Försäkra triangelmärkt häst
Jag läste i lite andra trådar om försäkringar för häst.
Är på väg att köpa en häst av en bekant.
Hon är triangelmärkt sen 2009 för en nackskada men inget som hon har ont av nu i vanlig lätt ridning.
Men till saken. Blir det dyrare eller svårare att få en bra försäkring till en triangelmärkt häst?
Hon är inte försäkrad nu annars kunde jag bara tagit över den.
Nej.
Du kan dock bara försäkra upp hästen till det belopp som blev kvar efter att försäkringen föll ut och hästen triangelmärktes. Samt att den åkomma som gjorde att hästen triangelmärktes kommer försäkringen att friskrivas ifrån. Utöver det så är det ingen skillnad från en vanlig försäkring, förrutom priset.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ringa och prata med bolagen. Även om du inte bestämt dig hurivida du ska köpa eller inte så kan du alltid ringa och fråga hur det fungerar och få en offert. Det kan ju också vara något som påverkar hurivid aman väljer att köpa hästen eller inte. Tänk också på att om ägaren har haft hästen försäkrad så har ägaren rtligtvis redan fått ut värdet på hästen, alltså är det inte mkt värde kvar på hästen och den bör köpas billigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
När hästen triangelmärks får man tillbaka pengar förutom livvärdet, dvs ungefär det som det kostar att avliva och transportera kadaver (runt 8000 eller så?). Man kan försäkra hästen precis som vanligt bortsett från livvärde (dvs pengar man får ut om hästen dör, möjligt att det går med dessa typ 8000, men man kan få hjälp till avlivning med vissa försäkringar så det blir onödigt). Samt att man inte kan få ersättning som rör nackskadan. Men får hästen vanlig sårskada eller liknande så täcker en försäkring sådant som vanligt.
Hakuna matata!
Okej :) Tack för era svar.
Ska ringa försäkringsbolagen och se vad dom tar då.
Tänk också på att en häst äldre än 15 ofta inte går att nyförsäkra, endast ta över befintlig försäkring om sådan finns. Lite osäker på om.detta ennart gäller vid livvärde, men kan vara bra att fråga i.af.
Hakuna matata!
Okej :) Hon är 10 år så.
Försökte få tag på agria igår (har andra djur försäkrade där) Men man var tvungen och mejla dom info så skulle dom ringa upp. Ingen som ringt upp ännu..
#6 Självklart väljer du ju det bolag du själv vill, det som du trivs med. Personligen så har jag mina hundar i Agria, tycker dom är bäst på hund. Men jag har ingan häst i Agria, dom har vädrelösa villkor för häst (iaf senast jag kollade). Tycker Sveland är mycket bättre, dom har högre och bättre ersättning vilket behövs för hästar. Funderar på att byte till Sveland, dock har dom lite högre premie och därför skaffade jag från början If till mina hästar (vilket är det jag har nu), men inser nu att Sveland nog hade varit värt sitt pris trots allt pga att If har ändrat sina villkor (jag vill gärna ha fast självrisk på hästarna då den annars kan sticka iväg vid vet. besök).
Pratade med agria nyss. Hon rekomenderade något som hetter aktiv veterinärvård. Med tillägget agria plus. Skulle kosta 1890 om året.
Är det någon som har aktiv veterinär vård eller/och agria plus?
Tips är att läsa om den försäkringen (villkoren) hos agria och sedan se dig om och kika på andra försäkringsbolag och jämföra. Se vad dom olika bolagen ersätter för och hur mycket dom ersätter.

#7 Jag har aldrig haft problem med Agria! Har alltid ersatt alla skador för min ponny.
#10 Jag har inte sagt att dom är dåliga på att betala ut, jag tycker bara att dom inte har villkor som är tillräckligt bra i förhållande till vad dom andra bolagen har (nu har jag dock inte läst agrias villkor på länge så det kan ju blivit bättre).
Jag menar bara att om man ska försäkra i agria så tycker jag man ska läsa villkoren noga och jämföra mot dom andra bolagen så att man vet vad man betalar för och att man får en prisvärd försäkring.

#11 Jga tycker tvärtom. ;) Dem har aldrig neka en skada för mig.
#13 Jag tror inte du förstår vad CelsiusT menar, dvs att andra bolag kan ha bättre kombinationer än t.ex. agria, eller till och med bättre pris. ilika bilag har t.ex ilika maxgränser för hälteutredningar, står de för djurambulans? Medeciner/sjukbeslag? Fr har olika nivåer, t.ex 50/100 000 eller 60/120 000. Fast eller rörlig självrisk osv osv. Im ett bolag är bra eller ej är ju beroende på vad man vill få ut av försäkringen. Jag har både agria och sveland för tillfället, men agrias villkor har blivit sämmre så jag ska byta alla till sveland. Jag har aldrig haft problem med att få ut försäkringspengar av någon.
Hakuna matata!
#13 Läs inlägg #14.