Spån, träsort?
Hej såg en annons på ett företag som sålde spån från gran (alltså spånet är en rest när de tillverkar sin produkt) och kommer inte ihåg om det var något negativt med spån från just gran, undrar om någon här vet?
Mvh Lena
Carpe diem!
Terpentin i sågspån Hej. Jag undrar hur farligt det är för hästar att stå på sågspån som innehåller terpentin. Jag har hämtat spån från ett sågverk som sågar gran. Har läst att gran innehåller mycket terpentin. Kan jag använda detta som strö i boxen i vinter? Tack på förhand. Mvh Susette
Veterinären svarar Hej Susette, Hästar kan vara överkännsliga mot terpetin och det påstås att det kan vara vanligare med mugg hos hästar som står på sågspån. Du kan prova hur just din häst reagerar, om du inte märker att hästen börjar hosta, få rinniga ögon eller mugg kan du använda sågspånet.

Okej så det kan vara lite olika hos hästar. Detta är tänkt till en lösdrift, så de är inte så ofta/länge på det. Var just det där med terpentin som jag hadde för mig.
Carpe diem!
Kolla om du inte kan få tag på spån från lövträd, från något mindre sågverk kanske
Min häst stod på sågspån men fick mugg av det, så jag fick byta till kutter istället, då försvann det. Men det är såklart olika från häst till häst, 2 andra hästar i stallet står på sågspån utan problem!
/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

massor av hästar här omkring står på sågspån utan mugg!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vanligt kutterspån är gjort av barrträd dvs gran och tall. Spånet innehåller terpener som sägs vara cancerframkallande och luftvägsretande och därför rekommenderas det ofta att man har något annat strö till smådjur. Hästar lever inte i ångorna på samma sätt som t.ex. möss i bur och jag har iaf inte hört att det skulle vara skadligt för hästar att stå på barrträdsspån. Och eftersom det är i princip standard att ha kutterspån i stall så torde man ju vid det här laget ha sett en negativ effekt på hästarnas hälsa om det vore så.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Okej tack för era svar :) Vi tar och testar med spånet så får vi se om det ger några problem :) Men jag tror att det ska gå bra.
Carpe diem!