Vilket bett?
Hej, jag rider min mitt gotlands russ på ett tredelat med mittdelen som går upp lite och minskar trycket i gommen (vet inte namnet på bettet) och ett vanligt tvådelat. Båda med fasta ringar. Jag vill ha ett till bett att skifta med, hon är ganska pigg men inte stark, så sånt är inga problem. Jag ska satsa på dressyr med henne. Hon har precis börjat att arbeta lätt i form och att lyssna riktigt på hjälperna. Jag använder inte raka bett. Och heller inte kandar eller pessoa.
Tack för tips! :)
-Bättre ökänd än okänd
Varför ska du ha ett nytt bett, vilken funktion vill du åt?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Till vår häst har jag ett tvådelat gummibett med fasta ringar och ett rakt tränsbett även det med fasta ringar. Båda är massiva.
Jag tycker bäst om bettlöst (dock ej hackamore), sidepull eller bara grimma. Därefter rakt tränsbett, tredelat tränsbett och tvådelat tränsbett. Svårt att ge tips till någon annan, man får läsa på och sedan prova det man tror passar bäst.
#1 Jag ser ingen annan funktion till att ha flera bett än att det är viktigt och bra att variera sig.
#: Varför är det viktigt, om hästen fungerar bra på det man har?
Varför det är viktigt att variera även om hatten går bra på de jo . De för man för att det inte ska bli tryck skador därför och bibehålla en. Finn och känslig mun . Rakt o 3 delar är bäst . Något jag aldrig skulle sätta i en bästa mun är bett som är 2 delade eller Pessoa .

Två delat är inte värre än tre delat om det är i rätt storlek, vilket är mycket viktigt. Ett tre delat som är vänt på fel håll kan orsaka tryck i gom det med och på sidorna. Pessoa tillhör historia enligt mig.
Carpe diem!
De jag får lära mig av min tandläkare är att även om det är rätt i storlek så är de inget att ha . Och hälsat rider jag på rakt eller vettlöst 3 delat tävlar jag med . Sen tror jag gott och väl på min tandläkare . :D
#3 Som #4 skriver, för att undvika tryckskador och andra problem. Trodde det var allmänt känt med dagens duktiga hästtandläkare.
Till alla som undrar varför jag vill ha ett till: Jag vill variera mer. Och jag känner att det 2-delade inte riktigt funkar så bra. Hon blir hård i munnen av det bettet.
Jag har ett bettlöst (inte ett hackamore) men jag räknar inte det som ett träns med variation utan endast för skritturer.
Jag vill ha ett bett som inte är för tjockt men inte JÄTTE smalt. Jag letar efter bett som är snäppet mildare än kandar och pessoa/pelham. Alltså inga vanliga bett (2/3-delat och rakt). Vet nån något bra bett så tipsa om sidan! :D
-Bättre ökänd än okänd
#8 du kan itne tänka dig ett jaktkandar/kimblewick då? de är mildare än pelham men skarpare än 2-3 å raka då de är kedja på.. å de finns väl åxå i raka å 2 delade å med tungfrihet osv..
de hade jag när jag tyckte att pelham blev för skarpt å ett "vanligt" ledat/oledat blev för milda å han itne lyssnade alls..
#9 Nja, 3-delade bett känns som ett B alternativ. Jag vill ha något lite skarpare nu när hon börjar bli loss och jag vill inte behöva ta i henne så mycket. Jag vill kunna använda så lite hand som möjligt… :)
-Bättre ökänd än okänd
#10 Jo, tack så jättemycket för tipset! :D Tror det blir de! :)
-Bättre ökänd än okänd
#12 vad bra.. värt att testa jag var jätte nöjd.. dock behöver jagitne de på den nya hästen. men har de kvar ifall jag behöver de nångång.. jag tycker kimblewick är ett bra mellan alternativ elelr hur man ska säga. itne jätte skarpt men ändå så man får uppmärksamhet
Rakt jaktkandar eller rakt kimbelwik . Om du tar delat blir de fel inverkan . Men dessa 2 bett gillar jag och är inte allt för skarpa eller det är en inverkan jag tycker är bra tillskurnas från andra bett :) svårt att förklara men det är 2 bett jag tycker är bra . Men inte i delat då kan man lika gärna bytta till pessoa . Nä ite riktigt ;)
#15 sr bra ut tycker jag=),, de hade jag valt.. funderar själv på att använda det när jag rider ut då han blir lite nonchalant då.. å man kan ju variera liiiiiite med skarpheten på de åxå om man vill=)
#16, ja, det är ju bra att man kan variera lite! :D Och kommer även rida lite på hackamore (ganska mittemellan långa stänger) :)
-Bättre ökänd än okänd