Vinterpäls e kvar!
Som ni vet har jag ju 2 nya ponnys var av den ena har lite vinterpäls kvar, och det måste ju klia på honom.? Iaf jag har maskat av honom nu igen (han var avmaskad enlit ägaren) så jag har tänkt på några andra saker om det inte är mask. Kanske har han inte blivit borstad så mycket? Det lossnar ganska så bra och jag andvänder lavasten å då får jag bort en massa. Eller kan det vara mineraller, brist på något? Så nu får dom lite minaler o några korn havrre? Vad skulle ni tippa på? Det lossnar inte som tovor som det gör på vårkanten utan lite överallt. Och på benen där lossnar det skitbra så nu har han smala ben :). Ge mig lite tips vissligen gör jag allt å minneraler dör ingen häst av att få. //Taksam för svar å tips.
Det kan nog vara olika från häst till häst hur tidigt/snabbt de fäller. Forstätt att borsta på, allt lossnar säkert snart :)

Säger samma som #1 ^^ hehe
Ja det blir till att jag forsätter på det jag gör =) borsta å borsta tur han gillar pyssel.

Kanske ska ta en tvätt? :) det finns ju nån slags ryktste, använde det på min ponny när han fällde, det äkte av Jättemycket! vill tilllägga att om hästen är kall ena vintern, så får den mer päls och har kvar den längre nästa vinter, så var det med mitt russ när ja kpte honnom.. nu har han inte så mycket vinterpäls för han har två vintertäcken inne (ett med hals) och ett med hals ute.. på vintern alltså..

man kan ju stå och rycka pälsen med :) min har oxå kvar.. men sommarpälsen är under :) så jag har stått och ryckt skit mkt.. och hela bogen nu har sommarpäls och resten vinter päls :)
Min shettis har faktiskt lite lite vinterpäls kvar… ; )
Mina shettisar har massor av vinterpäls kvar och brukar ha kvar en del långt in på sommaren. Iibland har det varit så att det varit kvar fläckar av den gamla vinterpälsen när de satt den nya, och då är de ändo avmaskade och har fått B-vitamin och blir ordentligt borstade. Köpte dock en sk mirakelkam nu i våras, och den är jättebra (framför allt är den trevligare att hantera än tex en ryktsten och båda hästarna fullkomligt älskar den, och jag överdriver inte)
Bilden är från första gången skrapan användes, den blev full i tre tag, eller nåt sånt.
skönt att jag inte är själv om detta :). Jo jag har ju en ryktsten (lavasten) å det funkar bra det åker av mer å mer. Jag ska ta å tvätta honom nu i dagarna, idag hadde jag tänkt men det regnar. men din #5 ser ut att vara en relativt ung ponny? Å detta är ju en äldre herre på 17år och han brukar fälla bra sa kvinnan. Och täcken det har han haft i vinter å är även klippt. Å denna vinter ska han ha täcken på sig hela tiden då han kommer få mera en utebox bra för hans dammhosta han lider av annars. å jag kommer köpa ett täcke med hals för mera värme :P. Tack för alla fina tips å att jag inte var helt själv om vinterpäls :))
#5 Åringar tappar sällan hela sin vinterpäls.

#0 Ponnyer tappar ofta sin vinterpäls sent. Det är inget att oroa sig för, tror inte din häst har brist på ngt. Det enda du kan göra är att borsta ordentligt och dra av så mkt päls som möjligt. Men det har jag förstått att du gör så det är bara att fortsätta i den takten =)
MVH Fredrika
Ofta sker det at det inte kommer nog luft ner till huden och då kliar det. specielt om hästen varit svett. kolla med en kam om det fins ett grått däcke av svette och gammal hud.
Titta om hästen nappar/biter sig i sidan.
borsta - tvätta med mild tvättmedel ( barnsåpa)- torka och borsta igen.

#14 Jo jag vet =)