Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3086 ggr
Skunken
0

Vilken typ av grimma föredrar ni?

Vilken typ av grimma föredrar ni och varför?  Läder eller sådana nylongrimmor?!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
0

jag vill gärna ha läder.. för de bränner inte om hästen skulle slita sig från mig eller av annan anledning.. har aldrig grimma i hagen å måste jag de så har jag nylon.. tror att den går sönder lättare om dom fastnar än läder (min egen tanke bara) men vill helst inte ha grimma alls i hagen så jag föredrar läder.. de är snyggare än nylon åxå:P

Gronstedt
0

Använder nylon för att det är billigt. Använder läder i transport, eftersom nylon inte går att dra sönder och knappt går att skära sönder.

Peppe
0

har nylon till vardags, gärna i skrikiga färger ;D

alltid läder i transport dock.

Och alltid en rörlig ring under hakan, gillar inte dom fasta :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
1

Läder finns inte något säkrare och bättre . Men såklart man äger en ett par i nylån de har jag om hästen går på sommarbete.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Praefatio
1

Jag använder nylongrimmor i fina färger, läder i transporten. Min häst har dock i princip bara grimma när jag leder honom till och från hagen.

#1 Nej, tvärtom är det faktiskt :) Man använder läder i riskfulla situationer som exv. transport, just för att det går sönder mycket, mycket lättare.

examynia
0

#5 jasså? jag har hört precis tvärtom:-O skumt.. aja spelar ingern roll använder läder. dock inte nu för att den är söndersliten men annars.. som sagt gillar inte nylon. usch:P äckliga att ta i åxå:P hehe.. men då ska jag köpa en skruttig åxå sen som jag i värsta fall kan avända i hagen om nöden kräver:P

kaka1234567
0

Japp läder går sönder mycket lättare . Om hästen fastnar i nylån då stramar de och blir spänt och kan va svårt att skära loss . Läder däremot blir lättare att skära .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

viktoria91
0

En jag känner hade lädergrimma på sin häst. Den kliade sig bakom örat med ena bakbenet och fastnade, grimman gick inte sönder det gjorde däremot hela muskulaturen på hästen. Jag har aldrig varit med om en grimma som gått sönder däremot spännena på dem.

Tusen
0

#8 Det är nog så som du säger. Oftast är det spännena som går sönder så av den anledningen spelar det ingen roll om grimman är av nylon eller läder. Däremot är det så (precis som #7 skriver) att en lädergrimma är så mycket lättare att skära sönder med en kniv, om man skulle hamna i en sådan situation att det skulle behövas.

[Rakach]
2

Jag skulle aldrig binda upp en häst i stall eller transport i något annat än lädergrimma, eftersom det går sönder om olyckan är framme. Men om jag av någon annan anledning tar på en grimma när hästen är lös, så har jag nylongrimma. Dock har vi aldrig grimmor på i hagen, då det är en onödig skaderisk, samt ger ett konstant tryck i nacken som kan orsaka spänningar oavsett hur grimman sitter.

Tusen
1

#10 Va? Ett konstant tryck i nacken av en liten grimma? Eller vad menar du?

examynia
0

jag förstår att läder är lättare att skära sönder helt klart de tycker jag ä rlogiskt.. men jag har haft flera nylon grimmor på min förra häst där hagkompisen bara tog tag i den å skulle leda bort min å min vägrade å dom gick sönder.. men då som du # 8 å #9 säger deå har de varit spännena.. men de är ju bra om deär spännena som går sönder om dom fastnar i såfall.. men de ser som sagt ut som att spännena brukar vara starkare på en lädergrimma än en nylon.. min egen uppfattning iallafall.. så de kan ju vara därför jag hört att folk säger att nylongrimmor går sänder lättare än lädergrimmor om hästarna fastnar?:-P

Lena90
0

Har nylon grimmor, gärna fodrade. Använder också repgrimma i viss hantering. Mina går utan grimma i hagen, gillar inte att ha dem på pga risken att fastna mm. Dock ibland vissa dagar på sommaren när det är mycket flugor och skit så går de med flygveil på grimma, har inte hittat någon huva som passat så då får det bli så.

Carpe diem!

Cezanne
1

Alltid läder, någon enstaka gång nylon för att det är finare färger.

Min erfarenhet är att lädergrimmor faktiskt gått sönder i lädret men då har det varit runt spännen och ringar. Skulle aldrig någonsin transportera häst i annat än lädergrimma och gärna en billig sånFlört

viktoria91
0

#12 Nylongrimmor är ju billiga jämfört med läder så kanske den snålat in på spännena så dem är klenare till nylongrimmor.

examynia
0

#15 bra i såfall fär då går dom ju sönder när de kräver:P

Peppe
1

en anledning till att inte ha nylon i transport och liknande är ju att det materialet bränner, vilket inte läder gör.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

elli-kleo
0

Till min häst hade jag som mest 4 lädergrimmor och massvis med olika nylongrimmor. Lädergrimmorna användes mest när jag var ute och gick med honom, vid transport och en hade jag ibland i hagen (dock vart den sliten fortare än vad jag hade räknat med och det är dyrt med lädergrimmor) har mest haft olika nylongrimmor, ibland med fårskinn i nacken eller på nosen spec. på vintern.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Kristall
0

Har oftast nylongrimmor vid hantering då de inte behöver smörjas och skötas som lädergrimmor. Alltid läder vid transport dock.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Gullan_J
0

Jag har alltid nylongrimmor. Säger som #19, behöver inte smörjas och skötas som lädergrimmor. Men vid speciella tillfällen (tex transport) har jag alltid lädergrimma. :)

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Jag har nylongrimmor med ludd vid nacke och nos, för dom är billigare än läder och jag tycker det slits så mkt på dagligt användande av grimmor. Har även alltid skurit bort ganachremmen (och den mötande från hakan) då jag tycker dom är ivägen och onödiga och om hästen får panik och sliter sig så kan hästen faktiskt få av sig grimman vilket jag heldre ser än att hästen går sönder. Vid uppvisning har jag lädergrimma.

I frågan vad som lättast går sönder så resonerar jag såhär, en nylongrimma är inte lika påkostad, varken i material eller spännen eller sömnad och går därför lättare sönder. Dock så är en billig lädergrimma ofta enkel och dåligt ihopsatt vilket också lättare går sönder. Men en riktig lädergrimma ger sig aldrig, spännena ger sig lååångt före och en dyrare variant har mer påkostade spännen och ringar. En "riktig" lädergrimma av dyrare modell äär oftast dubbelsydd och det är ett helsike at skära igenom om du inte har en rejält fas kniv och även då är det tufft. Så jag håller på att billiga grimmor går sönder lättast, oavsett material.

Medarbetare på westernridning.ifokus