Tävlingshästar behöver inte kraftfoder
På Wången har man drivit ett projekt (på uppdarag/tillsammans med SLU) som nu har utvärderats och det har visat sig att tävlingshästar klarar sig utmärkt på enbart grovfoder.
Idag får nästan 100% av alla hårt tränande tävlingshästar stora mängder kraftfoder men det skall alltså inte behövas enligt denna studie.
Enbart grovfoder är det mest naturliga och har dessutom visat sig vara minst lika effektivt om inte bättre.
Saxade ur en rad som är viktig i sammanhanget "Grovfodret måste dock vara av riktigt hög kvalitet för att detta skall fungera till så här pass krävande hästar, säger Anna Jansson."
Som diskuterats i tidigare trådar så är riktigt bra grovfoder så näringsrikt att det fungerar som kraftfoder, det är ju inget nytt. Men som det ochså nämndes i den tråden, "var får man tag i sånt hö?". Det är inte många som håller sina slåttervallar i sånt skick att höet är av denna kaliber. Det är därför man började stödmata hästarna i första hand då man hade tillgång till havre, att det sedan har blivit en vana eller hörsägen att hästarna "kräfva dessa foder" och foderindustrin gör sig en vacker slant på att tillhandahålla det.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Men om man vill hålla sig ifrån kraftfoder vilket jag tycker att man ska så kan man ju fodra upp med lucern/olja för att kompensera ett sämre/ej fullgott hö. Att tänka på också är at dom flesta hästar är hobbyhästar (även dom som tävlas på dom vanligaste nivåerna) och kräver inte "det bästa höet" utan klara sig fint på ett "sämre hö". Men man måste ändå alltid väga upp för förhållandet mellan energi och protein om det inte är ett bra förhållande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det man pratar om då det gäller "sämre" hö är väl oftast just protein, mineraler och vitaminer. Detta kan man ju åtgärda UTAN att ge hästen kraftfoder.
Skillnaden mellan högpresterande hästar och "hobby" hästar är i stort sett energiåtgången. Skillnaden mellan excellent hö och normal hö är innehållet av allt annat än energi. Normal hö innehåller mycket energi men är som godis, det innehåller väldigt lite av andra saker än energi, dvs det som ochså behövs för att allt skall fungera.
Jag vet inte när åkrarna som jag får hö ifrån senast fick en ladning med dolomitkalk, så jag stöder upp höet med exfra mineraler, osv. Och som jag skrivit förut i andra trådar, det bästa höet produceras av mjölkbönderna, för dom har krav på sig att producera bra mjölk. Bra in, bra ut.
Sen nu när betessesongen går mot sitt slut så innehåller gräset på betet mest socker men väldigt lite smältbart protein, så lite sånt kan man tillsätta, det gäller bara att använda huvudet och anpassa sig efter situationen. Eller som Dorrance sa "adjust to fit the situation".
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Nu har man ju testat detta på tävlande travare och det har faktiskt visat sig att de inte alls presterar sämre än vid traditionell fodring. Så nog finns det bra hö i Sverige. Även för tävlingshästar.
Som jag skrev "Tusen", problemet är inte energin i normal höet, utan allt annat som protein, mineraler, osv. Högpresterande travare behöver till största delen mer energi eftersom dom gör av med mer energi i träning, lite mer protein men inte i samma utsträckning som energibehovet ökar.
Missförstå mig rätt här, jag håller med dig och artikeln, problemet är att få tag i excellent hö från mjölkbönderna som har väl hållna slåttervallar till ett vettigt pris.
Lycka till
#6 Och jag menar att jag inte tror att det är så himla svårt att hitta bra hö heller. 
Här itrakten har vi kanonhö. Nästan lite för bra för våra russ ialla fall.

Satt och pratade med en kollega om den studien häromdagen (han har varit med och arbetat på den) och han var så förvånad över resultaten :) jag var inte alls förvånad och för att tillslut förklara det hela för resten av folket i fikarummet blev min liknelse "att ge kraftfoder är som att vi ska bygga vår kost runt snickers och red bull"… hehe.