svår tid just nu?
jag har bestämt mig för att äntligen skaffa en medryttare.. men en tanke slog mig.. de kanske är "fel" å svår tid att skaffa nån nu på hösten?
de flesta vill väl kanske bara ha häst under vår å sommar? då jag haft annons ute ett tag utan minsta lilla svar.. tror ni att de ör fel tid? eller kan de vara för höga krav? eller kanske bara liten stad?
vad tror ni? tror ni att man kan hitta en meedryttare såhär på hösten å under vintern? vill så klart ha en sen till våren åxå.. så fungerar den jag hittar(om jag hittar) så kommer jag ju självklart behålla personen..
spelar nog ingen roll när på året man frågar efter medryttare, denna årstiden kanske till o med visar på äkta intresse…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag började i november, och vill du ha en medryttare som finns kvar, är det väl ett sorts löfte när de går igenom hela den långa, svåra vintern först, för då lär de ju inte sluta direkt när sommaren tar slut, i alla fall! Det är ju inte hugget i sten, men det kan ju hinta om en stabil medryttare som planerar att hänga kvar ett tag.
Nej, jag tror inte att det ska vara svårare att hitta medryttare på hösten/vintern. Om man verkligen vill ha medryttarhäst, och ihärdigt letar efter en som passar, tror jag inte att det spelar någon roll vilken tid på året det är.
Då har man ju dessutom gått igenom det 'svårare' redan från början, och vet hur det känns. Då blir man inte förvånad som om man börjat på sommarn, och bara vet hur det känns att glida runt på sommarlovet och rida ut eller vad som helst, och så helt plötsligt är vintern över en med kylan, översnöade ridbanor, svårframkomliga uterittsvägar osv. Det är ju två helt olika scenarion, med sina egna problem och svårigheter.
Hoppas att du förstår mitt svamlande! (:
#1 Håller med.
ja de har ni faktiskt rätt i…
#2 jodå jag förstod:P hehe
hoppas då att nån nappar.. :P
Jag tycker det är den bästa tiden att söka nu, för de som vill ha medryttarhäst under höst och vinter visar sig ofta vara mer seriösa och stannar kvar.
bor iof i en småstad å behöver nån vuxen erfaren ryttare så kanske blir svårare
Det kan vara många faktorer som spelar in. Jag själv upplever det som lättare att hitta till hösten för då är skolor/jobb och sommarbete över, rutinerna med vardagen för både häst och ryttare är lite lättare att komma in i då. Dessutom skulle jag inte vilja ha en medryttare som bara är intresserad och seriös under den "fina" årstiden, utan en som är lika seriös trots regn, rusk och tråkigt väder.
Se över dina krav/önskemål. Vad begär du? Kanske behöver du sänka kraven eller ändra förutsättningarna för medryttare?
Givetvis så ska du inte tumma på vad du tycker är viktigt, men ibland kanske man får kompromissa för att öka chansen att hitta någon. Det beror ju på vad som är viktigast för dig.
Mitt tips är att inte bara vänta på annonssvar utan att svara på annonser själv! Jag har hittat alla tre seriösa medryttare genom att svara på deras annonser :) Bukefalos och medryttare.nu är bra sajter för att hitta.
De svar jag själv fått på annons har många gånger varit av typen: "Hejj, ja tyckr din häst e jettefin, e ba 12 men e jetterutinerad. Har ridit i ett år o ja gillar o hoppa. Får tyvärr inte betala pengar för mamma men ja tyckr inte att medrytare ska betala endå, men ja vill gerna rida din häst för den e jettesöt. E den bra på o hoppa?" Detta trots att jag i annonsen tydligt söker vuxen medryttare, att hoppning inte är tillåtet öht och att hyran för hästen två ggr i veckan är 500 kr i månaden…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
de jag har som krav är att de ska vara en vuxen erfaren ryttare som kan handskas med min häst när han får sina "flong" å att de ska avra en ärlig person som är lätt att prata med om nånting är fel å som kommer till mig om nåt hänt elle rom nåt känns fel.. dagar å betalning ska vi komma lverens om. har egentligen inte tänkt ta betalt direkt beroende på hur personen är å hur mycket den är villig att hjälpa till med saker runt omkring.. så personligen tycker jag itne de är så höga krav.. elelr vad tycker ni?
#8 jo jag kolalr självklart efter annonser själv åxå de gö r jag,, men finns inga annonser ute alls här i stan:S
jo man får nog räkna med att de kan komma svar som inte stämmer med annonsen.. men jag ar inte fått några svar alls..
#10 Hur liten är stan? Kan det vara värt att åka runt och sätta upp lappar i mataffärer, på den lokala ridskolan och så? :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 jadu vet inte hur liten .. typ 17 000 invånare.. finns bara en ridskola.. men är inte så många vuxna som rider där verkar det som.. å jag vill itne ha nån under 18 iaf.. helst aningen äldre.. men gårju sätta upp ändå med dom kraven jag har..
Jag tycker nog att det smartaste sättet att hitta medryttare på är att annonsera lokalt i mataffär, ridskola osv för att det ska bli hållbart så måste det ju vara någon som bor i närheten och då är det ju ändå bäst att annonsera lokalt. Då kan man även hitta den där seriösa ansvarsfulla människan som går och önskar att h*n hade en häst att rida på men kanske inte kommit längre än till att drömma, eller kanske inte ens vet var man kan söka online utan bara kollar lappar i affären. Alla (speciellt vuxna) är inte så hitec på det där med datorer och vilka annonssajter det finns å sådär.
Medarbetare på westernridning.ifokus
okej, ja mataffären få rman inte annonsera tyvärr:S eller på coop får man nog de.. ska kolla.. men tror att man får göra de på kalmar lantmän iaf ska fråga där..