Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2870 ggr
lisette
0

enskild väg

när vi var ute och gick i går så gick vi in på en väg med en gul vägskylt där det stod "harastorp 1", en bra bit in på vägen kom en skylt där det stod ngt liknande "privat väg, tillträde förbjudet". ytterligaren en bra bit förbi gården som kom så va det en lååång fin väg i skogen, traktorspår.

hur är det? enligt allemansrätten så får man väl gå där även om det är en privat väg?

anledningen till att jag frågar det är att jag hade velat rida där när tillfälle ges.

Kiara
0
Sessan
0

Om det står tillträde förbjudet får du nog inte rida där. Skulle det bara stå privat väg skulle de inte göra nåt men nu står det ju tillträde förbjudet också.

Så ser jag på saken.

Kiara
0

Ganska solklart:

**_

"6. Enskilda/privata vägar

_**

Den som äger en enskild väg får själv bestämma om trafik med motordrivna fordon ska förbjudas

på vägen. Ett förbud skall skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.

Skyltar med text som "Privat väg", "Enskild väg" och liknande är inte tillräckliga om man vill

förbjuda trafik på sin väg. De säger ju inget om att det är förbjudet att köra på vägen.

**

Det är bara trafik med motordrivna fordon som kan förbjudas på enskilda vägar. Skälet är

**Skälet är

att sådan trafik kan medföra skador och slitage på vägen och därmed extra kostnader för vägens

ägare. Det är tillåtet att ta sig fram till fots, cykla eller rida på enskilda vägar oavsett vilka skyltar

som finns uppsatta. Men med tanke på risken för skador på vägen, inte minst vid

tjällossningstider, måste den som rider eller kör med häst och vagn vara extra försiktig. Detta

gäller naturligtvis även vid ridning i grupp oavsett årstid."

och

" 12. Skyltar

Det händer att markägare sätter upp skylt av typen "Privat väg", "obehöriga äga ej tillträde" och

liknande. Om man som markägare tycker sig ha fog för att sätta upp skyltar av det här slaget så

är det inte tillåtet hur som helst. Reglerna finns i Lag med särskilda bestämmelser om

gaturenhållning och skyltning.

**

Skyltar som avvisar allmänheten från visst område av betydelse för friluftslivet får inte

finnas uppsatta utan tillstånd från kommunal nämnd eller förvaltning.

**

Tillstånd behövs ej om det är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området, t.ex.

vid tomt, plantering eller annan särskilt skadekänslig mark. Tillstånd behövs inte heller om

skylten "är behörig av annat skäl", som det står i lagtexten. Det kan vara skylt som varnar för

verklig fara som ras, gruvhål eller folkilsken tjur. Det som skylten varnar för måste innebära

påtaglig fara för allmänheten."

lisette
0

hittade detta

["I Sverige finns mer än 28 000 mil enskild väg. Enskilda vägar har stor betydelse för friluftslivet och möjligheterna att nyttja allemansrätten.

Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik."](http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1923 "http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1923")

ska se om jag kan ladda ner pdf:en kan vara ganska intressant att läsa faktiskt.

lisette
0

jag läste som det du skrev kiara… =)

lisette
0

Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada.

Sessan
0

Alltså så om ägaren har satt upp en "tillträde förbjudet" skylt och den är godkänd av myndigheterna så gäller det bara motortrafik.

Har jag förstått rätt?

jen
0

stämmer bra, det står även här

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Sessan
0

Vad säger ni om at tt rida på böndernas stubbåkrar utan lov då?

lisette
0

*lite svordom* 6&"&"&&()(""!"!/ ska man veta om skylten blivit godkänd då? ska man stå och käfta med markägaren?? man kan säkert beställa sådana skyltar lite varstans…

man kan ju rida där och säger ngn ngt så är det sin sak.

Kiara
0

#10 ring länsstyrelsen jag tror det är dom som har koll på det

#9 skulle inte falla mig in men frågar man så kan det gå bra, det kan vara vall sådd i stubbåkern och då kan man rida sönder.

lisette
0

vad skulle inte falla dig in? att fråga eller att rida? ;)

jen
0

#9 det kostar ju inget att fråga! är det en bonde jag känner så törs jag det, annars vet jag inte om jag skulle våga rida där…

Kiara
0

#12 att rida på en åker utan att fråga innanKyss

Sessan
0

Det finns en stubbåker som jag brukar rida över (för att komma till den plats jag vill) om jag har hundarna med och vill undvika att rida på vägen.

Jag vet inte vem som äger den åkern heller så jag har lite svårt att fråga lov. Men det händer inte så ofta men ibland nog. Han plöjer in den senare så jag vet att där iaf inte finns någon sådd.