Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2792 ggr
mazze
0

Kieffer Wien...

Har en hemma just nu som jag tänker köpa. Den passade super bra på Bus, måste bara stoppa om den.

Någon som har en sådan el har ridit i en? Vad tycker ni om dom?

mazze
0

Ingen?

Snuttan2
0

Jag har ärligt svårt att hålla koll på vilka modeler som jag tyckte vad om.. Enda jag kan urskilja ifrån deras modeler ifrån de andra är Lusitianon…

Jag gillar inte Kieffer. Mkt för att min tränare hjärntvättat mig lite till att de är världens största mörkaste ondska typ ;)

Tycker övlag att de är rätt usla både emot hästen och ryttaren. (Kan behöva skriva in här att jag nästan bara pratar om dressyrsadlarna) Häst-delen, mkt för att de bara inte är så väldigt bra utformade (och nästan alltid har kilbossor), ryttardelen för att de flesta kvinnor jag pratat med som inte råkar äga en, tycker att de inte är så trevliga att sitta i och de helt enkelt oftare inte än gör, ger det stöd man behöver för att kunna sitta och rida korrekt.

Finns det någon annan sadel att välja på skulle jag rätt snabbt titta på dem istället…

mazze
0

Har ridit i den o tycker inte att det är något större fel i den. Den låg utmärkt på Bus. Det enda var väl att det inte fanns så mkt stöd för skänkeln, men ansåg inte det som något problem då jag satt ovanligt bra i sadeln.

Innan jag provade sadeln red jag i en caprilli på en annan häst och tyckte att man hade för mkt stöd i den. Så jag köpte kieffern.

Alla som jag pratat med här hemma och även på Strömsholm anser det som en bra sadel =)

Cilla89
0

Har du bild på sadeln?

mazze
0

Inte just nu men kan försöka att komma ihåg att ta kort när jag är i stallet imorgon.

Kolla annars på www.equippa.se och sök på just de sadlarna. Jag gjorde visst ett bra klipp, men ska värdera sadeln när den är på omstoppning.

gejsa
0

Den där caprillin var den med till salu? Eller prövade du bara hur den kändes. Behöver kanske en sadel till nu ju. Såg skön ut när jag kollade efter bilder. Väldigt olika priser på den med.

mazze
0

Caprillin är inte till salu utan hästen jag red hade en sådan.

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder!

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tessa
0

Det enda jag hört om kieffer är att man ska vara noga med att kolla att bommen är rak, det ska tydligen ha förekommit i vissa fall att det inte varit detn - men det är enbart hörsägen.. =) För övrigt verkar det som att man antingen älskar kieffer (bekväm, djupt säte mm) eller inte alls gillar den… smaken är som baken =) Gillar du sadeln och den ligger bra på hästen, så varför inte?!

gejsa
0

Vi hade en kieffer till min ena häst. Den var rätt så skön.