Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 839 ggr
Aribigga
0

För lite fosfor

Jag har suttit och försökt få fram en bra foderstat till min shettiskille nu i vinter med hjälp av analysen på höet.

Det som saknas är selen och fosfor.

Programmet jag använder föreslår vetekli för fosforn och det blir bra halt av fosfor när jag lägger in ett halvt kg fosfor. Det skulle bli en fjärdedels kg morgon och kväll. Men sedan läste jag någonstans att de kunde få kolik av vetekli?

Har någon annan erfarenhet av att ge vetekli? Eller något tips på vad man annars kan ge för mineralernas skull, kollade på krafts mineraler men då blev något annat för högt istället. Jag har ingen erfarenhet alls av sånt här så jag hade blivit glad för alla tips jag kan få :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Skunken
0

Lite OT men vart skickar du ditt hö på analys? :)

Har inte hört att kli skulle orsaka kolik, men som vanligt ska ju allt vänjas in stegvis. Det är ju hög fiberhalt i kli vilket är bra, tycker personligen det verkar som en bra alternativ men är inte helt påläst inom området.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Aribigga
0

Jag köpte mitt hö analyserat så jag har ingen aning :)

Jag tycker det verkar vara ett ganska enkelt sätt för mig att få upp fosforhalten i alla fall, eftersom jag inte har något kraftfoder att blanda mineralfoder med. Hittade ett i foderaffären som hade både och i sig men det var flytande och det känns dumt att hälla det i höet. Tänk om det rinner igenom och bara hamnar i halmen och blir utmockat, känns onödigt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

#3 Jag har tittat på det men vet du vilka värden man ska sätta in i foderstatsprogrammet? Det står vad det innehåller underanalysgaranti men är det i hela säcken eller per kg eller vad? Svårt att beräkna om det blir bra då.

Det andra ser ju bra ut men finns det i pelleterad form och hur ger man det? Jag ger som sagt ingen kraftfoder och det enklaste är om han kan äta det rätt av.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
0

Det är per kg foder! Det är alltid per kg foder om inget annat anges, eller om värdena är helt åt skogen så kan man misstänka att annat än /kg foder används!

Samma sak gäller hö-analysen. Använd alla värdena per kg FODER, inte per kg torrsubstans som också brukar finnas med på analyspappret Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

angående fosforbalansen så vet jag inte mer än det står i texten. men står inget annat så antar jag att det är i pulverform. Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~