara bra för inflammationer. Vet inte varifrån jag skulle ha hört det men så har jag hört iaf. Det är tyvärr det enda jag vet om den saken.

LinneaG
0

vad är gurkmeja för nåt?

Linda
0

Min syster köper det från via resturanger, faktist så är det jätte bra.

CBA
0

Japp gurkmeja är bra…det hjälper bla till att rensa leder från slagg.

Biosynov är en  naturlig produkt som innehåller gurkmeja och det fungerar väldigt bra…inte helt billigt men värt kronorna. Ska man ge gurkmeja som det är så får man köpa på sig väldigt mycket och kommer nästan upp i samma pris som Biosynovet kostar.

#2 Det är en gul krydda som påminner om curry i färgen men smakar i stort sett inget utan är mest för att sätta färg på mat.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tinka
0

Visste inte att det kunde användas till häst (man lär sig nåt nytt var dag) jag har det ju i vissa maträtter.

Hur mycket ger man till en häst? Inte för att jag behöver ge nån av mina men nu blev jag nyfiken…

LinneaG
0

Tack, CBA!

Vad används det till, alltså hur hjälper det
hästarna?

Denna kommentar har tagits bort.
Mithra
0

gurkmeja är bra till tex ledinflammationer, och ett betydligt billigare alternativ än de dyra pulver man kan köpa på marknaden.

Wanilj
0

hmmm… det kanske vore bra att ge vår gamla pålla när hon kommer hem? hon har inga problem men det vore kanske bra för att hålla henne fräsch?

Samma fråga gällande mängden!

Mithra
0

det ska vara en matsked om dagen ca till en stor häst, sa min vet iaf. så det bästa är ju att köpa hos en grossist, haha, det blir många småburkar annars.Glad

emsems
0

hejsan! skönt att någon annan hört samma sak.

pållan min blev lite förvånad först och blåste näsan i det och det flög pult pulver över henne henne (VIT HÄST!! o oj oj oj). sen tänkte jag lite längre och blandade gurkmejan i vatten och lite rafft groov i. då går det hur bra som helst, men hon blir alldelens gul runt hela trynet (smaskar ganska mycket!) haha ritigt gulligt!

Wanilj
0

ok! har en bekant via föreningen som ger gurkmeja till sin häst!! Ska höra med henne vart hon köper sitt! Har ni märkt ngr stora förändringar ni som använder det??

emsems
0

jo föressten, tänkte egentligen säga i förra medelandet att gurkmejan bara verkar i typ 15 dagar, sen tappar den sin inverkan, så det ger inget att hålla på å ge hur länge som helst.

Wanilj
0

jahaaa? så det är enbart om man misstänker reaktion som man använder det?jag kommer visserligen lasra henne också!! he he he me and Darth Vader!!!Cool

emsems
0

du kan väl säkert använda det till och från bara "för att", men så ni vet, att det ger inget att hålla på å ge vecka ut å vecka in.

har gjort en prisförfrågan på en liter gurkmeja hos något företag. ska se om jag får svar imorgon.

Wanilj
0

delge oss deras svar…please!!!

emsems
0

ja då!

CBA
0

Jag har köpt Biosynov till min gamle för att om han någon gång har samlat på sig slagg i lederna. Det har hänt vid två tillfällen efter han fått undermåligt foder tyvärr.

Då har jag gett 1 påse 1 ggr/dag i 30 dagar (det är 30 påsar i en kartong). En påse innehåller 40gr.

Man ger det som en kur och lederna blir torra och fina + att pälsen brukar få sig en energikick oxå. Man kan även ge det till hästar som är i hård träning (även hundar).

En hovslagare jag känner har problem med ryggen och han tar lite gurkmeja varje dag och det har hjälpt honom bättre än receptbelagda värktabletter.

Länk till produktinfo

Mvh CBA

CBA
0

Nähe…den länken fungerade inte….prova denna !

http://www.hastshoppen.se/products/pdf/BF1101.pdf

Mvh CBA

gejsa
0

Jag har själv ätit gurkmeja för mina leder. Kände inte så mycket. Gav också min då 20 åriga häst. Han blev otroligt pigg. Vet inte om det var tack vare gurkmejan men jag slutade att ge det efter någon månad iaf.

Kan finnas att köpa i utländska affärer. Har funnits på willys förr. Jag köpte i större påsar var inte så dyrt faktist.

CBA
0

Men det är tydligen inte samma sak att köpa gurkmeja från mataffären som att köpa produkter med gurkmeja i som är till för att fodra sina djur med… det var något med hanteringen av gurkmejan som var skillnaden (står att läsa i min länk)…

Mvh CBA

emsems
0

fick svar från grossisten. de hade bara stooora lass, man kunde inte köpa bara en liter

gejsa
0

#21# Har inte läst din länk. Men varför skulle det vara skillnad då?

CBA
0

#23 Läs den Flört

Mvh CBA

jen
0

undrar om även människor kan äta detta pga värk??

CBA
0

Det borde inte vara någon fara det är ju en naturlig produkt….fast bara mycket mindre mängd….ring och fråga dom Glad

Mvh CBA

gejsa
0

Vanlig gurkmeja kan du äta för värk. Jag har själv ätit detta. En tsk per dag.

jen
0

#27 tack, det ska jag testa