Ston till avel önskas lånas
Hej, Jag letar efter att få låna Ston till avel nästa sommar. De jag är intresserad av är storhästar till hopp eller fälttävlans avel och ponnyer till ridponny avel alltså går det även bra med andra renrasiga ponnyer men jag vill att dom minst ska vara maxade B ponnyer så att jag kan avla fram C och D ponnys. Är även intresserad av att avla fram welsh partbred. De jag kan erbjuda ert sto är stora hagar med andra ston och föl, stora lösdrifter eller boxar beroende på vad ert sto trivs bäst med, annalyserat grovfoder och kraftfoder efter individuella behov och en massa kärlek så klart. Det enda jag kräver är att det skrivs ett tydligt kontrakt så att både ni som ägare och jag vet vad som gäller och är överens. Om ni tycker att detta låter intressant så får ni gärna skicka iväg ett pm om ert sto och vilken slags utlåning/samarbete ni är intresserade av. Mvh Michelle
Tror att du skulle vinna mer intresse om du presenterade dig själv och dina tankar. Var bor du? Hur gammal är du? Hur ser din ekonomiska situation ut? Vad har du för erfarenhet av hästar? Av avel? Vad har du tänkt använda för hingst? Vad har du för mål med aveln? Ska fölet säljas sedan eller är det en häst till dig själv du är ut efter? Kommer stoet motioneras? Av vem? Hur? Hur ofta?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för tipset men jag föredrar att diskutera sådant med dom som är intresserade då de lätt blir missuppfattningar och långa diskussioner som ofta inte leder någon vart annars.
Håller med #1
Jag själv (som har ett sto utlånat till avel nu) känner att det är alldeles för "löst", utan att veta något alls förutom att du söker sto -både storhäst och ponny, till både renrasig och korsningsavel.
Som sagt. lite tydligare vad du är ute efter och vem du är gör snarare att du slipper långa diskussioner, då kan man ju se direkt om det är nåt som skulle passa just mig och mitt sto.
Jag kan ju berätta lite om mig själv då och vad jag letar efter.
Jag är hoppryttare men tävlar inte så mycket för tillfället utan håller mest på men unghästar. Jag har erfarenhet av föl och unghästar och även fölningar och själva graviditeten.
Jag önskar att få låna ston till hopp avel då det är det jag är intresserad av. anledningen till att jag kan tänkamig både stor hästar och ponnyer är mest för att jag är en liten ryttare och kan rida både och. tanken är att fölen ska stanna hos mig och sedan bli inridna/utbildade och sedan tas ut på tävlings banorna av mig eller annan rutinerad ryttare och ev säljas efter det, blir det dock så att jag och individen verkligen inte klickar eller att det "Perfekta" hemmet dyker upp ändå kan det bli en ev försöljning.
Jag vill INTE bedriva korsnings avel hej vilt utan jag vill avla fram svenska ridponnyer men då är det även tillåtet att använda annan godkänd ponny ras som tex möderna´, så därför är även andra renrasiga större ponnyer av intresse bara dom passar in i den avel jag vill bedriva.
Jag har det senaste året kollat runt efter hingstar jag skulle vilja använda och jag har hittat några som jag verkligen har fallit för men jag bestämmer ite vilken hingst jag använder innan jag vet vilket sto som ska betäckas.
stoet kommer att motioneras av mig så mycket eller lite som hon mår bra av. när våra grannar har haft dräktiga ston hemma har jag "promenad" ridit dom varge dag i början av graviditeten och så fort vi har märkt att det blir för mycket för dom tex att det blir obekvämt med sadel osv har vi övergått till promenader ca 5 dagar i veckan, men vissa ston behöver och vill ha mer motion och andra trivs bäst med att få ta det lugnt så det beror mycket på stoet.
Just nu bor jag utanför Avesta men vi ska flytta till en större hästgård mellan Örebro och Fagersta nu under hösten/vintern
Tack, mycket tydligare! Ger ett seriösare intryck och du kommer nog inte ha några större problem att hitta trevliga ston. Kan rekommendera att annonsera på tex Hästnet (det gjorde jag och fick många svar från personer som ville låna mitt sto, men sen blev det att vi lånade ut henne via annat sätt). Och annonserar du så var noga med att specificera så som du gjort här;
*erfarenhet av avel sedan tidigare
*syftet med aveln
*om du tänkt använda godkänd hingst (inte en självklarhet för alla som tänker avla, men kan vara intressant för stoägaren).
*vad du kan erbjuda stoet i form av uppstallning/hagar och motion.
blir lättare att sålla då, både för stoägarna och för dig själv -har du redan informerat om det mesta så blir det inte massa "brevvänner".
Lycka till!
#4 Inte för att hacka eller pika. Men jag hänger upp mig på att du ibland skriver graviditet och ibland dräktighet. Tänk på det om du ska skriva en annons igen, skriv rätt . I mina ögon så blir det lite oseriöst när en hästmänniska skriver graviditet, speciellt när det hela handlar om dina kunskaper om avel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
ojdå förlåt…. det blir litte virrigt i mitt huvud ibland är ju egentligen från holland och där säger man graviditet även när det gäller hästar, men ska definitivt hålla koll på det.
Putt :)