konstiga knölar...
idag blev jag lite förvirrad när jag borstade min häst.. hittade en massa knölar utspridda.. stora som mellan en tia å en femkrona.. de var väl 6 st.. på vänstersida så var de en nedansför manken på sidan(elle rhurman ska säga) en på sidan av magen.. en på halsen, på sidan där halsen är som bredast. på höger sida så var de en nedanför manken på nästan samma ställe som på andra sidan.. en annan bara några cm ifrån.. å en även där på halsen fast längre upp mot huvudet..så de första jag tänkte var ju självkalrt att de var sadeln.. sadlade som vanligt för att kunan se hur kölarna sitter i jämförlse med där sadeln ligger.. å dom vid manken rör inte ens sadeln utan dom sitter framför sadeln.. dom andra på sidorna blir ju under sadeln men de är så långt ner så känns konstigt om de skulle komma från skav elelr tryck t ycker jag..
vad tror ni?
försvinner dom itne så tar jag givetvis kontakt med Vet. men tror ni att jag behöver oroa mig..
igår när jag red var han seg å stel i baken kändes det som.. idag iom dessa knölar tog jag bort fårskinspadden å red en kort sväng bara för att knna ifall de var den som tryckte igår.. å idag var han jätte possitiv å framåt å kändes inte alls som igår.. tror ni att de kan vara padden som gjort att han itne kunnat ta ut stegen bak ? kan den påverka sånt, fick sagt att jag skulle ha pad med sadeln av sadel utprovare tills han fåt tlite mer rygg muskler.. han har väl inte jätte mycket men tycker ändå han har mer nu än innan.. tror ni de är nån fara att rida utan tills jag kunnat prata med utprovaren eller anan som kan ( förstår självklart att ni inte kan säga säkert då ni inte ser hästen utan vill bara ha lite tips å råd)
Kan knölarna vara regnskållor? I så fall är det oftast relativt ofarligt men ska skötas om, och det är bra att känna till symptomen ifall hästen blir sjukare. Sitter de inte i sadelområdet så skulle jag rida som vanligt.
Ang sadeln är det helt omöjligt att säga utan att se häst och sadel i rörelse.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har han täcke och sitter knölarna i så fall under täcket? En del hästar kan få lätt inflammation i hårsäckar, vilket kan ge låga knölar som i allmänhet inte besvärar hästen, om de inte sitter utrustningen trycker på dem. I så fall kan de skyddas med Compeed-plåster.
En padd som gör att sadeln passar kan påverka steget på olika sätt, en som #1 skriver går det inte att veta om det är så i det här fallet. En hästrygg kan dock ändra sig fort, så det är inte omöjligt.
#1 men blir regnskållor som knölar bara? alltså de är inget sår eller skorpa på de är bara en knöl om man säger.. jaasså två knölar sitter ju under sadeln fast typ.. ja vet inte vad sadeldelarna heter men om stiglädret hänger ner så i mitten av stiglädret under sadeln så sitter knölarna typ.. fast inte riktigt på samam ställe på båda sidorna men ungefär där under sadeln iaf.. å han ömmar inte om man trycker eller pillar där..
#2 han har inte täcke på sig.. men kan de vara som du säger ändå? för som sagt han ömmar inte nånting..
jo som jag skrev så vet ag att de är svårt med sadeln när man inte ser..men han gick bra mycket bättre idag som sagt än i går å idag red jag utan pad å han var bättre i både steg å sinne tyckte jag.. men får ta upp de med kiropraktorn/Vet när han kommer sen..
funderade även på de där med stelheten bak om de kan vara att han blivit kall för de har ju regnat nästan en vecka i sträck.?. så tänkte ifall de var de åxå.. å idag red jag på morgonen nä rhanhade ätit frukost å de var sol å fint ute…
#3 Många hästar blir stela när det regnat länge, glömde bara skriva det, tror att det är något sånt. Min häst blir likadan och därför har jag börjat ha ett ofodrat regntäcke nu.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
okej=) för han har aldrig varit så förut.. elelr iaf på de året jag haft honom.. men de har regnat hur mycket sm helst nu.. så hoppas att de germed sig ltie så ska jag se om de blir bättre=)
En blöt häst fryser lätt, och fryser den så spänner den sig och det kan ge stelhet både här och där. Ett ofodrat eller fleecefodrat regntäcke kan göra stor nytta utan att hästen blir för varm även om det skulle bli vackert väder en sällsynt stund
.
jo.. får hoppas de släpper.. för vill att han ska hinna på en riktig vinterpäls åxå så vill inte täcka för mycket så de hindrar honom,,
men egentligen på ofodrat å fleecefodrat.. är fleece varmare? känns somatt helt ofodrat skulle bli kallt ändå under?
#7: De fryser för det mesta inte för att det är kallt, utan för att de är blöta. Om det sedan blåser också blir avkylningen stark. Ett ofodrat täcke som skyddar mot väta och vind räcker långt.
okej.. tack.. ska hålla koll på vädret i den frågan iaf=)
Knölarna kan ju vara foderknölar, min häst får lätt såna och jag tror det beror på för mycket protein i fodret. Det blir som hårda knölar, men dom sitter främst vid mankammen och på röggen längs med ryggraden. Ofarliga, men kan besvära om de sitter där sadeln eller selen ligger.
hmm okej.. ja d eär sant.. han har fått en säck kraft grund nu.. å nu ska han inte få de för höt är så bra så nu är de bara mineraler som gäller.. om de är foderknölar… försvinner dom i såfall när jag slutar med de fodret han får dom av?
Efter ett tag, kan ta nån månad för min häst innan de försvinner.
knölarna har blivit mindre idag när jag kände på dom. så får väl avvakta lite å se