Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 6356 ggr
ellenbellen
0

Jätteödem, operation och försäkring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt varmblodssto fick för två veckor sedan en stor "böldliknande" knöl på vänster bakknä, veterinär sa att det var något sorts vätskefyllt ödem, största hon sett. Kom förmodligen från en spark i hagen eller liknande. Hon har stått på boxvila i två veckor nu och på fredag har jag fått tid på kliniken för att snitta knölen och tömma den pga att den inte blivit mindre.

Så till mina frågor!
Har någon haft liknande ödemproblem? Ca 1,5-2 L vätska räknade vet med.

De visste inte om de behövde söva henne för en operation eller om de kunde snitta henne vaken, men har någon gjort något liknande? Alltså snittat någon storts böld eller så? Vad kan kalaset tänkas gå på tror ni?

Och vad har ni för försäkringar? Jag har agria A1 på henne och med självrisken plus 20% så kan kalaset bli dyrt, men vad gör man. Har någon utav er en försäkring med fast självrisk?

/Ellen (:

ellenbellen
0

Här kommer bilden!

/Ellen (:

thilda-
0

oj det var ingen liten knöl!

Hmm för x-antal år sen så var min ponny inlagd på Ume efter att ha fått en ståltråd rätt igenom knäet.. och fått en snarlik knä som din men inte lika stor.. jag kan rota fram alla räkningar och kolla på vad det gick?

ellenbellen
0

Ja det får du jättegärna göra! Börjar bli lite nervös för vad det ska kosta men vad gör man. Bara till att betala.

/Ellen (:

Peppe
0

Det beror nog främst på om de kan snitta henne ståendes eller sövd/liggandes. får de söva henne lär det dra iväg rejält i kostnader

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ellenbellen
0

#4, Ja precis, lite knepigt ställe att skära i och så. Men jag funderar lite över försäkringar, jag har ju Agria och har hittils varit nöjd med dem. Men jag funderar lite på om det finns något försäkringsbolag som endast har en fast självrisk utan de där 20 % som Agria har? Det blir ju dyrt även med försäkring som täcker en del.

/Ellen (:

Peppe
0

jag har sveland och där finns 0 % i rörlig. Men då blir ju årspremien högre Glad

ellenbellen
0

#6, Aha, ja då ska man ta och kika dit också!

Men funderade även lite på, att när man kastrerar en hingst så är den ju vaken, alltså bör hon kunna vara vaken när de snittar henne också? Eller är det någon skillnad?

/Ellen (:

Peppe
0

#7 förhoppningsvis räcker det med lugnande och lokalbedövning, då borde det inte bli dyrt alls, några tusenlappar bara *gissar vilt*, precis som en kastrering som du säger. Är det bara vätska som ska ut så borde det ju räcka med att göra ett hål och sen tömma. Men det kanske tillkommer problem dom inte förutsett som leder till liggande operation, och då blir det dyrare. Men veterinärerna brukar försöka göra stående operationer i största möjliga mån, både för hästens skull och plånbokens!

CelsiusT
0

När vi opererade bakbenen så var det en ganska omfattande operation liggandes på rygg och mkt pilligt med titthålskirurgi. Det kostar ca 15000 med just den operationen, då ingick allt. Jag betalade 2700:- eftersom jag har fast självrisk hos If.

Du kan ju inte byta försäkring nu innan operationen, för då täcker inte försäkringen denna skadan och då får du betala allt själv. Alternativet är ju isf att ljuga förförsäkringsbolaget om att skdan inte är uptäckt än och då är det ju försäkringsbdrägeri. Så du får nu stå ditt kast och använda den försäkring du har och hoppas på att det inte blir för dyrt.

Sedan, inför framtiden, kan du kika på om du vill byta försäkringsbolag. Då har Sveland och If fast självrisk, Sveland enbart på den höga veterinärvården och If enbart på den låga veterinärvården. Det är väldigt skönt med fast självrisk när det väl händer något, men det innebär också såklart att premien blir något dyrare, men det kan det vara värt om man inte har stora ekonomiska möjligheter. Det är ju änna som så att ju sämre ekonomi man har desto mer bör man försäkra sig. Det är dom som har det gott ställt ekonomiskt som har råd att chansa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
0

Du kan inte byta försäkring mitt inne i en skada… det nya företaget kommer inte betala dig en krona då. Skadan måste uppstå EFTER du tecknat en ny försäkring för att de ska stå för kostnader.

viktoria91
0

#9 Hur mycket täcker IF och Sveland? Typ hältuttedningar, buköppning, sen och ledskador m.m? Högsta försäkringsbelopp?

CelsiusT
0

If har väl 130 000:- som högsta veterinärvårdsbelopp, men då kan du inte ha fast sjlvrisk. Fast självrisk så kan du bara ha 50 000:- i veterinär vård.

Sveland har tvärt om, ska du ha fast självrisk så måste ud ha den högsta veterinärvårdsförsäkringen och den ligger på 100 000:- tror jag.

Tror båda täcker allt sånt som du nämner i #11, ingen av dom är något konstigt utan dom täcker allt sånt där vanligt. Men för att vara säker så är det alltid bäst att kolla villkoren så du har koll själv. Likaså vad det gäller högsta belopp, fast självrisk och premier osv, bäst att kolla in respektive försäkringsbolag. Båda har hemsidor där du kan skriva in din hästs uppgifter och få en offert på vad det kostar och vad dom täcker.

Elshira
0

Är det "bara" ödem och inga andra underliggande skador av spark etc, så är jag ganska säker på att det görs stående. Det är bara att snitta, göra rent samt att sätta dit dränage.

Men om hästen verkar kry (ingen feber), inte halt eller ha märkbart ont om du tar där, samt att det inte bli värre dag för dag så är nog risken för skador eller infektioner som kan ställa till det relativt liten.

Ett prisexempel då jag fick åka in med en häst till Ulltuna veterinärklinik, på jourtid (kväll), få lugnande och lokalbedövning och sy ihop det (allt som allt tog det väll 1h), är 5800 (utan försäkring).

Hakuna matata!

Nitro
0

Har tömt ett framknä på en av mina, torde ju vara samma Procedur. Det kostar ca 1000kr per gång. Lugnande, lokalbedövning, tömning och bandagering.

ellenbellen
0

#9,#10, Jag har ju inte tänkt att byta försäkring nu, så långt är jag ju med. Men pga att kostnaderna lätt drar iväg när det är 20% på kostnaderna också så tänkte jag ev. byta senare när skadan är läkt och klar. För framtida förebygganden.

#8,#13, Jag hoppas ju att det bara blir ett vaket snitt, men pga att knölen går runt benet och på insidan låret så visste de inte om de behövde lägga ner henne för att kunna nå ordentligt.

#14, Det var ju inte en så farlig kostnad. Får hoppas på att det blir något liknande, vilket det som du sa borde. 

Ni som hade Folksam och Svealand, hur täcker de medicin och veterinärsresor? Bor på landet så om man tar ut distriktsveterinären så blir bilkostnaderna rätt saftiga, och hos Agria så tas ju inte det på försäkringen. Vet inte om det är standard eller hur det ligger till?

/Ellen (:

CelsiusT
0

#15 Jag har ju If och dom täcker ju även mediciner på den höga försäkringen men inte på den låga tror jag. Den höga försäkringen täcker även resor för veterinären, dock ej jour. Men den höga försäkringen har ju då inte fast självrisk.

ellenbellen
0

#16, If verkar ha det mesta, bör kika lite mer noggrant på dem kanske.

/Ellen (:

CelsiusT
0

#17 Ja, men som sagt, lite surt att dom inte längre har den fasta självrisken på den höga veterinärvårdsförsäkringen. Jag har faktiskt funderat på att byta till Sveland just pga det.

ellenbellen
0

#18, Fast självrisk verkar ju absolut vara att föredra. Men samtidigt har jag hört att det inte är så bra att byta försäkring alls pga. att försäkringsbolagen kan påstå att skadorna fanns innan man teckande försäkringen? Hur vanligt är det egentligen?

/Ellen (:

CelsiusT
0

#19 Du har en karenstid när du skaffar en ny försäkring, brukar vara mindre än en månad. Ibland kan man undkomma den om man ber det nya försäkringsbolaget att direkt ta över från det gamla, då får dom med alla uppgifter om hästen och vad den varit med om. Dock så kan det bli begränsningar om du tex haft problem med hältor så kan nya bolaget friskriva sig från att inte vilja ta hältor eftersom hästen haft problem med det innan.Men har man aldrig använt sin försäkring så brukar det inte vara några problem alls eller om man använt till sådant som tex sårskada eller olycksfall (kan tänka mig att ditt ödem inte är någora problem, men jag ska inte svära). Bästa är att ringa och prata med det försäkringsbolag som man är itnresserad av att byta till och höra hur dom ställer sig till att försäkra just din häst med den historik som finns.

ellenbellen
0

Perfekt! Tack så mycket för hjälpen :)

/Ellen (:

ellenbellen
0

Idag har vi varit till veterinären och jag har fått goda nyheter! Hade tydligen blivit helt onödigt uppskrämd för när jag nämnde att jag var lite orolig för operation så skrattade de nästan åt mig och sa att det behövdes då inte! Fick lära mig att det var minsann inte ett ödem utan ett hygrom! De tog helt enkelt och rakade bulan, tvättade, skar med en skalpell och sedan satte de en dräneringsslang som hon ska ha i ungefär en vecka! Dom beräknade att det skulle gå på dryga 2000 kronor vilket är helt okej. Fick hela klinikens veterinärer som publik när de tömde, de tyckte att det var så intressant när den var så stor! 

Nu blir det alltså boxvila, smörja och massera bulan i ca 1 vecka och vaselin på benet. Inga konstigheter och egentligen ingenting att oroa sig för. Känns riktigt skönt att det kommer att bli bra.

Så här ser det ut nu!

/Ellen (:

ellenbellen
0

helt fel bild! haha

/Ellen (:

Peppe
0

Så skönt!!

ellenbellen
0

#24, Absolut! Som jag har oroat mig. Har legat sömnlös nästan hela natten och oroat mig när det gick så här enkelt! Huga.

/Ellen (:

Peppe
0

Ibland önskar man att veterinärerna kunde vara lite tydligare med en gång så man slapp oroa sig Flört

ellenbellen
0

#26, Eller hur! Men slutet gott, allting gott.. ;)

/Ellen (:

thilda-
0

toppen!

ellenbellen
0

Hej allihopa! 
Har hänt en del sedan sist. Dränet satt i nästan 3 dygn innan hon plockade bort det själv, fick räkningen på det och det gick på 3700 kronor. Fick sätta i ny drän igår och den tog hon ut under natten trots haklapp. Vilket betyder att jag kommer att få en räkning för igår på förmodligen lika mycket plus att jag fick mer medicin till henne. Nu måste jag alltså sätta in ett till drän, vilket betyder samma summa igen, och de vill även ha henne stallad på kliniken hela veckan och över helgen. Vilket betyder en väldig massa pengar.

Jag har verkligen inte råd att ha henne på kliniken så jag får ha henne uppbunden i en vecka hemma. Måste förmodligen ändå sätta in en ny drän, 3700 till. 

När ska det ta slut…

/Ellen (:

CelsiusT
0

#29 Men om dom bara ska sätta in drän så kostar det ju inte lika mkt som att operera och tömma på var. Så det blir nog lite billigare iaf.

Du får kanske fundera på att ta ett lån, kanske har du någn snäll förälder eller kompis i närheten som kan ställa upp? Annars har du banken att vända dig till, ganska lätt att få lån och du kan ansöka direkt på nätet. Eller så kan du fråga kliniken om dom kan tänka sig att låta dig ta det på avbetalning, det fick jag när min försäkring inte täckte. Har man häst så måste man försöka få det att gå ihop.

Elshira
0

Sätt på ett täcke, och sy ev på extra tyg och sätt fast i bensnörena så hon inte kommer åt lika lätt.

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Fy, vad surt! Att kräken inte kan begripa sitt eget bästa … Då är det vakt dygnet runt som gäller nu? Om du ska binda upp så skaffa ett gammaldags spiltgrimskaft med tyngd, så är det mindre risk för skador,

Du behöver i alla fall inte betala ny självrisk, bara de 20 procenten på de tillkommande kostnaderna. Även om det är surt nog.

ellenbellen
0

#30, Saken är ju den att de vid varje dränsättning tömt knölen så gott som de gått och endast medicineringen som jag fått med mig hem har kostat 2000 kronor per besök, plus medicinen som jag fick utav distriktaren. Det rinner verkligen iväg så himla fort när det gäller kostnader, 500 hit och 500 dit.. 

#31, Tack! Det hade jag faktiskt inte tänkt på.. Bra ide.

#32, Jag håller med! Knasiga djur. Just nu så har vi inte satt in en drän än pga. att veterinären sa att vi skulle kika lite hur det gick utan drän än så länge. Masserar knölen 4 gånger per dag + tvätt. Blir det bättre såhär så behövs ingen drän, vilket jag verkligen hoppas på!

/Ellen (: