Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 15225 ggr
HoRsE--LoVeR
19

Få hästen att gå på tygeln

Hej, undrar hur man får hästen att gå på tygeln. Har hört att det ska kännas som att man rider i uppförsbacke, men hur ska man ha skänklarna osv??

Red en häst en gång som efter ett tag började nästan "hänga" i tyglarna. Så sa ridläraren att hon (hästen) hade jättefin form.

Jessicahagstrom94
0

åh det undrar jag också! följer denna tråd så jag också får svar på det :) lyckas aldrig med någon häst förutom en gång och då var det som du beskrev.

JoannaLi
1

Det jag har fått lära mig (än så länge) är:

Man börjar med att få fram hästens framåtbjudning (genom bland annat att driva fram, och sedan ta emot i tyglarna) och sedan så försöker man få upp hästen på yttertygeln, genom att man rider hästen med yttertygel och ytterskänkeln, och man ska kunna ge en eftergift i innertygeln.

Det är bara dit vi har fått lära oss, men hästar brukar reagera även här.

Det här är sådant som man får öva fram, och göra sådant här hela tiden.

Jag hoppas att jag har rätt nu, jag lovar ingenting, men eftersom att det här har fungerat (nästan helt) på den häst som annars går med huvudet bland flygplanen, så… :)

kaka1234567
2

Oj detta har jag får förklara så Många gånger och orkar inte just nu . Puttar upp tråden och hoppas att någon svettig här inte kan göra det åt mig .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

HoRsE--LoVeR
14

#3 undrar bara; om du inte orkar förklara så måste man väl inte skriva det?? o.O

HoRsE--LoVeR
1

Är det någon mer som vet?? :O

kaka1234567
0

Öööö ja de måste jag jag ville ju putta fram den och sen så skulle jag förklara när jag orkade XD

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
5

"På tygeln", eller bättre uttryckt "i form" åstadkommer man genom att både rida hästen framåt och använda förhållningar för att balansera den så att den inte faller fram och tar vikten på frambenen, utan i stället lägger mer vikt på bakbenen och välver upp och arbetar med ryggen. Man växlar genom att aktivera och balansera, alltså mellan att driva och förhålla.

För att kunna komma dit måste hästen vara lösgjord i båda sidorna, så böjda spår är en viktig bit. Hästen måste acceptera att ställa i nacken (inte bara böja halsen) och den måste spåra (alltså att frambenen går i samma spår som bakbenen. Det är individuellt vad varje häst behöver för att komma dit. Man vill att hästen ska söka sig framåt-nedåt till bettet.

Vad som är rätt form beror på hästen. En otränad eller outbildad häst måste få gå i en låg och relativt öppen form, eftersom den inte orkar bära sig högre. Det är inte fel för den omusklade hästen att gå med nacken lägre än manken och nosryggen bakom lod (men inte bakom hand!) - så länge ryggmusklerna arbetar. En sådan häst behöver också mer stöd av ryttarens hand, även om den inte får hänga i tygeln och låta ryttaren bära den. När hästen blir starkare kan den gå i högre form, för att till sist (efter flera års träning) orka med den där tjusiga Grand Prix-formen, men nacken högst och nosryggen i lod och ändå kunna arbeta med ryggen.

Zabbio
5

#7 "och nosryggen bakom lod (men inte bakom hand!) - så länge ryggmusklerna arbetar."

Håller med dig förutom den lilla biten.

Det är fel om hästen går bakom lod. Möjligtvis måste man tillåta att hästen krullar ihop sig lite medans den klurar ut det här med stöd och kontakt på tygeln, men den går fortfarande fel och inte i form när den går bakom lod. Det är bättre att låta den gå med nosen för mycket framför lod, i en låg form med kontakt på tygeln, och arbeta in en rundare form efter hand som den blir starkare.

Har den halsen och nosen framsträckta kan den fortfarande arbeta korrekt och i balans med resten av kroppen, men så fort den går bakom lod så översträcker den ligamentet mellan första halskotan och nacken, och sänker basen av halskotpelaren - tvärt emot vad vi vill lära dem.

Det är inte jobbigare för hästen att bära sig i en låg, korrekt form med nosplanet framför lod, än att försöka hålla koll på sin kropp med nosen något bakom lod.

Men som  sagt kan det finnas anledningar under inlärningen där man får acceptera fel form, när man fokuserar på annat som ska leda till en bra form så småningom (till exempel att hästen ska söka sig mot bettet, innan den förstått att lite kontakt är bra kommer den nog försöka undvika kontakt genom att krulla ihop sig och man måste ju hlla liiite kontakt ändå så att den lär sig att följa med ut istället). Man ska bara inte tro att hästen arbetar korrekt för det gör den inte, den kortar halsen, sänker basen av halskotpelaren och blir mer ramtung.. Den går 99 gånger av 100 i bättre balans när den strosar framåt utan att arbetas i någon form alls, jämfört med när den arbetas bakom lod.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
2

#8: "men så fort den går bakom lod så översträcker den ligamentet mellan första halskotan och nacken, och sänker basen av halskotpelaren"

Nix, det gör den inte. Det är när vinkeln mellan hals och huvud blir för liten som den översträcker ligamentet och sänker basen av halskotpelaren (och inte bara det, utan till och med kan få svårt att svälja eller rentav att andas). Om hästen sänker nacken med samma vinkel mellan hals och huvud så kan den komma bakom lod utan att det påverkar ligamentens belastning. Och omvänt, om den sänker nacken med nosryggen i samma vinkel mot marken så öppnas vinkeln mellan hals och nacke. Det är dock viktigt att ryttarens handställning följer med, så att man har rätt vinkel mellan armen och hästens mun.

Bakom lod är absolut inte det samma som att "krulla ihop sig". Hopkrullad är hästen när den har för liten vinkel mellan hals och huvud och spänner halsen i stället för att släppa till ryggen.

Bakom lod är ingenting att önska sig, men i en mycket djup form på en muskelsvag häst så är det som sagt inte fel. Om hästen går med nacken lägre än manken och nosryggen helt i lod, och sedan höjer nacken utan att ändra vinkeln mellan huvud och hals, kommer den att ha huvudet framsträckt i ungefär samma vinkel som när den sträcker sig efter en morot du håller framför mulen på den! Inte direkt en gynnsam vinkel för att arbeta med ställningen …

Bakom hand är däremot fel, eftersom hästen där undandrar sig handens inverkan.

Zabbio
3

Till exempel går inte dessa hästarna i en ansträngande, svår form som är omöjlig för en otränad häst att gå i. Möjligtvis får man nöja sig med några minuter åt gången, men det är ingen hög grad av samling.

Ingen går bakom lod och ala hästar klarar den graden samling (när de förstått hjälperna)

A quarter horse in a correct trotA nice stretching trotOn the bit from behind - arching the spine by engaging the hindlegs En jämförelse. Den översta går i en lång, låg form - även m den ännu inte är samlad som så. Den nedersta jobbas något bakom lod. Det skapar spänningar i halsens undersida som drar ner basen av nacken, tvärt emot vad man vill. Och det är inte lättare för hästen att lära sig göta rätt från den formen, tvärt om. Forward-Down-OutBehind the Vertical Sen blir det bara värre och halsen som helhet  kortas istället för längs ut, spänningar skapas som inte är bättre för hästens hållbarhet oh form. Deep & Rollkur En häst som tränas bakom lod kommer fortsätta gå  bakom lod även när man höjer huudet. Möjligtvis om man har tur kommer nosen ut, men det  krävs rejäl omträning i grunden för att höja basen av nacken och få uop framdelen med bibhållen bakbensaktivitet. En häst som går bakom lod går inte i form, den går fel. Som sagt, det finns tillfällen då man får låta hästen gå fel för att man fokuserar på¨något annat än just formen för tillfället.

Bilderna är från: http://sustainabledressage.net/collection/index.php

Zabbio
2

#9 Den kan inte behålla samma  vinkel när nosen kryper bakom lod eftersom halskotorna är fästade där de är.

Jag säger inte att hästen skadas av att gå någo bakom lod, eller att det är obekvämt korta stunder etc etc, men det är inte en korrekt form och det gör absolut ingenting för att främja korrekt användande av hästens kropp.

Zabbio
1

Och på vilket sätt är det gynnsamt för ebn svag  häst att gå¨bakom lod?

Hur blir det lättare för den jämfört med att gå på lod i en låg form?

Peppe
10

tycker att det är lite för stort fokus på halsplaceringen…

när jag rider så kollar jag av lydnaden först o främst, start o stopp, tempoväxlingar och svänga, ställa, flytta.

Fungerar detta bra, och samtidigt är avslappnad och harmoniskt och med energi så går antagligen hästen redan i rätt form efter det. Går hästen inte i form så har man missat någon av bitarna och får göra en liten analys. kanske har man slarvat med halvhalterna? hästen kanske inte ställer igenom korrekt i vänster varv?

Vidare funderar jag på varför det är så, och det är nästan uteslutande ryttaren som felar. Spända axlar? utpekande armbågar? inget framåttänk? Behöver inte vara några stora saker alla gånger.

Fungerar det ändå inte kan det vara läge att be någon annan kolla så kan de ofta hitta ryttarfelet. det är också där man ska börja om man inte är så rutinerad själv. ha någon till hjälp som kan ge tips på hur ni får hästarna lydiga och lösgjorda, och som ser vad ni gör fel (för fel det gör alla ibland). Går inte hästen i form så är det något som är tokigt och det är där man ska börja.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VildaAlice
0

Jag tror att det som #13 skriver om start, stopp, tempoväxlingar och att svänga ställa och flytta är tipset som är bäst för TS och #1.

Börja med att få hästen att lyssna både framåt och bakåt. Se till att få igenom halvhalter, var noga med eftergiften, och se till så hästen svarar framåt direkt efteråt. Ställ hästen med bibehållet stöd på yttertygel och ytterskänkel, rakställ igen när hästen svarat med att "mjukna".

Håll inte på så länge åt gången i början, hinner hästen tröttna kommer det ändå inte funka.

När hästen går i form blir den betydligt bekvämare att sitta på. Jag lovar att när det väl händer kommer ni känna skillnaden.

Glad

Gronstedt
3

#10: Dina bilder föreställer knappast hästar som hamnat bakom lod tillfälligt under arbetet, utan snarare aktivt hopkrullade hästar. Båda de undre skelettbilderna visar hästar som går rejält bakom hand. Den som sitter på de där har antingen halva hästens vikt i handen eller en häst som är stel som en bräda i nedre delen av halsen och kring manken och är omöjlig att böja.

#12: Jag har inte sagt att det är speciellt gynnsamt. Bara att det inte behöver vara fel i mycket låg form och att man inte behöver oroa sig om hästen hamnar där under träningen, så länge man inte drar den dit med handen eller aktivt hindrar den från att söka sig framåt. När den hamnar bakom lod så rider man framåt mot ett mjukt stöd så att nosen kommer fram. Kommer inte nosen fram på balanserat sätt, utan hästen ramlar framåt, så gör man en balansering eller övergång nedåt och börjar om.

Annars håller jag med både #13 och #14: När lösgjordhet, lyhördhet och balans finns på plats så kommer formen på köpet.

Zabbio
0

#15 Jag köper inte ditt resonemang i det här fallet - sarare så tycker jag inte att du är konsekvent. Nu skriver du ju vad jag skrivt hela tiden, utom ang bilderna. Så beter sig halskotpelaren när hästen går bakom lod eftersom nackbandet hindrar mer stretch etc. om hästen sen lägger sig i tygeln eller inte spelar ingen roll.

Men vi får nog enas om att vi är oense i frågan.

Peppe
0

#10 sista bilden av skelettet visar en bild av en häst som inte har sänkt halsen utan bara är ihopkrullad. det är stor skillnad på att dra in nosen mot bringan och att sänka sig så nosen är nedanför bringan och lätt bakom lod. hela halsen blir då längre, och ja. det finns inte många likheter alls.

att hitta en bild på en bra låg form var verkligen inte lätt, jag har sökt på lite allt möjligt på google utan resultat. det kanske inte är så vanligt att folk rider sina hästar i en bra låg form? det vanligaste kanske är att man rider som dina ihopkrullade bilder #10. i så fall förstår jag att alla tror det är dåligt, för det är det också.

jag är så van att se en bra låg form överlag häromkring att jag antagit att det ser ut så i resten av Sverige också.

Zabbio
0

#17 Den allra sista - ja. Men den näst sista är knappast extrem på något sätt. Och på grund av nackbandets längd och begränsade sträck-förmåga kan hästen inte hålla halskotpelaren rakt med höjd bas och nosen bakom lod. Det är inte mycket i den bilden, men det är ett steg mot fel håll och främjar fel muskelminne även om just den lätta överböjningen inte är skadlig i sig. Halsen är knappast mer böjd där än i normal läge, men hästen lär sig att fuska och knäcka av.

Men en lång låg stretch med nosen på eller något framför lod tillåter att halskotpelaren stretchas och att basen av halsen höjs, utan att det är tungt eller jobbigt för hästen. Även en otränad häst kan bära sig så,  men den kanske blir trött efter några minuter om den inte är van at stretcha de musklerna och då behöver den gå upp i en högre form/hållning eller så krullar den ihop sig lite- som på bilden - för att avlasta och korta musklen som lyfter basen av halskotpelaren. Jag ser hellre att den inte lär sig avlasta på det sättet utan tillåts lyfta upp huvudet i normal ställning en stund. Drar den upp huvudet för att avlasta kan man be den att söka sig neråt igen en stund, men lär den sig dra in nosen för att avlasta är det mycket svårare att dra ut nosen igen om man inte ställer sig framför hästen ;) Plus att det är en bättre ''vila'' eller paus att återta ett naturligt läge.

Sen är ju inte stretchen arbetet, det är ju  variationen mellan stretch och en arbetsform som stärker. Man ber om en jobbigare arbetsform några minuter och släpper sen fram i en stretch för att rensa ut musklerna från mjölksyra,  ber om lite mer arbete osv.

Är det detta som är en bra låg form du menar, eller menar du en bra låg form med nosen bakom lod? För rent fysiskt kortas  halskotpearen som sagt när nosen kommer bakom lodplanet.

Stretching down and out of free will, raising the back behind the withers Lägre form: Stretching down and out of free will, raising the back behind the withers

Vad jag kallar en grund arbetsform som man varierar stretchen med, men innan det handlar om högre samlingsgrader. Sen ju mer man får fram samling från bakdelen ju mer kommer huvud och hals höjas och även till viss del kommer nosen längre fram eftersom nackbandet inte räcker till för det ökade avståndet mellan axis och nackutskott om nosen hade varit på lod även i högre form pga den här vinkeln även Grönstedt nämnde.

The poll is the highest point of the horse and the nose is in front of the vertical, even if the neck is not very raised This horse is also correctly on the bit without collection or elevation of the neck En häst som lärt sig vila genom att dra in nosen och korta nacken. Ni kan argumentera att det är bakom hand, men det är så det blir när hästen lär sig krypa bak. Den tappar resten av kroppen. Dena hästen lyssnar säkert utmärkt både på framåtdrivande hjälper, sidflyttningar, böjning osv, men får den längre tygel skulle jag tro att dn istället för att ta fram nosen bara går ner i en lägre form fortfarande bakom lod. Kanske det går att få fram nosen och strecka ut halsen lite om den får sträcka ut i en ökad gångart, men bakdelen kommer inte följa med bättre ändå och den kommer inte bli mindre framtung. BTV, broken at 3rd and hindlegs strung out and very much on the forehand

Ska jag vara helt ärlig har min häst också lärt sig detta tricket, att avlasta genom att krypa bak, så min övertygelse om vad som är rätt och fel ang. form svider rejält i min egen stolthet. Men jag kan inte byta övertygelse bara för att förneka att jag har gjort fel, utan väljer att örsöka rätta till det bäst jag kan. Med tanke på mig själv kan jag knappast klandra andra som gjort samma misstag.

Bilderna kommer fortfarande från Sustainable Dressage där finns matnyttig text också.

Peppe
0

#18 för att kommentera bilderna i detta inlägg;
1; loj och lång och ser väldigt tung ut! gillar inte de hängande tyglarna. jag hade petat med spöt för att väcka baken.
2. bättre travjogg med mer elasticitet men strax efter en sekvens där hästen går sådär så vill jag göra en halvhalt för att den inte ska ramla fram och förvandlas till ånglok.

3; spontant ser den låst ut i framdelen ffa och bakom sig. lite älg varning. kortare och kvickare steg med mer lyft och balans vill jag ha.

4; vet inte riktigt vad som hänt där? spänd häst, den hade jag sänkt formen på för att slappna av och sen gjort ett nytt försök att plocka upp i formen.

Det jag upplever ofta på de som inte vill rida hästen in bakom lod är att de helt tappar energin och ryttarna sitter framåtlutade. hästarna är helt loja och bara lunkar! det är big no no för mig, jag accepterar inte lunk.

här har jag hittat en som representerar rätt väl! från samma sida som dina bilder. avspänd, balans, energi, detsamma gäller ryttaren.

den här gillar jag INTE, loj, bakom sig och ja, ryttaren. behöver jag ens kommentera?

länken bl

Zabbio
1

#19 Jag undrar om du ser lång låg som en arbetsform eller som en stretch?

För övrigt håller jag helt enkelt inte med om det du ser och  tycker, så jag vet inte hur lönt det är att diskutera vidare. :) Inget illa ment, men jag är helt enkelt inte pigg på att diskutera saken mer, ni får tycka som ni vill, jag har sagt mitt och om ni inte håller med så må det så vara. Vi är alla olika med olika erfarenheter och åsikter.

HoRsE--LoVeR
1

Asså, inte för att störa ert lilla "gnabb" här, men allt jag ville ha förklarat var hur man fick hästen att gå på tygeln, i form, och hur det händes. INTE en massa om halskotor och "ihopkrullade" hästar. Jag ville inte få reda på en massa om hur hästen ser ut inuti när den "går bakom lod" eller "i låg form".

Men tack till #13 som gav mig ett bra (faktiskt det bästa) svaret på min fråga!

(//JagSomStartadeTråden)

annika85
1

# 21

Jag förstår om du tyckte att det kanske blev lite komplicerat nu, men för att fullständigt förstå hur du får hästen att gå i korrekt form, måste man först förstå grunderna.

det finns inget "quiq fix" för att få hästen att "gå snyggt", bara hårt arbete, och förståelse för hästens anatomi och uppbyggnad.

Hoppas att du hittar svaren i tråden, och lyck till.

MVH

pebb
1

Vill bara påpeka TS beskrivning att hästen "hänger" i tyglarna, en häst som går i korrekt form ska absolut inte hänga i tyglarna då går den på bogarna, däremot ska det finnas ett stöd i munnen, men man ska inte behöva hålla upp hästen. För mig är inte huvudets placering det allra viktigaste utan att hästen jobbar på bakifrån och fram med aktiva bakben och rygg. För att lära sig det är det träning som gäller för att hitta känslan.

Gronstedt
0

#20: Jag ser lång och låg som en arbetsform för den otränade hästen, ja. Jag håller med om #19:s reaktioner på bilderna i #18.

Om hästen i bild 2 i #17 balanseras kommer den förmodligen att höja ryggen och komma fram till handen (om den inte redan blivit för framtung), och då kommer halsens överlinje att välvas lite mer och nosryggen att närma sig lod eller till och med gå bakom.

Hästen i bild 3 i #17 ser ut att ha släppt ned ryggen och släppt bettet, och den har bakbenen ganska långt bak. Inte så dumt tillfälligt för en otränad häst som ska lära sig den högre formen, men påskjutet och arbetet fram till handen lär inte komma förrän nacken sänks och ryggen höjs.

Den sista bilden visar en häst som låser hals och manke och släpper bakdelen - den skulle jag verkligen vilja sänka och sedan börja om med samlingsarbetet. Spelar det verkligen någon roll om det kallas "bakom hand" eller "krypa bak"?

#21: Förlåt att jag fortsätter "gnabbet", men det är väldigt intressant.

Funkar det inte riktigt med formen, så kolla att det är lätt att få hästen att ställa i nacken. Om den inte accepterar att ställa, så är den inte riktigt avspänd och du får jobba mer med grundarbetet, som bland annat #13 beskriver.

Brollan1
0

Bara för att återgå till ämnet om att få hästen att ta en lugn och fin kontakt på tygeln så grävde jag upp detta. Det är ett av stegen för att lösgöra hästen, det finns mer om det i denna kanal på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=B5BlDkjhDww

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

smillasol
1

Hej jag tycker inte du ska sträva efter att få hästen på tygeln. En ärlig form kommer bakifrån. Först får du hästen att trampa under sig ordentligt så ryggen börjar jobba och sen kommer sista lilla fin putsen med att hästen går på tygeln. Då ska nosryggen vara lodrät. Hästen ska vara avslappnad i halsen och ha lagom stöd på bettet :) Så sträva först med att få hästen att trampa under sig och när den gör det så kan du sträva efter att få den att jobba med ryggen osv. Så mitt tips är att lägga upp del mål :) Lycka till! :)

HoRsE--LoVeR
1

Ok, tack för alla svar! Många var bra och hjälpte mycket! Tack! Flört

Gullan_J
1

Man kan säga att när hästen går i form ska nosryggen peka rakt ner, inte över och inte under. Och hästen höjer korsdelen och trampar med bakbenen längre under magen. :) Man kan egentligen inte säga: Såhär ska man rida om hästen ska gå på tygeln. Utan när man jobbar och är ett med hästen har man en häst som går i form. =)

-Bättre ökänd än okänd