Hönät, höhäck, golvet?
Vad anväder du när du utfodrar ditt hö? Lägger du det på golvet eller kanske i hönät eller höhäck? Eller finns det något annat smart du vill dela med dig av?
Min hästar får sitt frukosthö i hönät då de drar runt så mycket med det annars. Det blir enklare att mocka då det blir mindre höspill. Kvällshöt hinner de alltid äta upp, men på morgonen kan det ibland fortfarande finnas lite kvar.
Men så i morse (21/9) hade Zois hönät åkt ner och hennes hov hade glidigt igenom det. Hon är inte halt men benet är svullet. Vi ska avakta och se om svullnaden går ner.
Ska man köpa finmaskiga hönät istället? Varför/Varför inte? Finns det någon nakdel med finmaskiga hönät?
Någon som har tips om hur man bäst hänger upp/fäster ett hönät?
Tacksam för svar.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Min får alltid höet på golvet. Har funderat på hönät till kvällshöet eftersom han då kan äta under större del av natten, det blir inte lika lång tid mellan kvällsmat och morgonmat. Han har även en förmåga att kasta i sig maten…
Men jag är också väldigt rädd för det där med att hästen ska fastna i med benet. Det är ju logiskt att det är svårare att fastna i med ett finmaskigt nät, hoven lär ju ha svårare att gå igenom. Nackdelen skulle ju vara att det tar längre tid att äta ur, så det skulle kanske kunna bli att den inte hinner äta upp.
Är också lite tveksam till hönät eftersom det är mer naturligt för hästen att äta från marken…
Det är väl ingen nackdel att hästen kan sysselsätta sig längre tid? Vi har småmaskiga nät av den anledningen, utom till eksemhästen som kom på att de var väldigt bra att klia sig mot (hänger längs väggen i karbinhake, maten i höjd med bogen kanske) han har en balja på golvet. Matvraket spelar fotboll med ev baljor, så för honom är hönätet dubbelt bra.
Fördelen med framförallt ett finmaskigt hönät är att maten räcker längre vilket är positivt för hästens ättid, nackdelen är att det hänger en bit upp då en häst är gjord för att beta från marken utom korta stunder när dom kan äta lite löv och sånt. Behöver man inte hönät av speciella anledningar så tycker jag inte att man bör använda det, men det är min åsikt.
Vi hänger upp näten i fastborrade stålöglor på boxväggen. Dom hänger 40-50 cm över golvet när dom är fulla och lite lägre när dom är tomma. 30mm maskor i näten. MAn får knyta många knutar för att vara säker att dom inte går upp alternativt så kan man vaxa repen så att dom blir sega och inte glider så lätt.
Alla hästar borde vara tränade med rep runt benen och hovarna så dom inte får panik om dom fastnar i något. I det fallet så är förordningen om att inte få använda "hobble" på hästar helt idiotiskt, för om hästarna var hobble tränade så får dom inte panik om dom sitter fast.
I hagen så har vi en pall med kragar där jag har satt en krok i botten att fästa nätet i. och ibland så har pallen gått iväg 10-15m då hästarna har slitit och dragit i nätet som sitter fast i pallen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Våra får sitt hö i en låda som vi byggt. De har fri tillgång dnget runt UTAN en massa nät.
Istället för att begränsa deras intag av mat motionerar vi dem ordentligt varje dag så de behöver sitt hö. De är väldigt fina i hullet i alla fall.
#5: Jag hade fått motionera min häst all ledig tid jag hade haft isf.. Många timmars motion om dagen. Inte rimligt i praktiken.
Mina äter bara kvällshö inne och alla andra fodringar ute. Jag ger den ena hästen rakt på marken, hon äter lugnast då. Den andra hästen får hönät som jag knyter i gallret på boxväggen, flera varv (och lägger enden under den enden som går till hönätet för då låser det sig självt). Jag har ett hönär med 3x3cm maskor och ett med 4x4cm. Har även ett större med typ 6-7cm men det använder jag inte så ofta.
Kan du inte ge frukosten ute TS? Eller som sagt, används så små maskor att hoven inte kommer igenom! Om du tex tycker att det tar för långt tid för hästen att äta med finmaskigt nät (du kanske har tid att passa på morgonen) så köp ett som inte har fullt så små maskor. Finns ju 5x5 och 4x4 och dom storlekarna är ju hov-säkra dom med. Annars är det väl bara positivt om hästarna får småmaskigt så det tar längre tid att äta.
#4 Tycker det är jättebra att det är förbjudet med hoobling, att träna repvana kring benen går alldeles utmärkt utan att hobbla. Tillåts hobbling så använder folk bara fruktansvärda metoder.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst får också alltid hö på golvet. Till vår förra häst hade vi dock ett slags hönät men det var som en påse/kasse med ett större hål mitt på. Typ en sån här: http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&biw=1280&bih=605&tbm=isch&tbnid=YV-rhhpUCnPb_M:&imgrefurl=http://www.hooks.se/product.aspx%3Fproductid%3D710201&docid=OhG2Oe81xumk9M&imgurl=http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Medium/710201/710201_01.jpg&w=230&h=230&ei=3otdUOrwOtOM4gTa2YGoDQ&zoom=1&iact=rc&dur=434&sig=113239387097344106052&page=1&tbnh=129&tbnw=129&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0,i:70&tx=50&ty=50
Det känns lite säkrare än ett vanligt hönät med maskorna som kan fastna i hovarna. Vi hade aldrig nåt problem med det här hönätet, hästarna drog aldrig ner det och det fungerade bra. :)
#8 Jag kan inte se vad du länkar till.
#6 Så kan det vara men för oss räcker det med motion. Sen kan man välja hö av bra kvalité men med sämre värden. Det hjälper till det också. 
Sen beror det ju på hur man motionerar också. Vi har ju ändå russ och shettisar som räknas tillhöra lättfödda raser.
#9 Prova igen nu. :)
#11 Japp, nu fungerar det =)
#8 Jag hade sådan i min transport. Men jag tycker att dom drar ut så mkt åt gången och att det blir så mycet spill av dom. Nu kan ju hästarna visserligen inte äta från golvet i transporten så dom kan inte äta upp spillet som dom kan i en box, men känns som att allt åker ut på en gång och hamnar på golvet. Sett liknande med ett större hål men med nät över hålet, det tycker jag verkar bättre.
Hästen är byggd att äta från marken, så innehästarna äter alltid sitt hö från marken. Innan fick de även kraftfodret i hinkar på marken, men vi har kommit på att vi inte alltid hinner vänta tills de ätiti upp och kan ta ut hinkarna, så nu äter de ur krubba.
Ute hästarna får halva sin giva på marken och halva i småmaskiga hönät. Dels för att jag vill att de ska äta från marken, och för att de inte ska bli frustrerade och bita sönder näten. Höt hos ute hästarna fylls på morgon och kväll, och har två stora nät till 4 små ponnyer.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#14 Varför är det mer naturligt för utehästarna att äta ur nät än det är för innehästarna? Eller kanske rättare sagt, varför är det okej för utehästarna att inte få sitt hö naturligt när det inte är okej för innehästarna?
Tips, jag är inte heller alltid kvar och kan ta ut hinkarna. Men jag har en ring i väggen med karbinhake på så när jag ställer in kraftfoderhinken så hakar jag fast den i väggen. Även om jag inte är kvar och kan ta ut den på kvällen så kan inte hästarna spela boll med hinken ändå. Så kan jag ändå ha en hink på golvet som dessutom är lätt att ta ur boxen oxh diska rent på morgonen.

Jag har SMHN upphängt i box inne och ska ha ute med i vinter. Har inte kommit på något sätt att ha det liggandes än så får bli upphängt så länge. Har de ca 30-40 cm från marken.
Carpe diem!
#10: Har tyvärr ingen möjlighet att välja hö efter värdena då jag står inackorderad, hade nog varit lättare då.
Min häst tränas normalt rätt hårt, mycket galoppintervaller som konditionsträning och däremellan annan fysisk krävande träning. Men ändå så blir han lätt fet.
Han har dock varit dålig i sommar och vilat, men är under igångsättning nu. Börjar som tur är tappa vikt nu då han varit fet i sommar..
Tack för alla svar :D Roligt att så många hade svarat :D
Jag svara lite huller om buller xD
Jag ska absolut kolla efter hönät med 5x5 eller liknande :D
Hobbla är bara onödigt. Precis som redan sagts så finns massa olika sätt att träna dem.
Jag vet inte om min häst fick panik när hon fastnade. Hon är tränad och får sällan panik, men vid detta tillfälle kan jag inte säga om hon fick det eller inte. Tyvärr är hennes ben fortfarande svullet men hon haltar inte.
Det blir krångligt om hästarna ska få frukosten ute. Min mamma går upp tidigare än jag och går då ut och fodrar. Maten är färdig och höt står framme och väntar så hon bara ger dem och sticker. Därefter kommer jag upp och kollar så alla mår bra, byter eventuella täcken, släpper ut dem fyller på vatten m.m. Men det kan ju vara ett alternativ. Kanske :D
Att välja hökvalite låter som en lyx trycker jag. Vi slår vårt hö själva och då får man ju ta det som blir. Behöver man köpa gäller det att ta de man får tag i. Det är inte så många som säljer.
Nu har ju våra hästar fri tillgång på sin lösdrift, men vid extra ruggigt väder står de inne och får då sin mat i hönät.
Jag har fem stora prioriteringar när det kommer till min häst: Mycket utevistelse, flockliv, bra tandhälsa, friska hovar och en sund mage. Lyckas man balansera dessa fem pusselbitar så har man generellt en frisk och glad häst utan smärta i resten av kroppen.
Den sunda magen åstadkommer man i mitt tycke absolut lättast genom att låta ättiden vara så lång som möjligt, de ska gärna ha tillgång till grovfoder jämt. Hästar som står inomhus och är uttråkade äter större volymer än hästar som kan knata runt i en hage, varför hönät är toppen i boxen. Hästen kan stå där och underhålla sig hela natten men man slipper en häst som slurpar i sig 15-20 kilo hö av ren tristess.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#15 Det är inte alls mer naturligt, och det var inte det jag menade :) Jag har somsagt halba givan från marken (det naturliga) och halva i slow feeding nät, detta för att de ska ha att tugga hela dagen.
Hur högt fäster du den kabinhaken?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Vi har gjort en höhäck i golvnivå genom att skruva fast två brädor (i höjd över varandre) i ett hörn. Vi kan hänga hönät i golvnivå där också eftersom hästen inte trmar in med benen och riskerar att fastna :)
Inne står de på halm och ute när gräset är slut blir de fodrade med halm, så att de alltid har något att tugga.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja just nu har jag ett problem med att min häst äter upp 5 kg på knappt 1,5 kg när han för nästan alltid lämna 2 kg till nattfodringen . Men hans box granne blir också stressad . Så jag har läst och kollat på SMHN och ska skaffa box gardin . Men jag är nojig över att han ska slita felaktigt på sina tänder och så vill jag att han äter fån marken hur löser man de och vad har ni för erfarenheter och tycke ? Jag är flexibel och börjar över väga att kanske hänga upp de lite högre lite . Om de är så att de värkande. Hjälper .
Förutsatt att hästen inte är skodd kan det vara en idé med småmaskiga hönät. Är hästen skodd kvarstår risken att den fastnar i hönätet även om maskorna är små, så det är väl lite upp till en själv huruvida man vill ta den risken eller ej.
Men behöver hästarna få sitt morgonhö inne? Det är inte ett alternativ att ge såpass lite hö inne att de äter upp allt utan att dra runt det, och så resten ute?
Jag ger hö på golvet/marken, men då har hästarna nästan fri tillgång och drar inte runt sitt hö.. :) Höhäck skulle jag inte våga ha, pga risken att de fastnar :/
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#23 De ärskodda, men risken minskar ju markant eftersom det är mindre maskor och vi har hängt hönäten ännu högre.
Det skulle ju absolut vara ett alternativ! Problemet är att de får olika mycket hö. Hmm, men kanske kan gå endå. Ska kolla det, har aldrig ens tänkt på de =D Tack :D
#24 Ge den olka mängden inne och resten ute.
Alltså om en häst 1 ska ha 5kg och en häst2 ska ha 4 kg så får häst 1: 2kg inne och häst 2: 1kg inne, ute får dom 3kg vardera.

Mitt nät hänger på väggen. Sigger i 4 karbinhakar, som i sin tur sitter i höbalsnören. Skulle han fastna så lossnar nätet troligtvis från väggen innan hästen går sönder.
#4 enkelt och smart! kanske vore nåt för oss att ha i hagen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#25 Ja det var precis så jag tänkte :D Blir väldigt mycket höpåsar att hålla reda på.. Men man kan ju försöka å tag på höpåsar i olika färger så blir det nog lättare.
min ponny får sitt hö på golvet

Jag använder inte hönät just för att hästar kan skada sig på det. Har hört förskräckliga historier bl a om häst som slitit av hovkapseln. När jag köpte min häst hade jag inte hört de historierna så jag satte upp hönät för att hon skulle äta långsammare. Det gjorde hon inte utan blev bara frustrerad och hade till slut sönder hönätet.
Så nu får hon hö på golvet och är en nöjd häst.
#29 Min ena häst är precis lika dan. När jag skulle stalla in henne (från att tidigare år haft henne på lösdrift) så tänkte jag det at thon skulle behöva något att pilla med så hon fick hönät med maskor på ca 4x4cm (eller om det var 5x5?) + att hon alltid fick lite löst vid sidan också eftersom hela hennes giva inte fick plats i nätet. Tyckte att hon vräkte i sig höet (började med det i nätet och vräkte sedan lika snabbt i sig det lösa) och hade levt runt och vandrat i boxen under natten så jag tänkte att det var tur att jag hade hönät. Så var det en gång (någon månad eller två efter installningen) som jag serverade det helt utan nät (minns inte nu orsaken) och hon var så lugn så och boxen höll sig fin efter natten. Så hon får alltid allt sitt hö på golvet i boxen, då äter hon lugn och länge utan att hetsa upp sig och jag tror nog nästan det tar dubbelt så lång tid för henne att äta upp sitt hö nu mot när hon fick i nätet.