Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 928 ggr
SarahPeace
0

NH ?

hej

Nån som är duktig på NH ?

Jag skulle vilja prova det på mitt varmblod . finns det övningar typ som kan hjälpa att vi litar mer på varandra och att jag kan visa mer att det är "jag som bestämer" .  .. Hoppas att du förstår. ..

MVH

Mandysan
0

Jag kan inte så mycket men min syster har börjat träna för tränare. Jättebra! Målet är att hon ska börja rida western inriktat och tävla min framtida häst så småningom.:D En sak som hon fick lära sej först var att hästen aldrig fick klia sig mot en. Det gör den för att visa att den bestämmer. Sen så sa tränaren att man helst skulle ha hästen bakom sig när man ledde den. Och lära hästen att respektera ditt egna område.

Det finns säkert någon annan här som kan lite mer.Glad

Kiara
0

För mig så är NH lite tvärtom jag vill visa min häst att det är mig den kan lita på, att om den följer och är med mig så är den trygg. Jag vill vinna hästens respekt inte gå in och vara ledare bara för att vara ledare.

Det är svårt att bara ge råd det är så mycket men man måste visa hästen att jag är en värdig och naturlig ledare, jag är trygghet för hästen. Hopp hur lång roman ska jag skrivaFundersamfråga mer rakt var du är och vad som är problemet just nu, så är en ickevålds lösning ett steg mot ett gått samarbete mellan dig och hästen.

Mandysan
0

#2 Det är som du säger svårt att förklara. Men den ponnyn hade ingen respekt för ägaren eller någon annan. Och tjaa han är extremt smart och tuff. Jag kommer ihåg när jag skulle rida honom. Han kände att jag inte var någon av dom som brukade rida honom.(Min syster och min mamma).Det hela slutade med att han tryckte upp mig mot väggen. Klämde nästan av benet.Sen dess har han blivit mycket jobbad från marken. Jag har oxå hanterat honom mycket från marken. Nu har han lite mera respekt för mej så. Men jag är inte hans ledare. Det är min syster och min mamma.

jen
0

den här finns under länkar här.

http://www.nnha.nu/7-games3.htm

lite roliga övningar för dig och din häst som bygger upp ett ledarskap och tillit för varandra.

LinneaG
0

#1 - vet du hur de tränade bort det? att hästen kliade
sig mot ryttaren?

Linda
0

#5 att aldrig tillåta det, det får absolut inte mina hästar heller göra så är det bara.

-Vänligt men bestämt ta och putta undan dem.

Ett "kliande" beteende är ett sätt för hästen att testa sitt ledarskap över dig dvs visa sin domenans som de gör mot andra hästar.

Vänligen/Linda

LinneaG
0

#6 han kliar inte, utan puttar för att han är sur för något..
det hjälper inte med att säga till honom, han fortsätter
ändå..

Sessan
0

Min finnhäst gör samma sak, både kliar sig och buffar till en. Jag brukar säga ett bestämt nej tillika som jag visar ett finger (haha) men det är inte precis som om det hjälper.

Linda
0

bara att putta undan och ev använda rösten bestämt och kanske ett marrkerande "lätt" ryck i grimman-NEJ!

Linnea: Har du sett någon av mina hästar som uppför sig så?

LinneaG
0

Nä, det har jag inte!
Pratade med ägaren o hon sa att han har hållt
på så under hela deras tid tillsammans, i 12 år!

Kan man träna bort detta? Eller får man leva med det?

Mandysan
0

#10 Det ska gå att träna bort.

LinneaG
0

#11, jag hoppas på det! Han puttar ju rätt hårt,
kan ju sluta med att han puttar omkull ett litet
barn!!

Linda
0

Tro mig det går att träna bort, se bara hur Soya var när jag köpte henne för två år sedan..hon var nästan 17 år då ju

LinneaG
0

Jo, Linda du får komma med lite tips på hur jag kan göra.
Jag har ingenarning om hur ja kan få bort det.
Han bryr sig inte om man säger åt honom!

Linda
0

Bestämd Linnea..då brukar allt lösa sig ett nej är ett nej!Flört

LinneaG
0

Jag har inte märkt att det funkar!
Visst är ja kanske lite klen med mina
nej o att vara bestämd. Men mot honom har
jag verkligen sagt ifrån! DÅ han är rätt envis.

Han puttar på en så fort man går förbi boxen..

nalleballe86
0

Hakar på #4.

Fick tips om the seven games. Har börjat lite smått med vårt testande sto och det har än så länge visat sig väldigt positivt. Eftersom det är min dotter på 14 som har hästen så ville vi ha någon övning som både hästen och dottern tycker är kul. Faktum är att hästen har aldrig varit så lyhörd som när vi satte igång med detta. Värt att prova.

LinneaG
0

#17 - har du någon information om det?

nalleballe86
0

Här finns en del av det. Man får använda lite fantasi med.

En länk upptill på sidan för varje "lek"

http://www.nnha.nu/7games1.htm

Tror det är samma som #4

lisette
0

jag läste en gång ngt bra som en tjej skrev på buke om just NH. ska se om jag kan leta upp det..

lisette
0

så här skrev hon, jag tycker hon har rätt i det hon skriver, jag är likadan, jag klarar inte heller att tänka över vad som gick fel om inte just en sak fungerar. nu vet jag inte om hon har rätt eftersom jag bara precis började med den första leken med tosan, men det vet säkert ni andra?

"Jag tränar en massa med min kille, men ytterst lite av det jag tränar är just NH, jag klarar inte av att "tänka över varje handling" vilket många tycker att man ska göra när man tränar NH…
Jag är mer för att testa och se och fungerar det inte då provar jag på något annat sätt…. Jag börjar inte begrunda varför det inte fungerade."

Eve
0

Mitt tips är att köpa en bok och verkligen läsa igenom den innan du börjar.

Dansa med hästar är en underbar bok som beskriver hur man gör och varför. Författare: Klaus Ferdinand Hempfling

Hästarnas budskap beskriver också sambandet mellan häst och människa. Fantastiska berättelser. Författare: Klaus Ferdinand Hempfling.

Tänk som din häst har jag inte börjat läsa än men den verkar också beskriva många situationer. Den berättar om grunden till kommunikation och varför det är så bra att vi har ett så bra och starkt band till våran häst. Författare: Michael Peace och Lesley Bayley.

sedan finns det massor av andra böcker om är underbara om nh som jag inte har hunnit läsa än. Jag läste en som hette just NH innan, den var jättebra, man förstod verkligen allt, och jag var bara typ 13 år eller nåt.

Lycka till!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

CBA
0

Något som är väldigt viktigt i all hantering är att ALLTID vara 100% koncekvent i alla lägen.

Man får inte tillåta en sak ena gången för att nästa gång bli arg och tillrättavisa hästen, då är man inte ärlig mot hästen.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Talismana
0

Min lilla shettis brukar efter ridturen först klia sitt huvud mot sitt högre framben, sen mot väggen och sen mot mig..

Eve
0

Talismana - Jag vet inte om någon har sagt det, men om hästen kliar sig mot dig så testar den om den kan ta över ledarskapet. Det är nedlåtande, så putta vänligt men bestämt bort huvudet från dig.

Talismana
0

Eve - Ok! Jo jag hade det nånnstanns i bakhuvudet att man inte skulle låta dem klia sig mot en.. och nu när ni tog upp det.. Han är ju ganska stark så jag ramlar nästan omkull! xD

Eve
0

Talismana - Jo, jag förstår det, vet hur det känns :)

gejsa
0

#13# Nu vet jag inte riktigt vad du menar Linda! Soya höll inte på och putta en när man stod i gången. På det sättet var hon duktig. Det var i boxen som hon var tjurig. På dig verkar det som om hon hade en jäkla massa olater som du har plockat bort.

Kiara
0

#28 Ibland så kan en häst få nya idéer, när man byter stall och ägare. Den nya ägaren sänder inte samma signaler till hästen och hästen måste då på nytt lära sig gränserna. Det är som när vi handskas med en ny häst, dom behöver lite olika signaler från häst till häst. Jag har stött på många fall där hästar gjort helt annorlunda än vad dom någonsin gjort hos den gamla ägaren.

Vad jag förstår så är Soya en mycket speciell dam, det skulle ha varit mer oroväckande om allt gått som på räls vid ett ägarbyte. Första tiden blir ju lite av en lära känna varandra tid och sen efter några månader då brukar rutiner och kommunikationen fungera.

Ta det inte så alvarlig utan det Linda beskriver är just dom egenheter som Soya försökte tå rättigheter till i det nya hemmet.

gejsa
0

Nej, men det känns lite olustigt att sitta och läsa om och om igen hur hon har tagit bort det och det på henne. När vi sålde henne så var hon tjurig i boxen. Det berättade vi till alla ev köpare redan i telefon. En del tackade för sig och kom inte och tittade. En del blev nyfikna ändå eftersom jag sa hur fin hon var i ridningen och på stammen. Att man kunde rida ut själv osv..Priset var ju lågt också. *ler* Många lycksökare ringde men dom hörde jag direkt i telefon vad dom tänkte. Köpa henne för att sälja henne dyrare. En gubbe i småland någonstans ville köpa henne osedd tex. Trodde att jag skulle sälja henne och sätta henne på trp utan att se gubben. Nej tack! Man blir mörkrädd när man ska sälja häst verkligen. Oj, nu blev det lite annat också. sorry!

Elin hade inte tid att rida henne på veckorna. Så vi ville inte att hon skulle stå för mycket och stelna till. Därför sålde vi henne för hennes eget bästa. Inte för något annat.

Visst vet jag att hästar testar sina nya ägare. Hon t o m sparkade Linda i hagen. Det gjorde hon aldrig mot oss. Dom kan även bli helt annorlunda i nästa stall osv. På gott och ont. Men jag blir iaf ledsen när jag läser det. Som om hon vore värsta odjuret och helt otämt när vi sålde henne.  Samtidigt som jag blir glad att det verkligen fungerar för Soya. Att hon trivs är det bästa.

Kiara
0

#30 jag skrev vad jag trodde just för att jag tror att det mer var kommunikationsproblem i nya hemmet än en dåligt uppfostrad Soya som var problemet. Vad jag förstått så tillhör Soya den intelligentare skaran av hästar och då är det ju själkart att man testar gränser och regler på nya stället. Men jag förstår dig till fullo, jag har varit med om samma. Man kan inte uppfostra en häst till mer än att lyda/följa en själv och det är ju det som är NH i ett nötskal. Hästens uppförande ligger hos den som hanterar hästen inte hos hästen. Jag måste visa hästen vad jag vill den kan bara lyda/följa om den förstår budskapet. Varje ledare måste bygga upp sin relation med hästen, sen vet hästen av erfarenhet att vissa saker ifråga sätter man inte.

Därför tror jag inte på att skicka hästar på tillridning, för det är ju inte jag som löst problemet utan en annan. Hästen förstår ju fortfarande inte mig och vad jag vill, man får gå den låna vägen och ta hjälp av en instruktör, som visar mig hur jag ska visa hästen.

Min häst lyder inte mig den förstår mig och vill göra vad jag ber den om för den litar på mig, det är hos mig man finner felet och inte hos hästen, det är grunden för min hästhantering.

gejsa
0

kiara vilken tidning stod det om lös i magen. Har glömt det ska åka och köpa den i dag.

Kiara
0

Häst focus

gejsa
0

ok tack.

jen
0

cirkelträning är även  en bra början på att få respekt och tillit för varandra