Brist på ledarskap!!!! ='(
Jag är helt trött på detta nu, måste ha hjälp!
VARJE gång jag ska gå ner med min häst till hagen igen så bara rusar hon iväg, jag har ändå spö med mig för jag vet att jag måste ha det. Det ska ju egentligen inte heller behövas. Först så går jag med hennei grimskaftet sen när jag komemr förbi första hagen så hetsar hon upp sig och sen trycker hon in mig emot elstängslet, och eftersom att hon är kallblod är hon ju VÄLDIGT stark. Jag har inte muskler att hålla henne! Jag blir alltid ledsen varje dag efter detta, jag orkar inte mer. Tisslut är jag tvungen att släppa henne så grimskaftet bara flyger för jag hinne rinte att ta bort det! Hon drar iväg så! Och så trampar hon på det. Och sen börjar hon äta gräs där nere. Men varje gång backar jag upp henne en rejäl bit, men det räcker inte!
Är detta brist på ledarskap, eller snälla säg var jag kan göra! Jag orkar inte med detta!

När backar du upp henne?
#1 Efter att hon sprungit iväg.

så när du får tag på henne igen backar du upp henne.. har jag förstått rätt?

#0 det handlar ju inte bara om att backa upp… å ja, jag skulle tro att det bla ha med brist i ledaskap att göra….. men det e ju så mkt mer som spelar in……
Gör hon så mot andra också? Det kan vara idé att låta någon större och starkare ta ner henne några gånger, och så fort hon börjar hetsa upp sig så ska hon stannas och lugna ner sig. Kan vara bra att gå några steg, stanna, gå några steg till, stanna, kanske gå förbi hagen osv. Hon ska ju inte känna att det lönar sig att rusa iväg eller bråka. Led henne i träns istället för grimma för att ha bättre kontroll. Eller rid henne ner och gör stanna-övningar på vägen.
Nu är jag inte mycket för spön, jag tycker mest det brukar hetsa upp hästar ännu mer..
#3, Nej jag tränar halt eller stanna eller vad ni säger att hon ska stanna när jag säger prr.. eller något, det gjorde hon först. Alltid när hon försöker gå iväg backar jagg upp henne, men nu har hon börjat rusa iväg.
#4 Jo, men har du något tips…
#5 Tack för svaren, kan man inte testa att bara gåd är flera gånger tills hon lugnar ner sig? Alltså´visa att det inte hjälper att springa.
P.S, hon blir väldigt stressad av dom där två varmbloden jag skrev om i ett inlägg. Dom går precis jämte. Dom både sparkade och bet henne ju, men har bytt hage.

När min häst var så dum att han bara rusade på väg till hagen och även in till stallet skaffade jag ett kedje grimskaft,det räckte att jag hade det i 1 månad och varje gång han var påväg att sticka ryckte jag tack lite lätt och kedjan stramades åt och sen lät han bli att vara dum.
#8 Smart.

Om det är svårt att stanna henne kan det ju vara en idé att kanske vänta runt henne och göra halten med rumpan mot hagen istället. Brukar vara lite lättare att få stopp när de har blivit runtvända..
Bara en tanke på hur du ska få henne att göra halt om det är svårt =)
#10, tack för tipset =)
Någon vakeen?? X)

din häst har brist på respekt, försök att sätt dig in i hästens sits, vad tänker hästen, varför gör den såhär? för att den vill ut till hagen? om jag skulle vara du skulle jag leda hästen i träns, och longerlina o delta när hästen springer eller drar drar du tillbaka, skrik inte, försök vara neutral, om hästen försöker tränga dig så stanna och låt hästen gå förbi dig, men då måste hästn komma tillbaka, låt detta ta tid och ha aldrig bråttom. det är typ vad jag skulle göra!

Nej nej nej!! snälla börja inte med en massa träns och spön och grejer..
Några kloka ord från min goda vän:
**har hästen något problem?
**innan du testa att lösa problemet, ta reda på orsaken!
**vem är ledaren?
**förklara det på ett sätt så att hästen förstå dej.
**tvinga aldrig hästen,
**ge den tid att själv välja rätt väg genom att ni ha förtroende för varandra.
**lär dej ditt kroppsspråk,
**först då kan du förklara saker för hästen.
**lär dej läsa hästen,
**först då kan du förstå hästen.
där kunskapen tar slut, tar våldet vid.
#13, säger mig inget =P
Till Alla:
Alltså ska man låta hästen springa eller dra till rejält? Ååh detta är så svårt.

Min kompis D-ponny stack varje gång man ledde honom, bara man kom utanför boxen så stack han.. När hon lärde känna honom och visste att han var påväg att sticka, drog hon till honom ordentligt, men det funkade inte så hon satte kedja över nosryggen och det stoppade upp honom lite men han stack likaväl.. Sist satte hon kedjan genom munnen, och han stack inte eftersom det gjorde ont i munnen när han drog.. Så efter 1 månad med kedja i munnen så gav han upp och följde med snällt..

springer hon för att hon är rädd för varmbloden i hagen bredvid el springer hon för att hon inte bryr sig om vad du vill?
om det är rädsla skulle jag nog ta det lugn och försiktigt och berömma när hon är lugn. ta hjälp av ngn annan också. berömma varje steg framåt och antingen ignorera el bestämt säga nej när hon går åt fel håll. ta hjälp av ngn som är duktig på NH också för om de tär rädsla så litar hon tydligen inte på dig och att det är tryggt att gå där.
#16 Hmm, nu fattar jag inte riktigt.. hur ska man få tag på en sån då?
#13 Att sätta på ett träns är väl ändå inget våld. 
Mitt råd är att du sätter på henne ett träns för att det är lättare att "stoppa" henne då.
Inga ryck inget slit (som tipset om kedjegrimskaft)
När jag går med henne i grimskaft så sliter hon sig så att jag inte har en chans att hålla emot. Hon blir stressad.men hon är ju så dum och springer ner emot varmbloden vi bytte hage på henne för hon började bli som dom. Det värkar som om varmbloden typ "säger" så här när hon sliter sig: Bra! Nu får du va me i vårt gäng.
Så känns det.
Jag vet inte varför hon gör så, jag vet inte vad jag ska ta mig till =(

#19 DojoKelder menar nog att det finns risk för att det blir ryck och slit om man har träns. Man är ju inte mer än människa och reagerar när det behövs. Drar hästen, så ryck er man till, har man då bett i munnen så blir det munnen som tar stryk. ;)
Isåfall är det bättre att gå till botten med problemet, det ska ju gå att leda en häst med bara grimma och grimskaft. Bara MASSOR av träning som krävs. Allt löser sig inte på en dag 
#21 nej de et jag att det inte gör.. men jag vill bara ha lite instrumtione o mhur jag ska göra och vad alla rekomenderar
Jag skulle rösta gör en kedja under hakan på din häst, och varje gång den försöker så rycker du till, och "proooar" bestämt.
Sen skulle jag backa några steg o sen låta henne gå runt runt runt som en bak/fram(?) delsvändning ungefär. Det e nämligen jobbigt för hästen och när den förstår att du inte ger efter utan det blir jobbigt när den försöker springa så hoppas jag den ska sluta.
Har själv ett kallblod och de har otroligt mkt vilja de små sötnosarna :)
Det gäller att vara konsekvent men rättvis.
/Elin
#23 Okej, har precis hört att man inte ska använda kejda eller träns. =S
#24 Okej! Men då är jag nyfiken på hur de då har tänkt sig, att använda kejda o träns är inte våld så länge man inte använder det på fel sätt.
/Elin
mm
#26 hur gammal är du?
/Elin
#27 varför undrar du? =P
#28 nyfiken, e de hemligt??
/Elin

du kan väl börja med lite ledaskapsövningar på nåt annat ställe än just där? typ i en paddock om ni har eller nån annan liten inhängnad?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#29 Hellst 
#30 Men där lyssnar hon jag kan backa bhenne genom att bara visa handen. Jag kan få henne att gå efter mig som en hund. gå i volt och allt UTAN ATT JAG HÅLLER NÅGONTING I HENNE! Kan få henne i trav och direkt halt efter och allt.

Har hon blivit skrämd på det stället förut? Har ni el på staketet, isf knäpper det någonstans i närheten?
Det är ju jättesvårt att sitta här och säga vad du ska göra eftersom att man inte vet exakt hur det är för er. När du tränar i inhägnat har du vanlig grimma då el repgrimma?
Tänkte jag skulle ta med kameran idag.
Mitt råd till dig.
Använd inte våld, komunicera med hästen. Lär den komandion, Lär henne detta i paddocken, när hon kan detta och så. Medans du lär in komandon och så i paddocken. När du leder ner hästen använd dina komandon, de sjunker in lättare utanför padocken när du har kört med dom där. Du sätter fast grimsaften normalt, virar ett varj, och drar igenom samma ring du knäppte fast i. ta inte kedja eftersom att det kan skava om kedjan ska hålla på och flytta sig. Sätt sedan en armbåge på hästen bog / bringa ? som ett tryck som kanske stoppar lite. ha gärna en kanske mer erfaren ryttare som kan hjälpa dig med tips råd, eller kanske som kan ta över när det börjar bli för mycket.. Jag sätter alltid en arbåge på bogen / bringan ? på calle när han drar iväg på promenader.

Nu har du fått en del tips,och använd dem hur du vill.
jag tycker det finns för mycket "relger" att så ska man inte göra och så ska du göra när det gäller häst folk,använd det du tycker är bäst för dig och din häst,men absolut ingenting som skadar honom.
Glömde sga att du inte ska linda grimskaftet runt nosen på en unghäst. risken att knäcka nosryggen hoss dem är större.

Jag tycker inte du ska linda nånting eller så om du inte vet säkert att du kommer kunna hålla hästen. Inte så kul att ha ett lindat grimskaft eller kedja om du tappar hästen och den råkar trampa på grimskaftet..
Skulle leda Dandelion förbi tåget förut och visste inte vad jag skulle ha för att kunna hålla honom om han blev livrädd och ville springa hem. Folk föreslog kedja eller longerlina, men jag vågade inte för jag visste inte om jag skulle kunna hålla honom. Så jag hade två andra kolugna hästar som sällskap istället =) Och då var det ju inga problem.
Inte samma problem som du har, men bara en tanke =)

Du kanske ska ta hjälp? Det har jag gjort med Peppe. Vi fick tag på en utbildad tjej som håller på med NH, och hon rekomenderade en annan tjej som är lärling. Den här tjejen, Sofia, kom hem till mig och hjälpte och visade mig. Eftersom hon är lärling kan hon inte ta betalt så vi betalde bara resan hit. Om du vill kan jag ge dig numret till den utbildade tjejen, kanske har hon någon lärling i närheten av dig.
En tanke bara… tex som DojoKelder säger "där kunskapen tar slut, tar våldet vid" och flera håller med om.. Vad räknar ni som våld? Jag menar.. hästar både sparkar och biter varandra (som sista lösning, de hotar ju först) för att upprätthålla rangordningen.
Så om vi ska prata med hästarna på deras eget språk, är vi inte tillåtna ett visst mått "våld"?
Galoppan: Testa ledarskapsövningar? Kanske någon som redan sagt det, ber om ursäkt i såfall. Sök på NH på nätet, de pysslar alltid med ledarskapsövningar.
EDIT: Du ser ju inlägget över mitt ;) Det skulle säkert vara jättebra!

#39 Låter bra! Jag ska försöka hitta en sida lisette skickade till mig om ledarskapsövningar.
Du ska gå ytterst inte in på staketet 
Ta med en lugn häst några gånger och se om det hjälper
Lugnt allihopa.
Jag var berädd på värsta diciplinpasset idag, men jag har aldrig sett henne så lugn som idag! Hon var helt fantastisk. Jag trodde inte mina ögon, och hon gick snällt som en hund ut till hagen. tror att det var föratt den nya hästen åkt hem igen och för att hon hunnit lugna ner sig.
#39 Jo, precis. Hästar är allt annat än snälla mot varann. Jag anser att våld är när det är en skarp tillrättavisning som inte hästen förtjänat. Till exempel, när jag longerar och ska byta varv byter jag grepp, visar hästen med tryck i grimman och ökar trycket från andra hållet tills den byter. Om det då innebär att jag behöver träffa hästen i huvudet ett par gånger med grimskaftet så är det så det blir, men det tar inte många gånger innan den lär sig att det var ganska obekvämt. Det är inte att bruka våld.
Däremot, om man läxar upp en häst som "har varit dum" på grund av att man själv inte varit tydlig nog anser jag att det är våld. Oftast beror det dessutom på okunskap eller rädsla, två saker som absolut inte hör hemma i hästvärlden eftersom båda är tecken på svaghet.
Titta på hästar i flock, det är sällan den som är störst och starkast som är ledare ;)
#42 Vad bra :)
#43 Ja exakt. Det är en bra definition av våld :) Det "våld" som man får använda är väl egentligen mer "fysisk tillrättavisning av varierande grad"… precis samma sak som hästarna själva använder sig av.

Håller helt med Jonas

Blir ledsen när jag läser om allt som träns, spö, longerlina, delta, kedjor m m
Jag tycker detta låter som ett ledarskapsproblem… men hur man får ett ledarskap är svårt att beskriva över internet, då det är mycket med timing, kroppsspråk m m som ska stämma överens. Tycker inte du ska backá upp henne när du fått tag på henne….hon har ju inte gjort något fel i att stanna. Fel gör hon när hon drar iväg från dig och det är där du måste sätta henne på plats. Du måste få henne att lyssna på dig och se dig som en trygg ledare. När du är hennes trygga ledare och hon litear på dig till 100% kommer hon strunta helt i de "elaka" varmbloden som går i hagen du går förbi.
Att börja med massa kedjor m m anser JAG att man bara förstorar problemen och ger ännu mindre respekt mellan häst och människa. JAG anser att det bara är våld mot hästen inblandat så…ingen förståelse.
Mitt tips till dig Galoppan = ta hjälp av en kunnig inom detta område (NH), kanske t om en tränare som kan träna dig och hästen tillsammans. Känns lite som detta kan bli farligt om det fortsätter då kallblod som du själv skrev är väldigt starka och det kan hända otäcka olyckor om du inte har kontroll över henne. Lycka till!
#46 Det gick ju bra igår. Jag tror att hon gjorde såhär för att hon var stressad sen detta hände i hagen. + Att det var en ny häst där, är inte säker på om det var en hingst.. Men han stressade lite med. Men han var borta idag (åkt till fodervärd). Och jag har aldrig sett henne så lugn både in och ut =) Nu är jag glaad :D
hej på dig!
vet inte om dina problem är över men hoppas det!
Det finns måmnga olika teorier kring hur man ska göra och inte göra.. Dock är det viktigt att du inte utsätter dig själv för fara och hästen inte heller gör detta!
Ett sätt som ingen nämnt ännu är det som vi tränade för förra häst med. Det är att du har ett längre repgrimskaft. ngt tyngre och rejälare.. När du leder din häst så låter du grimskaftet svänga över höger axel sen vänster…höger axel sen vänster.. sida till sida.. och även höger… Märker du att hon börjar trycka på så lägger du mer tyngd..
Nu är det som Jonas skriver inget "våld" utan är hon så "dum" att hon går för nära så får repet på sig.. Håller hon sin plats och inte tränger så får hon den på sig…
Du låtsas som det regnar och får hon ngr smällar så ´får hon skylla sig själv.. Tänk på ha tillräcklig längd så att hon kan gå snett bakom inte rakt bakom OM hon skulle komma rusandes..
Men det är svårt med alla olika metoder…alla är vi barn i början.
Sen kan du använda uttjatningsmetod… tar lång tid men inget våld… När hon rusar … vänd och gå in igen… har du tappat hämta henne… håll på så tills hon kan gå normalt.. DÅ får hon gå ut i hagen… Alltså, låt henne inte gå in i hagen förrens hon kan gå normalt..
Se till att du har gott om tid och bli inte arg utan… - Jahaa lilla klantfia nu gör vi om det igen..
Keja fungerar kruxet är dock att de snart lärt sig att det bara är med kedja de behöver lyssna…
Lycka till!
#48 tack så mycket =) Vi tänkte vi skulle testa uttjatningsmetoden innan du sa de faktiskt XD
#49 håller tummarna för att det kommer att gå bra! Berätta gärna för oss hur det går.
Lycka till!
Gick super igår med, men nu är hon ju halt my little angel =(