Börjes bomlösa el hööks?
Har en varmblodskille på 9 år. Rider mest dressyr och skogsritter och vill skaffa en bomlös! Har provat rida i min komis bommlösa på hennes fjording. Blev helt förälskad! Men har lite funderingar..
Fördelar:
sadeln följer med hästen vilket gör hästen mer avslappnad i ryggen.
man kommer närmre hästen, känner rörelserna tydligare.
folk har fått bättre sits av att rida i dem.
inte lika svårt att passa ut.
anpassar sig efter ryggen, så risken för tryckskador från sadeln minskar.
nackdelar:
kan glida på ryggen
behöver pall/nån som håller emot när man ska hoppa upp
inte stabil för ryttaren, man får jobba upp sitsen själv (fördel?)
finns risk för att den inte fördelar trycket rätt, så ryttaren kan ge hästen tryckskador. Isf måste man ha en bra fördelande pad under.
Eftersom min inkomst bara är studiebidrag på 1050 i månaden som ska gå till mke annat, så finns det inte så mke pengar att handla för. Har kollat på börjes och där finns det en bomlös för 2995kr. Sen får man köpa pad till för 165kr.
Är det värt att lägga pengar på den? Någon som har erfarenhet av den sadeln? Tänkte att eftersom den är bilig så kanske den inte är så bra. Kan man ha en fårskinnspad under (mellan sadeln och paden) för att minska risken för tryckskador? Skulle den passa till ett smalt varmblod med inte så jättemke ryggmuskler och ganska hög manke. Eller, i vilket fall smal manke. Slänger in 2 bilder på hans rygg. Eller ska man satsa på hööks bomlösa 16,5-17 och den paden som finns att köpa till. Blir ca 200 kr dyrare så ingen skillnad så sett.
Men är hööks bomlösa bättre än börjes?
In action
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Tryckskador kan den visst få. Jag har lagt ner bomlösa sadlar av "soffkuddemodell" helt och hållet av den enkla anledningen att punkttrycket vid stigläderfästena blir JÄTTEstort, även med en dyrare pad. Rena skiten. Så fort du lägger minsta, minsta vikt (vi snackar trampa ner hälarna i stigbyglarna, normal ridning utan lätt sits) så läggs flera kilos tryck på två 5 centimeters-punkter om vardera sidan av manken.
Jag tycker faktiskt inte att det är okej. Ska man rida i en sådan sadel så ska man utan tvekan rida helt utan stigläder/stigbyglar. Bortsett från punkttrycket så är paddarna aldrig så bra att hästen får ryggradsfrihet.
Vill du ha en bomsadel så bör du, för din hästs skull, skaffa en modell med paneler under. De är himla käcka, punkttrycket blir väldigt litet och ryggradsfriheten är bra. Du kan ha helt vanliga schabrak till.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tillägg: Vilket fint huvud din häst har :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hmm, okej. Så du menar att när man trampar ner i stigbygeln så läggs tyngden vid stiglädrens fäste och fördelas inte någonstans? Är det av egen erfarenhet du har kommit fram till det eller är det något du läst/hört talas om? :) Har läst runt en del och har nämligen inte hört något om det. (betyder inte att jag misstror dej ;) Jag tar ofta spjärn i stigbyglarna när jag rider (omedvetet) och sitter därför inte ordentligt i sadeln. Troligen så är det därför jag får ont i mina knän när jag ridit i sadel. Men när jag ridit barbacka har jag inte ont i mina knän. Tror jag gör så för att jag är rädd för att lägga för mke tyngd på hästens rygg så sadeln (främst bommen) trycks ned och den får ont. Så då lägger jag tyngden på stiglädren ist. Tänkte att en bomlös gör att jag kan sitta närmre hästen och sjunka ner mer i sadeln utan att jag oroar mig över att skada hästens rygg. Det i kombination med att rida utan stigbyglar ett tag borde göra att båda blir mer avslappnade och harmoniska. Tyvärr så går nog inte min ekonomi ihop till en bomlös med paneler. Frågan är lixom om det är värt att lägga pengar på antingen hööks eller börjes modell, alternativt en begagnad.
Tack! ^^ Ja jag tkr med han har väldigt fint huvud :)
Seriously, you don't!
Ingen av dem. Jag är helt för bomlöst - men inte den typen.
De ÄR farliga för ryttaren. Kan du inte sitta upp utan pall/någon som håller utan att sadeln glider, så kan den glida när du tappar balansen och trampar för att komma rätt. Det är tryggare att rida helt utan sadel. Jag har en livslång skada pga en sådan bomlös, hästen gjorde inget fel men jag tappade balans (han galopperade i en vid sväng, enda felet var att jag ville stanna. Men inget bockande eller kastande från hans sida) och sadeln gled runt, jag hängde under hästen och krossade handleden. Då kunde jag ändå sitta upp utan pall eftersom hästen blåste upp sig lite vid uppsittning, men sadeln satt inte stabilt trots att jag vid det tillfället dragit åt gjorden 3 ggr.
Förutom ren säkerhets aspekt så har de mjuka sadlarna riktigt dålig tryckfördelning. Kan man vika en sadel på mitten så fördelar den inte trycket, det är faktiskt så enkelt.
Vill du ha en billig bomlös så kolla på chezz iberico. Kvaliteten är inte jättebra (det är den för övrigt inte på hööks eller börjes heller) och den kan vara obekväm inan den är insutten (lite fårskinn på sitsen gör mycket) men den är stabil och du behöver ingen special pad. Eventuellt kan du behöva sätta en kil mellan panelerna framtill (finns att köpa) för att få upp sadeln över manken. Man kan köpa kilen eller göra en egen av typ liggunderlag och kardborre på biltema, som man tråcklar ihop. Gäller att kolla så att det inte sjuker med tiden bara.
På min chezz bucklade sig den understa kåpan efter en tid, vilket jag anser vara dålig kvalitet, och den kändes lite osäker pga att ena stigläderfästet hängde en aning snett. Men hästen har mått bra av den hela tiden och när jag nyligen sprättat upp sadeln (gör en egen just nu) har jag sett att alla sömmar och delar har varit säkert fastsatta så jag hade inte behövt oroa mig över stigläderfästet.
Köp inte hööks eller börjes, eller någon sadel av den modellen.
Gillar du barbacka så ta en billig tömkörningsgjord i tyg, sätt ett tjockt schabrak/filt under och rid med det. :) Utan stigläder. Gjorden hindrar dig från att studsa fram på manken (=du kan slappna av när du vet det) samtidigt som den ger en del stöd. Ett tjockt shabrak kan göra en smal häst lite bekvämare - och göra ryttaren bekvämare för hästen. Dina rump och lårmuskler kommer ta den största delen ab din vikt så länge du inte sitter i stolsits och gräver ner sittbenen i hästens rygg :)
Jag lade ett litet fårskinn runt min gjord när jag använde den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 Exakt så menar jag. Trycket från stigbyglarna fördelas inte överhuvudtaget utan all tyngd hamnar precis exakt där stiglädren är fästa i sadeln, dvs på två väldigt små punkter runt manken. Det är ingenting jag läst (eller jo, det har jag ju, också!) utan det är av egen erfarenhet från många olika hästar och flera modeller av dessa soffkuddesadlar :) Det är helt enkelt rena skiten, om du ursäktar uttrycket. Eftersom du själv är van vid att lägga tryck i stigbygeln så vill jag ännu mer be dig tänka över köpet av en sådan sadel. Din häst kommer att få lida för det, helt enkelt.
Om du gillar att rida barbacka, vilket ju inte alls är ett dumt budgetalternativ, så skulle jag verkligen rekommendera att göra det och försöka spara till en begagnad panelsadel under tiden. House of Charisma (Masterback) har bra och billiga panelsadlar, hittar du en sån begagnad så kommer du ganska billigt undan. Kolla även tyska ebay (sök på baumloser Sattel), där kan man göra riktiga fynd faktiskt. Chezz iberico, som föregående talare tipsar om, tror jag också kan vara ett bra alternativ. Fördelen med den sadeln är att den är väldigt billig, nackdelen är möjligen att man inte kan byta och flytta om panelerna vilket ju ger maximal möjlighet att anpassa sadeln efter hästen.
Jag vet själv hur jobbigt det kan vara att ha råd med en lite dyrare sadel, men jag lovar dig att det är oerhört värt det. Jag försökte själv komma undan den tråkiga sadelkostnaden i början av min "egen häst-karriär", genom att rida i bland annat en soffkuddebomlös sadel. Tyvärr slutar det enbart med en häst som inte vågar ta ut steget, som inte kan muskla sig ordentligt kring manken, som blir lite öm… inte för att tala om hur man själv känner sig som ryttare när man vet att hästen egentligen inte är helt bekväm. Jag lyckades aldrig blunda för problemet längre än 2-3 månader innan jag tappade all lust att rida och var tvungen att byta sadel.
Samma sak med bomsadlar som inte riiiktigt passar när hästens rygg förändras (vilket händer ett par gånger om året…), jag kan inte med det längre. Mitt samvete säger stopp. Så istället för att behöva byta bomsadel jämt och ständigt så har jag bestämt mig för att köpa just en panelsadel, jag hoppar ju ändå inte. Då kan jag ha samma sadel till flera hästar i flera år framöver. Sparar många tusenlappar på det i längden.
Jag tycker att det verkar som att du verkligen är genuint intresserad av att du och din häst ska må bra! Det gör mig glad. Tänk ett steg till innan du börjar blunda. Jag lovar att ni båda blir mycket lyckligare av en matte som rider barbacka ett tag (tänk vilken balans ni får!) och sedan kan köpa en bra sadel.
Och du… Hööks och Börjes sadlar är rena skiten. Glöm dem :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 Tack för ditt svar! Det där med tömkörningsgjord och tjockt schabrak låter som ett bra alternativ! :) tkr det här ganska obekvämt att rida han barbacka nu pga hans lite spetsiga rygg.. Men börjes och hööks-sadlar ska jag inte ha då. Jag brukar aldrig ramla av han, dels för att han aldrig bockar (och då menar jag aldrig ;) och sen för att jag alltid lyckas klamra mej fast om han skulle hoppa till. Men det är väll tack vare sadeln. Och även om olyckan inte varit framme än så betyder det inte att den aldrig kommer. Och risken blir ju större om sadeln inte sitter bra.
#6 okej. Jag är väldigt mån om att hästen trivs och kan inte heller blunda om jag vet att det är något som egentligen inte stämmer med utrustningen/ridningen. Man blir bara stressad och orolig, eller iaf blir jag det. Men jag ska glömma hööks och börjes sadlar ;) Men det är inte lätt att spara när man får drygt 1000 i månaden som ska gå åt till kläder, mobil, bussresor, mat när skolans inte går att äta, plus lite annat.
Har eventuellt fått tag på en sadel, vet inte om den finns kvar. En oanvänd ny sadel. Märke vet jag inte men den verkade vettig och för bara 2000kr. Nån som vet vad detta är för något? Sitsstorleken va 17, men framgick inte vilken typ av häst som den skulle kunna passa på. Det är ingen soffkuddesadel i alla fall :)
Seriously, you don't!
#7 Jo, jag är nästan helt säker på att det är en sadel som fungerar precis som soffkuddarna, dvs behöver en tryckutjämnande (värdelös…) padd. Bättre kvalitet än Hööks/Börjes, men samma dåliga funktion.
Tips: Ligger två stycken panelförsedda, bomlösa dressyrsadlar ute på Tradera för under 2000 kr just nu… sök på bomlös bara.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Kollade på tradera. Hittade den blåa sadeln på bilden. Enligt säljaren så är det paneler på :) Hon säljer en massa bomlösa sadlar där i olika modeller. Men eftersom jag är under 18 så kan jag nog inte köpa från tradera tyvärr "/ Eller kan man det?
Seriously, you don't!
#6 Man kan flytta panelerna på ibericon, de sitter med kardborrband :) Men det är som sagt ingen kvalitets-sadel. Däremot har den varit funktionell den tiden jag haft den, fick läga lite polstring för min rumpa, men hästen har trivts bra med bara ett vanligt, lite tjockare shabrak (pga att undre kåpan blev bucklig ville jag ha nåt emellan, men vet inte om det egentligen behövts).
Hidalgo Valencia verkar vara ungefär som chezz. Aldrig sett i verkligheten, men samma uppbyggnad verkar det som. Finns som dressyrsadel men då har priset gått upp.
Håller för övrigt helt med dig :)
#7 Du kan ju rent av investera i en westernpad, de är riktigt mjuka och lindrar ryggrad och sittben något :)
Rider du barbacka har du större chans att klamra dig fast än om du har stigbyglar och kass sadel. Det beror på att rider du barbacka så luras du inte att trampa ner i stigbygeln (vilket sker på instinkt när man tappar balansen) och då kan du inte dra runt sadeln - eftersom det inte finns stigbygel och sadel att dra runt. Jag har som sagt testat båda varianterna ;)
Sadeln på bilden ser ut som soffkudde, är det en freemax kanske? Känner inte riktigt till dem men av vad jag sett klassae jag dem som soffisar. Riktiga panelsadlar har inte det där bulliga, puffiga utseendet, de ser ut som vanliga bomsadlar. Dvs ingen tjock, mjuk stoppning osv, utan läder (ibland syntet kanske?) i lager på varandra utan stoppning. Undantag sitsen som kan ha lite lätt stoppning.
Jag vet också att ekonomin är viktig, men satsa på en bättre begagnad sadel istället. Det är inte värt att lägga 2000 surt förvärvade kronor på en skitsadel, eller hur? ;) Önska lite sadelpengar i julklapp kanske?
Kanske dina föräldrar kan köpa om du hittar något på tradera, men att du betalar?
#4 Har du en välpassande sadel med bom så skadar det mindre att sitta ordentligt i den än att sitta i en barbackasadel, speciellt en billig sådan. Anledningen till bom är just för att hjälpa hästen att bära upp din vikt, det är inget som hästen får ont av, såvida inte sadeln är i fel storlek.
När du trampar ner i stigbygeln så blir det inte mindre tryck av bommen mot hästens rygg än om du sitter ner i sadeln. Var tror du stiglädren är fästa? Jo såklart i sadeln och vad är det som bär upp sadeln? Jo såklart bommen! Så när du trampar i stigbygeln, alternativt sitter djupt i sadeln, så finns bommen till för att fördelar trycket av din vikt över hästens rygg. Till skillnad från många bomlösa där viktfördelningen är urusel och du orsakar punkttryck (javisst finns det finare bomlösa som har hyfsad okej viktfördelning, men inte på samma sätt som en bomsadel har).
Rider du dessutom i en engelsksadel så har du inte bommen i närheten av hästen. Du har tjocka stoppade bossor som ligger an mot hästen, så även om sadelns bom skulle vara missanpassad för hästen så är det inte bommen som ligger och skaver på hästen. Däremot kan bommens vinkel göra att bossora trycker emot.
Gå en kurs/föreläsning eller åk och hälsa på en sadelmakare och be denne förevisa för dig. Så ser du och förstår sadelns uppbyggnad och hur den fungerar. Så kommer du se att det inte är så farligt med bomsadel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Den blå står det har paneler men jag tycker att du ska be att få se ordentliga bilder. Som du ser längre ner så finns din svarta sadel som du visade bild på, och den har inga paneler utan är helt slät undertill.
Är den blå okej så är det ju bra… om inte så tycker jag nog att du måste börja prioritera om. Ditt studiebidrag ska räcka till "kläder, mobil, bussresor, mat när skolans inte går att äta, plus lite annat" men är det nu så att du inte hittar en okej sadel i rätt prisklass utan måste spara ihop 1000-2000 kr så kommer du att få dra ner på dina andra utgifter en tid och prioritera hästen. Minska mobilutgifterna, använda de kläder du redan har, äta den mat som bjuds i skolan alternativt ta med hemifrån… När man är hästägare så får man göra uppoffringar om det behövs. Det gäller även vi vuxna hästägare som har mer pengar att röra oss med men fler vardagsutgifter.
Kan inte dina föräldrar hjälpa dig och låna dig lite pengar, som du sedan får betala av?
#10 Jaha, vad käckt! Det fattade inte jag när jag läste om den. Känns ju som ett hlt okej budgetalternativ då. Håller med om att en westernpad är skön att sitta på när man ska rida "barbacka". Jag använder min med en elastisk gjord så sitter den på plats.
#11 Du har alldeles rätt i det du skriver och jag tycker också att TS ska försöka lära sig mer om bomsadelns inverkan på hästen - med tiden! Det är jätteviktig kunskap som alla hästägare borde ha. Just nu kan jag dock tycka att det är att börja i fel ände, att gå en kurs och sedan hitta en bomsadel. Med en budget på runt 2000 kr så har man inte en chans i världen att hitta en bomsadel som verkligen ligger rätt på hästens rygg. Speciellt inte om budgeten dessutom ska innefatta en kurs om bomsadlar. Bättre att skaffa en bra panelförsedd bomlös till en början, än att köpa en skräpsadel med bom som egentligen inte riktigt passar.
En bra bomsadel är ofta bättre än en bra panelförsedd sadel, men en dålig bomsadel är många, många gånger sämre än en billig panelförsedd sadel. Det är min erfarenhet. Och bomlösa soffkuddesadlar ska vi inte ens räkna in i ekvationen… :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Dom flesta kurser/sadelmakare som förevisar är gratis, visst finns det dom som kostar men då brukar det handla om någon hundralapp. Men det kostar sällan något att åka hem till en sadelmakare och be denne visa hur en sadel är uppbyggd.
Har TS ingen sadel idag? Hur gör TS idag när hon rider? Rider hon helt barbacka eller rider hon inte? Om hon har en sadel så är ju början att se om det inte kan vara så att den passar - gratis (eller möjligtvis några hundralappar om man måste ta ut sadelmakare). Om man måste köpa sadel så fins det mååånga billiga!! engelska sadlar med bom. Köpte häromdagen en för 100:- på loppis, hittade när jag letade flera stycken för runt 500:- på olika annonssidor.
Har man dålig budget så får man inte ha bråttom, det kanske tar en månad att hitta en sadel (men det kanske det gör om man köper en bomlös också för ska du ha en bra sådan så kostar även dom en hel del!).
Nej jag tycker inte det är fel väg att börja. Börja med kunskap och se sedan vad som är mest passande i längden. Får man fel utrustning så blir det snart dyrt med ET, veterinärer osv så det är absolut inte fel att börja i rätt ände med en gång.
Man kan ju även läsa på internet om bomar, sadlar m.m. Forska lite och sålla bland infon. Akta sig för propaganda (antingen inte läsa alls eller vara väldigt kritisk. Tänker på en del bomlösa sidor som totalt sågar allt vad bom heter och en bom är ju faktiskt inte fel så länge den passar) och leta efter ren fakta; hur fungerar detta? Hur kollar man passform? Skillnader mellan olika sadeltyper? Osv.
Allt kan man inte lära sig via text, men det skadar inte att ha teorin i huvudet när man åker till någon sadelmakare eller liknande. Och köper man bomlös med paneler så bör man vara beredd på att få fixa med passformen själv - sätta panelerna med ätt mellanrum för hästens ryggrad, kanske rent av tillverka en kilpadd för att få upp sadeln från manken om hästen har en markerad manke osv. Och då behöver man ha lite basic kunskaper på hur man kollar så att det är ok.
Jag personligen tycker att panelförsedda bomlösa av vettig kvalitet är det absolut bästa för häst och ryttare. Man har stabilitet, kommer nära hästen och de är följsamma och verkar bekväma för hästen, samt att den erfarenheten jag har säger att de fördelar trycket utmärkt med mindre risk att ge punkttryck pga passforms-fel.
Men det betyder inte att jag tycker att bomsadlar är dåliga. Just nu har jag själv en bomsadel. Det är bara svårt att hitta en riktigt bra och jag märker på den jag har att min häst har fått de här klassiska muskelförändringarna vid manken som måna hästar får av bomsadlar (I en äldre hästbok jag har står det till och med att hästen förlorar ''fölköttet'' vid manken efter inridningen..). Det är inga gropar och inget som syns om man inte har något att jämföra med, men med bomlös så blir han rundare där. Han verkar alls inte lida av det heller. Men vem säger att en bättre bomsadel hade gett de märkena på honom? Jag har bara en billig, den verkar passsa helt ok, har haft ett par mer erfarna som tittat på den och hästen visar inget obehag alls. Jag har mycket hellre denna sadeln än en dålig bomlös.
Jag själv har ridit i bådas bomlösa varianter.
Mina erfaranheter är sådana:
Börjes gled jag med omkring på och kände inte att jag satt stabilt. Detta var på min egen häst för ett par år sedan.
Sedan så har jag ridit i Hööks bomlösa variant och upplevde den som stabil på hästen och för mig som ryttare.
Nu är det också så att eftersom jag har haft svårt att hitta sadel till min egen kille så har jag valt att sy en egen pad och ridit i den i alla dessa år. Av det så har jag lärt mig att hålla balansen, få en bra sits samt följa hästen.
Utöver det så har min häst fått fritt spelrum för musklaturen att utvecklas och byggas :)
Om du är orolig för pad som inte är tillräckligt tjock så finns det bomlösa med paneler undertill som är tjockare än paddar för bomlösa sadlar. Då kan du använda schabrak under.
Länkar här en sadel från hästnet till dig :)
Den här har läderbom som formar sig efter hästen :)
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=483689
Lycka till :)
#8 Men vad är problemet med att ha en soffkuddemodell om man har en riktigt bra pad under och ger ryggradsfrihet och tryckutjämnande? Är bara nyfiken.
Idag har jag en vanlig engelsk bomsadel från börjes, dock inte jag som köpt den eller vart med och bestämt att han skulle ha en sån. Det är deras billigaste sadel, "Börjes special" och jag har svårt att tro att den riktigt passar honom. Den är inte utprovad utan bara köpt direkt i affären. Får dåligt samvete när jag rider med den för att jag inte tror den passar ordentligt. Rider ibland i den och ibland kör jag barbacka. Anledningen till att jag tror jag kmr behöva en ny sadel är att jag verkligen börjat jobba med hästen nu och har en privat tränare som tränar mig ibland. Speciellt ryggmusklerna kommer börja ändra sig nu. Och om nu hans sadel passar nu så kmr den nog inte göra det efter nyår.
Jag försöker spara in så mke som möjligt. Mobilen och bussresor är en kostnad man inte kan komma undan. Jag måste ha pengar på mobilen så jag kan kontakta folk eftersom jag bor på skolan och inte har hemtelefon. Och jag ringer o smsar inte mer än absolut nödvändigt. Men jag försöker iaf spara så mke som det går. Och jag är medveten om att det kan ta tid att hitta en sadel. Har hela hösten/vintern på mej.
Jag vet hur bomsadlar fungerar. Jag har hållit på med hästar länge och verkligen samlat på mej så mke kunskap och erfarenhet som helst. Jag säger inte att bomsadlar är dåliga- om de ligger bra på ryggen. Men jag kan inte slappna av i sadeln eftersom jag tror att den inte passar honom. Jag kan bara sitta djupt och avslappnat när jag vet att sadlen passar. Och eftersom bomlösa har lättare för att passa så borde det vara lättare att hitta en sådan. Sen ger dom större muskelfrihet och följer hästen bättre än en med bom, och det är något jag tror på och vill ge min häst.
Vad är skillnaden mellan att rida barbacka, barbacka med tjock pad och bomlös med bra pad? Kan tycka att barbacka borde kunna ge tryckskador om man jämt sitter med sittbenen nedborrade i ryggen. Så bomlös borde va bättre än barbacka? Eller är jag ute och cyklar?
#15 jag har hört att vissa har stortrivts med sin börjessadel, man har suttit bra och inte glidit omkring. (varken sadeln eller ryttaren som sitter i sadeln) Stoppningen i hööks sadel sägs flytta på sig efter ett tag, så det är blandade åsikter om båda. Men det är nog väldigt individuellt.
Seriously, you don't!
#16 Du är delvis ute och cyklar ;) Jag tänkte faktiskt på dig idag när jag var ute och red, funderade på hur jag skulle förtydliga effekten av en soffkuddesadel. Ska försöka förklara ännu tydligare:
Jag väger 50 kilo och tar 160 kg i benpress på gymmet. Det innebär att jag kan pressa en platta med cirka 80 kg tryck i varje fot. Så hårt trycker jag såklart normalt sett inte ner i stigbyglarna när jag rider, men det ger ändå en bra uppfattning om hur mycket vikt man kan lägga ner i en stigbygel jämfört med hur mycket man väger.
Tänk dig då hur många kilo det blir av att du bara tar normalt stöd i stigbyglarna i en sadel. Trots att du inte pressar så blir det ändå 4-5 kilo i varje stigbygel, förmodligen mer för dig eftesom du är van vid att lägga tyngden i stigbyglarna snarare än i sätet. Står du i stigbygeln blir trycket i alla fall det dubbla, och rider du lätt blir trycket ytterligare lite större. Hoppar du så kan du stenhårt räkna med ett tio gånger tyngre tryck i varje stigbygel.
Med en bomlös soffkuddesadel så hamnar de 4-5 kilona på en liten, liten punkt om vardera sida om manken, där stigbyglarna sitter fast i sadeln. Tänk dig att någon skulle balansera fem mjölkpaket på en punkt á 5x5 cm på din ena axel, och fem mjölkpaket på en lika stor punkt på din andra axel. Det skulle kännas tungt och obehagligt, speciellt om du förväntades gå på skogsvandring i 1-2 timmar åt gången eller till och med förväntades gymma och använda dina muskler. Du skulle få ont och du skulle knappast använda musklerna under och runt omkring trycket ordentligt i rädsla att det skulle göra ännu ondare. I längden skulle du bli stel och öm.
Det är helt enkelt inte bra.
I en bomlös sadel med paneler blir trycket betydligt mer utjämnat över ryggen. Absolut bäst tryckutjämning får du i en väl anpassad sadel, men som du ju redan vet så är det svårt att hitta en sån i din budgetklass - det är ju till och med svårt att hitta en bra bomsadel när man har uppåt 10 000 kr att röra sig med.
Paddarna hjälper inte. De är gjorda av olika skumgummi-material. Vad händer när du lägger tryck på skumgummi? Jo, det sjunker ihop. Det blir platt. På samma sätt sjunker padden ihop och blir platt så fort du spänner sadelgjorden. Padden som var tänkt att ge ryggradsfrihet och tryckutjämning blir platt som en pannkaka och hjälper inte bättre än vilket schabrak som helst.
Men det är inte det som är poängen. Precis som du säger så blir det inte speciellt mycket ryggradsfrihet barbacka heller. Det är inte helt optimalt, men det är inte i första hand ryggradsfriheten jag ser som det stora problemet i en soffkuddesadel. Den enorma skillnaden ligger i att barbackaritt inte ger punkttryck från stigläderfästen. Punkttryck suger. Det gör ont. Det gör det omöjligt för hästen att arbeta i en bra form. Det ger en häst som inte vågar länga sitt steg i rädsla att det ska smärta.
Snälla, överväg inte en soffkudde. De är verkligen, verkligen inte bra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5.
Jag rider exakt så.. Tog en longergjord utan fasta tömringar upptill. Sydde av två gamla, tjocka schabrak vadderade paddar med kanal för ryggraden. La den ena under gjorden och den andra över, mellan det la jag en teddy pad som ligger ovanpå gjorden men under den övre paden. Och under hela anordningen så har jag ett vanligt schabrak för att inte smutsa ner den understa padden undertill.Detta gör att det känns bekvämt att sitta. Jag har inga stigbyglar. Detta är betydligt stabilare än de billigaste bomlösa. Den glider inte runt utan sitter där den ska.
#16.
Det är indvitudellt hur man upplever sadlarna. Är du fortfarande nyfiken på dem så är ju rekommendationen att införskaffa en begagnad(gärna en komplett om du kan få tag på det). Då lägger du inte lika mkt pengar som på en ny och får chansen att prova samt avgöra själv. Märker du att det inte fungerar för dig så säljer du den bara vidare.
Som jag skrev svar till *16 så har jag byggt paddar från två gamla och tjocka schabrak med kanal för ryggraden i mitten. Detta gör att jag lyfts från ryggen och inte sitter på ryggraden.
Hoppas svaren är till hjälp :)
Ha en fortsatt trevlig helg :)

Tycker att min valack förklarade sig bra då jag testade en bomlös för att jag ville testa och se vad det var :) Han går inte ett steg om jag är utan sadel, han hatar att vara barbacka vid ridning. Han reagerade på samma sätt med bomlös, vägrade gå och kickade. Han tycker att båda är sjukt obekväma. För mycket tryck.
#17 Oj vilken lång förklaring! Men tack så mke för den för nu förstår jag precis vad som menas! :) Har diskuterat med mamma och hon kan gå med på att beställa hem en och jag betalar. Dock så tyckte hon det va onödigt att lägga pengar på en sadel till en häst som inte ens är min på riktigt. (det är min grannes, men han har dom bara till turridning på somrarna tillsammans med hans camping. Så resten av året är hästen som min. Han har själv sagt att den hästen jag rider är "min" ^^) Men förhoppningsvis kan man använda den till nästa häst längre fram eller om jag köper den jag rider om några år. Har verkligen letat runt nu ikväll och hittat en sadel som fått väldigt bra kritik och den verkar vettig! :) Den finns på webshop.stallrustorp.se och är en Barefoot cheyenne som kostar 3250kr. Sedan köper jag såklart paden som är till. Det hela går på 4200kr och jag trk inte alls det är farligt. Har verkligen lusläst hemsidan och såklart varit lite kritisk eftersom de gärna vill sälja just sina produkter och få dem att låta bra. Fanns en flik där man kunde ge feedback, och där var det mycket positivt :)
Seriously, you don't!
#15 Det är en chezz, möjligen en valencia :) Så vitt jag kan se. Helt ok sadel för priset, man får en ny för 4300.
#16 Problemet är att de bomlösa soffkuddarna inte fördelar tryck ordentligt oavsett padd, men framförallt att de är instabila när du behöver det som mest, och glider runt om du skulle trampa snett i stigläderna för att hålla balansen. Då har du större chans att sitta kvar barbacka eller utan stigläder.
Rider du barbacka kan du inte trampa snett och snurra runt. Dessutom har du ingen vikt i stigläder som trycks ner och ger punkttryck. Sitter du i någorlunda ok sits så borrar du inte ner sittbenen i hästens rygg (det gör du vid stolsits) utan lägger mycket av din tyngd på lår och rumpa. Dessutom rör du förhoppningsvis din kropp något under ridningen så det blir inget statiskt tryck, som det blir med en dålig sadel. En tjock pad och ev. syntetisk tömkörningsgjord gör det lite mjukare, men framförallt kan du och hästen slappna av mer om ni inte oroar er för att få närkontakt med känsliga, hårda kroppsdelar (skrev och manke/ryggrad tex ;) ) och det ger lite stöd ch grepp att ha en pad och gjord.
Men det absoluta problemet med soffkuddebomlösa är att de helt nkelt inte är säkra för ryttaren. De är inte stabila, oavsett om en del upplever dem så. När det krisar håller de sig sällan på plats. En bomsadel kan förvisso glida runt, men inte alls så lätt som en soffkudde eller ens en panelförsedd bomlös. Förutom det så klarar de inte att fördela just trycket från stigläderfästena.
Jag har hört mer än en säga att de tycker att deras soffkuddar sitter stabilt. När jag sedan frågar varför de då har pall när de sitter upp, svarar de att sadeln glider annars…. Då är den inte stabil. Speciellt med tanke på att hästen oftast blir ''smalare'' under ridturen (varför man ofta brukar spänna gjorden ett hål till när man ridit en stund, på alla sadlar) eferhand som hästen spänner av och sadeln hamnar i det mest bekväma läget. Men då kan du tänka dig hur lite som behövs för att dra runt den om olyckan är framme. Oavsett hur bra balans man har så går det instinktivt att trampa ner med fötterna om man känner att man ar stöd där, för att hålla balansen vid tex en plötslig sväng eller snubbling eller vad som helst där man inte hängde med. Och en sadel med stigläder måste klara det.
#20 Har du 4500kr att lägga så köp en valencia eller chezz istället. Bättre andrahandsvärde (lite iaf) och det är en panelförsedd bomlös som fördelar trycket bättre och är mer stabil. Lägg ett enkelt fårskinn över sitsen om du tycker att de är hård - kan vara det i början.
Här finns både chezz och valencia. Valencia 1 går på 4300kr ca. Eller så kollar du på den som länkades från annons begagnat inan.
http://hippolife.noxshop.se/?category_id=5&item_id=1
Börjes och hööks sadlarna har i princip inget andrahandsvärde, kan vara bra att veta.
Jo jag kollat in dem också :) Men känns i alla fall som att jag har ett lite större urval när man kan beställa hem och inte är beroende av att gå till en affär direkt. Men tycker barefoot verkar mjukare och mer smidig än chezz och valencia. Barefoot har ju paneler, iförsej inte flyttbara, och den ska ha bra tryckfördelning.
Seriously, you don't!
#24 Det är en soffkuddesadel som inte har paneler i den mening vi pratar om. Du måste ha en special-padd till = soffkudde.
Mjukare är den men jag betvivlar att du sitter bättre i den. Det kan rent av vara svårt att förfina dina hjälper eftersom du kan sjunka in i sadeln och nästan fastna. Smidig vet jag inte riktigt vad du menar med..
#24 Du kan förresten beställa testsadlar på sidan jag länkade till :) Så kan du prova dem - men förståss försvinner några hundralappar på det.
aha okej. Med smidig så menar jag att de andra ser mer stela ut och verkar inte följa med hästens muskler och rörelser lika bra. Men troligen så är det bara jag som ser fel. Ska fundera på att ta hem en testsadel. Som sagt så försvinner nåra hundralappar, men det kanske är värt det :)
Seriously, you don't!
Nej, Cheyennen är en soffkuddesadel. Behöver du special-padd till så är det en soffkudesdel. Jag har ridit i en sån och de som säger att den har god tryckfördelning är hemmablinda eller selektivt blinda, vill inte se att de rider i en dålig sadel.
Finns en Hidalgo med flyttbara paneler för under 3000 kronor på Hästnet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#27 och #28
Jag länkade till den i ett inlägg längre upp :)
#27 Det finns en balans mellan stel och tryckfördelande, kan vara bra att ha i åtanke.
Dessutom rör sig inte hästens rygg så mycket där sadeln ligger. Inte på ett sätt att sadeln måste vara 100% följsam för att vara bekväm I så fall hade vanliga bomsadlar inte fungerat alls.
En annan aspekt av det hela är att soffkuddar ofta har en större (men inte bärande) anläggningsyta, vilket på hästar som faktiskt rör ryggen mycket kan ge skav. De ligger helt enkelt emot delar som rör sig mer.
#16 Men om du har en bomsadel idag (budget eller inte, på bomsadlar spelar det mindre roll, det ända som är av betydelse är passformen), be din instruktör att ta sig en kik p åden. Då vet du lite mer om du verkligen är i stort behov av att byta sadel eller inte. Ibland räcker det med en omstoppning. Det är inte alls säkert att du måste byta sadel bara för att hästen musklar om sig.
Om du nu har så dåligt ställt med pengar så tycker jg det känns mer vettigt att först titta på vad du har innan du springer och köper en ny sadel. Sedan är det faktiskt så att det är nog lika svårt att hitta en bomlös som sitter bra som en bomsadel och det är lättare att komma undan billigt med en bomsadel.
Kan inte hjälpa att jag fortsätter tjata om detta. Men jag tycker det låter så otroligt tokigt att springa och köpa en bomlös i ditt fall. Det gynnnar inte hästen någonstans i längden.
Du säger att du har koll på hur en engelsk bomsadel fungerar. Har du sett hur den är uppbyggd. Bara för att man har hållit på med hästar länge så är det inte alls säkert att man har sådana specialkunskaper. Få ryttare vet hur en sadel är uppbyggd, dess olika funktioner och och haldrig sett en sadel isärplockad.
Ska du rida i en bomlös sadel så föreslår jag att du vänjer dig vid att rida helt utan stigläder. För det är så otroligt skadligt med stiglädertrycket.
#31 + övriga: Det beror på vilken bomlös, det där med stigläder. En ordentlig med paneler ger inte det tycket. Fast du kanske räknar dem till sadlar med läderbom? Det gör ju vissa. :) Du har helt rätt i att de kan kräva en del mdifiering och trixande för att hitta rätt passform.
I TS fall tror jag att en vettig bomlös är ett bra beslut med tanke på att häst verkar ha förutsättningar att muskla om ryggen ganska mycket. Men då ska det vara en bra bomlös, definitivt inte en soffkudde.
Jag tycker - utifrån bilderna så det är ju absolut ingen sanning, utan en gissning - att hästen om den går på tur = går mycket, verkar ganska omusklad över ryggen. Vilket kan bero på att den behövt anpassa sig efter en sadel som inte ligger bra. Då kan barbacka utan stigläder, med tjockt shabrak vara ett alternativ för att låte hästen muskla upp sig, och sen passa in en bomsadel. Alternativt kan en bra panel-bomlös fungera både under och efter att hästen musklat om. Men jag vet ju inte hur sadeln ligger på honom/henne alls, och har bara sett dessa fotona. Kan ju vara att den passar ldeldes utmärkt och att jag ser synvillor på bilderna.
Förövrigt håller jag helt med ang billiga bomsadlar. De kan vara bra om de bara passar och är raka i bommen, vilket man oftast kan se… Jag vet en häst som gått i en börjes sadel modell billig i 17 år och först nu (23 år gammal) fått lite problem med benen. Vilket jag inte tror beror på sadeln, om jag ska vara ärlig.
Hästar har ju haft bomsadlar av olika typer i århundraden utan att falla ner döda eller bli sjuka. Käns nästan som att de får fler hältor nu än förr, trots att de förr reds hårdare och vi inte hade alla de här experterna på sadelinpassningar och specialsadlar osv. Det var nog ganska många hästar då som bara hade en ''ok'' sadel och inte en perfekt. Men de höll sig friska. Jg personligen tror inte att sadeln har riktigt så stor betydelse som vi vill tro, utan att det handlar mer om vad som är i sadeln. Naturligtvis ska den passa så bra som möjligt, men i de flesta fall tror jag ändå att ''ok'' räcker om inte hästen visar något annat eller blir öm osv.
Jag anser som sagt att bra bomlösa är ett väldigt bra alternativ för alla parter, men det är inte det enda bra alternativet.
#32 För det första så håller jag inte med om att hästen på bilderna ser så fruktansvärt omusklad ut, även om den inte ser väldigt välmusklad ut (vilket är svåra bilder att bedöma utifrån).
Sedan måste jag säga stopp och belägg. Du kan inte på några som helst grunder uttala dig om hurivida sadeln ligger bra eller inte utifrån bilder på hästens rygg - utan sadel. Det man skulle kunnat se är tex om hästen har vita hår som skulle kunna vara tryckskador, men sådana finns inte vad jag kan se, och det skulle heller inte betyda att sadeln som används idag ligger fel. Vet att du skriver att det är rena gissningar vilket det är helt utan grund. Att du ens vågar dig på sådana vilda gissningar gör faktiskt att du förlorar otroligt mycket respekt i mina ögon. För alla som kan något om sadlar vet att man måste se sadeln på hästen och att få klämma och känna själv och helst prova med en ryttare i sadeln med, det går inte att se på bild ens om du hade haft sadeln med på bilden.
Jag anser att bomlösa inte är ett särskilt bra alternativ om det inte tex är så att det faktiskt inte går att hitta en bra bomsadel, alltså är det ett andrahandsalternativ. Jag anser att överlag så är det bättre att sitta i en bra bomlös än barbacka, men överlag så bör man inte ha stigläder som man lägger vikt i på en bomlös. Jag anser också att ska man ha en bomlös sadel så är det superviktigt att man har en bra bomlös och inte typ börjes/hööks. Ska man ha en bomsadel så spelar det ingen roll vad det är för pris på den, det enda som spelar någon roll är att den har hyfsad passform och åtminstone inte klämmer någonstans.
Min "instruktör" kan tyvärr inte så mke om sadlar, har redan frågat han. Och ny sadel vill jag ha, inte bara för att han kmr muskla om sig, utan för att jag sitter inte bra i denna sadeln. Min sits har försämrats under dessa 2 år då jag bara ridit i den. Jag sitter inte bekvämt, har ont efter mer eller mindre varje ridpass. Och kan inte jag sitta bekvämt så säger det sej självt att hästen inte kommer va bekväm om inte jag är det. Jag har det inte så dåligt ställt med pengar, men inkomsten är ju inte stor och jag vill hitta en bra sadel till ett vettigt pris.
Alla har olika åsikter om man ska ha bomlös el ej. Jag känner att om jag ska satsa på en sadel så vill jag ha en bomlös. De verkar mer skonsamma för hästen, om man hittar rätt vill säga. Det är inget fel på bomsadlar. Men jag vill inte sitta så högt ovanför hästen och låta sadeln balansera upp mej. Jag vill finna balansen själv. Hade jag vart en häst skulle föredra en bomsadel framför bomlös. (en bra sådan som ej ger tryck, skav el annat obehag)
Denna hästen, Diablo, är inte så musklad i ryggen. Märkligt tycker jag eftersom jag ändå har ridit honom i 3 år nu nästan exakt, och inte sett några större skillnader i just ryggmusklerna. (jag har jobbat med honom och inte bara slarvridit) Har misstänkt att sadeln hindrar musklerna från att utvecklas, men har inte haft någon riktig grund för den tanken. Bara en vild hypotes. Och Zabbio- du förlorar inte respekt ur mina ögon bara för att du gissar och försöker hitta orsaker m.m.
Problemet med att rida barbacka med filt/schabrak är att jag kmr halka runt nåt fruktansvärt på han. Har svårt att sitta ner i trav på han i sadel, och tänk då hur det blir på bara filt. Funderar på att skaffa mej en sån där ride on pad ist (den på bilden). Hoppas isf på att jag verkligen kmr få en bättre sits och balans efter att ha ridit i en sån ett tag. Men jag är rädd för att ramla av om jag ska rida ut. Han är ju fruktansvärt studsi i traven ute i skogen, så jag vill inte studsa av. Speciellt inte nu när jag ska börja träna galopp med han :)
Seriously, you don't!
#34 Varför inte börja billigt och köpa en westernpad och en elastisk gjord istället för en sån där dyr barbackapad? Med tanke på att din ekonomi redan är ansträngd. Jag har en westernpad med ovansida i sammet, den är helt grym att rida på, man får supergrepp. Red så senast idag och min häst tramsade runt en hel del i alla gångarter men jag satt bra ändå.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#33 Jag sade ju att det var ren gissning. Och inte att hästen är väldigt omusklad, men om den går tur mycket är det märkligt att den inte är välmusklad. En häst som får mycket motion och träning utan att bygga muskler kan bero på sadeln. Det är allt jag sa, inte att det säkert var sadeln som låg dåligt.
Citerar mig själv: "Vilket kan bero på att den behövt anpassa sig efter en sadel som inte ligger bra" … "Men jag vet ju inte hur sadeln ligger på honom/henne alls, och har bara sett dessa fotona. Kan ju vara att den passar ldeldes utmärkt och att jag ser synvillor på bilderna."
Tråkigt om jag tappar respekt i dina ögon för att jag vågar mig på en ren och ärlig gissning. Jag har nämligen respekt för dina åsikter och kunskap.
Att vi har olika åsikter om huruvida bomlösa är bra eller inte må väl vara hänt.
#34 Tack :)
Du har inte möjlighet att testa en elastisk gjord (eller tömkörningsgjord) + filt? Man sitter stabilare än man tror, så se om du kan låna en och testa. Tror inte att det blir svårare så än med en sån där pad, faktiskt.
#35 Det är ju ett alternativ :) Är det sånt vanlig sammet som man skulle kunna köpa själv och sy på?
#36 Jo jag ska nog ha en sån nånstans här hemma. Annars är dom ju inte så dyra att köpa :) Funderar som sagt att köpa sammet och sy utanpå. Har läst om flera som har det och det ger tydligen jättera grepp.
Seriously, you don't!
#37 Det mesta som inte är häst-päls ger bra grepp ;)
#37 Ja, sammet ger bra grepp, likaså syntetmocka som är ett klart alternativ. Ett ännu billigare alternativ är ju att köpa ett billigt schabrak/vojlock och klä utsidan med syntetmocka. Det blir inte lika tjockt och mjukt för rumpan men du kommer att sitta bra i alla gångarter.
Här har du en länk till Stoff och Stils möbelmocka, det är syntetmocka som garanterat är hållbart och bra eftersom det är avsett att klä stolar och liknande i. Billigt är det och många fina färger finns det. Jag som älskar turkos vet ju vilken färg jag skulle välja… :)
Schabraket kan ju vara precis hur som helst, spelar ingen roll vilken sort eller till vilket pris du köper den. Det du gör är att du klipper/sprättar bort alla stropparna, slänger de som ska fästas i sadeln och sparar de som sadelgjorden ska dras igenom. Sedan klär du ovandelen i syntetmocka och syr fast sadelgjordsstropparna igen. Däri kan du trä den elastiska gjorden. Klart på mindre än en timme, och betydligt billigare än barbackapaden du tänkte köpa.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Här är en nyligen utlagd dressyrvariant
#38 Haha ja det tror jag med ;)
#39 Åh det finns ju i rött! :) Man kanske kan ta ett schabrak sen en sy på en pad och sen klä utsidan på allt i syntetmocka som ett överdrag typ, fast det är fastsytt. Då borde det bli lite mjukare. :) Eller 2 schabrak bara helt enkelt :) Ska fundera lite på hur jag ska göra. Om jag ska göra en så vill jag ju göra det ordentligt och jag ska kunna ha den länge. Ska inte bli en sån där tillfällig lösning som funkar halvbra.
Tänk vilken sits och balans jag kmr efter att ha ridit i barbackapad ett tag! Lyckas jag hitta rätt teknik för att sitta kvar på han i alla hans gångarter så kmr jag med all säkerhet sitta kvar på vilken häst som helst efter det. Lite rolig är ju hästen eftersom han vägrar att trava när jag rider i sadeln utan stigbyglar. Antingen så är det jag som studsar för mke
Kan inte sitta ner i den sadeln. Har vart svårt att träna på det när hästen inte är villig att hjälpa till heller. Hoppas han tkr jag blir mer bekväm att ha på ryggen.. :)
Seriously, you don't!