Höt försvinner
Min häst har blivit jätte stressad av sin box granne han har aldrig ätit så fort . Och fått samma mängd . Men nu äter han upp ett par kg på någon timme när det brukar räcka fram till natt fordringen . Och få tänkte jag lösa de med slowfeeding men jag vill att han ska äta från marken . Och om dr äter från ett Hö nät borde de inte slita felaktig på sina tänder ? Snett eller på något felaktigt sätt jag har sätt de på många bekanta inrest kul:S Jag fundera på en box gardin :) ?

Vad jag har hört från Ove Lind som startade SMHN som har följt detta i många år har inte sett att tändernas slitning har påverkas negativt pga näten.
Carpe diem!
Nej, det är bara i början hästarna biter tag i själva nätet med. När de lärt sig äta ur nätet biter de bara tag i utstickande strån, som när de betar ungefär. Jag tycker också det känns fel att hänga upp näten i luften som många gör. Jag har i lastpall med pallkrage ute. Inne har jag dem hänger på väggen, men så de typ mår ner till marken. Men har gjort en stor "hörnkrubba" till en som var skodd och lade nätet däri bara. Det var faktiskt mycket bättre, då äter de rakt uppifrån naturligare, men på väggen hängandes ner till marken fungerar ok. Lär din häst sig äta utan att kasta runt påsen (och hästen inte är skodd) så kan du lägga den löst på marken i boxen. Men jag håller med om att du borde sätta upp en boxgardin, eller kanske se om du inte kan byta box?
Hakuna matata!
Aa jag tänkte det , han är ledar hästen har aldrig haft det problemet men nu har han nog inte koll på den hästen i boxen bredvid då den hästen gått i sjuk hage en längre tid och är skadad men bör komma tillbaka snart . Mmm tänkte på boxgardin och han är ju barfota så jag får lån att prova ha de på marken . Det jag oroar mig för är tänderna jag vill inte att han ska slita fel det , jag blir jätte nojig :S
Det behöver du inte vara Kaka, slowfeedingnäten har ingen negativ påverkan på tänderna :) Men lite OT, haha. La märke till att du skrev ett par kg. Jag trodde du hade två stora halvblod? :o
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jo 2 stora killar är de men 5 kg äter han(en av hästarna) upp på någon timme . Va lite otydlig men de äter 15 kg båda 2 Morgon 1 kg i boxen + 2 kg i hage Lunch 2kg Insläpp 5 kg Natt 5 kg Insläpps maten brukar räcka fram till natt fordringen men box granen stressar honom :( då skrev jag ett par kg de va dumt av mig ;) Men jag funderar på köpa 2 slowfeeding till både natt och insläpp och en box gardin .
Hahah jag är bara lite tankspridd 8) Men absolut, jag tycker du ska testa!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
jag skulle vara försiktig om jag la hönätet på golvet, även fast han inte har skor på sig så kan dom fastna i nätet.
på någon timme? Min häst trycker i sig 4kg på 20minuter ;)
Jag ska också börja med slowfeeding på natten för att få en hälsosammare häst och har också funderat på vart jag ska göra av nätet. Vill inte att det ska hänga för högt upp, men kan inte heller ha det på marken iom att det är utebox och det kan bli lite blött mot väggen..