Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2245 ggr
Naiz
2012-09-25 19:12
0

Repgrimma

Kan man använda en repgrimma som en "vanlig" grimma, alltså helt enkelt byta ut läder/nylongrimman mot en vanligt hederlig repgrimma?

Kan man binda upp en häst, tex medan man sköter, i en repgrimma?

Kan man skada hästen när man använder repgrimman? Tex när man leder eller så.

Hur gammal är repgrimman? När började människan använda denna typ? Vilken grimma kom först? (Läder, nylon, rep…)

Tacksam för svar :)

Arkan
2012-09-25 19:33
2

Man ska aldrig binda upp en häst i repgrimma då den inte går sönder och då kommer den skada hästen. En repgrimma ska bara användas när man arbetar från marken då den lägger tydligare tryck iom knutarna så hästen förstår och lyssnar bättre.

Naiz
2012-09-25 19:48
0

Man kan alltså inte binda hästen vid väggen med ett halmsnöre? (vi binder aldrig upp hästarna med grimskaft ute i det stallet jag är)

Alex
2012-09-25 20:33
2

#2 Nej, det hade jag absolut inte vågat göra. En repgrimma är skarp, den är till för att ge tydliga tryck på hästen och är ett arbetsredskap, till skillnad från vanliga grimmor som snarare är något att "förvara" hästen i. Händer det något är risken stor att hästen blir ordentligt skadad innan något går sönder.

Funderar lite på varför man vill använda en repgrimma som vanlig grimma? Blir det inte bara väldigt jobbigt och tidskrävande att knyta och knyta upp så fort grimman ska på och av?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Naiz
2012-09-25 21:37
0

Jag tycker inte det är speciellt jobbigt att knyta upp och knyta när den ska på och av :) Jag tycker den grimman är snyggare och det känns som man kan kontrollera hästen bättre när man leder om hästen inte vill som jag ^^ Jag syftar inte på att ha grimman på under tiden jag inte hanterar hästen. Tack så mkt för ditt svar :)

[Rakach]
2012-09-25 23:49
1

Nej, binda upp en häst ska man inte göra i vare sig rep- eller nylongrimma, då dessa inte går sönder om det händer något, synnerligen inte en repgrimma. Hästens nacke kommer gå sönder först.

Det är lite annorlunda att hantera hästen i en repgrimma, de olika knutarna ger ju ett tryck och det är viktigt att den används rätt.

På vilket sätt behöver du bättre kontroll när du leder hästen? Är du säker på att en repgrimma skulle vara bästa lösningen?

Naiz
2012-09-26 07:36
0

Tänk vad olika attityder det finns på olika sidor :) Nej jag är inte säker på att repgrimma är det bästa. Att binda upp en häst i halmsnöre gör att snöret går sönder först. Bara ett litet ryck från hästen så går det av. Det är väl alltid skönt att känna att man har bättre kontroll oavsett vad det gäller? Jag har ingen egen häst, så nåt tjat om att hästen är ouppfostrad behöver ni inte skriva. Hästen jag är skötare på är ursnäll. Men det finns andra hästar där som är krångliga att leda (gör lite som dom vill)

Brollan1
2012-09-26 08:26
0

Dom äldre hästar som är jobbiga att leda har lärt sig det med vanliga platta grimmor.

" Naiz " Använd du repgrimma till det mesta, men jag skulle nog inte binda upp eller lämna grimman på i hagen av uppenbara skäl. Se ochså till att den inte är för slappt knuten så att saker kan haka tag i den och fastna, det har hänt. Och hästar är så nyfikna att man kan inte förutsäga var dom stoppar ner huvudet. Håll ochså koll på ledrepet när man leder hästen så den inte trampar på det.

Och till dom som säger att repgrimman inte går av kan jag medela att det är fel, den går av men vid betydligt högre last än en vanlig grimma med brytbara plåtbleck på sidorna. Hästar är starka.

Läste något om att Tom Dorrance inte kände till repgrimman i början men tog den till sig i träningen då den fungerade så väl. Så det borde väl ha varit på 60talet då i Californien för han. Men den har funnits länge i olika varianter som "war bridle" och liknande.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
2012-09-26 09:14
0

#5: Metallbeslagen i en nylongrimma (eller haken på grimskaftet) går för det mesta sönder innan hästen gör det. Skillnaden är att en repgrimma inte har några svaga punkter i form av metallbeslag.

#6: Om en häst är besvärlig att leda är det enklaste att använda kedjegrimskaft under hakan. Om hästen drar gör det ont, det får dem snabbt att lugna ned sig och de flesta behöver bara prova en gång.

Naiz
2012-09-26 10:35
0

#7 jag skulle aldrig någonsin lämna hästen i hagen med repgrimma på. Enligt mej ska ingen häst ha grimma på i hagen, oavsett material.. Men alla gör olika.

Jag tycker det inte är så trevliga attityder här, så jag lägger ner att svara mera :)

Lena90
2012-09-26 10:57
2

Jag tycker repgrimma är ett utmärkt redskap för hantering och kommunikation :) Använder just nu till min ettåring som kan bli lite stark när jag leder men ger också tydliga signaler. Använder hellre regrimma än vanlig grimma med kedja.
Jag har också fått lära mig det där att man inte ska binda upp i den och att ha i hagen. Men att leda i och köra lite ledarskapsövningar passar utmärkt :)

Jag gör också så när jag ska hantera min ettåring att jag hämtar henne med regrimman, men har förberet med vanlig grimma i stallet som jag sen trä på ovanför och binder i den. Sen pysslar vi, borstar eller va man nu vill göra och sen tar jag bara av den vanliga och vi kan gå ut på promenad, redan förbered med repgrimma på :)

Carpe diem!

Alex
2012-09-26 22:11
2

#9 Vilka attityder är det du inte tycker är trevliga? Tänk på att alltid läsa allt i en positiv ton, oftast är det mesta skrivet så, även om det inte är smileys i texten. Glad Personligen hittar jag inget otrevligt när jag läser på det sättet i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Praefatio
2012-09-27 12:34
1

Man kan förenklat tänka såhär: Man kan använda repgrimma i alla situationer där man också skulle kunna använda träns med bett. Man binder ju aldrig någonsin upp en häst i bettringarna, och därför ska man heller aldrig binda upp en häst i repgrimma. Man skulle aldrig drömma om att köra en häst i transport uppbunden i bettringarna på ett träns, och ska därför inte använda repgrimma i det syftet.

Däremot kan man leda en väldigt bråkig häst i träns, och kan därför leda en bråkig häst i repgrimma. Man kan träna en häst från marken med träns, och kan använda repgrimma i samma syfte.

Det är många, många människor som inte förstår att repgrimman är väldigt skarp. Hela funktionen går ut på att en väl anpassad repgrimma har små knutar som vid ryck eller tyngd ligger an på små känsla nervcentrum på hästens huvud. Repgrimmor är inga hippie-grejer för flummiga NH-utövare, de är kraftfulla arbetsredskap som är skapta för att kontrollen över hästen ska bli så stor som möjligt.

Zadeira
2012-09-27 14:44
0

#12, där satte du verkligen ord på mina tankar. Repgrimman för mig är ett arbetsredskap, och som du skriver kan man tänka på det som ett träns i frågan om när man ska/kan använda den.