Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 2570 ggr
[Ronon-m]
2012-06-03 17:30
0

Lite bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag är ny här på denna sidan, håller annars till inne på hundar iFokus m.m.

Jag tänkte bara dela med mig av lite bilder från ridningen i lördags på en ridskolehäst. Hon är väldigt svår att rida, bockar i varje galopp och går som en käpphäst vanligtvis när folk rider henne.. Men vi två har klickat av någon anledning och hon går faktiskt ganska snyggt och väldigt avspänt med mig. Galoppfattningarna blir bättre och bättre och inte ens varje gång hon gör någon bockning längre. Innan kunde jag knappt jobba med skänklarna utan att hon började hoppa och skutta, men det är en stor skillnad på henne nu. Det är så roligt när det fungerar så bra och min syster var med igår och fotade lite, så jag tänkte visa några bilder på oss :)

Kom gärna med tips på min sits! Vet att jag har lite låga händer, jag jobbar på det som en dåre men det vill sig inte riktigt ändå, och när jag tar ner mina händer så åker hälen upp.. Hur ska jag lösa det? Sen även lite långa tyglar ser jag nu att jag har också :)

[Ronon-m]
2012-06-03 17:31
0

-

[Ronon-m]
2012-06-03 17:32
0

-

[Ronon-m]
2012-06-03 17:34
0

Och lite bus i galoppen var det igår i starten, men inte alls så mycket som det var förr :)

[skogtokig]
2012-06-03 20:37
2

Betong i hälarna och muggar med vatten i i händern :)

Gronstedt
2012-06-04 09:35
0

Hon ser ut att vara på god väg att ge efter och släppa till ryggen Flört.

Sarah
2012-06-04 11:16
3

Tycker inte du har för långa tyglar, bättre att vara mjuk och ge stöd än att ha för korta och skapa spänningar.

Gronstedt
2012-06-04 11:24
1

Nä, långa tyglar tänkte jag inte på! I alla fall på bilderna ser det ut som en mjuk, jämn kontakt, precis som det ska vara. Lite låg hand, som du skriver, och så ser det ut som om du iblandhar handryggen uppåt och inte tummen, men sådant får man jobba på vartefter.

Sarah
2012-06-04 11:31
2

Är det verkligen bus i galoppfattningen? Tycker snarare att det ser ut som att hon inte orkar riktigt. Är inte hästen helt stabil och stark i sin form är det svårt för dem att fatta ordentligt.

[Ronon-m]
2012-06-04 17:41
0

#4 Ja nått sånt måste jag hitta på, blir galen på mina händer och fötter snart :)

#5 Ja hon blir bättre för varje gång. Det är en helt annan häst att sitta på jämfört med för ett tag sedan. Så mjuka och runda rörelser Glad

#7 Va bra :) Ja handryggen vänder jag upp också.. Händerna och fötterna har länge varit mitt problem tyvärr :)

#8 Ja hon bockar ganska ofta, men det har blivit mindre som tur är. Sen kanske hon inte rikgit orkar heller efetrsom hon ännu inte lyft upp ryggen ordentligt ännu :)

[skogtokig]
2012-06-04 23:07
1

Testa att rida barbacka, då sitter man ofta mer "ordentligt" eftersom det gäller att hålla balansen. Jag sitter mycket bättre utan sadeln än med sadel.

[Ronon-m]
2012-06-04 23:09
0

#10 Hade jag kunnat så hade jag gärna gjort det… Men tror inte jag får det eftersom det är ridskola. Men jag kan ju i och för sig fråga om jag kan testa det :)

[skogtokig]
2012-06-05 13:21
0

#11 Jag red barbacka på ridskolans minst sagt knäppaste sto (en av de där hästarna som gör allt för att slippa, som har tröttnat på livet som ridskolehäst och dessutom ett sto). Jag ramlade av ett par gånger också - men jag lärde míg mest på dom lektionerna och balansen blev mycket bättre, även sistsen blev otroligt mycket bättre. Du kan inte få mer än ett nej till svar Skrattande

[Ronon-m]
2012-06-05 13:22
0

Haha ja men dåså! Då ska jag fråga nästa gång om jag kan rida barbacka istället Skrattande

[skogtokig]
2012-06-05 13:26
0

#13 Gör så Glad

Kristall
2012-06-09 14:18
1

Tycker att du ser ut att rida med mjuka hjälper och med en vettig grundsits. Ser trevligt ut =)

Lite tips - obs, jag är bara en enkel hobbyryttare.
Om du trampar ned hälen så spänner du dig bara. Du märker ju själv att det är när du sänker händerna och faller framåt - och då automatiskt försöker balansera upp med foten i stigbygeln - som hälen åker upp. Rätar du upp dig och tar bak armbågarna så höjs din hand och axlarna kommer i rätt läge; tyngdpunkten blir rätt och du faller inte framåt; hälen åker inte upp. Foten ska bara vila lätt i stigbygeln, du ska inte ta stöd i den. Var även noga med att skänkla med vaden, inte hälen =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Caf_Roy
2012-06-09 15:55
1

lite svårt att se på de andra bilderna, men på bild 2 och 4 ser du ut att ha stigbygeln precis framför hälen. Försök i stället ha den precis där tårna slutar (på trampdynan) så blir det lite lättare att hålla koll på hälarna. Åker stigbygeln bakåt har hälen åkt upp.

Jag håller med #8 vad gäller fattningen, hon busar säkert med andra men hon ser ut att vilja göra rätt med dig. Se till att hon är stadig och balanserad i formen, gör en halvhalt och sitt till en galopphjälp. Du kan ge en liten eftergift, men släpp inte stödet, hon behöver det. Och för guds skull, luta dig inte framåt i fattningen! (Jag gör det fortfarande i bland trots att min ridlärare tjatat på mig om det i något år. Och viktigt är det, varenda gång jag lutar mig framåt (utom i hoppningen, där kan han visst hålla balansen själv…) blir det en "slängfattning".) Bättre då att luta sig lite bakåt. Det kan också underlätta om du gör en liten sluta precis innan fattningen så hon får lite bättre koll på bakbenen.

Sammanfattning: stadig form, liten sluta, halvhalt, sitt till fattningen (kan använda benen som komplement, men det är rumpan det hänger på) djupt i sadeln utan att luta fram och bibehåll stödet genom fattningen. Blev den inte bra, gå ner till trav och försök igen.

Lycka till, det ser fint ut!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Ronon-m]
2012-06-09 16:29
0

#15 Okej! Då ska jag tänka på det.. Märker också väldigt tydligt att när jag tar ner händerna så åker jag fram och hälen upp, så jag måste verkligen få bak axlarna och armbågarna! Tack :)

#16 Ja jag ser också det.. jag råkade tappa in foten i stigbygeln där tyvärr. Men tror det beror på att jag har min häl för högt! Ja både jag och ridläraren märken en skillnad i gallopen eftersom hon verkligen anstränger sig och försöker göra det rätt.. Och precis som du säger så orkar hon nog inte riktigt. Jag ska absolut tänka på tipsen du gett mig, låter väldigt bra! Tack så jätte mycket för tipsen! :)

Brollan1
2012-06-10 14:07
1

Först och främst, släpp efter hak/ganasch remmen, den är för spänd när hästen böjer på huvudet. Bild #1 visar en häst som rids framifrån och bakåt, dvs mycket i händerna och ingen bakdel. Rak i hasen utan tillstymmelse till fjädring eller påskjut. Ingen genomtramp i kotleden någonstans. Spänning i ryggen syns på svansens lyft utan att ryggen eller manken kommit upp. Huvudet hålls i vad jag kallar "lyftkransposition" eller "sjuan" dvs hästen knäpper av i halsen utan att lyfta i manken. Var är högsta punkten? Bild #2 är den bästa där hästen ser någorlunda avspänd ut och gör ett försök att lyfta ryggen, ryttaren försöker göra rätt. Bild #3 Säger mig att hästen blir antingen överraskad av vad ryttaren gör men försöker fatta vänster galopp eller har svårt att fatta galopp pga fysiska problem eller något annat. Du oroar dig för mycket över dina händer när du skulle oroa dig mer över hästens fysik i stället. Jag skulle rida denna häst mera framåt med mindre i händerna och mera för skänkeln och därigenom skapa bättre påskjutningsmuskler i bakdelen och ochså få med mag/rygg muskelpaketet samtidigt. Bild #1 säger "man kan inte få något som inte finns" dvs påskjut bakifrån. Och om nu händerna skulle vara oroliga så tar du bara tag i manen tills du har fått ordning på din sits vilket normalt brukar vara det som gör att händerna vimsar omkring. Gissar att denna häst går knyckigt och fattningarna är rätt impulsiva och hoppiga. Säkert så vill den ochså rusa i galoppen. Det #16 Caf_Roy skriver är ok på en välskolad och välmusklad häst men jag tycker mig inte se den hästen på bilderna här. Mitt råd är rid hästen mera framåt på lättare tyglar och ha roligt i stället till hästen byggt mera passande muskler. Måste du göra något så rid på på raksträckorna men samla upp hästen inför hörn passeringarna släpp sedan lös hästen inne i hörnpasseringen själv då finner den sin naturliga samling på ett enkelt sätt. Korrigera bara hästen när det behövs annars så låt den vara. Vi måste lära oss att komma ur vägen för våra hästar och låta dom göra det dom kan betydligt bättre än oss. Lär dig att rida i remontsits dvs stå i stggbygeln med sadeln nuddande ändan för att avlasta ryggen på hästen i början. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

WornOut
2012-06-10 16:55
1

#18 Det är en ridskolehäst som rids av olika ryttare varje dag vi snackar om.. Tror inte att hästen kommer bygga överdrivet mycket muskler för att en ryttare koncentrerar sig endast på hästens muskler och inte alls på att utveckla sin egen ridning, vilket tanken faktiskt är att man ska göra på en ridskola.

[skogtokig]
2012-06-10 22:20
0

#18 det funkar ju på en privathäst, men på en ridskolehäst som har upp mot 3-4 olika ryttare varje dag, som är olika kunniga och olika duktiga.. Njae..

smillasol
2012-06-18 21:30
0

Har inte läst allt så vet inte om du redan fått tipset men men. Rid ned spö under tummarna så får du en korrekt han! Gör så ett tag framåt så kommer handen bli bra sen! Lycka till! Visst e det roligt när det klickar och allt funkar!! :D

[Ronon-m]
2012-06-19 11:52
0

Jo det hade nog också kunnat fungera! Tack för tipset.

Det är jätte roligt när man känner att hästen accepterar en och tycker om en :)

smillasol
2012-06-19 13:49
0

Underbart är det!!!

Indira
2012-09-24 18:59
0

Gör en liten uppdatering! Jag har bytt nick till "Indira" så ni vet att det fortfarande är jag :)

De går bara bättre och bättre. Nu orkar hästen komma igenom hela galoppfattningen och bråkar inte på något sett. Dock skjuter hon inte på ordentligt än, men det är ändå en stor skillnad att hon fattar rätt galopp varje gång och det utan en enda liten motsägning. Nu när fattningarna börjat sätta sig så har jag börja jobba med att galoppera längre på henne, så att hon blir stabil och balanserad plus skjuter på i galoppen. Jag jobbar mycket med att lösgöra bogarna på henne också för att hon ska bli avslappnad, vilket fungerar otroligt bra på henne. Hon accepterar mitt säte och mina hjälper utan att tjuta eller sparka bakut. Jag har börjat rida mycket mer ifrån sätet och väldigt mycket mindre med tyglarna. Plus att min sits har blivit bättre, inga mer hälar upp! Händerna är fortfarande lite låga och snea, men jag jobbar för fult med det, lite bättre tycker jag ändå att det blivit! :)

Indira
2012-09-24 18:59
0

.

Indira
2012-09-24 19:00
0

..

Indira
2012-09-24 19:01
0

.

Indira
2012-09-24 19:01
0

.

Indira
2012-09-24 19:02
0

Och sista bilden, när vi galopperar. Lite senare efter lite galoppfattningsövningar så trillade även huvudet ner och hon kom i form och bar upp sig för första gången under galopp :) Tyvärr blev det ingen bild på det.

KallaMigMimmi
2012-09-24 21:51
0

Va kul att se:)  hestenverkar helt klart har get dig dens førtroende och litar mer och mer på dig. kan se på dom två gångerna att hesten senker huvet som du ber den om och ger kontrollen till dig:)men va førsiktig med att be om før mycket! och bøj inte før mycket i halsen, på många av bilderna har hesten alldeles fær mycket vikt på frambenen! du har en veldigt bra rak sits! ser skilnad på helarna på den andra gången:) ser ut som du har benen lite långt fram i galopen men kan också vara att du er precis i fattningen.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
2012-09-24 22:01
0

#27ser fint ut med bra under tramp på bakbenet #28-29 har hesten nestan all vikt på frambenen (som två helt motsatser)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Indira
2012-09-24 22:02
0

Ja hon har väldigt lätt för att korta upp sig och därför bli väldigt steppig i gången så vi vill att hon ska bli längre och gärna lite lägre i formen för då får hon mjukare rörelser.. Men hon kan ibland precis som du säger få för mycket vikt på frambenen! Man får försöka väga upp det :)

#31 Det är här galopparbetet har börjat så jag tror det kan vara därför hon skiftar fram vikten till frambenen :)

Tack för komentarerna :)

Gronstedt
2012-09-25 08:10
0

Som andra har skrivit är hon ofta i framvikt, men det är ju en process och ni har kommit långt sedan det första inlägget. Vad duktiga ni är!

Indira
2012-09-25 23:14
0

#33 Tack så mycket :)

Tusen
2012-09-25 23:28
3

Vad du bör tänka på dock är att hon går väldigt mycket bakom lod.
Det måste du jobba med så hon går bättre där. Risken är annars att du får en häst som knäpper av i nacken och inte jobbar som den ska med bakbenen och ryggen. Har inte din ridlärare sagt något om det?

smillasol
2012-09-26 07:18
0

Hon gå lite bakom hand! Jobba med att få fram henne så hon går i lod som 35# säger :) annars ser det fint ut! :D får du fram henne i lod linjen så blir det jätte fint! :D

Indira
2012-09-26 10:07
0

Hehe jag har aldrig riktigt förstått hur man gör för att få fram henne i lodlinjen Tyst

Kan ni förklara? :)

Gronstedt
2012-09-26 10:29
0

#37: Bekymra dig inte om att hon går bakom lod på det här stadiet! Hon är bakom lod, men inte hopkrullad - det är huvudsaken just nu.

Nu när ni kommit så här långt är nästa steg att verkligen få med ryggen, så att du känner att hon "kommer upp" under sadeln i stället för att gå i framvikt. Hon ska bli starkare i ryggen och arbeta i bättre balans. Tänk dig att ryggen ska välvas och hela hästen ska tippa bakåt lite grann, så att rumpan kommer lägre och nosen lite högre.

Jag kan tänka mig att du fortfarande har en del att bära på i handen? Det är förstås bekvämt för henne att du bär henne, så hon slipper göra det själv. På det här stadiet kan du behöva göra det, men som #35 skriver är det inte där hon ska vara i längden - då kommer hon aldrig att sluta bära sig med halsen i stället för med ryggen.

För att få henne att sträcka fram nosen och lägga sig stadigt men lätt i handen, behöver du balansera henne rejält (förhålla så att hon verkligen lägger bak vikten). Efter varje balansering/förhållning ger du minst lika stor eftergift. När hon stadigt blir kvar i den balanserade formen vid eftergiften (inte ökar eller faller fram) så ger du lite större eftergift än du brukar. Med tiden lär hon sig då att söka sig längre fram med nosen för att komma fram till bettet. Det tar förmodligen ett antal upprepningar, men syftet är att hon ska lära sig att söka upp din hand utan att hänga sig i den.

Omväxlande med detta jobbar du på att rida henne fram till handen. Börja med att driva varsamt utan att ge eftergift. Målet är att hon ska få mer energi i steget utan att öka eller falla fram. När det fungerar ger du en liten, liten eftergift när du aktiverar henne. Nu är målet att hon ska få mer energi i steget OCH söka sig lite längre fram.

Växla mellan balansering och aktivering. Minst 4 gånger på en stor volt i trav, gärna oftare. Vid varje bokstav på fyrkanten kan vara lagom. Var alltid noga med att ge eftergift, så du inte blir kvar i hennes mun. I till exempel #28 ser det ut som om din hand faktiskt är låst och hindrar henne från att verkligen ge efter. I det ögonblick den bilden togs borde du ge efter, mest på ytterhanden, och driva varsamt - då hade hon förmodligen (förhoppningsvis!) sänkt nacken, sträckt fram nosen och slappnat av.

Ge alltid eftergift vid alla övergångar, både uppåt och nedåt. Det uppmuntrar henne att söka sig framåt och nedåt och alltid jobba rätt med ryggen.

Förlåt en lång uppsats …

Caf_Roy
2012-09-26 12:14
1

#37 Släpp fram i handen och rid mer med benen.

Gronstedt
2012-09-26 12:16
0

#39: Elegant sammanfattning av uppsatsen i #38 Skäms.

Caf_Roy
2012-09-26 12:19
0

#40 I ärlighetens namn var jag för lat för att läsa hela den, så jag skrev bara vad min ridlärare brukar säga när vår kamel gör likadant.

Indira
2012-09-26 17:43
0

Tack så jääätte mycket för förklaringen! Detta ska jag absolut göra!

Jobba med mer förhållningar och eftergifter. Och när hon sen fortfarande håller sig i formen under förhållningen och lägger bak vikten så gör jag en större eftergift än vanligt för att lära henne att verkligen länga sig och söka sig fram i bettet? Men inte en för lång och utdragen förhållning så jag låser mina händer, utan då hellre göra om?

Tror jag fattade rätt :)

Jag är lite långsam på att lära mig och förstå nya tekniker, har inte jobbat med sånt här innan utan mest bara ridit med :/ Utvecklat mig och fått förklarat för mig ordentligt nu det sista året bara, så jag är ännu ganska grön :)

kaka1234567
2012-09-27 15:55
0

Bara för att folk påstår att hon är bakom lod betyder de inte att de menar att det är på väg åt roullkyr. Utan att antingen behöver ryttaren mjukna eller driva lite till . Och går en häst bakom lod kan det innebära något fel ryttaren Gör eller så har inte hästen muskler. men de jag Och Upplevt men omusklad hästar som går bakom lod är att folk gärna skyller ifrån SIg på en omusklad häst att det är just därför den går bakom lod. Jag har jobbat med många sådana men det handlar om att rida fram den rätt till lodräta linjen . Om hästen inte orkar gå ett helt pass med en lodrät linje varför ska de då få gå lodrätt några min . Israeler för att rida ett kort effektivt pass där hästen får förståelse / lär sig från början att gå rätt och sen ökar man längden på passet successivt . Och varför mala på Rid banan med en Höör som inte orkar gå ett helt pass på rätt sätt ? Då kan man ju rida ut och klättra och bygga muskler nu menar jag inte tråd skaparen . Utan dr va någon son tog upp det här . Jag tänker för att en häst ska få bättre muskler och kontos måste man ju rida rätt från början ett helt pass istället för ATt mala runt med en häst som går under lod ? Förstår ni vad jag menar lite dåligt formulerat kanske . Men varför lära elekt låta en halt gå under lid de ger ju ingen nytta ? Bara utåt och bygga muskler och rida ett kort r pass på rätt sätt ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Praefatio
2012-09-27 19:25
0

Måste börja med att säga att du tar kål på många av mina fördomar ang ridskoleryttare :) Du har en väldigt bra grundsits och jag tycker att det ser ut som att ni utvecklas. Din ridning ser mjuk och trevlig ut på bilderna. Som du säger är händerna i fel läge, jag red precis likadant för ett halvår sedan! Handryggen upp, händerna låga. Nu rider jag western och då ska händerna ligga något lägre vid tvåhandsridning men inte riktig så lågt som jag vill ha dem… För mig hjälpte det jättemycket att rida med en pinne/ridspö mellan tummarna några gånger. Tycker inte att dina tyglar är för långa utan lagom för den nivå ni ligger på. Korta dem ännu mer kan man behöva om man jobbar väldigt samlat, men nu när ni försöker finna formen så är det bara bra att tygeln ändå är såpass lång att hon själv vågar söka sig mot bettet utan rädsla att du ska börja rycka henne i munnen.

Det är kul att se att ni kommer framåt. Jag säger som de tidigare talarna: Det ser ut som att du har vunnit hästens förtroende. Ni är inte "där" än, men hon ser ut att vilja arbeta för dig och du ser ut att kunna ta henne dit så småningom. Det är alltid skitsvårt med ridskolehästar, de rids ju som sagt av så många, så att bygga upp muskler på en ridskolehäst som ridskoleryttare är ju nästan omöjligt. Egentligen kan jag tycka att det är ridskolans ansvar att se till att en beridare (förslagsvis ridlärare och utvalda ridskoleryttare) rider igenom alla hästar ett par gånger i veckan för att bygga upp muskler, utbilda och rätta till eventuella olater… men det är förstås knappast ekonomiskt möjligt.

Min häst påminner lite om din, när han inte riktigt orkar så vill han gärna studsa runt istället, på precis det sätt som din gör. Det har som sagt med ork och fysik hos hästen att göra, så gör hästar som behöver väldigt mycket stöd och hjälp för att orka igenom fattningen. Han är dessutom lik din i det att han gärna går bakom lod om han inte riktigt orkar. Gamla ägare (och ridskoleryttare i ditt fall) har helt enkelt varit nöjda om han böjt på nacken och slutat kräva en korrekt form. När min häst börjar gå bakom lod så hjälper det oftast att driva framåt ordentligt så att energin återigen kommer bakifrån och fram mot bettet istället för tvärtom. Man ska inte förlora kontakten med bettet, utan driva fram hästen mot det istället.

Indira
2012-09-27 21:33
0

#44 Tack så jätte mycket! :)

Precis som ni säger så är det svårt för mig att bygga upp muskulaturen, jag hade gärna haft henne vid sidan av och jobbat med henne ännu mer under veckorna ute i skog med klättring osv. Men jag har haft henne nu på lektionerna under ca 6-7 månader, och vi har utvecklats tillsammans riktigt mycket. Hon har lärt mig väldigt mycket som ryttare! Och vi har fått förtroende för varandra... Inte många på ridskolan som gillar henne eftersom hon är svår och kräver sin ryttare, men jag fastnade för henne direkt eftersom vi klickade direkt. Hon är väldigt trevlig när hon litar på en och anstränger sig. Den bästa häst jag någonsin suttit på, samt tagit hand om innan och efter lektionerna! Jag tror hon känner det också :)

Men vi fortsätter att nöta, och jag ska göra det som ni sagt nu, driva ordentligt framåt och rida mer med sätet! Tack för er hjälp Glad